• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rapportering till Skatteverket- Blocket&Tradera

KlockByten

Omega
2-Faktor
Hej!

Nu den 31e Januari så ska blocket,Tradera och övriga liknande tjänster skicka in sina uppgifter om en säljare till Skatteverket.

Om det misstänks att man har bedrivit näringsverksamhet så är det skatt från första kronan.

Har du däremot sålt för över 66tusen så kan du komma att behöva uppvisa uppgifter om detta.


2023 var ett fantastiskt år sett till mycket olika klockor som har köpt för att provas, för att ev. Säljas vidare om det inte känns rätt.
Jag personligen har kommit över dem 66 tusen i ”vinst”

Man slipper ju självklart att betala skatt om du lyckss uppvisa kvitto på vad du faktiskt köpt in dina varor för, och räknat då att det inte blivit en såpass stor vinst. Eller att det tyds att du driver en näringsverksamhet.

Min fråga är; Hur gör ni? För ni kvitton på klockor ni köper, och sedan väljer att avyttra?
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Hej!

Nu den 31e Januari så ska blocket,Tradera och övriga liknande tjänster skicka in sina uppgifter om en säljare till Skatteverket.

Om det misstänks att man har bedrivit näringsverksamhet så är det skatt från första kronan.

Har du däremot sålt för över 66tusen så kan du komma att behöva uppvisa uppgifter om detta.


2023 var ett fantastiskt år sett till mycket olika klockor som har köpt för att provas, för att ev. Säljas vidare om det inte känns rätt.
Jag personligen har kommit över dem 66 tusen i ”vinst”

Man slipper ju självklart att betala skatt om du lyckss uppvisa kvitto på vad du faktiskt köpt in dina varor för, och räknat då att det inte blivit en såpass stor vinst. Eller att det tyds att du driver en näringsverksamhet.

Min fråga är; Hur gör ni? För ni kvitton på klockor ni köper, och sedan väljer att avyttra?
Jag har kommit över dem 66k i omsättning menar jag, givetvis.
Med det sagt har jag dock inga kvitton på allt jag köpt o sålt.
Allt som allt har ju hobbyn kostat pengar, inte tvärtom- men ser man bara alla inbetalningar så ser det ju däremot väldigt illa ut.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
...
Min fråga är; Hur gör ni? För ni kvitton på klockor ni köper, och sedan väljer att avyttra?
Ja, jag begär alltid kvitto när jag köper och ger alltid kvitto när jag säljer. Finns flera skäl till det. Innan det här var det ju bankerna som vill ha förklaringar på transaktioner utifrån lagen om penningtvätt. Min egen tanke med kvitton i allmänhet är väl mest om det blir ett försäkringsärende, blir något stulet så måste man ju kunna visa att man har ägt det. Har jag sålt en klocka har jag sedan slängt kvittot från när jag köpte den men här känner jag att man nog skall tänka om och spara detta en tid (några år).
 
Senast ändrad:

KlockByten

Omega
2-Faktor
Ja, jag begär alltid kvitto när jag köper och ger alltid kvitto när jag säljer. Finns flera skäl till det. Innan det här var det ju bankerna som vill ha förklaringar på transaktioner utifrån lagen om penningtvätt. Min egen tanke med kvitton i allmänhet är väl mest om det blir ett försäkringsärende, blir något stulet så måste man ju kunna visa att man har ägt det. Har jag sålt en klocka har jag sedan slängt kvittot från när jag köpte den men här känner jag att man nog skall tänka om och spara detta en tid (några år).
Ja, det är nog lika bra det.

Tydligen en hel gäng regler som gjorts om det senaste.

Över en vissa summa i försäljning utan vinst=näringsverksamhet.

Om det finns ett överskott i ens hobby, dvs att man gör plus affärer emellan åt utan avsikt, så räknas även det som näringsverksamhet.

Det är lite luddigt att få fram helt precis info, men enligt några privatperson som varit i kontakt med SKV så lyder följande;
Om du inte har kvitto så så ska du räkna ut vinsten som skillnad mellan försäljningspriset och inköpspriset, som antas vara 25% utav försäljningspriset”
Låter däremot helt sjukt.
 

