• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaroundsklocka Knut Gadd, recension

LI0N

Panerai
C4A73157-2BF2-48E5-B67E-72AA32AC68F9.jpeg

Då har Gadden varit på besök till mig också, en trevlig visit har det varit. Den har dock inte fått den handledstid den förtjänat eftersom att jag fortfarande har smekmånad med min nya OP men jag har nog kommit fram till en slutsats.

Positivt:
+ Snygg (både klockan och boxen), en snygg helhet helt enkelt!
+ Bekväm att bära
+ Tavelstrukturen
+ Priset, jag tycker den är rimligt prissatt.

Negativt:
- Sekundvisaren, denna stör mig på en kronograf.
- Subdialvisarna linjerar inte 100%, samma med datumfönstret.
- Läderbandet kändes lite B.
841AA3CC-06AD-484C-B08B-AA73B1251893.jpeg

7BE37FA3-9329-487C-952D-7F4F5BE44F97.jpeg

Skulle jag köpa denna klocka?
Om jag skulle spola tillbaka till tiden då jag endast hade en Seiko SKX007 skulle jag absolut ha kunnat tänka mig att komplettera den med en Knut Gadd.

Stort tack till Knut Gadd och Klocksnack!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack! :)
Jag tänkte på läsbarheten några gånger när jag hade den faktiskt och den kunde varit bättre. Alltid lite lite jobbigt att läsa av pandatavlor och hade nog funkat bättre med svarta visare med lysmassa istället för silver.
Tror du har helt rätt där, silver blir lite transparent i vissa attityder :)
Känns som proportionerna är lite off på subdialsen, men jag vet inte om det är bra eller dåligt än :)
I vissa ljus ser det kanon ut och i vissa attityder inte....but we will know soon.

Kul att se även att den satt bra på 16.5, jag ligger 2cm upp så det ska bli spännande.
Jag gillar att ligga runt 44mm normalt och helst inte under 40mm så 41 kan bli sweet
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
C4A73157-2BF2-48E5-B67E-72AA32AC68F9.jpeg

Då har Gadden varit på besök till mig också, en trevlig visit har det varit. Den har dock inte fått den handledstid den förtjänat eftersom att jag fortfarande har smekmånad med min nya OP men jag har nog kommit fram till en slutsats.

Positivt:
+ Snygg (både klockan och boxen), en snygg helhet helt enkelt!
+ Bekväm att bära
+ Tavelstrukturen
+ Priset, jag tycker den är rimligt prissatt.

Negativt:
- Sekundvisaren, denna stör mig på en kronograf.
- Subdialvisarna linjerar inte 100%, samma med datumfönstret.
- Läderbandet kändes lite B.
841AA3CC-06AD-484C-B08B-AA73B1251893.jpeg

7BE37FA3-9329-487C-952D-7F4F5BE44F97.jpeg

Skulle jag köpa denna klocka?
Om jag skulle spola tillbaka till tiden då jag endast hade en Seiko SKX007 skulle jag absolut ha kunnat tänka mig att komplettera den med en Knut Gadd.

Stort tack till Knut Gadd och Klocksnack!
Tack för bra och tydlig recension, snyggt jobbat :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
C4A73157-2BF2-48E5-B67E-72AA32AC68F9.jpeg

Då har Gadden varit på besök till mig också, en trevlig visit har det varit. Den har dock inte fått den handledstid den förtjänat eftersom att jag fortfarande har smekmånad med min nya OP men jag har nog kommit fram till en slutsats.

Positivt:
+ Snygg (både klockan och boxen), en snygg helhet helt enkelt!
+ Bekväm att bära
+ Tavelstrukturen
+ Priset, jag tycker den är rimligt prissatt.

Negativt:
- Sekundvisaren, denna stör mig på en kronograf.
- Subdialvisarna linjerar inte 100%, samma med datumfönstret.
- Läderbandet kändes lite B.
841AA3CC-06AD-484C-B08B-AA73B1251893.jpeg

7BE37FA3-9329-487C-952D-7F4F5BE44F97.jpeg

Skulle jag köpa denna klocka?
Om jag skulle spola tillbaka till tiden då jag endast hade en Seiko SKX007 skulle jag absolut ha kunnat tänka mig att komplettera den med en Knut Gadd.

