• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Problemet löst) Hjälp sökes. Byte av urverk ETA F06.111

MagnusFlink

Breitling
Hej,

hoppas någon kan bistå med lite assistans.

Beställde ett nytt urverk till en Certina då ett läckande batteri gjort slarvsylta av originalet.

Nu när urverket kommit fram efter mkt om och men visar det sig att det inte alls var lika rättfram som Seiko 5 AUTOMATIC.

Hur sjutton får jag loss urverket? Det ligger ilagt från urtavlan som det ser ut. Måste glaset ur eller kan jag skruva loss de trasiga delarna bakifrån?

Med vänlig hälsning,
Magnus med vatten över huvudet
 

Bilagor

  • 82A6F1C7-7B98-4829-9C94-3EFB59070697.jpeg
    82A6F1C7-7B98-4829-9C94-3EFB59070697.jpeg
    66.2 KB · Visningar: 6
  • 9A341A6B-A299-4CE1-80D5-5D0FE47EE989.jpeg
    9A341A6B-A299-4CE1-80D5-5D0FE47EE989.jpeg
    297.9 KB · Visningar: 5

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej,

hoppas någon kan bistå med lite assistans.

Beställde ett nytt urverk till en Certina då ett läckande batteri gjort slarvsylta av originalet.

Nu när urverket kommit fram efter mkt om och men visar det sig att det inte alls var lika rättfram som Seiko 5 AUTOMATIC.

Hur sjutton får jag loss urverket? Det ligger ilagt från urtavlan som det ser ut. Måste glaset ur eller kan jag skruva loss de trasiga delarna bakifrån?

Med vänlig hälsning,
Magnus med vatten över huvudet
Är det en Caimano?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är ganska säker på att du måste ta urverket ifrån glassidan. På motsatt sida kronskydden (kl 9) finns ett litet spår
 

MagnusFlink

Breitling
Stämmer att det är en Caimano.

Japp, ser spåret. Tips på bra sätt att få loss glaset utan att repa för mycket?
 

MagnusFlink

Breitling
Hm, vad nu då. Är det nitat fast i urtavlan? Skruvarna verkar inte gå igenom. Går det att snäppa loss?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är inte skruven man ser en som håller tavlan på plats? Annars brukar tavelben ha spännskruvar ifrån sidan av urverket... Har du plockat av visarna?
 

MagnusFlink

Breitling
Tack för all hjälp förresten.

Visarna är av. Händer inget när jag drar runt skruvarna men niten på siden av ser ut att gå hela vägen till tavlan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om du tittar på tavelsidan av nya urverket ser du kanske hålen till tavelbenen. Minns inte hur dom satt. Då kanske du kan lista ut hur den sitter fast :)
 

MagnusFlink

Breitling
Kan bara se att det är genomgående släta hål.

Men när jag bräcker lite i det känns det inte alls som det ger med sig. :/
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    889.8 KB · Visningar: 6

MagnusFlink

Breitling
Ska testa. Tänkte just att det kunde vara så, tyckte jag kunde se en lite plattare sida men det är bra smått och har inget förstoringsglas
 

MagnusFlink

Breitling
Det funkade ju kanon.
Men nu ser jag ju att jag slarvat med att välja urverk och fått ett med datumordning kl 3 istället för kl 6. Nu måste jag försöka flytta datumringen. :S
 

Bilagor

  • 3E77CAD2-40E3-4A2F-A282-D920F3C20C24.jpeg
    3E77CAD2-40E3-4A2F-A282-D920F3C20C24.jpeg
    518.9 KB · Visningar: 6

MagnusFlink

Breitling
Hehe, det var vågat att ge sig på utan någon lupp :nailbiting: Men det är så man lär sig ;)

Jag resonerade lite att klockan ändå var förlorad. Med tanke på att batteribyte hos urmakaren brukar kosta som urverket gjorde så kan jag lika gärna försöka byta det själv, för reparation hos urmakaren kostar mer än klockan är värd.

Jag vågar inte visa dig skruvmejseln jag använder.
 

MagnusFlink

Breitling
Men nu känner jag mig lite låst. Brickan som håller datumringen är bra tunn och mina mejslar är inte nära att komma åt skruvarna... att beställa en mejsel kommer snart dra iväg totalkostnaden att det börjar bli ovärt. (Jag är ingen stor fixare).

Ingen i Göteborg som kan hjälpa till mot en flaska hemlagad snaps till midsommar? ;)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Men nu känner jag mig lite låst. Brickan som håller datumringen är bra tunn och mina mejslar är inte nära att komma åt skruvarna... att beställa en mejsel kommer snart dra iväg totalkostnaden att det börjar bli ovärt. (Jag är ingen stor fixare).

Ingen i Göteborg som kan hjälpa till mot en flaska hemlagad snaps till midsommar? ;)
Är du säker på att du inte kommer ha nytta av en bra skruvmejsel i framtiden så kanske du kan slipa till en av enkel kvalitet tills så den passar? Jag har gjort det ibland när jag saknat rätt dimension för att komma vidare med något finmekaniskt.
 

MagnusFlink

Breitling
Är du säker på att du inte kommer ha nytta av en bra skruvmejsel i framtiden så kanske du kan slipa till en av enkel kvalitet tills så den passar? Jag har gjort det ibland när jag saknat rätt dimension för att komma vidare med något finmekaniskt.
Det är ju en möjlighet. Saknar slipbryne / platt fil. Samlat verktyg för träbearbetning och möbeltapetseri istället, dumt nu inser man. :banghead:

Men ett bryne är vettigt inköp. :D
 

MagnusFlink

Breitling
Ok. Efter handslip av skruvmejsel kunde jag flytta över datumringen, och montera ihop allt.
Efter batteriet kommit i händer inte ett smack. :facepalm:

Då är frågan:
-Har jag sabbat urverket?
-Har batteriet laddat ur eller har jag (mot stor förmodan) blandat ihop nya batteriet och det läckta?
-Har jag köpt ett trasigt urverk eller har det anlänt trasigt efter 2 mån frakt genom Corona-land?

Edit: Nä undrar fan om inte det är fel batteri? Rätt säker på att jag köpte ett Varta. Hoppas hoppas...
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Har du monterat bommen i verket?
Det brukar vara så att den behöver vara i för att verket skall få ström!
(Och inte vara i ställ-läge)
 

MagnusFlink

Breitling
Skaffade ett nytt batteri, förhoppningsvis ett som inte läcker. o_O

Jag har goda nyheter: It’s ALIVE!

Tack för all hjälp! Det hade gått åt helsike utan er.

<3

Sjukt nöjd nu. :D
 

Bilagor

  • F82F7BA1-B0E9-4DE1-9731-7611949EAD38.jpeg
    F82F7BA1-B0E9-4DE1-9731-7611949EAD38.jpeg
    243.3 KB · Visningar: 5
Topp