Ahlzon

Breitling
2-Faktor
Om jag har förstått allt rätt så ska samtliga handlingsplattformar behöva rapportera in till Skatteverket om du sålt varor där för över 66 tkr, vilket innebär att det borde synkas mot din deklaration för 2024 men har inte läst något om det ännu. Tror inte att det kommer att räknas som näringsverksamhet som det står ovan utan att du kommer bli beskattad i inkomstslaget kapital dvs 30 % men är inte säker.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Om jag har förstått allt rätt så ska samtliga handlingsplattformar behöva rapportera in till Skatteverket om du sålt varor där för över 66 tkr, vilket innebär att det borde synkas mot din deklaration för 2024 men har inte läst något om det ännu. Tror inte att det kommer att räknas som näringsverksamhet som det står ovan utan att du kommer bli beskattad i inkomstslaget kapital dvs 30 % men är inte säker.
Både tradera också blocket rapporterar redan vid 30 annonser/ 20.000:-

Just beskattningen är det intressanta, går dem på omsättningen minus inköpspriset som räknas vara 25% utav försäljningspriset så kan det bli dyrt.
 

Ahlzon

Breitling
2-Faktor
Både tradera också blocket rapporterar redan vid 30 annonser/ 20.000:-

Just beskattningen är det intressanta, går dem på omsättningen minus inköpspriset som räknas vara 25% utav försäljningspriset så kan det bli dyrt

Ja det ska bi väldigt intressant att se hur de ska lösa detta. Det kommer som du säger bli v'ädigt dyrt om de alltid ska gå på 25 %.
 

FlipSwede

Rolex
Om jag har förstått allt rätt så ska samtliga handlingsplattformar behöva rapportera in till Skatteverket om du sålt varor där för över 66 tkr, vilket innebär att det borde synkas mot din deklaration för 2024 men har inte läst något om det ännu. Tror inte att det kommer att räknas som näringsverksamhet som det står ovan utan att du kommer bli beskattad i inkomstslaget kapital dvs 30 % men är inte säker.
Räcker med 20 annonser eller 2000EUR/Motsvarande för att bli rapporterad.

Men vad jag inte begriper är varför folk är så skiträdda för detta.
Är varenda djävel svartnasare som fulat I åratal?
 

FlipSwede

Rolex
Både tradera också blocket rapporterar redan vid 30 annonser/ 20.000:-

Just beskattningen är det intressanta, går dem på omsättningen minus inköpspriset som räknas vara 25% utav försäljningspriset så kan det bli dyrt.
Om du med "Dom" menar RSV så får de väl hävda vad de vill.
Den som har kvitton,banktransaktioner etc har noll problem bevisa vad de betalat,ja undantaget rena kvittolösa kontanttransaktioner.

Sedan är det ju också helt ok som privatperson att tjäna upp till 50K per år skattefritt på gammalt bös man haft legande men nu sålt.

Det är väl två månadslöner för rätt många.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Om du med "Dom" menar RSV så får de väl hävda vad de vill.
Den som har kvitton,banktransaktioner etc har noll problem bevisa vad de betalat,ja undantaget rena kvittolösa kontanttransaktioner.

Sedan är det ju också helt ok som privatperson att tjäna upp till 50K per år skattefritt på gammalt bös man haft legande men nu sålt.

Det är väl två månadslöner för rätt många.
Ja, det är ju just det som är- att man bör föra loggar på affärer man gör.

Jag personligen har köpt klockor för X antal tusen, och sålt för X antal tusen- Jag kan dock inte komma ihåg varför en Johan t.ex swishade mig 10.000:-, även om det säkert var för en klocka som jag köpte för 10.000:- några månader innan.
Man har en anteckningsskyldighet även med hobbyverksamhet, fick jag lärt mig idag.

Man får sälja av lösöre och tjäna upp till 66k ( 50k grundavdrag +25%)

Om SKV däremot anser att det är att betrakta som ”hobby” dvs klockor t.ex med flertalet transaktioner- då är det istället en verksamhet. Detta är oavsett om du tjänar pengar på det eller inte.

Och isåfall, om du inte lyckas bevisa vad du köpt in och sålt klockorna för, så får du istället betala skatt på vinsten ( som jag skrev tidigare om hur den räknas)
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hade kontakt med SKV angående detta 2021. Klistrar in mailsvaret från SKV här nedan, med reservation för att saker och ting kan ha förändrats sedan 2021 så kanske det kan vara användbar info ändå?

”Hej,


Tack för dagens samtal!

