• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Shadyboy

Cartier
A84C473D-D99A-4987-BCC1-7475C3A05E1E.png
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har inte varit i Thailand och Turkiet på några år. Finns det mycket kopior på Nautilus i omlopp? Såg en dude häromdagen med en 5711. Han såg rätt proper ut men körde en ful bil likt mig. Såg inte klockan på nära håll dock. Idag såg jag en dude som definitivt inte var Nautilus-material iaf inte till ustseendet. Tänkte då att det har börjar florera kopior likt det alltid gjort med Rolle.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har inte varit i Thailand och Turkiet på några år. Finns det mycket kopior på Nautilus i omlopp? Såg en dude häromdagen med en 5711. Han såg rätt proper ut men körde en ful bil likt mig. Såg inte klockan på nära håll dock. Idag såg jag en dude som definitivt inte var Nautilus-material iaf inte till ustseendet. Tänkte då att det har börjar florera kopior likt det alltid gjort med Rolle.
Nu håller väl du till i Göteborg, inte jag. Men undrar hur många som sett mig och tänkt ”inget patek-material”. :D:D:D
 

joca

Patek
2-Faktor
Har inte varit i Thailand och Turkiet på några år. Finns det mycket kopior på Nautilus i omlopp? Såg en dude häromdagen med en 5711. Han såg rätt proper ut men körde en ful bil likt mig. Såg inte klockan på nära håll dock. Idag såg jag en dude som definitivt inte var Nautilus-material iaf inte till ustseendet. Tänkte då att det har börjar florera kopior likt det alltid gjort med Rolle.
Finns mängder tyvärr :/ Ofta tjockare och klumpiga än originalet :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har inte varit i Thailand och Turkiet på några år. Finns det mycket kopior på Nautilus i omlopp? Såg en dude häromdagen med en 5711. Han såg rätt proper ut men körde en ful bil likt mig. Såg inte klockan på nära håll dock. Idag såg jag en dude som definitivt inte var Nautilus-material iaf inte till ustseendet. Tänkte då att det har börjar florera kopior likt det alltid gjort med Rolle.
Svårt det där.
Jag bar min Platona med tshirt, jeans och sneakers
 
Härligt med lite bilder på en i mitt tycke fantastisk klocka, helt klart min drömklocka!
En av mina (realistiska) drömklockor också, fast jag föredrar rosé, en annan är Aquanaut 5167 i stål.
Sen finns det väl andra som inte riktigt är "DRÖMMAR", men som man gärna vill ha ändå.
Min Graal är dock en svartavlad 5170. Men det är bara att inse att det får förbli en dröm om jag inte vinner 10miljoner eller så.. ☹
Men, det finns mkt annat fint om man kikar lite!
Patek_Dial_LG.jpg
5167-1a-boodles-pp-aquanaut_1.jpg
00e859f2e005f13ec664dda062c26932.jpg

Mvh Roffe
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Kanske är common knowledge på ett forum och tråd som denna, men tänkte kort bidra med Patek symbolens historia och ursprung.

Det s k Calatrava-korset (som återfinns på spännen, kronan, beroende på modell) är en mycket gammal spansk militärordern som Patek i modern tid gjort till sitt signum.
Ordet Calatrava är arabiska för slott.

Saxat från nedanstående källa. Detta är ju lite tänkvärt!
" ...The connection between luxury chronographs and the warring 12th century herdsmen of the Military Order of Calatrava, is unclear. But the company's retail outlets can be found in most Islamic countries and many wealthy Muslims are happily walking around with the Calatrava strapped on their wrists. Does that mean the Knights have succeeded in their mission? Not really. It just means that the original meaning of Calatrava has returned home... "

https://www.seiyaku.com/customs/crosses/calatrava.html

upload_2018-8-21_8-6-45.png

upload_2018-8-21_8-4-11.png

upload_2018-8-21_8-5-26.png

upload_2018-8-21_8-6-3.png
 

Fedor

Cartier
Kanske är common knowledge på ett forum och tråd som denna, men tänkte kort bidra med Patek symbolens historia och ursprung.

