• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kuma-kun

Audemars
Han är en dealer som försöker sparka igång marknaden. Ingen köper just nu och det lär fortsätta så länge som inte folk vet vad som kommer att hända med världen efter denna kris. Handlare behöver inte att priser ska vara höga och öka. De behöver handel.

Jag har nyligen pratat med två stycken väletablerade handlare som varit i branschen runt 20 år med fysiska butiker och som mest sysslar med vintage japanska ur här i Tokyo.
Båda säger att det är helt dött på marknaden, ingen köper och intressant nog inte många säljer.
Den ena som äger fastigheten där han har butik klarar sig nog rätt länge utan större omsättning.
Men den andra som hyr i fina kvarteren klarar nog inte det här länge är jag rädd.
Han till och med bad om skambud vilket kändes obekvämt.
 
A

Archimedes

Guest
Priserna har varit på nedång sen förra året. De överspekkade sportrollarna började falla redan då. Patek är inte immuna heller även om några av deras mer sällsynta kommer kunna stå emot.
Corona och nedgången i ekonomin förstärker bara det hela. Spendera säg hundratusentals kronor för att tjäna nån futtig procent då samt binda upp likvider man kan göra pengar på börsen och snart ev fastigheter är inte intressant för spekkare. Därför "försvinner" listorna mycket snabbt nu och de som stått där ersätts av riktiga brukare och mer kunder som en AD i tuffa tider vill bygga en långvarig relation med.

Viktigt att tänka på är att Rolex producerar över 1 miljon klockor per år så ett par veckor påverkar inte tillgången nämnvärt kontra efterfrågan. just nu Många modeller har funnits ute i en lång tid. Det finns redan miljoner och åter miljoner klockor producerade och många är ute på marknaden.

Jag har inte argumenterat mot att det skett en nedgång, snarare bekräftat det och min hypotes (har lika lite facit som någon annan) var att man just därför bör ta tillfället i akt. Vidare att tulpanlöksanalogier mm eller tro att ADs kommer ringa och tigga om att sälja sportstål inte känns underbyggt. Rolex tillverkar inte heller miljoner sportstål per år. Men jag bryr mig inte om vad andra gör, vill man nära någon revengefantasy om att få slänga på luren i örat på AD så gör det för all del. Glad påsk!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har nyligen pratat med två stycken väletablerade handlare som varit i branschen runt 20 år med fysiska butiker och som mest sysslar med vintage japanska ur här i Tokyo.
Båda säger att det är helt dött på marknaden, ingen köper och intressant nog inte många säljer.
Den ena som äger fastigheten där han har butik klarar sig nog rätt länge utan större omsättning.
Men den andra som hyr i fina kvarteren klarar nog inte det här länge är jag rädd.
Han till och med bad om skambud vilket kändes obekvämt.
Så är det. Marknaden är trög iom alla säljare vill ha gårdagens pris snarare än dagens. Och ingen vill köpa när man inte vet om priserna kommer att falla ytterligare. När sedan vissa måste eller bara vill ur klockor då sätta nya, lägre prisnivåer snabbt.

Jag tror inte att saker kommer att krascha. Jag tror dock att sånt som har mycket luft i sig (sportrollar, Nautilus, RM mm) kommer att tappa mycket av den. Efterfrågan från klockintresserade kommer att bestå men de som mest köpt för de kan och för att tjäna pengar kommer troligtvis hellre spela på börsen eller annat framöver.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
En ärlig fråga. Vem är han? Eller rättare sagt, är han känd för att veta vad han pratar om?
Om man har 18000 prenumeranter och coola leopard glajer måste man vara någon form av expert!
Han såg ju tom kraschen för 1 månad sedan enligt videon längst ner
Screenshot_20200410-154143_Firefox.jpg
 

DrDre

Patek
Om man har 18000 prenumeranter och coola leopard glajer måste man vara någon form av expert!
Han såg ju tom kraschen för 1 månad sedan enligt videon längst ner
Screenshot_20200410-154143_Firefox.jpg

Jag följer så sällan experter så jag har väldigt dålig koll på namn. Men om man ska försöka tolka det han säger är det ju intressant att veta om han är allmänt känd för att veta vad han pratar om eller om det det är ngn som inte har någon koll alls (eller någonstans däremellan, vilket verkar troligt om man har 18000 följare). Den andra aspekten (förutom kompetensen) är ju hans intentioner (är han hyggligt objektiv eller har han något att tjäna på att göra vissa påståenden).
 

jmspar123

Cartier
107 sidor om en fraga som egentligen enbart ar intressant tva ganger i en varas liv.

