• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Blå

Freddie L

Panerai
Sista bilden? Hoppas iofs att jag vinner den!
image.jpeg
 

Freddie L

Panerai
Tack till @Foxbolt och Klockmaster Globen för chansen att prova Victorinox INOX Professional Diver blå. Eller Ines som jag kallade henne.

Jag har varit rätt snabb att hoppa på passarounds på sistone, jag tänker att det är en bra chans att prova klockor man inte har högt på inköpslistan och vidga sina vyer lite. Sen brukar det vara trevliga trådar också. I vanlig ordning hade jag ingen direkt aning om vad jag skulle förvänta mig denna gången. En stor klump som man kan hänga i under en helikopter, blå tydligen?
image.jpeg

Det började med en trevlig f2f överlämning med @Fliegerchronograph, fast hans speciella Skydiver stal en del uppmärksamhet. Det visade sig också att vi hade en koppling till samma gärde på Östgötaslätten. Första intrycket blev: Stor! Efter jag satt den på armen: Det här var ju inte så farligt!
image.jpeg

Själva boetten är en rejäl klump stål, stor på alla håll och tung. Rejäla kronskydd som kramar om kronan. Feta bandhorn. Allt är väl utfört men utan krusiduller. Det medföljer ett gummiskydd att trä över boetten, med avtagbar plastlins över glaset. Fattar inte vitsen med den grejen riktigt, men det satt kvar bra på klockan.
image.jpeg

Skruvat baklock. Jag hade gärna sett mer än 200m WR iofs. Och en större logga.
image.jpeg

Dykringen har en annorlunda och snygg design, även om jag gärna sett att pärlan suttit i en av spetsarna. Inte helt lätt att vrida ringen med olja från sparrisen på fingrarna. Känslan i ringen får godkänt, även fast jag hittar ett litet lateralt spel som stör (mig).
image.jpeg

Tavlan har en väldigt angenäm blå färg, rik och mustig. De små röda detaljerna på chapterringen (var det siffror?;)) och sekundvisaren och den vita lysmassan ger en balanserad helhet. Jag gillar att ha en del text på tavlan, så jag blev inte besviken. Djupet i tavlan märks tydligt eftersom avståndet från glas till tavla är... ehh... djupt. Och att Victorinox har sänkt in index i chapterringen samt bjudit på en riktig brunn till datumfönster förstås. Jag gillar! Jag gillade däremot inte lumen som var för klen och slocknade för snabbt.
image.jpeg

Bandet är bekvämt, låset gör sitt jobb. Jag upplevde att klockan satt mycket bra på min arm trots tyngden, inte alls topptung som jag misstänkte innan.
image.jpeg

Jag använde klockan till vardags. Bankbesök, tjänstgöring vid grillen, nattning av barn, lättare trädgårdspysslet, handla mat osv. Det jag inte fick till var att prova den som sportklocka, jag gissar att den hade funkat över förväntan på löprundan eller Mtb-turen. Den tålde infrysning och maskindisk, rabarberkräm får någon annan testa.
image.jpeg

För att sammanfatta så gillade jag klockan men jag har några personliga invändningar. Framförallt vad ska man ha den till? Jag förstår inte riktigt hur Victorinox har tänkt, man har byggt en klocka som man kan hänga i under en helikopter och köra över med en tank, men bara 200m WR och rätt klen lume. Och varför så stor? Jag hade varit mer imponerad om klockan varit 41mm med samma tålighet. Antingen dressdykar-storlek med den snygga tavlan och medelmåttiga prestandan eller fetstor stålklump med 1000m WR och tritium-tuber. Och en vinsch med stålvire så man verkligen kan lifta med helikoptrar.
image.jpeg

Jag tycker inte att man ska köpa en INOX för att den är "oförstörbar", den levererar inte riktigt den känslan fullt ut. Köp den för att den är snygg och sitter bra på armen trots storleken!

Tack för mig!
 

Ebbot

Cartier
Jag skall inte raljera över storleken. Så för er som är intresserade kommer här en jämförelse i matchform.

Är den större än en Rolex? Svar ja. 1-0
image.jpeg



Är den större än en panerai? Ja. 2-0

image.jpeg


Är den större än en Tag Heuer Heuer 01? Jämt skägg men tyngre så, ja. 3-0

image.jpeg

Spännande!

okej dags att stänga denna jämförelse. Är den större än en G-shock? Nej!! 3-1 :)

image.jpeg
 

Ebbot

Cartier
Efter att ha haft den någon dag finns några reflektioner. Tycker inte gummit är det bästa. Ganska strävt och det bygger mycket på höjden med dessa rynkor :)
Spännet är däremot bra och tunt.
Dom små siffrorna på urtavlan som indikerar sekunder är helt omöjliga att läsa och därmed onödiga.
Datumfönster känns.., snett? Och litet.
Bezelen är delvis blankpolerad som känns sådär.