Stort tack till Knut Gadd och Klocksnack!
Intressant att du nämner sekundvisaren. Det var något som störde med den men kunde inte sätta fingret på vad. Tänkte att det var den tickande rörelsen då jag är van med mekaniska verk. Det var nog bara det att den rörde sig över huvud taget. På en kronograf är den centrummonterade sekunden oftast kronosekund och står still när man inte tar tid på något. :)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
PSX_20190122_072448.jpg

Det har redan gjorts flera mycket bra recensioner av Knut Gadds Cult Crono här så jag broderar inte ut det hela så mycket. Dessutom instämmer jag i mycket som redan skrivits om klockan.

Min första reaktion när jag plockade upp Cult Cronon är att, här snurrar tidtagningen på! Men strax inser jag att den sekundvisaren ska ju faktiskt snurra, hela tiden. Guillochetavlan är fin och jag vande mig rätt snabbt vid Musse Piggsiluetten på den.
PSX_20190122_071544.jpg

De stora subdials som klockan har tycker jag är rätt trevliga.
Lite tydligare logoprint hade inte skadat, de nedre raderna är onödigt klena och ger ett dåligt intryck. Jag tycker att Gadds logga gott kunde ha fått ligga som i relief i blank metall på tavlan och inte i tryck. Den vita tavlan med sina blanka visare i vitmetall gör klockan onödigt svåravläst. Med tanke på det skulle jag för egen del helt klart ha valt en Cult Crono med svart tavla. Lume i visarna finns, jodå! Men med tanke på hur klent den lyser så hade Knut Gadd lika gärna ha skippat lysmassan helt. Visarna hade då kanske till och med varit lättare läsa av.
Datumvisningens placering har nämnts av tidigare men att ha datum "klockan fyra" är inget som stört mig.
PSX_20190122_072955.jpg

Det höga mineralglaset är med sin raka facettkant en av klockans vackraste detaljer. Man lägger genast märke till hur fint ljuset bryts i tavelkanten och i index. Jag skulle nästan kunna köpa klockan bara för det.
PSX_20190122_073216.jpg

Läderbandet har nämnts av de som redan provat klockan, för min del kan jag inte hålla med om att det känns billigt. Tvärtom tycker jag att det är något bättre än förväntat, iallafall när det gäller en klocka i sin prisklass. Hur bandet håller och åldras kanske vi kan se i slutet av passarounden men mjukt och smidigt är det på handleden. Spännet är av en typ man tyvärr sällan ser. Jag vet inte vad sorten kan heta men det är ett favoritspänne.
Kronan är välformad och lagom tilltagen. Pusherknapparna är bra men hade gärna fått ha ett litet distinkt klick när man trycker på dem.
PSX_20190122_071832.jpg

41 milimertersklockan har suttit på hela veckan. Och det på min smala handled men det har fungerat väldigt bra. Till för knappt ett år sedan har jag bara använt klockor som varit max 38mm, för större har jag inte trott passat på mig. Men på innersta hålet i läderbandet så satt även den här "stora" klockan väldigt bra på min handled.
PSX_20190122_072113.jpg

Mycket prisvärd klocka och jag skulle själv mycket väl tänka mig att köpa den. En viss vattentäthet har den också, till skillnad från många andra klockor i prisklassen.
PSX_20190122_072728.jpg

Stort tack till @Knut Gadd som ger möjligheten att prova klockan samt till den framtida donationen som går till BCF.
Tack också till Klocksnack premium som var med och fixade!
IMG_20190112_145307.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Idag fick jag hem en egen Cult Chrono men valde istället svart tavla och länk. Hann inte med att kolla detaljerna, det kom en massa jobb emellan. Men jämfört med "den vita" hann jag lägga märke till;
Lite bättre print på loggan, iaf på detta exemplar.
Lättare att läsa av den grafitgrå guillochetavlan.
Bra länk med skön tyngd. Längden är lätt att justera med ett bifogat verktyg. Dock kunde det ha funnits mer möjlighet till finjustering av längden. Men den är hyggligt tight i länkarna.
...Och behåller jag skyddsplasten så slipper jag nog både hairlines och dings. ;) Jag tror den här kommer att passa mig bättre än den vita. Sedan får vi se om länken periodvis blir utbytt till nåt trevligt läder.
Tack för snabb leverans @Knut Gadd .
PSX_20190129_222407.jpg
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag fick jag hem en egen Cult Chrono men valde istället svart tavla och länk. Hann inte med att kolla detaljerna, det kom en massa jobb emellan. Men jämfört med "den vita" hann jag lägga märke till;
Lite bättre print på loggan, iaf på detta exemplar.
Lättare att läsa av den grafitgrå guillochetavlan.
Bra länk med skön tyngd. Längden är lätt att justera med ett bifogat verktyg. Dock kunde det ha funnits mer möjlighet till finjustering av längden. Men den är hyggligt tight i länkarna.
...Och behåller jag skyddsplasten så slipper jag nog både hairlines och dings. ;) Jag tror den här kommer att passa mig bättre än den vita. Sedan får vi se om länken periodvis blir utbytt till nåt trevligt läder.
Tack för snabb leverans @Knut Gadd .
PSX_20190129_222407.jpg
Grattis! Just den kombon är jag sugen på också. Fanns det nån KS rabattkod för Knut Gadd?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Då har jag haft klockan i några dagar.
Blir ingen monsterrecention direkt, men delar med av lite intryck iallafall.