1. Nar varan kops. Ar da priset koparen betalar "ratt" i forhallande till liknande varor som ar tillsalu.
2. Nar varan skall saljas. Se ovan

Daremellan har val vardet valdigt liten betydelse (iallafall vad galler detta amne) Ska jag varken kopa, salja eller belana sa kan ju vardet kvitta? Men visst ar det mycket trevligare om en varas varde (som man ager) okar/okat om man nu ska/maste salja.

Jag tror precis som de flesta har pa sjunkande priser pa manga varor dar prsierna varit baserade pa ren spekulation om konstant okande varde. Galler i de flesta fall begagnade varor.
A andra sidan gar begagnat ner,sa brukar det ges rabatter pa nytt for att fa salja. Tror jag sagt det forut. Den som sitter likvid nu kommer kunna gora vad som igar ansags som en mycket god affar,men vem vet hur det ser ut pa marknaden imorgon...
 
Man får lite uppfattningen att många talar lite i egen sak i den här diskussionen. Så även från de så kallade experterna tillika handlarna.

Här är ytterligare en partsinlaga:
Graferna är från nyhetsbrevet.



daytonagraph.135636.jpg


upload_2020-4-10_16-9-19.jpeg

upload_2020-4-10_16-9-54.jpeg


upload_2020-4-10_16-10-27.jpeg




?? Invest in Watches ??
Financial markets crisis, real estate collapse, failure of the Nation States and of the European Union, massive monetary emission and its corresponding high inflation...

The crisis we are facing today is - according to most experts - much stronger than the one of 2008 which had already gave birth to a new type of diversification strategy of investments in tangible assets such as (gold of course) paintings, classic cars, wine and vintage watches.

Those tangible assets are safe heaven investments and great anti-inflation instruments.

What makes the watch investment stand out consists in its incredibile appreciation potential while being very stable (and hence, safe).

There is indeed a limited number of collectors pieces avaiblabe (the Supply) while the number of collectors (the Demand) keeps on increasing every day, thus driving prices upwards.

This market is global and transparent, with no predominant nor absent "zone" or "currency", the risk being geo-politically well spread around the world and not exposed to currency exchange fluctuation (the market is so global prices in local currencies auto-adjust to the world standards).

In the last years, some important "watchfunds" were set up accross the globe.

If we look at the value of the iconic watches, not a single model has depreciated in the last 10 years while some "stars" have seen their value increased by 1000% (see graph 1). More recently, many "good watches" have doubled in value over the last 2 years (see graph 2,3,4).

Another huge advantage : no complicated storage/repair/insurance (cars, paintings, wine...), no "asset management fees", no "conveyancing costs", no "brokerage fees", no regulator, no registration, no government agency involved etc etc

Not to mention that correctly used watches do not depreciate/degenerate/break (cars, wine, ...).

Simple as buying gold, with the bonus of entertaining yourself and without the geo-political risk.

Of course, you need a trustworthy player to assist you in your watch investments and we will be delighted to assist you in this journey.

Our more than 20 years in the business will be the key of your success.

Antoine Rauis
• Founding Chairman of the "International Collectors Watch Dealers Federation"
• Expert to Insurance Companies and the Police
• Chrono 24 Trusted Seller since the foundation of Chrono24
• Active member of the 'International Jewerlry & Watch Guild (U.S.A)
• Active member of the 'European Watch Trader Association
 

RobVintage

Panerai
Classy;)

Båda är MBB konsulter, men möjligtvis fattiglappar jämfört med dig å ädla herre. Själv har jag dock respekt för att man tar lite extra ansvar för privatekonomin i osäkra tiden. Ser många butiksanställda och servitörer (true story) som går runt med GMT och Sub, lyxfällan så det skriker om det.