Förutsättningar: Du köper in klockor på grund av, som du beskriver det, att det är din passion/hobby. Om/när du hittar ett nytt objekt som du önskar köpa kan du sälja någon av dina klockor för att använda försäljningssumman som betalning. Du använder klockorna privat som nyttoobjekt och accessoar.

SVAR.
För att en bedriven verksamhet ska räknas som näringsverksamhet ska den uppfylla näringskriterierna. Detta innebär att verksamheten ska vara
  • varaktig
  • självständig
  • och bedrivas med ett vinstsyfte

I samtalet framgick att vinstsyftet kan ifrågasättas då du inte köper in klockorna för att göra vinst på en eventuell uppgång, utan främst för att använda dessa för privat bruk. Annat som tyder på att du inte bedriver verksamheten med vinstsyfte är att du inte aktivt annonserar din verksamhet och att du inte har behov av verksamhetens intäkter för din försörjning.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om gränsdragning mellan hobby- och näringsverksamhet där begreppet vinstsyfte förklaras närmare.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.12/331130.html?q=gränsdragning+hobby

Verksamheten bör inte heller kunna räknas som hobbyverksamhet eftersom intäkterna inte grundar sig på av dig utfört arbete. Se länk nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ingen-mellan-inkomstslagen-kapital-och-tjanst

Däremot bör klockorna antingen ses som personliga tillgångar eller kapitalplaceringstillgångar. Se länk nedan.

https://www.skatteverket.se/privat/...075abe8800099480.html?q=personliga+tillgångar


Med vänliga hälsningar”
 

Ahlzon

Breitling
2-Faktor
Räcker med 20 annonser eller 2000EUR/Motsvarande för att bli rapporterad.

Men vad jag inte begriper är varför folk är så skiträdda för detta.
Är varenda djävel svartnasare som fulat I åratal?
Haha ja kanske. Är inte så aktiv när det kommer till försäljningar av saker så har dålig koll på det, tycker mest det är intressant ur ett skatteperspektiv. :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Räcker med 20 annonser eller 2000EUR/Motsvarande för att bli rapporterad.

Men vad jag inte begriper är varför folk är så skiträdda för detta.
Är varenda djävel svartnasare som fulat I åratal?
Är nog generellt rätt så jättemånga som inte deklarerat sina vinster som överstigit årsgränsen… om jag fick gissa.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor

FlipSwede

Rolex
Tror inte ni behöver hetsa upp er så mycket, så här skriver Blocket om vad dom rapporterar in

Rapportering kommer bara att ske av säljare och uthyrare som använt Blockets betaltjänster. Exempel på sådana tjänster är frakt med köpskydd, Köp direkt och trygg uthyrning av bostäder och semesterboenden med Blockets systerbolag Qasa.

Det är ju enda sättet för Blocket/Plattformen att veta hur mycket pengar som bytt hand om det går via deras betalsystem.
Swish Kontant Banköverföring har de ju ingen aning om summan.

Frågan är väl om 20(?) annonser räcker för en ping till RSV oavsett.
 

leicaphile

Panerai
Är nog generellt rätt så jättemånga som inte deklarerat sina vinster som överstigit årsgränsen… om jag fick gissa.

Det som jag tycker är lite jävligt här om jag förstått det rätt är när man ska sälja saker man inte har kvitto/underlag för. Jag har t.ex. diverse kamerautrustning jag ägt 10-15-20 år och har inga kvitton för. Innebär detta då att jag måste räkna 75% av försäljningen som vinst? Det blir ju minst sagt rätt trist då jag förmodligen i praktiken förlorat pengar på sakerna. Visst får man se till att ha kvitton för allt man kan framöver men gissningsvis är jag inte den enda som suttit på saker rätt länge.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Storebror ser dig. Ju fler som inser att skatt är stöld desto bättre. E-kronan är på ingång, ingen transaktion ska få ske människor emellan utan att staten har möjlighet att utvärdera möjligheten att lägga vantarna på en del av transaktionen.

Klockintresset får väl bli en underground-rörelse :meh:
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Storebror ser dig. Ju fler som inser att skatt är stöld desto bättre. E-kronan är på ingång, ingen transaktion ska få ske människor emellan utan att staten har möjlighet att utvärdera möjligheten att lägga vantarna på en del av transaktionen.

