Laddar...
Nymans Ur 1851

Problem med Jaeger Lecoultre Master Quartz

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Christoffer riikonen, 2 januari 2017.

  1. Christoffer riikonen
    Trådstartare

    Christoffer riikonen Ewok

    Inlägg:
    1
    Har en vintage JLC Master Quartz.
    Klockan har varit inne hos urmakare och kom fram till att delen som håller kronan saknas vilket innebär att man inte kan ställa tiden eller datum.
    Kam någon fixa detta? Vill verkligen behålla den även om det är en Quartz
     

    Bifogade filer:

  2. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.976
    Från:
    Vettet.
    Senast ändrad: 2 januari 2017
    bjrn och eriksson850 gillar detta.
  3. bjrn

    bjrn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    700
    Från:
    Stockholm
    Otroligt vad mycket hjälp man kan få på detta forum
    Nu har jag i sig inte det problemet, men jag köpte en JLC quarts här på forumet och den går skit och säljaren sa att den hade nybytt batteri så jag forskar lite. Skall ta o byta det nybytta och se om det blir bättre.
    Trodde även kronan skulle vara märkt JLC vilket den inte var och det framgick inte av bilderna hur den såg ut, men den kanske är omärkt på en del.
     
  4. bjrn

    bjrn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    700
    Från:
    Stockholm
    Är din en modell med krona som är märkt eller är den omärkt?
     
  5. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.976
    Från:
    Vettet.
    Går att serva dom. Trist när inte grejorna funkar som utlovat? På vilket sätt går den dåligt ?
     
    bjrn gillar detta.
  6. bjrn

    bjrn Y-Wing pilot

    Inlägg:
    700
    Från:
    Stockholm
    Den stannar helt ibland och ibland bara saktar den sig, så jag ställer om den och den håller inte tiden alls.

    Jag skall ta och mäta upp batteriet för att dse om det är insatt ett batteri som inte är ok.
     
  7. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.008
    Från:
    Göteborg
    Observera att man under inga omständigheter får olja juvelerna på dessa urverk för då kommer urverket börja få problem efter hand. Det story nylonhjulet som drivs av motorn kan bli sliten så man får ta en noga titt på kuggarna på den.
     
    rogart-63 gillar detta.
  8. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.976
    Från:
    Vettet.
    Har för mig den har en rätt speciell hacking lever? En arm som bromsar på nylonhjulet? Vilken ofta brukar vara trasig? Eller helt enkelt avbruten för att inte slita på hjulet?
    Här är min gamla Favre leuba. Såldes i delar :( Med sin trasiga hacking arm. 133773-eb1c3a46c6d40ca791c11aeddc96af6e.jpg
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  9. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.008
    Från:
    Göteborg