Och på riktigt så har jag sett många som för några år sedan kanske skulle köpt en klocka för bonusen istället lägger pengar på t ex dyr cykel, äventyrsresa eller tar lite extra ledigt för att lära sig ett nytt språk. Bara en observation från min sida, så klart inga empiriska bevis. Men jag tror att när vi ser så mycket materiellt överflöd, även i nyligen moderniserade länder som Kina så tror jag suget efter statusprylar kommer mattas av. Och även du vet förmodligen att det inte är "entusiasterna" som driver marknaden utan att varumärket är en stor del av det upplevda kundvärdet. Om du känner till konceptet blue ocean strategy och value curves så menar jag att attributen "status" och "behålla värde" är bland de viktigaste för en Rolexklocka. För lite kontext: https://blog.cloudera.com/what-is-your-value-curve/
Men man kan fortfarande ha svindyr bil/båt/klocka osv och ändå ta hand om sig.
Kom igen nu, varför skulle man inte kunna ha en klocka för 100k när man jobbar i en restaurang?
Dina kompisar konsulterna, hade råd för några veckor sedan men nu ska dom lära sig ett nytt språk?:D
Vilket bs!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Men man kan fortfarande ha svindyr bil/båt/klocka osv och ändå ta hand om sig.
Kom igen nu, varför skulle man inte kunna ha en klocka för 100k när man jobbar i en restaurang?
Dina kompisar konsulterna, hade råd för några veckor sedan men nu ska dom lära sig ett nytt språk?:D
Vilket bs!
Har du inte hört? Klockor har blivit tacky, nu är det äventyrsresor, dyra cyklar och Tibetanska man skall ägna sig åt. Livets nödtorft. :)
 

DrDre

Patek
107 sidor om en fraga som egentligen enbart ar intressant tva ganger i en varas liv.

1. Nar varan kops. Ar da priset koparen betalar "ratt" i forhallande till liknande varor som ar tillsalu.
2. Nar varan skall saljas. Se ovan

Daremellan har val vardet valdigt liten betydelse (iallafall vad galler detta amne) Ska jag varken kopa, salja eller belana sa kan ju vardet kvitta? Men visst ar det mycket trevligare om en varas varde (som man ager) okar/okat om man nu ska/maste salja.

Jag tror precis som de flesta har pa sjunkande priser pa manga varor dar prsierna varit baserade pa ren spekulation om konstant okande varde. Galler i de flesta fall begagnade varor.
A andra sidan gar begagnat ner,sa brukar det ges rabatter pa nytt for att fa salja. Tror jag sagt det forut. Den som sitter likvid nu kommer kunna gora vad som igar ansags som en mycket god affar,men vem vet hur det ser ut pa marknaden imorgon...

Visst är det så. Det är egentligen bara intressant NÄR man köper eller säljer. Frågan som är uppe här rör dock NÄR bör NÄR inträffa, dvs vad är den rimlig tidpunkt (given i ditt inlägg som "när") att köpa eller sälja.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Man får lite uppfattningen att många talar lite i egen sak i den här diskussionen. Så även från de så kallade experterna tillika handlarna.

Här är ytterligare en partsinlaga:
Graferna är från nyhetsbrevet.



daytonagraph.135636.jpg


upload_2020-4-10_16-9-19.jpeg

upload_2020-4-10_16-9-54.jpeg


upload_2020-4-10_16-10-27.jpeg




?? Invest in Watches ??
Financial markets crisis, real estate collapse, failure of the Nation States and of the European Union, massive monetary emission and its corresponding high inflation...

The crisis we are facing today is - according to most experts - much stronger than the one of 2008 which had already gave birth to a new type of diversification strategy of investments in tangible assets such as (gold of course) paintings, classic cars, wine and vintage watches.

