Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Produktionsår/säljår Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Asplund, 19 december 2012.

1. Asplund
    Trådstartare

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Fråga 1:

Om man ska införskaffa sig en årsklocka ska det vara prod året eller året stämplat i cert (om ett sådant existerar) ?

Fråga 2:

Hur kan man på bästa sett kolla upp detta på en Rolex Sub? Tycker mig se de flesta skriver ca 1987 vadå ca? Går det inte att svart på vitt få ut ett datum?

Tack på förhand!

/Asplund

2. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Här finns lista på produktionsår kontra serienr: http://vintagerolexforum.info/vrf/index3.html
    Tillverkningsår skulle jag säga, men det kan du ju tänja på, kan ju tom vara året innan du föddes så blir det produktionsår på både dig och klockan ;) :lol:

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fyfan va bra! Min GMT och jag har ju samma produktionsår! :mrgreen:

4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Valfritt?

Nja. Det finns två eller tre (eller fyra...) datum; på äldre klockor finns kvartal stämplat i locket, du har ett försäljningsdatum och serienummer. Det sistnämnda är ju en ren uppskattning och i praktiken kan de tre (plus datering i länken) visa olika saker på samma klocka.

5. Asplund
    Trådstartare

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Bra idé med samma tillverkningsår som en själv :)

Tackar för svar!

6. hans

hans Petrus Kenicius

Från:
    Väster om hEden
    Vill bara tillägga att jag också har en konceptionsklocka. :)

7. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Nej det går inte att få svart på vitt. Det finns inga officiella uppgifter från Rolex, som jag har förstått saken. Alla tabeller på nätet är sammanställda utan officiella uppgifter. Kan även tilläggas att äldre vintagesubbar (fram till början 70-talet) hade år och kvartal stämplat inne i boettlocket men locket kan ju vara producerat vid en annan tidpunkt än boetten och montaget av alla delar - så stämpeln i boettlocket ger en indikation +/- nåt år eller så.

Mårtenssons ur Brookfield