Klockintresset får väl bli en underground-rörelse :meh:
Eller så betalar du bara skatt på din vinst.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Eller så betalar du bara skatt på din vinst.

Jojo, det där kan man ju lita på att Skatteverket gör en snäll bedömning på när du inte har kvitton på allt. De brukar ju göra riktigt snälla bedömningar för att inte oskyldiga ska råka illa ut...

Min arma far fick försvara sig mot 18 års processande från Skatteverket i diverse eskalerande instanser innan han FRIKÄNDES efter något frågetecken när farfars firma skulle tas över av min farbror. Ingen ursäkt, ingen ersättning, ingenting. Fullt normalt.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ja det blir intressant att se utgången av detta om det blir nått eller inte. Personligen har jag säkert 40-50 försäljningar av småsaker via tradera mest verktyg och sånt för värde under 200kr. Så är isåfall antalet försäljningar som skulle kunna resultera i något.

För 2024 får man väl gå till bokhandeln och köpa ett gammalt hederligt kvitto-block för att vara på säkra sidan. Denna hobby kostar massor av pengar så det är tråkigt om man tvingas betala skatt på en förlust. Blir lite som de åren man råkat torska några 100k på konkurser på ISK kontot och ändå blir schablonbeskattad.

Är väl egentligen bra om SKV kommer åt svarthandlare mm. Själv känns det mest som de silar mygg och sväljer kameler.
 

IronBK

Breitling
Ja det blir intressant att se utgången av detta om det blir nått eller inte. Personligen har jag säkert 40-50 försäljningar av småsaker via tradera mest verktyg och sånt för värde under 200kr. Så är isåfall antalet försäljningar som skulle kunna resultera i något.

För 2024 får man väl gå till bokhandeln och köpa ett gammalt hederligt kvitto-block för att vara på säkra sidan. Denna hobby kostar massor av pengar så det är tråkigt om man tvingas betala skatt på en förlust. Blir lite som de åren man råkat torska några 100k på konkurser på ISK kontot och ändå blir schablonbeskattad.

Är väl egentligen bra om SKV kommer åt svarthandlare mm. Själv känns det mest som de silar mygg och sväljer kameler.
Håller med dig. Lika bra att föra kvitto på allt och dokumentera om man köper och säljer för över 20k per år, endast för att vara på den säkra sidan.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Framförallt tråkigt även för dem som inte har någon riktig hobby, men som valt att sälja av lite gammalt.

En kollegas far har skruvat mycket motorer underåren, dvs hobby som hållit igång under en längre tid.
Det visade sig att han valt att sälja av mycket utav det han haft liggandes hemma i garaget iår, totalt strax över 100k i försäljning på tradera.

Räknat med schablonavdrag etc så blir de ändå totalt 34k mer i vinst än vad man får.
 

IronBK

Breitling
Framförallt tråkigt även för dem som inte har någon riktig hobby, men som valt att sälja av lite gammalt.

En kollegas far har skruvat mycket motorer underåren, dvs hobby som hållit igång under en längre tid.
Det visade sig att han valt att sälja av mycket utav det han haft liggandes hemma i garaget iår, totalt strax över 100k i försäljning på tradera.

Räknat med schablonavdrag etc så blir de ändå totalt 34k mer i vinst än vad man får.
Men det är ju knappast som näringsverksamhet att avyttra gamla grejor? En förrådsrensning för en familj skulle ju lätt innebära inbetald skatt för prylarna.
 

IronBK

Breitling
Du slipper inte betala skatt bara för att det inte är en näringsverksamhet.
Men är det så dumt att man ska betala skatt på gamla skidor, teknikprylar och diverse - som tappat i värde sedan inköp och därför inte blir en plussaffär, bara för att man inte har kvitton kvar och råkar komma över 20.000 kr i försäljning via blocket och tradera på dessa prylar?
 

leicaphile

Panerai
Men är det så dumt att man ska betala skatt på gamla skidor, teknikprylar och diverse - som tappat i värde sedan inköp och därför inte blir en plussaffär, bara för att man inte har kvitton kvar och råkar komma över 20.000 kr i försäljning via blocket och tradera på dessa prylar?
Du har ju ett grundavdrag på 50000, så du kan sälja för 66.666:- utan kvitton innan du ska skatta.

Men har du hobbies som kostar lite pengar så är det ju rätt lätt att överskrida den gränsen.
 
Topp