Those tangible assets are safe heaven investments and great anti-inflation instruments.

What makes the watch investment stand out consists in its incredibile appreciation potential while being very stable (and hence, safe).

There is indeed a limited number of collectors pieces avaiblabe (the Supply) while the number of collectors (the Demand) keeps on increasing every day, thus driving prices upwards.

This market is global and transparent, with no predominant nor absent "zone" or "currency", the risk being geo-politically well spread around the world and not exposed to currency exchange fluctuation (the market is so global prices in local currencies auto-adjust to the world standards).

In the last years, some important "watchfunds" were set up accross the globe.

If we look at the value of the iconic watches, not a single model has depreciated in the last 10 years while some "stars" have seen their value increased by 1000% (see graph 1). More recently, many "good watches" have doubled in value over the last 2 years (see graph 2,3,4).

Another huge advantage : no complicated storage/repair/insurance (cars, paintings, wine...), no "asset management fees", no "conveyancing costs", no "brokerage fees", no regulator, no registration, no government agency involved etc etc

Not to mention that correctly used watches do not depreciate/degenerate/break (cars, wine, ...).

Simple as buying gold, with the bonus of entertaining yourself and without the geo-political risk.

Of course, you need a trustworthy player to assist you in your watch investments and we will be delighted to assist you in this journey.

Our more than 20 years in the business will be the key of your success.

Antoine Rauis
• Founding Chairman of the "International Collectors Watch Dealers Federation"
• Expert to Insurance Companies and the Police
• Chrono 24 Trusted Seller since the foundation of Chrono24
• Active member of the 'International Jewerlry & Watch Guild (U.S.A)
• Active member of the 'European Watch Trader Association
Fräscht. "köp klockor, det är en bergsäker investering. Du behöver dock nån som hjälper dig, och denna person är jag. Jag säljer händelsevis klockor också."
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
107 sidor om en fraga som egentligen enbart ar intressant tva ganger i en varas liv.

1. Nar varan kops. Ar da priset koparen betalar "ratt" i forhallande till liknande varor som ar tillsalu.
2. Nar varan skall saljas. Se ovan

Daremellan har val vardet valdigt liten betydelse (iallafall vad galler detta amne) Ska jag varken kopa, salja eller belana sa kan ju vardet kvitta? Men visst ar det mycket trevligare om en varas varde (som man ager) okar/okat om man nu ska/maste salja.

Jag tror precis som de flesta har pa sjunkande priser pa manga varor dar prsierna varit baserade pa ren spekulation om konstant okande varde. Galler i de flesta fall begagnade varor.
A andra sidan gar begagnat ner,sa brukar det ges rabatter pa nytt for att fa salja. Tror jag sagt det forut. Den som sitter likvid nu kommer kunna gora vad som igar ansags som en mycket god affar,men vem vet hur det ser ut pa marknaden imorgon...
Jag ser det som en mestadels småputtrig diskussion (med några undantag) som man kan ägna sig åt nu när det knappt går att flippa något längre. Klart det blir många sidor när alla skall stämma in och ge sin analys.
Oavsett om man tänker sälja eller köpa är det ju av intresse vad ens grejer värda. Det håller även andra prylar som jag har.
Man kan faktiskt bevaka marknaden även om man inte tänker sälja det man har.
Nu har jag spammat färdigt i den här tråden.
Ha en trevlig långfredag!
 

Abrakadabra

Cartier
Om man under loppet av lite drygt en månad har tappat ett par årslöner på börsen, börjar bekymra sig över jobbet och höga lägenhetslån (och sjunkande bostadspriser), så kanske köplusten av en klocka (som man inte behöver och som nu ter sig som en mindre säker investering) kyls av lite.

Det är lite svårt att tycka synd om någon som har ett par årslöner undanstoppade på börsen men man nu har spelat med pengar som man inte har råd att förlora så är man väl lite dum eller? Att tro på evig uppgång på börsen är väl lika dumt som att tro på en evig uppgång på Rolex?