Något positivt då? Jodå.
Bra djup i tavlan och känns lättläst. Lumen är fräck (om än svag)
Känns som ett gediget bygge där kronskyddet är bra i täckning och kronan är djupt i boetten.

Än så länge är det inte klockan jag skulle köpt själv.. Men den kanske växer.. :)

image.jpg
 

Ebbot

Cartier
Snygg klocka!

image.jpeg



Nej men skämt åsido. Den är fruktansvärd.

Så imorgon skall jag lämna över henne till dr puh. Och jag känner... ingenting.
Vi var ett omaka par från början. Även om hon försökte att flirta med en djup och symmetrisk tavla fastnar jag inte för hennes försök att vara attraktiv. Jag förstår tanken med gummi men när det skaver så vill jag inte vara med om det. 45 mm? Kom igen. Med skydd- 50 mm? Lägg av.
Och även om batteridrift är praktiskt så är jag mer en människa som går igång på mekanisk kraft. Priset är också något som drar ner kärleken i avgrunden.

Jag försökte verkligen, det gjorde jag. Jag bjöd på en weekend i Stockholm, där jag bjöd på nötter, jag bjöd t.o.m. på violshots.
Jag skriver från en stuga vid en sjö det är lätt att bli blödig och nostalgisk fast man bara bytt miljö.
Jag hoppas att hon får ett bra liv och att framtida bärare gör henne rättvisa för den rekorderliga accessoar hon ändå är. Skulle hon mot förmodan, efter denna krigsförklaring, komma tillbaks kommer naturligtvis utnyttja tillfället att skänka hennes värde till barncancerfonden.
Där elden falnat men fortfarande glöder.

image.jpeg
 

Freddie L

Panerai
Nu nere på fjärdesidan.

Ok, den kräver lite "mothers-love", vi har nog alla klockor i lådan vi trivs bättre med på handleden. Men nu är det ju en passaround med allt vad det innebär och då tycker jag man får vara beredd på att bjuda till liiite.

Nu när jag gnällt färdigt undrar jag: Blev det några bilder idag @Dr Puh?
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Nu nere på fjärdesidan.

Ok, den kräver lite "mothers-love", vi har nog alla klockor i lådan vi trivs bättre med på handleden. Men nu är det ju en passaround med allt vad det innebär och då tycker jag man får vara beredd på att bjuda till liiite.

Nu när jag gnällt färdigt undrar jag: Blev det några bilder idag @Dr Puh?
Dessvärre blev det inga bilder igår. Den ligger mest här:
image.jpeg

Gillar den helt enkelt inte!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Idag kom det ett brev på posten. I brevet låg det klocka. En Victorinox INOX. Min första tanke var:
- Wow den här är stor. Väldigt stor!
- Och klockan har redan varit med om en hel del, för det kan man se på baksidan av boetten. Så det här blir kanske svårt att toppa?
Den har blivit nedfryst. Den har nästan blivit överkörd av en hjullastare och har blivit dränkt i diverse olika vätskor. Men jag tror att vi alla kan vara överens om att det största testet återstår. Klarar den en hederlig äkta Skånsk midsommar i Sveriges metropol, Eslöv. Ja, det återstå att se i övermorgon! ;)

20160622_175102-2.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Idag kom det ett brev på posten. I brevet låg det klocka. En Victorinox INOX. Min första tanke var:
- Wow den här är stor. Väldigt stor!
- Och klockan har redan varit med om en hel del, för det kan man se på baksidan av boetten. Så det här blir kanske svårt att toppa?
Den har blivit nedfryst. Den har nästan blivit överkörd av en hjullastare och har blivit dränkt i diverse olika vätskor. Men jag tror att vi alla kan vara överens om att det största testet återstår. Klarar den en hederlig äkta Skånsk midsommar i Sveriges metropol, Eslöv. Ja, det återstå att se i övermorgon! ;)

20160622_175102-2.jpg

Åtminstone två INOX som firar midsommar i(kring) Eslöv, då.
Trist att den gula lyser med sin frånvaro! ;)
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag har lite splittrade känslor angående klockan. Jag tycker tavlan är väldigt fin. Färgerna passar mig och min klädsel som handen i handsken. Den röda sekundvisaren mot den blå tavlan ger bra kontraster, och 5 minuters markörerna ger en fin *bling* känsla. Jag gillar även nedsänkningen till datumet men boettan är på tok för stor för mitt sugrör till underarm.