Jag blev glatt överraskad när jag packade upp klockan, den såg bättre ut än vad jag hade väntat. Tycker att tavlan är snygg, det enda minuset är väl att subdialsen går in i varandra.

Läderband tycker jag är bekvämt, känns väl lite sladdrigt, så får se hur länge det håller.

Storleksmässigt så passar den bra på min handled som är ca 17 cm om jag inte minns fel. Visst den är väl lite hög, men det gör inget.

0AC1B93E-1856-41A3-A628-23F64AE5296E.jpeg
9C0E75DE-B174-4B55-B640-F6B791F6AA20.jpeg
B097BF80-4D68-4A4A-A645-432C0D589BC9.jpeg


Vid jämförelse av en SMPc
5BA95612-2F6A-4913-9731-E6FC9F5F3876.jpeg

164B7B70-FD2E-41BE-9E14-3E0A438A7306.jpeg


Tack för möjligheterna att prova klockan. Den var över förväntan! :)
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Då har jag haft klockan i några dagar.
Blir ingen monsterrecention direkt, men delar med av lite intryck iallafall.

Jag blev glatt överraskad när jag packade upp klockan, den såg bättre ut än vad jag hade väntat. Tycker att tavlan är snygg, det enda minuset är väl att subdialsen går in i varandra.

Läderband tycker jag är bekvämt, känns väl lite sladdrigt, så får se hur länge det håller.

Storleksmässigt så passar den bra på min handled som är ca 17 cm om jag inte minns fel. Visst den är väl lite hög, men det gör inget.

0AC1B93E-1856-41A3-A628-23F64AE5296E.jpeg
9C0E75DE-B174-4B55-B640-F6B791F6AA20.jpeg
B097BF80-4D68-4A4A-A645-432C0D589BC9.jpeg


Vid jämförelse av en SMPc
5BA95612-2F6A-4913-9731-E6FC9F5F3876.jpeg

164B7B70-FD2E-41BE-9E14-3E0A438A7306.jpeg


Tack för möjligheterna att prova klockan. Sen var över förväntan! :)
Håller med, bra mycket bättre än många andra i sitt prissegment. Ok med läderbandet men tycker länken passar bättre till klockan.
 

Lolle

Panerai
De flesta har redan gett relativt uttömmande recensioner men jag fyller ändå på ifrån omgång två av Knut Gadd passaround.

Hämtade idag ut ett paket på posten, relativt standardlåda men för prisklassen helt ok.
6187673A-471C-4ED4-9F19-4A1D170BE046.jpeg

71C91841-60CE-4704-BE7E-6224964EC16D.jpeg


Klockan i sig ger ett bättre intryck än jag hade trott för pengarna, rent subjektivt gillar jag både tavla och boett.

Läderbandet har jag väldigt svårt för, spänne mm däremot är klart vettigt i prisklassen. Hade personligen bytt detta mot ett racingläder alternativt en snygg kanvas eller liknande. Men det är en mindre anmärkning i sammanhanget.
6E09D36A-DBEE-410B-AD85-5414DDFB89E8.jpeg


Eftersom jag är barnsligt förtjust i att reta min fru med mitt nördande var jag självklart tvungen att ladda och testa lumen med UV ficklampa.