Må väl :)
 

DrDre

Patek
Det är lite svårt att tycka synd om någon som har ett par årslöner undanstoppade på börsen men man nu har spelat med pengar som man inte har råd att förlora så är man väl lite dum eller? Att tro på evig uppgång på börsen är väl lika dumt som att tro på en evig uppgång på Rolex?

Må väl :)

Man kan förlora ett par årslöner på börsen och det kan vara pengar man har råd att förlora. Och man förväntar sig inget medlidande.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är lite svårt att tycka synd om någon som har ett par årslöner undanstoppade på börsen men man nu har spelat med pengar som man inte har råd att förlora så är man väl lite dum eller? Att tro på evig uppgång på börsen är väl lika dumt som att tro på en evig uppgång på Rolex?

Må väl :)
Över tid så känns det rimligare att börsen går upp än att masstillverkade ting gör det. Börsen i stort bör bestå av företag som växer och skapar värden.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Man kan förlora ett par årslöner på börsen och det kan vara pengar man har råd att förlora. Och man förväntar sig inget medlidande.

Nu torskade även jag en del (%) mot slutet.....ja, om man räknar från ATH. Jag tjänade däremot rätt bra (procentuellt sett) även om det dök mot slutet.
Tar man valfri aktie och ser på en 3års period så ligger nog aktien högre idag än den gjorde för 3 år sedan.
Det är inte många det är synd om på aktiemarknaden om dom inte gick in i början av året med hela sitt sparkapital.
Å andra sidan så är det i dessa dagar man har kunnat tjäna som bäst om man gillar volatiliteten.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor

Nej då, tror inte på det. Men även dessa har gått plus om man ser en tid tillbaka, så den ”krasch” som var/är har inte suddat ut några pengar som man kastade in för 3 år sedan.

Men jag kan lova dig att det finns massor av folk som gråter över förlorade årslöner....när man ser på kurs innan ras och nuvarande kurs. Att man sedan har gjort sig 400% ändå är skit samma
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej då, tror inte på det. Men även dessa har gått plus om man ser en tid tillbaka, så den ”krasch” som var/är har inte suddat ut några pengar som man kastade in för 3 år sedan.

Men jag kan lova dig att det finns massor av folk som gråter över förlorade årslöner....när man ser på kurs innan ras och nuvarande kurs. Att man sedan har gjort sig 400% ändå är skit samma
Rolex har inte tjänat mer bara för att priserna på gråmarknaden varit högre. Om marknadspriset sjunker till tex list så kommer de fortfarande att tjäna lika mycket. Vad nu detta har med denna diskussion att göra?

Ser man till de märken som är uppblåsta de senaste åren så är det företag med generellt väldigt liten insyn. Det är ju inte direkt en hel bransch som flugit iväg. Det är några modeller från Rolex, Patek, någon enstaka Royal Oak och Richard Mille.
 

Konsulten

Breitling
Men jag förstår inte riktigt. De hade råd för tre veckor sen men inte nu när de får köpa?

Vad är det du inte förstår? De kanske förväntade sig att vänta 1 år eller mer och sen har det, om du inte hört det, hänt en sak som kallas Coronakrisen som ställer mycket på ända. Folk förlorar jobb, lägenheter sjunker i värde, aktier störtdyker. Du tror inte det påverkar människors lust att köpa klockor för 85 KSEK?

De får väl göra som de vill vad är det du är ute efter? Fan vet jag hur de tänker. Som jag skrev tidigare så är värdesäkerheten ett viktigt attribut på en Rolex, detta har kraftigt försämrats.
 

Konsulten

Breitling
Hej Mr. Fördomsfull!
Till skillnad från dina vänner med "bra" jobb, så kanske servitören / butiksanställde har en schysst buffert. Eller är man automatiskt körd / i lyxfällan bara för att man är i de branscherna?

Det säger väl sig själv att man har råd med dyrare klockor om man har lön 80 KSEK + bonus 200 istället för en servitörslön på 25?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp