• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Patek Philippe - Min graal klocka

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack :)
Ja, det är faktiskt inte så konstigt att ALS beundras så i klockvärlden.
Deras värderingar som tillverkare är verkligen något som jag går igång på. Självklart finns ekonomi bakom besluten som i varje företag men det känns som de drivs av kärleken för fantastiska ur och vill gärna driva utvecklingen framåt, kosta vad det kosta vill.
Se bara på deras Lange 1. Till i år utvecklade de ett helt nytt urverk med bara några mindre förbättringar.
Inte för att någon efterfrågade det utan bara för att de kunde och vill ligga i framkant. Går ju inte annat än att gilla en sådan tillverkare :)

Vad gäller Datograph så skulle jag nog hellre spara till en 1815 chronograph. Främst pga tjockleken men även lite cleanare urtavla.

Jag håller med om ALS, det är verkligen en av de tillverkare jag har mest respekt för i dagsläget.

Håller också med om 1815. Den är förmodligen mer en direkt konkurrent med PPn också. Fantastisk klocka men Datographen spelar i en egen liga enligt mig, något annat användningsområde dock, synd bara att den både är en köttbulle och en stekpanna. Förmodligen ett ickeproblem för mig dock - förblir en dröm.
 

Vince

Omega
Fantastisk klocka. I den här klassen borde det väl ingå livstids garanti och service. För vem låter man skruva i denna.? Service hos tillverkaren.?
 

Sgt Hal

Omega
Jag visste det skulle vara värt att åka ända till Stockholm och hämta upp ett beg köp av dig. Känns riktigt skönt att fått vara med och bidra till denna graal. Väl värt och grattis!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Helt fantastisk klocka!
Helt rätt att du valde med "doktors skalan", var ju så den va tänk från början.

Läcker pateköppning med i konferensrum.
Hade enbart varit bättre om du bjudit in och haft det fullt med nära och kära (KS:are?) som kunnat dela stunden!
 

mmx

Cartier
Snygg! Stort grats! Nyfiken i en strut eftersom du köper en kronograf för skitmycket stålar: använder du kronografen ofta och till vad? Eller är det bara för att det är coolt/snyggt med kronograf?

(Inser ju att man kan köpa månfas utan att vara varulv...)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Grattis, @Niklas. Du har knipit både första- och andraplatsen i mest likes på ett inlägg. ;)

Wow! Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag blev väldigt glad och mäkta stolt!
Frugan sitter brevid mig och undrar varför jag skriker wohoo!! som Homer Simpson.. :D
Vad roligt, mest likes vinner liksom? Eller ;)
(Skojja bara)

Tack för att ni tillhandahåller ett underbart forum där vi kan visa upp våra nya erövringar :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Snygg! Stort grats! Nyfiken i en strut eftersom du köper en kronograf för skitmycket stålar: använder du kronografen ofta och till vad? Eller är det bara för att det är coolt/snyggt med kronograf?

(Inser ju att man kan köpa månfas utan att vara varulv...)

Bra fråga.
Jag använder aldrig kronograf... På riktigt.
Vad gäller just denna så är det hantverket och den historiska betydelsen som ligger bakom som lockar.
När det gäller kronografer i allmänhet så är det mycket utseendet, så även med denna.
Tror att just den här klockan hade varit ganska tråkig utan några komplikationer.
Det blir en harmoni i tavlan med sub-dials. Den hade varit lika snygg med en dag/månads visning i dem, nu råkade det vara en fantastisk krono.
 
Topp