• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

Ministern

Founder
2-Faktor
Istället för att skapa en ny tråd så skriver jag i denna.

Behöver lite hjälp. Ska köpa en ny TV, helst 60tum.
  • Budget 10k +-
  • Sitter ungefär 3-3½ meter ifrån väggen där den ska hänga
  • Ska vara lätt att hänga upp på väggen - 2 hål i väggen?
  • Ska användas till streaming av sport, film och vanligt TV-tittande

@Spencer66 @hook @Donkii?




Edit: Ser att tråden ligger i "Diskussion", kanske går att flytta den till "Lifestyle"?

Oj, krångligt att få bra i den storleksklassen med det priset.
 

Zingo

Rolex
Har inte själv 4k TV men man är ju sugen, förstår dock inte när får se i den upplösningen? Vanlig TV sändning? Blue ray?
 

Zingo

Rolex
Har inte själv 4k TV men man är ju sugen, förstår dock inte när får se i den upplösningen? Vanlig TV sändning? Blue ray?
Svarar på min egen fråga, blev nyfiken. Nja, väntar ett tag till den det mognat lite mer. Även om TVn är ett par år nu så får den hänga med ett tag till. :stop:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Alla ni som äger en plasma, håll hårt i TVn. Går inte att få bättre bild vid film tittande, trots att driften kostar som en tjock tv från 2004.

Hat själv en 55 som reades ut 2012 på media markt, outstanding bild och framför allt en verklighetstrogen bild.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Hett tips är att köpa från fysisk butik med krångelfri retur.
Jag hade 2 st Panasonic 60" skärmar som led av grym clouding, retunerade 1:a och fick nr.2 och den retunerade jag med och tog till slut en 60" Samsung som har varit felfri.
Roliga med panasonic var att dom hade 3d teknik som inte krävde aktiva glasögon men eftersom jag aldrig har använd funktionen på över ett år så spelar det midre roll.
Samsungens smart remote är inte heller dum.
Jag köpte min på Elgiganten och som sagt var så var det fri retur, no questions asked när jag var missnöjd.
 

egbert

Panerai
Alla ni som äger en plasma, håll hårt i TVn. Går inte att få bättre bild vid film tittande, trots att driften kostar som en tjock tv från 2004.

Hat själv en 55 som reades ut 2012 på media markt, outstanding bild och framför allt en verklighetstrogen bild.
Har en Pioneer kuro, men kommer uppgradera till en LG Oled. Nog slår väl oled plasma?
Anledningen till bytet är iofs främst att elektroniken spökar, annars hade jag behållt!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har en Pioneer kuro, men kommer uppgradera till en LG Oled. Nog slår väl oled plasma?
Anledningen till bytet är iofs främst att elektroniken spökar, annars hade jag behållt!

Känner en del i hifi/tv sfären och deras övertygelse är att inget slår plasma. Vi hade Bond race under Q4 2015 och innan mötena/GTGs var det så djupa och sjuka diskussioner om räddningen av plasman att jag fick halsa 2 staropramen (33cl) för att orka med dravlet. Observera min status som hangaround....
 

Edin

Panerai
Pioneer Kuro är ju grymma! Polarens far har en som han nog haft i närmare tio år tror jag. Han funderade på att byta här i julas men jag tror han lagt ned det då hans "hovleverantör" Hages sa att till det han använder TVn är det svårt att få något som är bättre med givna förutsättningar (Villa, Parabol, dålig internet uppkoppling).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Pioneer Kuro är ju grymma! Polarens far har en som han nog haft i närmare tio år tror jag. Han funderade på att byta här i julas men jag tror han lagt ned det då hans "hovleverantör" Hages sa att till det han använder TVn är det svårt att få något som är bättre med givna förutsättningar (Villa, Parabol, dålig internet uppkoppling).

Jag har den sista, kan faktisk säga att de sista highend 4K är bättre på alla punkter utom snabba panoreringar där det är jämt skägg.
 

