• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
8D58E901-1695-4C15-AC73-DB98838CFFBC.png

Va inte det ganska billigt för en 849?!
Absolut.
Jag brukar köpa hos Brobergs i Sturegallerian. 250:- för en av ”standardutgåvorna”.
Klart prisvärd penna. 👍
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem nytt idag. Släpper sargen lite och testar nåt annat än Platinum. Fortfarande japanskt, dock: Sailor Lecoule! Ruskigt fin iallafall! Ska fyllas med ett av mina favoritbläck, Pilots Momiji från Iroshizuku-serien, ett rött bläck som nog kommer matcha pennan riktigt bra.
1C6D2EDC-D952-4D73-BB06-68C3404D4E61.jpeg
Kul med nytt! Har du provat en reservoar med 18k spets nån gång? Blir typ som varm kniv i smör
 

Psykel

Patek
Kul med nytt! Har du provat en reservoar med 18k spets nån gång? Blir typ som varm kniv i smör
Inte än, endast stål hittills för mig. Tänkte dock att årets julklapp till mig själv blir en Platinum med guldspets, typ denna:
109866_r_2.jpg

Sailorn skrev dock väldigt mjukt och fint, och det gör mina Platinum-pennor också. Men som sagt, kanske är rena sandpappret i jämförelse med guld!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inte än, endast stål hittills för mig. Tänkte dock att årets julklapp till mig själv blir en Platinum med guldspets, typ denna:
109866_r_2.jpg

Sailorn skrev dock väldigt mjukt och fint, och det gör mina Platinum-pennor också. Men som sagt, kanske är rena sandpappret i jämförelse med guld!
Eller så är det bara min subjektiva upplevelse och rättfärdigande för att lägga typ 8k för en 149 :woot:

Men upplever skillnaden stor från exempelvis platinum procyon med stål/alu spets till en pelikan 400 med guld
 

Tampa_blord

Panerai
Gällande stål vs guld;

Har en ganska gedigen samling pennor med både stål och guldspetsar. Att säga att guld generellt sätt är "bättre" än stål är kanske lite missvisande.

Många av mina stålpennor skriver som en dröm utan varesig feedback eller risp. Sen har jag några guldpennor som rispar en hel del (Sailor´s 14k MF, Pilot Falcon SF tex).
Beror ju lite på vilken storlek på spets man vill ha också. Pilots fine spetsar tycker jag personligen ger lite för mycket feedback, dock väldigt beroende på val av paper. Rhodia´s paper funkar fint men Leuchtturm1917 ogillar jag skarpt med dom spetsarna. Sen kommer ju valet av bläck. Iroshizuku Kon-Peki är en favorit som gör att även pennor med ganska mkt feedback skriver relativt mjukt. En del av Diamine´s bläck upplever jag som lite mer torra och med fina spetsar så rispar det en del.

Det är en hel jävla vetenskap det här men det är ju kul att hitta nya favoriter, både pennor och bläck :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min i särklass sämsta reservoarpenna är en Platinum med guldspets. Helt värdelös. Raspig och en plåga att skriva med de få gånger den fungerar. En av de bättre i mitt tycke är en TWSBI för ett par tre hundringar med billig stålspets. Å andra sidan är en dansk guldspetsare med flex från 1940-talet också en favorit jag har.

Så jag kan inte säga jag föredrar guldspets framför stål. Det är så olika på pennor och handlar tydligen om så mycket mer än materialet i spetsen.
Letar fortfarande efter den jag är helt nöjd med. Men den billiga TWSBIn kommer nära.

Iroshizuku-bläck är jag dock nöjd med. Tsuya-kusa färgen tröttnar jag sällan på.

Pelikan pennor är jag nyfiken på men vet inte om jag vill betala så pass för en penna. Nöjdhetsfaktorn har inte alltid följt priset hittills.
 
Senast ändrad:

Tampa_blord

Panerai
@URsinne Intressant!

Jag gillar verkligen TWSBI. Roliga pennor för rimliga pengar!

Men har dock upplevt att deras spetsar varierar. Har en VAC700R med fin spets, skriver som en dröm. Utöver den så har jag tre (fråga mig inte varför…) 580, alla med fin spets. Och det skiljer så enormt mkt mellan dessa tre. En passerar som en fin med jämt flöde och lagom feedback. En är snarare en medium. Och den sista är en fin men den upplevs som ganska torr och rispig.
 

Psykel

Patek
Min i särklass sämsta reservoarpenna är en Platinum med guldspets. Helt värdelös. Raspig och en plåga att skriva med de få gånger den fungerar. En av de bättre i mitt tycke är en TWSBI för ett par tre hundringar med billig stålspets. Å andra sidan är en dansk guldspetsare med flex från 1940-talet också en favorit jag har.

Så jag kan inte säga jag föredrar guldspets framför stål. Det är så olika på pennor och handlar tydligen om så mycket mer än materialet i spetsen.
Letar fortfarande efter den jag är helt nöjd med. Men den billiga TWSBIn kommer nära.

Iroshizuku-bläck är jag dock nöjd med. Tsuya-kusa färgen tröttnar jag sällan på.

Pelikan pennor är jag nyfiken på men vet inte om jag vill betala så pass för en penna. Nöjdhetsfaktorn har inte alltid följt priset hittills.
Har inte testat jättemånga pennor direkt, men har ett par Lamy AL-star som är helt okej men där mina Platinum Preppy skriver som varm kniv genom smör i jämförelse.
Procyon är också bra, men lite skrapigare. Fortfarande bättre än Lamy, dock.
Kommer givetvis se till att testa innan köp av nåt dyrare.
Edit: Kom på en grej som jag funderar på... Sailorn skriver mjukt och har ett fint bläckflöde, men bläcket blir lite ljusare på pappret än från en Platinum Preppy som skriver lika mjukt och har lika bra flöde med samma spetsbredd. Sailorn skriver lite mer åt det rosa hållet medan Platinumen blir det klart rödare från.
Vad kan detta bero på?
 

Tampa_blord

Panerai
Har inte testat jättemånga pennor direkt, men har ett par Lamy AL-star som är helt okej men där mina Platinum Preppy skriver som varm kniv genom smör i jämförelse.
Procyon är också bra, men lite skrapigare. Fortfarande bättre än Lamy, dock.
Kommer givetvis se till att testa innan köp av nåt dyrare.
Edit: Kom på en grej som jag funderar på... Sailorn skriver mjukt och har ett fint bläckflöde, men bläcket blir lite ljusare på pappret än från en Platinum Preppy som skriver lika mjukt och har lika bra flöde med samma spetsbredd. Sailorn skriver lite mer åt det rosa hållet medan Platinumen blir det klart rödare från.
Vad kan detta bero på?
Rent krasst så skulle jag vilja påstå att Platinumen har ett högre flöde än Sailorn.
Även om man med ögat uppfattar att dom har ett likvärdigt flöde så kan en mikroskopisk skillnad göra en klar förändring i färgen.
 

Psykel

Patek
Rent krasst så skulle jag vilja påstå att Platinumen har ett högre flöde än Sailorn.
Även om man med ögat uppfattar att dom har ett likvärdigt flöde så kan en mikroskopisk skillnad göra en klar förändring i färgen.
Misstänkte nåt i den stilen. Flödar bra, men flödar mindre liksom?
Om du kollar fotot längre upp så ser man inte direkt nån glipa i spetsen, till skillnad från på mina Platinum. Får se om den sätter sig med användning eller om jag får massera den lite. Min Platinum Procyon behövde knådas lite för att få till flödet, men då skrev den rätt torrt när jag fick hem den, till skillnad från min Sailor.
Den skriver som sagt bra, så gör inget åt det så länge. Kanske som sagt löser sig naturligt med användning.
Tack!
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Jag är fortfarande en i högsta grad nybörjare vad det gäller reservoarpennor. Men när jag såg den här Montblancen i en secon hand-butik igår så kunde jag inte låta bli - det känns lite speciellt att ha en Montblanc i min lilla samling!
Krävdes många vattenbad med nu verkar den skriva på mjukt och fint. En ganska tidig 80-talare, vad jag kunnat läsa mig till.
Här tillsammans med ett annat av gårdagens loppisfynd i form av en Svalan Sportsman.
montblanc 2.jpg

montblanc 3.jpg

montblanc 4.jpg

Raw Photo.jpg
 

Tampa_blord

Panerai
Jag är fortfarande en i högsta grad nybörjare vad det gäller reservoarpennor. Men när jag såg den här Montblancen i en secon hand-butik igår så kunde jag inte låta bli - det känns lite speciellt att ha en Montblanc i min lilla samling!
Krävdes många vattenbad med nu verkar den skriva på mjukt och fint. En ganska tidig 80-talare, vad jag kunnat läsa mig till.
Här tillsammans med ett annat av gårdagens loppisfynd i form av en Svalan Sportsman.
montblanc 2.jpg

montblanc 3.jpg

montblanc 4.jpg

Raw Photo.jpg
Galet läcker! Ser ut som en 144:a?
 

Fargoth

Omega
Såg att det fanns ett gäng Caran d'Ache Fixpencil 77 i en KS-annons (inte min), och tänkte någon i tråden kanske är intresserad:

Fixpencil 77, som inte tillverkas längre, är längre och tunnare än den moderna Fixpencil 22, och sådeles mer lik hur en blyertspenna ligger i handen. Om någon slår till och vill ha 2-mm stift, skicka PM, jag har så det räcker ett par livstider.

1677089303761.png
 
Senast ändrad:
Topp