Resultatet är väl kanske inte fantastiskt, själv hade jag troligen skippat lume helt på denna klocka.
C7F17733-FFB5-4A84-A8E8-05520BB5201D.jpeg

310E4ABA-1BF7-4CD6-9481-FB3159CC68B4.jpeg


Stort tack till Knut Gadd och Klocksnack, ärligt talat en klocka jag skulle kunna tänka mig inom prisklassen. Jag gillar helt enkelt både stilen och känslan den ingjuter.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
@Lolle slog något slags hastighetsrekord för passarounds och lämnade efter lite surr över klockan till mig redan ikväll på en hotellbar i Stockholm. Första intrycket jag fick var att det bruna lädret inte gjorde sig särskilt bra till pandatavlan.

Hem och snabbt på med något annat, vi inleder med ett svartvitt nato.
IMG_20190226_234824764.jpg


Lovar att återkomma med bättre bild imorgon!

Kronografsekunden är som bekant subdialen klockan 6 och en sak jag upptäckte är att kronografen backar hela vägen till noll när man stoppar den. Lite kul är det när man ser den lilla sekundvisaren snurra ett antal varv för att komma tillbaka till start och inte bara fortsätta varvet för att stanna som på de flesta kvartskronos.

Dessutom, boxen känns välarbetad.

Det mesta verkar ha blivit sagt om klockan redan. Jag ska försöka fixa lite bilder med olika band de närmsta dagarna.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Två reflektioner så här efter ett par dagar.

Kronografen stannar efter 30 minuter. Är det så vanligt verkligen? De kvartskronografer jag har haft har bara snurrat på. Det är alltså omöjligt att ta tid längre än 30 minuter.

Start- och stoppknapparna trycks in alldeles för enkelt helt utan motstånd.

I kombination med att registret i ytterkant är obrukbart för tidtagning ställer jag mig frågande till hur de har tänkt. Klockan känns inte färdigbearbetad på konceptstadiet men har lanserats ändå.
Screenshot_20190228-151923~2.png



Med det sagt, klockan är snygg och gör sig bra på nato. Imorgon ska jag testa med canvas och lite annat
IMG_20190227_133022622.jpg
IMG_20190227_132619667.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Annat kom emellan igår. Testade lite olika band idag istället. Imo snyggast på svart canvas.

Kort slutreflektion
Snygga effekter i tavlan, bra form på boett, cool design och frun tyckte den var snygg (vilket i princip aldrig händer).

Klockan har väldigt mycket potential. Tre saker hade gjort den till en klocka jag verkligen velat ha.
1. Byt ut 24-timmarsvisningen mot ett 12-timmarsregister för kronografen
2. På en kronograf ska centersekunden vara kronosekund. Allt annat är fel. Speciellt om man har markeringar för sekunder längst ut men inte i subdialen.
3. Tryckknapparna behöver ett "klick".
IMG_20190302_150124548_HDR.jpg
IMG_20190302_150757743.jpg
IMG_20190302_151508958.jpg

Skickas vidare till @eccj under helgen
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Nyss hämtat ut denna passaround-klocka hos postombud!:D Vid första intryck ser låda och box helt ok ut, jag hade inte förväntat mig något mer i denna prisklass.
60629917-4D89-46D1-9692-DF62E23E93C9.jpeg
2C595E31-DE8C-40BA-81CA-50561FF0DB6D.jpeg
Jag måste också erkänna att jag blev förvånad när jag öppnade asken, jag tycker klockan är riktigt snygg! Färgkombinationen på detta ex ser väldigt bra ut, och proportionerna ser också bra ut. Den känns helt enkelt rätt välbyggd. :)
B7EAF378-D530-4C79-87F9-2CC97FC0400A.jpeg
Väl på handleden känns storleken också bra. Enligt spec är det 41 mm men jag upplever att den känns större. Jag är inget fan av läderarmband, men efter några dagars testande kanske jag kommit på andra tankar.
E7B553A6-4F45-4E65-88F2-EF4CEC62FD28.jpeg

