Patek
Breitling
En Patek Philippe Grand Complications har en längre tid varit något av en helig gral för mig. När jag äntligen var i en situation där jag kunde köpa en slog jag till utan att egentligen fundera så mycket mer.
Efter en hel del research lyckades jag hitta en fördelaktigt prissatt 5140 från en greydealer på chrono24. En greydealer är på inget sätt en skum handlare även om namnet låter så. Det är helt enkelt en handlare som köper upp fabriksnya klockor från direkt från ADs. Jag gjorde en del research på säljaren och valde att slutföra affären först när jag fått bekräftat från mina kanaler i det aktuella landet att personen i fråga var reco samt läst igenom alla recensioner på chrono24 om densamma.
Den enda fasen helt utanför min kontoll var således själva frakten. Men då klockan skickades fullt försäkrad via UPS fanns det inte mycket mer att göra än att hålla tummarna för att det skulle gå bra, vilket det också gjorde!
Klockan levererades fabriksny i så kallat ”double sealed” skick. Den var alltså inte ens uppackad ur förpackningen som klockan levereras till ADn i. Detta marknadsförs emellanåt av vissa säljare och skall enligt vissa samlare tinga ett ännu högre värde. Patek däremot har aktivt gått ut till sina återförsäljare och sagt till dom att inte leverera klockorna i dessa förpackningar. Jag kan inte mer än hålla med, det är ett oskick, klockan skall ut ur lådan och upp på armen så fort som möjligt!
Med klockan kom förrutom sjävla uret också en ”pusher” som används för att ställa in klockans komplikationer. Det är viktigt att enbart denna används då den är framtagen i ett material som inte repar de små knapparna vid förfarandet.
Med kom också ett extra caseback i guld. Klockan levererades med en caseback i saffirglas monterad som möjliggör beskådan av det fantastiska urverket 240Q. Bakstycket ”får” enbart bytas av AD men jag kommer inte att göra det i närtid då jag hellre beundrar urverket från tid till annan. För den som föredrar den mer traditionella baksidan i guld är det alltså fullt möjligt.
Lådan är ett konstverk i sig och består av en vackert ytbehandlat trä. Lådan innehåller en klockuppdragare och medskickat kommer adaptrar för alla typer av eluttag. Det finns en av/på knapp gömd och man kan välja mellan två olika rotationer (medurs och moturs) på undersidan beroende på vilket urverk klockan har (moturs för 240Q).
Certifikat och instuktionsbok levereras i en läderplånbok signerad Patek Philippe. Dessa inkluderar Certificate of Origin, 240Q instruktioner samt lite andra papper som inbjudan till deras museum och lite annat.
Men över till själva klockan.
5140 släpptes 2006 och är uppföljaren till 3940, den klocka Pateks patriark Philippe Stern använde till vardags under sin tid som VD. 3940 släpptes 1985 och blev med sina komplikationer, slimmade design och serieproduktion en vattendelare för Patek. 5140 är i sin tur någon millimeter större (37,2mm vs. 36mm) och urtavlan är något uppstädad. Mitt val föll på just 5140 då jag upplever tavlan som något modernare och tydligare. Jag bär normalt större klockor varpå jag upplever 3940 känns för liten.
Just storleken var det jag reagerade på först efter unboxing. Den känns otroligt nätt på armen och mitt första intryck var att jag nästan upplever även 5140 som för liten med sina 37,2m.m. Men väl på armen förändras det intrycket, den ligger mycket bra över min förhållandevis smala handled. Klockan är en typisk dressad klocka och tjockleken passar perfekt för det ändamålet då den glider diskret in under min skjortärm utan att fastna. Jag landar i att det är den slimmade boetten snarare än storleken på tavlan som får mig att uppleva den som liten och jag får helt enkelt acceptera det faktum att jag inte är byggd för en Royal Oak Offshore eller liknande.
Efter den initiala fittingen är det dags att ställa in klockan. Den tillhör Pateks ”grand complications” familj och på tavlan finns förutom tim och minutvisare, datum, dag, månad och månfas. Inställningen sker genom att man använder den medföljande pushern som trycks mot de små plattorna på sidan av boetten klockan 1, 9, 11 och 6. En mycket smidig process, månfasen får jag konsultera patek.com för att få rätt, brukar inte hålla koll på vad månen står i vanliga fall.
På med klockan på armen igen och så slås jag av att jag har vissa svårigheter att snabbt utläsa datum, dag och månad på tavlan. Jag misstänker dock att felet snarare ligger på mina ögon kombinerat med det skumma ljuset snarare än hos Patek. Jag får utvärdera eventuella glasögon efter helgerna. Kan det finnas någon bättre anledning att skaffa glasögon än att enkelt kunna läsa av datumet på sin Patek?
Läderarmbandet är svart högblankt och upplevs som lite för hårt i nyskick. Jag antar att det kommer forma sig efter min handled över tid men jag överväger redan nu att införskaffa ett par extra i andra färger. Det är extremt enkelt att byta armband på denna klocka då de sitter fast med snabbfästen som enkelt knäpps av på undersidan av armbanden.
Låset är ett double clasp i guld med Pateks vapen på utsidan. Jag upplever det som väldigt stabilt och man får använda precis lagom kraft för att få det att öppnas.
Urverket, 240Q, är det som gör denna klocka fantastisk istället för "bara" bra. När det kom 1977 i form av en Golden Ellipse 3738 säkrade det framtiden för Patek. Anledningen var den otroligt slimmade designen i kombination med sina komplikationer och automatiska uppdragning.
Nu ska den på landa lite här hemma några dagar. Efter att det första intrycket har lagt sig kan jag konstatera att 5140 överlag är en helt fantastisk klocka som jag kommer att förvalta varsamt. För som ni säkert vet äger man inte en Patek, man förvaltar den för nästa generation!