Det s k Calatrava-korset (som återfinns på spännen, kronan, beroende på modell) är en mycket gammal spansk militärordern som Patek i modern tid gjort till sitt signum.
Ordet Calatrava är arabiska för slott.

Saxat från nedanstående källa. Detta är ju lite tänkvärt!
" ...The connection between luxury chronographs and the warring 12th century herdsmen of the Military Order of Calatrava, is unclear. But the company's retail outlets can be found in most Islamic countries and many wealthy Muslims are happily walking around with the Calatrava strapped on their wrists. Does that mean the Knights have succeeded in their mission? Not really. It just means that the original meaning of Calatrava has returned home... "

https://www.seiyaku.com/customs/crosses/calatrava.html

upload_2018-8-21_8-6-45.png

upload_2018-8-21_8-4-11.png

upload_2018-8-21_8-5-26.png

upload_2018-8-21_8-6-3.png

Intressant, tack för infon!
 
  • Like
Reactions: JLC

mhgard

Panerai
2-Faktor
Är förvånande vulgärt och passar egentligen inte alls?
Huh, jag tycker exakt tvärt om. Klocka som är enkel till designen kombinerat med ett kaxigare spänne, bra balans mot varandra. Kanske är att det just inte passar som gör att jag tycker det passar så bra. 5000 är en ref som spännet gör sig bra på (bara sett den på bild dock).
 

Turner

Breitling
Fråga till experterna: Har ni länkar eller tips där patekklockor behandlats som investeringar? Jag är på jakt efter kvantitativ data, säg year-over-year prisutveckling och möjlighet att bryta ner detta på modeller. Även spekulation är av intresse, dvs modeller man misstänker är undervärderade/övervärderade på dagens marknad.

Tack,
 

joca

Patek
2-Faktor
Fråga till experterna: Har ni länkar eller tips där patekklockor behandlats som investeringar? Jag är på jakt efter kvantitativ data, säg year-over-year prisutveckling och möjlighet att bryta ner detta på modeller. Även spekulation är av intresse, dvs modeller man misstänker är undervärderade/övervärderade på dagens marknad.

Tack,
Gör din egen research? Du är på fel ställe för att fråga efter investeringstips i form av klockor..
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Fråga till experterna: Har ni länkar eller tips där patekklockor behandlats som investeringar? Jag är på jakt efter kvantitativ data, säg year-over-year prisutveckling och möjlighet att bryta ner detta på modeller. Även spekulation är av intresse, dvs modeller man misstänker är undervärderade/övervärderade på dagens marknad.

Tack,
Förväntar du dig att andra ska göra din läxa för att du ska tjäna pengar? Herregud
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fråga till experterna: Har ni länkar eller tips där patekklockor behandlats som investeringar? Jag är på jakt efter kvantitativ data, säg year-over-year prisutveckling och möjlighet att bryta ner detta på modeller. Även spekulation är av intresse, dvs modeller man misstänker är undervärderade/övervärderade på dagens marknad.

Tack,
Collector square har hyfsad statistik. Skulle dock inte stirra blint på det då det förutsätter att du kan läsa av vad som är rimligt och varför vissa saker sticker ut.

Tex Patek 2499:
https://www.collectorsquare.com/en/...ande-complication/ref-patek-philippe-2499/lpi
 

15202

Omega
Gör din egen research? Du är på fel ställe för att fråga efter investeringstips i form av klockor..
Märks att du ser upp tilö en annan användare som också ätit lite mkt citron... papegojar allt han skriver..
”gör din egen research” kan man väl svara på i princip alla frågeställningar. blir inte mkt forum kvar då

@Pojken från Götet också

Titta bak på dina första poster här, du hade inte helt koll på läget heller men blév vemött me respekt...

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!
Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Märks att du ser upp tilö en annan användare som också ätit lite mkt citron... papegojar allt han skriver..
”gör din egen research” kan man väl svara på i princip alla frågeställningar. blir inte mkt forum kvar då

@Pojken från Götet också

Titta bak på dina första poster här, du hade inte helt koll på läget heller men blév vemött me respekt...

