• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med Jaeger Lecoultre Master Quartz

Har en vintage JLC Master Quartz.
Klockan har varit inne hos urmakare och kom fram till att delen som håller kronan saknas vilket innebär att man inte kan ställa tiden eller datum.
Kam någon fixa detta? Vill verkligen behålla den även om det är en Quartz
 

Bilagor

  • IMG_2679.JPG
    IMG_2679.JPG
    155.4 KB · Visningar: 291

rogart-63

Patek
Senast ändrad:

bjrn

Panerai
2-Faktor
Den där delen känner jag igen? Hade en Fabre leuba quartz med samma verk. Finns rätt gott reservdelar tror jag?
Visst är det ett GP352 32768Hz verk? Girrard perregaux gjorde dessa verk.
Kika på cousinsuk under Favre Leuba 352 verk. Är det ev en clutch wheel som du behöver? https://www.cousinsuk.com/category/favre-leuba-movement-parts
Har för mig jag hade nån pdf fil på delarna nånstans?
http://tech.gleaveandco.com/tech-sheets/favre-leuba
Otroligt vad mycket hjälp man kan få på detta forum
Nu har jag i sig inte det problemet, men jag köpte en JLC quarts här på forumet och den går skit och säljaren sa att den hade nybytt batteri så jag forskar lite. Skall ta o byta det nybytta och se om det blir bättre.
Trodde även kronan skulle vara märkt JLC vilket den inte var och det framgick inte av bilderna hur den såg ut, men den kanske är omärkt på en del.
 

rogart-63

Patek
Otroligt vad mycket hjälp man kan få på detta forum
Nu har jag i sig inte det problemet, men jag köpte en JLC quarts här på forumet och den går skit och säljaren sa att den hade nybytt batteri så jag forskar lite. Skall ta o byta det nybytta och se om det blir bättre.
Trodde även kronan skulle vara märkt JLC vilket den inte var och det framgick inte av bilderna hur den såg ut, men den kanske är omärkt på en del.
Går att serva dom. Trist när inte grejorna funkar som utlovat? På vilket sätt går den dåligt ?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Går att serva dom. Trist när inte grejorna funkar som utlovat? På vilket sätt går den dåligt ?
Den stannar helt ibland och ibland bara saktar den sig, så jag ställer om den och den håller inte tiden alls.

Jag skall ta och mäta upp batteriet för att dse om det är insatt ett batteri som inte är ok.
 

Martin Lovasz

Audemars
Observera att man under inga omständigheter får olja juvelerna på dessa urverk för då kommer urverket börja få problem efter hand. Det story nylonhjulet som drivs av motorn kan bli sliten så man får ta en noga titt på kuggarna på den.
 

rogart-63

Patek
Har för mig den har en rätt speciell hacking lever? En arm som bromsar på nylonhjulet? Vilken ofta brukar vara trasig? Eller helt enkelt avbruten för att inte slita på hjulet?
Här är min gamla Favre leuba. Såldes i delar :( Med sin trasiga hacking arm.
133773-eb1c3a46c6d40ca791c11aeddc96af6e.jpg
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag var inne hos min urmakare idag och lät honom mäta upp batteriet och ändå sätta in ett nytt. Han gjorde det och det var inte så mycket fel på det gamla batteriet enligt uppmätningen, men nu med det nya batteriet tuffar den på .....får se hur länge den gör det...

Det lustiga var att han sa att det inte går att serva dem....och då hade jag ju läst att det gick....sedan tyckte han att jag skulle sälja den på en gång då han sa att det inte fanns delar.

Jag sa att jag hade hittat delar på ebay samt att det finns ett klockforum där han kan leta info mm.....varpå han sa att han inte kunde datorer..... Det är inte lätt när man inte kommer igång med datorer. Jag sa att många på forumet beställer diverse delar till klockor från England....via internet...och då trodde jag att han skulle börja gråta..... Jag tycker synd om alla kunniga som ändå inte vågar på sig internet.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag var inne hos min urmakare idag och lät honom mäta upp batteriet och ändå sätta in ett nytt. Han gjorde det och det var inte så mycket fel på det gamla batteriet enligt uppmätningen, men nu med det nya batteriet tuffar den på .....får se hur länge den gör det...

Det lustiga var att han sa att det inte går att serva dem....och då hade jag ju läst att det gick....sedan tyckte han att jag skulle sälja den på en gång då han sa att det inte fanns delar.

Jag sa att jag hade hittat delar på ebay samt att det finns ett klockforum där han kan leta info mm.....varpå han sa att han inte kunde datorer..... Det är inte lätt när man inte kommer igång med datorer. Jag sa att många på forumet beställer diverse delar till klockor från England....via internet...och då trodde jag att han skulle börja gråta..... Jag tycker synd om alla kunniga som ändå inte vågar på sig internet.

Och jag som trodde att gamla urmakare som svarar "det går inte" och "det finns inte" är lata. Egentligen beror det på okunskap.
Sista urmakarboken skrevs väl på 50- talet (inte riktigt men ni förstår poängen). Då blir det jobbigt om man inte är redo att anta sig internet och Google.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Och jag som trodde att gamla urmakare som svarar "det går inte" och "det finns inte" är lata. Egentligen beror det på okunskap.
Sista urmakarboken skrevs väl på 50- talet (inte riktigt men ni förstår poängen). Då blir det jobbigt om man inte är redo att anta sig internet och Google.
Min klocka tickar och går ännu, och har ännu inte stannat. Jag hittade en sida avseende verket och den hade jag gärna visat honom/urmakaren. http://www.crazywatches.pl/jaeger-le-coultre-gp352-master-quartz-1972

Att kika på cousinsuk för delar hade troligtvis gjort att han kunnat laga fler klockor än innan......Jag tycker uppriktigt synd om honom som inte "kan datorer", då jag är säker på att han skulle vilja lära sig men tror att tröskeln är för stor.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Min klocka tickar och går ännu, och har ännu inte stannat. Jag hittade en sida avseende verket och den hade jag gärna visat honom/urmakaren. http://www.crazywatches.pl/jaeger-le-coultre-gp352-master-quartz-1972

Att kika på cousinsuk för delar hade troligtvis gjort att han kunnat laga fler klockor än innan......Jag tycker uppriktigt synd om honom som inte "kan datorer", då jag är säker på att han skulle vilja lära sig men tror att tröskeln är för stor.

Ni kanske kan utbyta tjänster? :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag funderade faktiskt på det samtidigt som jag skrev. En IPad eller liknande borde underlätta för den mest räddhågsna... fast jag minns att det var ett problem till......språket, kan man inte heller engelska så tappar man mycket som går att hitta på nätet.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag funderade faktiskt på det samtidigt som jag skrev. En IPad eller liknande borde underlätta för den mest räddhågsna... fast jag minns att det var ett problem till......språket, kan man inte heller engelska så tappar man mycket som går att hitta på nätet.

Google translate i webbläsaren fungerar överraskande bra faktiskt. Har räddat mig när jag läst på franska och tyska forum. Fast inte säker på om det finns på Ipaden.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Google translate i webbläsaren fungerar överraskande bra faktiskt. Har räddat mig när jag läst på franska och tyska forum. Fast inte säker på om det finns på Ipaden.
Håller med dig då det är en mycket bra hjälp för mig ofta, senast igår när jag fick ett brev på italienska.
Vi kom lite OT. men trådskaparen tycks ha rymt så det kanske inte är hela världen.:)
 
Topp