Imorgon ska jag på promenad i Slottsskogen, så jag återkommer med nya bilder efter det. Vill ni se fler bilder under tiden kan det också mycket väl dyka upp i ”Vad gör du och din klocka just nu”-tråden under kvällen:D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Nyss hämtat ut denna passaround-klocka hos postombud!:D Vid första intryck ser låda och box helt ok ut, jag hade inte förväntat mig något mer i denna prisklass.
60629917-4D89-46D1-9692-DF62E23E93C9.jpeg
2C595E31-DE8C-40BA-81CA-50561FF0DB6D.jpeg
Jag måste också erkänna att jag blev förvånad när jag öppnade asken, jag tycker klockan är riktigt snygg! Färgkombinationen på detta ex ser väldigt bra ut, och proportionerna ser också bra ut. Den känns helt enkelt rätt välbyggd. :)
B7EAF378-D530-4C79-87F9-2CC97FC0400A.jpeg
Väl på handleden känns storleken också bra. Enligt spec är det 41 mm men jag upplever att den känns större. Jag är inget fan av läderarmband, men efter några dagars testande kanske jag kommit på andra tankar.
E7B553A6-4F45-4E65-88F2-EF4CEC62FD28.jpeg

Imorgon ska jag på promenad i Slottsskogen, så jag återkommer med nya bilder efter det. Vill ni se fler bilder under tiden kan det också mycket väl dyka upp i ”Vad gör du och din klocka just nu”-tråden under kvällen:D
Jag köpte klockan efter passarounden, och då istället med stålband och svart tavla. Läder är inte alls fel men jag känner mig väldigt nöjd med stål på den. Möjligen skulle ett grövre och mer rustikt läderband passa bättre än det som följer med.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte klockan efter passarounden, och då istället med stålband och svart tavla. Läder är inte alls fel men jag känner mig väldigt nöjd med stål på den. Möjligen skulle ett grövre och mer rustikt läderband passa bättre än det som följer med.
Har sneglat lite på den svarta med länk. Hur upplever du länken? Har förstått att den inte har någon microjustering eller halvlänk men man kanske kan få ok passform ändå?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har sneglat lite på den svarta med länk. Hur upplever du länken? Har förstått att den inte har någon microjustering eller halvlänk men man kanske kan få ok passform ändå?
Det är ju klart att halvlänkar och microjustering hade varit jättebra men jag hade lätt att hitta rätt längd. Länken är inte unik på något sätt men stadig och bra. Klockan var så pass bra att jag valde att köpa hem Cult Cronon för att sälja i min butik.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Igår skickade jag vidare klockan till nästa person på listan, och jag tänkte nu sammanfatta mina tankar efter några dagars användning.
Jag gillar designen, den är smakfull och stilren. Storleken på kändes också bra, den sitter bra på handleden, och även om vissa skrivit att den är lite hög tyckte jag den gled in under manschetten på skjortan utan problem.
Vad jag fann negativt var armbandet, som jag tyckte var lite sladdrigt. Jag tror den sitter bättre på länk, även om jag tycker den sitter snyggare på läderarmband.
Dessutom, som de flesta redan skrivit, finns det en del förbättringspotential kring funktionaliteten och diverse designaspekter för klockans kronograffunktioner. Men överlag var jag positivt överraskad. Med tanke på vad den kostar upplevde jag att det var ganska mycket klocka för pengarna. :)

Med det sagt vill jag tacka för att jag fick testa klockan och önskar er som väntar på den en bra provvecka! :D
F34F4E3D-7741-4D41-8621-0A2C798082FB.jpeg
074B54A8-9350-4D27-AB4B-2039611C7CE3.jpeg
82B39EEF-C147-4F3E-B19E-9D474BB7ACBA.jpeg
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Fick igår hem klockan för att känna och klämma på i några dagar. Ett första intryck nedan. Jag återkommer med fler bilder och tankar under veckan.

Det första jag tänkte var att den var snygg! Jag var lite osäker på Musse pigg när jag såg den på bilderna ovan. Men i person så var den faktiskt vass. Jag föll dock inte riktigt för läderbandet så det byttes mot ett i tropic-stil i grön färg. Storleken passar mig perfekt och klockan sitter fint på handleden.

FCA93C38-7A2B-43FA-81AE-BCC0686EE732.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fick igår hem klockan för att känna och klämma på i några dagar. Ett första intryck nedan. Jag återkommer med fler bilder och tankar under veckan.

Det första jag tänkte var att den var snygg! Jag var lite osäker på Musse pigg när jag såg den på bilderna ovan. Men i person så var den faktiskt vass. Jag föll dock inte riktigt för läderbandet så det byttes mot ett i tropic-stil i grön färg. Storleken passar mig perfekt och klockan sitter fint på handleden.

FCA93C38-7A2B-43FA-81AE-BCC0686EE732.jpeg
Jäkligt snyggt band till klockan!
 
Topp