Efter en hel del research lyckades jag hitta en fördelaktigt prissatt 5140 från en greydealer på chrono24. En greydealer är på inget sätt en skum handlare även om namnet låter så. Det är helt enkelt en handlare som köper upp fabriksnya klockor från direkt från ADs. Jag gjorde en del research på säljaren och valde att slutföra affären först när jag fått bekräftat från mina kanaler i det aktuella landet att personen i fråga var reco samt läst igenom alla recensioner på chrono24 om densamma.
Den enda fasen helt utanför min kontoll var således själva frakten. Men då klockan skickades fullt försäkrad via UPS fanns det inte mycket mer att göra än att hålla tummarna för att det skulle gå bra, vilket det också gjorde!
Klockan levererades fabriksny i så kallat ”double sealed” skick. Den var alltså inte ens uppackad ur förpackningen som klockan levereras till ADn i. Detta marknadsförs emellanåt av vissa säljare och skall enligt vissa samlare tinga ett ännu högre värde. Patek däremot har aktivt gått ut till sina återförsäljare och sagt till dom att inte leverera klockorna i dessa förpackningar. Jag kan inte mer än hålla med, det är ett oskick, klockan skall ut ur lådan och upp på armen så fort som möjligt!
Med klockan kom förrutom sjävla uret också en ”pusher” som används för att ställa in klockans komplikationer. Det är viktigt att enbart denna används då den är framtagen i ett material som inte repar de små knapparna vid förfarandet.
Med kom också ett extra caseback i guld. Klockan levererades med en caseback i saffirglas monterad som möjliggör beskådan av det fantastiska urverket 240Q. Bakstycket ”får” enbart bytas av AD men jag kommer inte att göra det i närtid då jag hellre beundrar urverket från tid till annan. För den som föredrar den mer traditionella baksidan i guld är det alltså fullt möjligt.
Lådan är ett konstverk i sig och består av en vackert ytbehandlat trä. Lådan innehåller en klockuppdragare och medskickat kommer adaptrar för alla typer av eluttag. Det finns en av/på knapp gömd och man kan välja mellan två olika rotationer (medurs och moturs) på undersidan beroende på vilket urverk klockan har (moturs för 240Q).
Certifikat och instuktionsbok levereras i en läderplånbok signerad Patek Philippe. Dessa inkluderar Certificate of Origin, 240Q instruktioner samt lite andra papper som inbjudan till deras museum och lite annat.
Men över till själva klockan.
5140 släpptes 2006 och är uppföljaren till 3940, den klocka Pateks patriark Philippe Stern använde till vardags under sin tid som VD. 3940 släpptes 1985 och blev med sina komplikationer, slimmade design och serieproduktion en vattendelare för Patek. 5140 är i sin tur någon millimeter större (37,2mm vs. 36mm) och urtavlan är något uppstädad. Mitt val föll på just 5140 då jag upplever tavlan som något modernare och tydligare. Jag bär normalt större klockor varpå jag upplever 3940 känns för liten.
Just storleken var det jag reagerade på först efter unboxing. Den känns otroligt nätt på armen och mitt första intryck var att jag nästan upplever även 5140 som för liten med sina 37,2m.m. Men väl på armen förändras det intrycket, den ligger mycket bra över min förhållandevis smala handled. Klockan är en typisk dressad klocka och tjockleken passar perfekt för det ändamålet då den glider diskret in under min skjortärm utan att fastna. Jag landar i att det är den slimmade boetten snarare än storleken på tavlan som får mig att uppleva den som liten och jag får helt enkelt acceptera det faktum att jag inte är byggd för en Royal Oak Offshore eller liknande.
Efter den initiala fittingen är det dags att ställa in klockan. Den tillhör Pateks ”grand complications” familj och på tavlan finns förutom tim och minutvisare, datum, dag, månad och månfas. Inställningen sker genom att man använder den medföljande pushern som trycks mot de små plattorna på sidan av boetten klockan 1, 9, 11 och 6. En mycket smidig process, månfasen får jag konsultera patek.com för att få rätt, brukar inte hålla koll på vad månen står i vanliga fall.
På med klockan på armen igen och så slås jag av att jag har vissa svårigheter att snabbt utläsa datum, dag och månad på tavlan. Jag misstänker dock att felet snarare ligger på mina ögon kombinerat med det skumma ljuset snarare än hos Patek. Jag får utvärdera eventuella glasögon efter helgerna. Kan det finnas någon bättre anledning att skaffa glasögon än att enkelt kunna läsa av datumet på sin Patek?
Läderarmbandet är svart högblankt och upplevs som lite för hårt i nyskick. Jag antar att det kommer forma sig efter min handled över tid men jag överväger redan nu att införskaffa ett par extra i andra färger. Det är extremt enkelt att byta armband på denna klocka då de sitter fast med snabbfästen som enkelt knäpps av på undersidan av armbanden.
Låset är ett double clasp i guld med Pateks vapen på utsidan. Jag upplever det som väldigt stabilt och man får använda precis lagom kraft för att få det att öppnas.
Urverket, 240Q, är det som gör denna klocka fantastisk istället för "bara" bra. När det kom 1977 i form av en Golden Ellipse 3738 säkrade det framtiden för Patek. Anledningen var den otroligt slimmade designen i kombination med sina komplikationer och automatiska uppdragning.
Nu ska den på landa lite här hemma några dagar. Efter att det första intrycket har lagt sig kan jag konstatera att 5140 överlag är en helt fantastisk klocka som jag kommer att förvalta varsamt. För som ni säkert vet äger man inte en Patek, man förvaltar den för nästa generation!
Bilagor
Senast ändrad: