• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Posten struntar i tull och moms för paket från Kina

lofgreno

Vacheron
Satt också och undra lite över det. Om man beställer från nätbutiker i USA eller tex Amazon, kommer det bli samma då? Därifrån brukar det ju vara lite olika, ibland fastnar det, ibland inte. Men å andra sidan är det sällan gratis frakt för smått...
 

Kugghjul

Panerai
https://www.breakit.se/artikel/1104...t-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina

nu har de kommit överens. Ny avgift på 125kr per paket plus momsen. Lär döda den handeln effektivt. Hur de kan motivera en kostnad på 125kr per paket i administrationsavgift hade varit intressant att veta
Runt 100 kr har ju i över 20 års tid varit ungefär vad alla fraktbolag tar för import, för att räkna ut och driva in tull och moms. Jag tycker inte det är ett överpris. Börja själv räkna på vad det kostar att göra något manuellt i Sverige. När allt går automatiskt med data, nämns väl att det är på gång, kan väl priset sänkas, men där är vi inte än.
 
Senast ändrad:

Belfort

Omega
Vem har påstått det?
Här exempelvis så nämns det (Expressen 2017 maj)
Hur kan då frakten på paket som skickas över halva jordklotet vara gratis, eller bara kosta några kronor? Förklaringen ligger i det internationella postsystemet med rötter från 1874. Då var Kina ett utvecklingsland som genom subventioner behövde hjälp med att få igång sin postverksamhet.

Det systemet lever kvar än idag, och tvingar PostNord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har aldrig påstått att det är rimligt, någon annan? Sedan handlar det om något helt annat om du missat det. Läs tråden.
 

Belfort

Omega
Jag har aldrig påstått att det är rimligt, någon annan? Sedan handlar det om något helt annat om du missat det. Läs tråden.
Jag uppfattade det som att du tyckte det var orimligt med avgiften (tog det som ironi med ordet ”rimligt”), jag försökte förklara för dig att det orimligt med systemet som varit hitills.
Missuppfattade jag dig? Du tyckte det inte var orimligt med avgiften?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag uppfattade det som att du tyckte det var orimligt med avgiften (tog det som ironi med ordet ”rimligt”), jag försökte förklara för dig att det orimligt med systemet som varit hitills.
Missuppfattade jag dig? Du tyckte det inte var orimligt med avgiften?
Du bör nog tänka efter vad saker och ting betyder innan du kommenterar. Bara för att någon påstår att en administrationskostnad på 125 kr är orimlig gör en vara som är värd 8 kr betyder inte att man tycker det är rimligt med frakt för 8 kr. Dessutom två olika skilda ting då posten hanterat förtullningen på samma/liknande vis från resten av världen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Varför ska inte Posten (ja, ja PostNord) få ta betalt i paritet med sina konkurrenter för sina hanteringskostnader? Och dessa kostnader är väl detsamma oavsett värdet på försändelsen (tar ju lika lång tid liksom oavsett om det handlar om ett värde på 8 kr eller 14 034 kr)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför ska inte Posten (ja, ja PostNord) få ta betalt i paritet med sina konkurrenter för sina hanteringskostnader? Och dessa kostnader är väl detsamma oavsett värdet på försändelsen (tar ju lika lång tid liksom oavsett om det handlar om ett värde på 8 kr eller 14 034 kr)?
Klart dom får, men de lär inte överleva länge i branschen. Nu har de själv iof gått ut och sagt att det inte kommer blir 125 kr per försändelse. Intressant att följa.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag betalar gärna 125kr per paket om postnord står för garantier, och levererar tryggt, snabbt och säkert... vilket är ett lotteri idag känns det som..
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gåva är momsfritt upp till 500kr. Många säljare man köper av brukar ju kryssa i "gift" på tulldeklarationen. Hur ska de stävja det? Utredning på varje mobilladdare om det verkligen är en gåva eller inte lär bli kostsamt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gåva är momsfritt upp till 500kr. Många säljare man köper av brukar ju kryssa i "gift" på tulldeklarationen. Hur ska de stävja det? Utredning på varje mobilladdare om det verkligen är en gåva eller inte lär bli kostsamt.
Gäller bara mellan privatpersoner också. Inte företag - privatperson.
Men som du säger svårt att bevisa och dom har förmodligen inte tid för inspektioner.
 

Kugghjul

Panerai
https://fyranyanser.se/2018/01/21/o...ter-var-oformaga-till-global-ehandel-i-stort/
en bra text (ej min) som i princip fångat de flesta av mina tankar om detta. Titta på problemet med subventionerad frakt i första hand och sen PostNords problem...
Jag orkade inte läsa allt men det var snömos det jag läste.
Skall Sverige acceptera denna verklighet för att vi själva gillar att exportera? Skall vi helt ge upp momsen? Skall vi hitta på egna standarder?
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt... Om en vara skickas från Tyskland så får väl svenska statskassan inte in någon moms? Bara den tyska staten om jag förstår det hela. Så om det stämmer så förstår jag principiellt inte varför varor från tex Kina ska behandlas olika avseende moms?
 

Hellebring

Cartier
Jag förstår inte riktigt... Om en vara skickas från Tyskland så får väl svenska statskassan inte in någon moms? Bara den tyska staten om jag förstår det hela. Så om det stämmer så förstår jag principiellt inte varför varor från tex Kina ska behandlas olika avseende moms?
För att Tyskland och Sverige ingår i en union där bland mycket annat handel över gränserna är avtalat.
 

Hellebring

Cartier
Förstår fortfarande inte sakproblemet och varför inte det går att ha med alla länder? Utebliven moms är väl utebliven moms oavsett om paketet kommer från Tyskland eller Kina? Kan man tycka iaf.
Fast det blir ju inte riktigt utebliven moms då de frihandelsavtal vi har i EU baseras på att vi har en gemensam unionskassa och att man vill främja handeln och produktionen i unionen.
 

Chattras

Cartier
Jag förstår inte riktigt... Om en vara skickas från Tyskland så får väl svenska statskassan inte in någon moms? Bara den tyska staten om jag förstår det hela. Så om det stämmer så förstår jag principiellt inte varför varor från tex Kina ska behandlas olika avseende moms?
Om man säljer för över €100.000 till ett ett annat EU-land är man skyldig att momsa i det landet. Man får självklart momsa under gränsbeloppet också om man vill. T.ex. är det ju 19% moms i Tyskland så det kan vara värt det även om försäljningen understiger €100.000.
 

Bazsy

Cartier
Jag tror att så länge jag betalar avgift för ett paket av lågt värde från USA eller Indien så borde jag betala även för ett paket från Kina. Annars får de en fördel de inte borde ha.
 

Salesmayne

Panerai
Definitivt rimligare, dock inget som borde vara möjligt. Dock slår 125 kr väldigt hårt, skulle ta död på stora delar av internethandeln utanför europa. Undra hur det ser ut i andra länder?

Jag är uppriktigt sagt upprörd över denna utveckling. Postnord kompenserar dels för sina inte helt obetydliga förluster i Danmark men även för att de inte varit förberedda på volymerna. Frimärkskostnaden höjdes ju också precis från 7kr till 9kr vilket är helt orimligt då Postnord blivit sämre och sämre år för år.. Vad får vi som kunder för valuta för pengarna? Ingenting så vitt jag vet!

Postnord stryper i princip handeln från Kina då gissningsvis minst 95% av alla små inköp kommer falla bort med omedelbar verkan så fort den nya prissättningen träder i kraft. Vilket får mig att undra, när är de goda tiderna slut egentligen?
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Fast det blir ju inte riktigt utebliven moms då de frihandelsavtal vi har i EU baseras på att vi har en gemensam unionskassa och att man vill främja handeln och produktionen i unionen.

Ja bygga murar fungerar ju utmärkt i längden... Historien är väl full av bra exempel där det fungerar långsiktigt?
Nu droppar jag detta för det börjar bli politik av frågan och det var inte min mening. Ursäkta TS och hoppas att alla får en trevlig lördagskväll! Lördagsklockan är på:)

BA1D5524-9282-46F3-B700-F0C789F80835.jpeg
 

Hellebring

Cartier
Ja bygga murar fungerar ju utmärkt i längden... Historien är väl full av bra exempel där det fungerar långsiktigt?
Nu droppar jag detta för det börjar bli politik av frågan och det var inte min mening. Ursäkta TS och hoppas att alla får en trevlig lördagskväll! Lördagsklockan är på:)

BA1D5524-9282-46F3-B700-F0C789F80835.jpeg
Hehe ja, jag säger inte att det är bra utan bara att det är så det är.
Njut av klockan och vinet och ha en fin lördagkväll :)
 
Topp