• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PVD party med Heuer och Le Jour

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Blev lite eftermiddagsmys med mina PVD-dinkor. En LeJour chronograph från det glada 70-talet och en Heuer från 80-talet, gissar jag.

6yhe9esy.jpg


qa4ubyga.jpg


8a8y5u8a.jpg


ezamygu9.jpg


Patinerad PVD är himla tjusigt tycker jag.

Ska renovera länken till Heuern vad det lider. Den är inte PVD-behandlad utan målad tycker jag det ser ut som. Min har flagnat och ser trist ut.


Skickat från min Commodore 64
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tycker 70 och 80-tals pvd är kul, man brukar hitta en del på bukten i Tyskland ...

Gillar även Zeniths variant...
 

Maro

Audemars
Slitet pvd är sjukt coolt.. Dock aldrig ägt eller lyckats slita ner en egen! Måste nog börja snart....
 

babanker

Panerai
Svarta PVD täckta klockor växer på mig. Hur är det om man får en för extrem skada(repa), går det att ordna och till vilken kostnad mellan tumme coh pekfinger?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den där chronographen är bland det coolaste jag sett.
Får spendera hösten på att snoka reda på nåt liknande.
Tack för bilderna.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Om jag minns läxan så var det Porsche Design som stod för design och Orfina som tillverkade dom. Såldes under många namn, bl a Heuer Pasadena, LeJour, Dugena, Chronoswis och Rodania.


Skickat från min Commodore 64
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Om jag minns läxan så var det Porsche Design som stod för design och Orfina som tillverkade dom. Såldes under många namn, bl a Heuer Pasadena, LeJour, Dugena, Chronoswis och Rodania.

Härliga klockor! Svart är det nya svarta!

Orfina Porsche Design, Heuer Pasadena och LeJour har dock ingenting med varandra att göra så vitt jag vet, det är olika klockor i olika boetter. Det de har gemensamt är att de är kronografer från 70-talet i PVD med Valjoux 7750, annars är de skilda projekt.

LeJour brukar visserligen kallas "poor mans Heuer Pasadena", men det är en vanlig missuppfattning att boetterna skulle vara identiska. Däremot har Heuer en referens som heter "13-1" med Val 7765 och en som heter "12" med Val 7734 som båda har likadana boetter som LeJour, men det beror nog bara på att de köpt in boetter från samma tillverkare, inte att det funnits något samarbete.

Jag har haft de tre olika varianterna, här en liten jämförelse:

Heuer 13-1, likadan boett som LeJour, notera "vecket" upptill på boetten:

Heuer13-1nr2698x800_zpsffc37b9b.jpg

CIMG2869800x568_zps3f0b40ae.jpg




Heuer Pasadena, boetten "konkav" upptill, inget veck, dessutom ett par millimeter större än LeJour:

HeuerPasadena2800x649_zps349cb5dc.jpg



Orfina Porsche Design (här med Lemania 5100 men finns även med Val 7750), boetten skiljer sig helt från de båda andra:

3800x591_zpscc5eaa5f.jpg
 
Here is my Heuer Pasadena

Its a good "tough" watch and has taken on the role of daily wearer for me. Its not in perfect condition but thats ok as its bound to pick the occasional bump in my line of work.

- Darren

PS - i should have mentioned its not an original bracelet, its a cheap ebay purchase but suits the watch
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Orfina Porsche Design (här med Lemania 5100 men finns även med Val 7750), boetten skiljer sig helt från de båda andra:

3800x591_zpscc5eaa5f.jpg

Tack för ett mycket lärorikt inlägg! Uppskattas mycket!

Jag gillar Porsche och jag gillar militärhistoria, så naturligtvis har jag spanat en del på de där.

Det jag aldrig riktigt lyckats få klarhet i är om de verkligen har en militär anknytning och har varit 'issued' så att säga. Någon som vet?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack för ett mycket lärorikt inlägg! Uppskattas mycket!

Jag gillar Porsche och jag gillar militärhistoria, så naturligtvis har jag spanat en del på de där.

Det jag aldrig riktigt lyckats få klarhet i är om de verkligen har en militär anknytning och har varit 'issued' så att säga. Någon som vet?


Ja, det finns Orfina Porsche Design som varit issued hos tyska armén - "BUND". Dessa ser ut som den klocka jag hade men är dessutom försedda med ett NSN-nummer på baksidan (NSN = NATO Stock Number), vilken min klocka saknade. Här finns lite mer info: http://brown-snout.com/horology/articles/orfina_porsche-design_chrono/
 
Topp