Genta

Cartier
Helt fel svar antar jag, men jag kan inte hålla mig. Tog tjockteven till landet för bara tre år sen och köpte en 32 tums platt-tv för 1800 kr. Helt ok eftersom jag kör analogt. Men, sämre syn pga ålder och vägra skaffa glasögon fick mig att köpa större TV. 48 tums Samsung för 4.600 kr på mellandagsrean blev ett lyft. 100hz och smart-tv med wifi. Mkt nöjd. Ok, inte direkt en Chrome webbläsare men en trevande början! Analoga sändningar är kanske inte så crispa, men vem tittar på marksänd-tv nuförtiden. Dvd-skivor och streamat funkar suveränt.
 

egbert

Panerai
Känner en del i hifi/tv sfären och deras övertygelse är att inget slår plasma. Vi hade Bond race under Q4 2015 och innan mötena/GTGs var det så djupa och sjuka diskussioner om räddningen av plasman att jag fick halsa 2 staropramen (33cl) för att orka med dravlet. Observera min status som hangaround....
Visst är plasman bra... men de oled jag har sett är grymma i svärta och färger.

Fick tänka till om vad du menade med bondrace... fick det här på näthinnan först:
image.jpeg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Vad säger ni om denna? @Spencer66 @hook @Donkii

https://www.komplett.se/product/884926/tv-ljud-bild/tv/tv/samsung-60-uhd-led-smart-tv-ue60ks7005



Istället för att skapa en ny tråd så skriver jag i denna.

Behöver lite hjälp. Ska köpa en ny TV, helst 60tum.
  • Budget 10k +-
  • Sitter ungefär 3-3½ meter ifrån väggen där den ska hänga
  • Ska vara lätt att hänga upp på väggen - 2 hål i väggen?
  • Ska användas till streaming av sport, film och vanligt TV-tittande
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fan asså 55" är litet numer. Vilken skillnad i storlek jämfört med 64" (är ju iofs nästan 40% mindre bildyta på 55")
 

SSL

Audemars
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/110443-lg_42_led-tv_42le530n

Tillverkad oktober 2010 står det på den. Inköpt rean december 2010 om minnet inte sviker. Dags för nåt nytt nu. Dock så funkar den fint (varken jag eller tjejen har speciellt höga krav på TV-tittandet).

Tänker mig en 55-tum och 10-15 tkr känns som en ok summa att lägga på en ny TV. Vi använder Apple TV och stream via dator/ipad förutom vanliga kanalerna då. Inget mer. Inget ljudsystem eller nåt sånt. Inga DVD heller.

Vad ska man välja?
 

JohnDoe

Rolex
65" är det den nya 46". Liten, kompakt och lätt att titta på. 55" känns som en padda på väggen, dvs syns knappt. Du får en hyfsad mellanklass 4k 65" för nästan ingenting. Ingen ide att köpa något fett, köp ny varannat år istället. Snart kommer 8k tv och gigabitfibern hem behöver uppgraderas till 10Gbit för kolla lite film :). För nog bli lite nya 4k 75-80" till julen, de borde ligga rätt i pris då.
 

Aelgen

Omega
Får nycklarna till min nya sommarbostad nästa vecka och har börjat fundera på TV. Tänker mig något runt 50" ungefär, går det att få något vettigt för runt 6-7000 eller är det helt kört? Så mycket ska jag ju inte titta på TV där men om det regnar vill man ju ändå ha något vettigt att titta på.
Alla tips är uppskattade!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har köpt 55" Samsung KS7005 nyligen är och är mycket nöjd, tror det är väldigt väldigt mycket tv för pengarna.
 

demondave

Rolex
Nån som har koll på projektorer och duk? Vad ska man köpa för att få en hygglig avvägning mellan kvalité/pris?

Hänger på här. Flyttar till nybygge i vinter, vill inte möblera runt en stor jäkla TV jag knappt använder, vill ändå ha möjligheten till netflix n' chill. Bokcirkel blir helt enkelt inte samma sak :D

Diskret projektor och gärna motoriserad duk vore bättre, finns det något som gör TV-jobbet bra inom rimlig budget?
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hänger på här. Flyttar till nybygge i vinter, vill inte möblera runt en stor jäkla TV jag knappt använder, vill ändå ha möjligheten till netflix n' chill. Bokcirkel blir helt enkelt inte samma sak :D

Diskret projektor och gärna motoriserad duk vore bättre, finns det något som göt TV-jobbet bra inom rimlig budget?
bra där... då har vi samma kravspec. :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hänger på här. Flyttar till nybygge i vinter, vill inte möblera runt en stor jäkla TV jag knappt använder, vill ändå ha möjligheten till netflix n' chill. Bokcirkel blir helt enkelt inte samma sak :D

Diskret projektor och gärna motoriserad duk vore bättre, finns det något som gör TV-jobbet bra inom rimlig budget?
Inte för att vara den men att montera motoriserad duk och projektor är väl ändå betydligt meckigare än att köpa en plattv som är tunn som ett papper? :p
 
Topp