• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pobeda Laco

Kattsand

Breitling
Hej alla glada :)

Jag fick för mig att jag skulle köpa mig en vettig klocka om jag lyckades sälja huset med hyfsad vinst. Nu blev det tyvärr inte så, men jag fortsatte att surfa runt och kolla på klockor som skulle fungera till kostymen. Min Traser P6506 fungerar tyvärr inte alltid.

Av en slump så dök jag på en enl. upg. begagnad Pobeda Laco, jag föll genast för utseendet och budade. Sen råkade jag få den, så då började jag läsa på. Frågan jag har till er är egentligen, hur illa är det här uret? Ska man inte förvänta sig annat än "nja.." när man köper ett mekaniskt ur för 328kr inkl. frakt från öststaterna? ;)

Bilderna är inte mina, klockan har inte trillat in än. Men jag kan inte hålla mig :)

bonUdsZ.jpg


shrYWa1.jpg


Specifikationer:

Mekaniskt ur - måste piskas varje 40 timme (ca)

Klockdiameter inklusive krona - 36mm

Glasdiameter - 35mm

Tjocklek - 10 mm

längd (från lugs till lugs) - 42mm

Armband storlek: 18mm

cal # - 2602

Produktionsår ca: 1980

Ha överseende med mig, jag är riktigt färsk på det här med klockor :)

Mvh Kattfan
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Aldrig hört talas on Pobeda Laco och för 328 kr tvivlar jag på att det är mycket till klocka. Men är du nöjd så visst. När du ändå skriver att du sålt huset med bra vinst så varför inte satsa på en riktig klocka? Finns mycket roligt där ute.
 

Kattsand

Breitling
Jag var kanske lite otydlig. Jag sålde det inte med vinst, därför så fick det bli en billig dinka ;)

Det jag har läst mig till är att Pobeda (som ska vara döpt av Stalin och betyder vinst), grundades ca 1930 i ett försök att skapa ett egen klocktillverkning i Sovjetunionen. Tidigare så ska man ha importerat delar från Europa. Det mekaniska urverket ska enl. upg. vara av god kvalitét som har lång livslängd.

Det skulle vara intressant om någon har koll på urverket som sitter i är av modell "2602". Eller rör det sig om en "franken"?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Gjorde lite eftersökning på PL, alltid roligt med nytt. Och som du skrev så är det en gammal sovjet klocka. Dock så nytillverkas det "vintage" exemplar. Hittade en grossist i Ukraina.
Så för de pengarna du betalade så tror jag tyvärr det är en ren o skär nyproducerad kopia. Om inte så grattis för då fick du den till ett riktigt bra pris. Men är det för bra för att vara sant så är det troligen inte sant.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har svårt att tänka mig att det där skulle vara en 34 åring, även om urverket säkerligen har några år på nacken.
Saknar emellertid kunskap om märket. Det kommer nog klarna för dig när du får hem klockan och kan känna lite på den.
I värsta fall får du ta och slänga upp den på tradera.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Urverket ska tydligen vara baserat på den franska urtillverkaren Lip.
http://forums.watchuseek.com/f10/lip-r26-vs-pobeda-12673.html

Oftast bygger bygger sådana här Öststatsklockor på kända designer från schweiziska urverk. Vanligtvis med bra funktion fast utan att putsa till den sista ytfinishen.

Boetten ser rätt tunn ut och är troligtvis tillverkad i vitmetall och med tryckboett . Om den är servad kommer den säkert hålla tiden bra och vara utan problem. Dock tror jag du får mer klocka för pengarna om du lägger 300:- för en begagnad klocka på tradera :)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tärnan, Atlantic m.fl. är exempel på fina klockor som går att komma över för en billig peng på tradera.
 

KMS

Rolex
För 300 så är det nog relativt svårt att förvänta sig underverk. Ser ut som en ball klocka. Allt kanske inte är original, men så länge du gillar den och inte ser dig som en hardcorerysssamlare så är du väl i hamn! Posta lite bilder när den landar.
 

Kattsand

Breitling
Då kanske jag ska avsluta den här tråden med att berätta hur det gick. Klockan landade hemma med ett annat armband, tyvärr så var det inte speciellt vackert. Men, för de pengarna jag la ut så orkade jag inte ta debatten med försäljaren.

Klockan i sin tur vart ett intressant första möte med en manuell klocka. Den gick på tok för snabbt så sorterades bort ur edc-låsan och ner i blandat-lådan. Det vill säga tills min son hörde att något tickade. Till min sons stora glädje så fick han en stentuff klocka som tickar som klockar gör i de tecknade filmerna :)

Så nu vevar min 3-åriga son med en 400kr:s klocka, det ska bli kul om han hittar den när han blir äldre, vem vet, han kanske tror sig ha hittat ett B-uhr, från pappa? "Han jobbade väl ändå inom försvarsmakten?" ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då kanske jag ska avsluta den här tråden med att berätta hur det gick. Klockan landade hemma med ett annat armband, tyvärr så var det inte speciellt vackert. Men, för de pengarna jag la ut så orkade jag inte ta debatten med försäljaren.

Klockan i sin tur vart ett intressant första möte med en manuell klocka. Den gick på tok för snabbt så sorterades bort ur edc-låsan och ner i blandat-lådan. Det vill säga tills min son hörde att något tickade. Till min sons stora glädje så fick han en stentuff klocka som tickar som klockar gör i de tecknade filmerna :)

Så nu vevar min 3-åriga son med en 400kr:s klocka, det ska bli kul om han hittar den när han blir äldre, vem vet, han kanske tror sig ha hittat ett B-uhr, från pappa? "Han jobbade väl ändå inom försvarsmakten?" ;)


Taskigt! Nu går du genast och köper ett "fint ur" som du lägger i lådan för honom att hitta! ;)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Varför inte göra ett försök med att rucka klockan? Så kanske du får ner avvikelserna till ett minimum :)
 
Topp