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!
Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor

Jag tror inte att det är dumt att köpa Aquanaut som investering. Än så länge okej priser, dessutom en trevlig klocka att använda samt eftertraktad. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Märks att du ser upp tilö en annan användare som också ätit lite mkt citron... papegojar allt han skriver..
”gör din egen research” kan man väl svara på i princip alla frågeställningar. blir inte mkt forum kvar då

@Pojken från Götet också

Titta bak på dina första poster här, du hade inte helt koll på läget heller men blév vemött me respekt...

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!
Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor
Du tycker alltså att vi ska uppmuntra detta beteende? Hjälpa nya medlemmar att tjäna pengar på klockor?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Märks att du ser upp tilö en annan användare som också ätit lite mkt citron... papegojar allt han skriver..
”gör din egen research” kan man väl svara på i princip alla frågeställningar. blir inte mkt forum kvar då

@Pojken från Götet också

Titta bak på dina första poster här, du hade inte helt koll på läget heller men blév vemött me respekt...

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!
Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor
Fast nu handlar det ju bara om en sorts poster där jag och några andra svarat folk att de kan göra sin egen research när syftet ändå bara är att snylta kunskap och profitera på det. Tror f.ö forumet överlever. :)

Det positiva är dock att de flesta som svarar såna här frågor har lika dålig koll som de som ställer frågorna, således blir det lite att de blinda leder de blinda. Personligen stör jag mig mer på de som ska ha tips på vart de kan plocka ut en BLNR utan att stå i kö osv.. det är ju fritt fram att ringa runt till det blir jackpot liksom.
 

15202

Omega
Fast nu handlar det ju bara om en sorts poster där jag och några andra svarat folk att de kan göra sin egen research när syftet ändå bara är att snylta kunskap och profitera på det. Tror f.ö forumet överlever. :)

Det positiva är dock att de flesta som svarar såna här frågor har lika dålig koll som de som ställer frågorna, således blir det lite att de blinda leder de blinda. Personligen stör jag mig mer på de som ska ha tips på vart de kan plocka ut en BLNR utan att stå i kö osv.. det är ju fritt fram att ringa runt till det blir jackpot liksom.
Äh jag håller väl me dig i sak, d é rätt tröttsammt me frågor om investering å pris... skillnaden e väl att du (även om jag ogillar tonen i dina inlägg ibland) faktiskt kan backa upp mkt av dé du skriver... medan din armé av osäkra följare bara hakar på å knappast har så mkt egen kunskap..

jag själv fäster ingen vikt vid frågor som var man plockar ut en blnr eller sånt... däremot é d inte jättekonstigt att priser å "investering" diskuteras, d gör de även på andra hobbyforum t.ex vinforum, konstforum å bilforum... d é orättvist att säga att man inte har intresse bara för man till viss dell väger in ekonomi..

@Götlaborg ah kanske, men den verkar redan gjort en resa sista månaden?? kanske finns mer att hämta där
 

joca

Patek
2-Faktor
Äh jag håller väl me dig i sak, d é rätt tröttsammt me frågor om investering å pris... skillnaden e väl att du (även om jag ogillar tonen i dina inlägg ibland) faktiskt kan backa upp mkt av dé du skriver... medan din armé av osäkra följare bara hakar på å knappast har så mkt egen kunskap..

jag själv fäster ingen vikt vid frågor som var man plockar ut en blnr eller sånt... däremot é d inte jättekonstigt att priser å "investering" diskuteras, d gör de även på andra hobbyforum t.ex vinforum, konstforum å bilforum... d é orättvist att säga att man inte har intresse bara för man till viss dell väger in ekonomi..

@Götlaborg ah kanske, men den verkar redan gjort en resa sista månaden?? kanske finns mer att hämta där
Vet inte riktigt när jag blev klassad som en av "armén av osäkra följare" men det är fritt att klassa användare som man själv känner.
Trevlig kväll! :)

OnT: så saknar jag min Diver lite :)
 
Topp