20160623_105827~2.jpg
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Idag kom det ett brev på posten. I brevet låg det klocka. En Victorinox INOX. Min första tanke var:
- Wow den här är stor. Väldigt stor!
- Och klockan har redan varit med om en hel del, för det kan man se på baksidan av boetten. Så det här blir kanske svårt att toppa?
Den har blivit nedfryst. Den har nästan blivit överkörd av en hjullastare och har blivit dränkt i diverse olika vätskor. Men jag tror att vi alla kan vara överens om att det största testet återstår. Klarar den en hederlig äkta Skånsk midsommar i Sveriges metropol, Eslöv. Ja, det återstå att se i övermorgon! ;)

20160622_175102-2.jpg
Midsommar i Eslöv låter riktigt tungt! :)
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Synkroniserade visare. Japp. INOXens quartz verkar hålla tiden som den skall. Normalt sett så är jag ingen större fan av quartz. Men på just denna klockan så gör det inget tycker jag. Däremot så tycker jag visarna glappar lite när ställer tiden på den. Eller så är det kanske bara det att kronan är väldigt känslig. Hur som helst så är det inget problem alls när tiden väl är ställd! ;)

20160623_122855~3.jpg
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag har verkligen försökt. Men den här klockan är inget för mig. Däremot en kompis till mig älskar den. Jag lånade ut den till honom igår under midsommar firandet och den bars med sann glädje. Hans ända problem med klockan var att han upplevde den som för dyr och han var livrädd för att skada den! :)

20160624_142449~2.jpg


20160624_171458~2.jpg


20160624_184033~2.jpg
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Idag är det dax för klockan att åka vidare till nästa destination. Det blir ett personligt överlämnande i Malmö innan den åker vidare till Trelleborg. Egentligen har jag inte så mycket mer än så att säga om den. När jag på morgonen öppnade min klockrulle och skulle välja ur så var valet inte så svårt. Eller vad tycker ni ? :)
Men det är klart. Jobbar man inom bygg eller inom något annat yrke där det är lätt att klockan kan ta stryk så är den kanske praktisk. Men för mig som är en helt vanlig kontorsråtta så är valet ganska enkelt.
Skulle jag mot alla odds vinna den, så kommer det bli en gåva till min vän som bar den på midsommar. Han gillade verkligen den! :)

20160627_073147~2.jpg
 

Bilagor

  • 20160627_073210~2.jpg
    20160627_073210~2.jpg
    130.8 KB · Visningar: 22

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Efter några dagar i min ägo så har klockan nu bytat ägare ännu en gång. Jag mötte @thewallin på stationen i Malmö och efter en kort överlämning så stod vi och pratade en stund. Väldigt trevlig kille och det skall bli spännande att få höra vad han tycker om den.
Tack för mig! ;)

20160627_111620~2.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Efter några dagar i min ägo så har klockan nu bytat ägare ännu en gång. Jag mötte @thewallin på stationen i Malmö och efter en kort överlämning så stod vi och pratade en stund. Väldigt trevlig kille och det skall bli spännande att få höra vad han tycker om den.
Tack för mig! ;)

20160627_111620~2.jpg

Tackar för smidigt överlämnande! Vi hade nog kunnat prata klockor i ett par timmar till.

Kommer snart lite bilder, första intrycket var sådär, snygg färg men inget speciellt. Frun fick ha den på sig då hon gillade den skarpt, jag tänkte att det var bra då sneglar hon inte på mina klockor :)
Provade dock den nu på eftermiddagen och var lite glatt överraskad, den är ganska trevlig. Tror för min del att det handlar om hur den sitter på handleden och denna passade perfekt om än lite stor. Jag har dock en 44mm Panerai så jag var inte helt ovan vid stor klocka. Det var just passformen som jag gillade.

image.jpeg
image.jpeg


Kommer lite mer tankar och recension efterhand...
 
Senast ändrad:

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tror jag är siste man ut...

Har haft klockan lite till och från under veckan och tänkte skriva ner lite åsikter.

Info:
The I.N.O.X. Professional Diver is an ISO 6425 certified diving watch that combines the strength of I.N.O.X. with the features divers count on. The unidirectional rotating bezel features a count-up scale so you'll always know where you stand, and the new bright color options ensures that visibility stays high even at the murkiest depths.
Movement Analog quartz
Dial Color Blue
Bracelet material Genuine rubber strap
Bracelet color Blue
Bezel Unidirectional rotating bezel
Diameter 45 mm
Watch features Date
Screw-down crown
Screw-in caseback
Anti reflection sapphire crystal
End-of-life indicator
Military time
Water resistance 20 ATM/200 M/660 FT
Weight 144,8g

Utseende: Lite speciellt utseende men åt det positiva hållet, det ser ut som klockan tål en del. Tycker också den blåa färgen är grym, växlar nästan mot mörkgrått/svart inomhus. Gillar gummibandet skarpt men jag är en gummiperson , när det gäller klockor då.


Jag har ca 16,5 - 17cm omkrets i handled och har försökt ta en bild för att få lite känsla för hur den ser ut på armen. Tycker själv den passar ganska bra trots att det är en klump. Ligger väldigt bra på min handled men det är ju när man har lite flyt om hur hålen på bandet passar.


Foto 2016-06-27 15 02 27.jpg

Foto 2016-07-03 10 08 31.jpg



Röda visaren gör sig mycket bra gentemot den blåa tavlan, gillar den konstrasten skarpt. Gillar även de fasade kanterna. Lätt tavla att läsa av som jag tycker det bör vara på dyk/äventyrsklocka.

Foto 2016-07-03 10 06 24.jpg

Foto 2016-07-03 10 06 11.jpg


Lumen är inget att skriva hem om, plus för att minut och timvisare har olika färger dock. Lumen håller inte särskilt länge. jag är visserligen bortskämd med lume då jag har en explorer 2 och en Panerai som lyser som fan. Lume kan aldrig bli för mycket är min åsikt och här är den lite klen.

Foto 2016-07-03 10 09 38.jpg


Jämförelsebild mellan Panerai - Victorinox - Rolex, den hamnar ju klart mittemellan. Ser inte vansinnigt mycket större ut än Explorer 2:an på 42mm.

Foto 2016-07-03 10 05 01.jpg


Panerai i botten, Victorinox i mitten och Rolex på topp.

Foto 2016-07-03 10 05 32.jpg



Tänkte göra lite tester med den, kanske hårdare än alla andra i tråden trots att den körts över, diskmaskinerats, analtestats osv osv. Om ni är känsliga kanske man ska stänga tråden nu...

Extremsport med en 7 och 9 åring med äkta amerikansk fotboll, stenhårt. Mycket tacklingar och fula knep, funkar klockan till det... Japp, det gick bra!

Foto 2016-06-27 15 09 10.jpg


Bada i djuphavspool 16000m djup i trädgården, krokodil och havinfesterat vatten, gick det bra?, klarade klockan det? Japp, det gick bra!

image.jpeg


Satte den på min nioåriga son för att han skulle locka fram hajen så han kunde bli uppäten och sedan skulle vi se om klockan klarade hajmagen, gjorde den det? Japp, det gick bra! Min son gick det sådär med men jag har en son till så det är lugnt.

image-2.jpeg


Kunde pappa dricka sprit med den? Japp det gick bra, provade mer än en gång bara för att vara säker!

Foto 2016-06-27 16 42 16.jpg


Nu börjar testerna bli lite mer avancerade... Playstation, fungerar det med klumpklocka på? Jadå, det gick bra! Både Overwatch och The Division, funkar Pacman? Vet ej, har ej testat.

Foto 2016-07-03 11 22 54.jpg


Nu till ett jämförande test som jag vet att många funderat på, skulle vilja säga att detta är en av de intressantaste frågor angående klockor man kan ha... Passar klockan bäst till mega hårig lurvig arm?

Foto 2016-07-02 17 21 34.jpg


Eller till elegant slät maskulin muskel arm (min egen)?

Foto 2016-07-03 10 08 04.jpg


Sista bilden besvarar den eviga frågan här på forumet, hur ser den ut när jag är på toa? Själv tycker jag att den ror hem toabesök utan bekymmer!

Foto 2016-07-03 12 16 01.jpg




Summan av min vecka med klockan är positiv, jag gillar den och hoppas att man har chans att ro hem den. Min fru gillade dessutom den jättemycket så om ni vill rösta och känna ni har hjälpt en formmedlem med extrem husfrid så är det tacksamt!!!

Tack för mig och stort tack till @Foxbolt för ett enormt välorganiserat och trevlig arrangemang!!!
 
Senast ändrad:
Topp