• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: IWC Pilot's Chronograph - Le Petit Prince

skurtbert

Omega
Hej på er! De senaste veckorna har jag lekt med en trevlik pilotkronograf från IWC vilket mynnade ut i denna recension för Klockrent. Jag tänkte dela med mig av den även här i fall någon går i köptankar. Ställ gärna frågor om ni undrar nåt.. Jag har kvar klockan några dagar till så jag ska göra mitt bästa för att besvara dem. Länk till originalartikel: https://klockrent.org/2018/11/17/recension-iwc-pilots-watch-chronograph-le-petit-prince/

----
Så, flyger den lille prinsen?

År 2013 lanserade IWC sin första Le Petit Prince-modell med blå sunburst-mönstrad urtavla som skulle föra tankarna till den spännande natthimmlen. Dessa klockor var baserade på företagets klassiska (och enkla) Mark XVII-modell och sålde genast slut. IWC insåg snabbt att de kunde kaptialisera på dess populäritet och introducerade året därpå nya modeller med samma blå urtavla och en liten prins från den filosofiska franska berättelsen ”Le Petit Prince” (den lilla prinsen) graverat på boettlocket.

Mer information om Le Petit Prince modellerna och deras historia hittar du på IWCs hemsida.

Vi har fått två klockor från IWC för recension och först ut är denna pilotkronograf från Le Petit Prince-serien som jag burit under några veckor. Klockans referensnummer är IW377714 och det rekommenderade priset är cirka 55 000 kr.

Design och materialval
IWC har tillverkar pilotklockor sedan urminnes tider och när jag tänker på hur en pilotkronograf ser ut så är det lätt att föreställa sig just en IWC-klocka. Le Petit Prince erbjuder en väl tilltagen boett i stål och en stor tydlig urtavla som är läsbar i de allra flesta ljusförhållanden tack vare grym antireflexbehandling och bra lysmassa.

iwc-lpp-cover2-1.jpg


Vårt testexemplar levererades på ett klassiskt pilotarmband i brunt kalvskin som komplementerar den blå urtavlan alldeles utmärkt.

iwc-lpp-back.jpg


Det dekorerade urverket göms under ett boettlock av solitt stål. Boettlocket har en laseretsad liten prins från den klassiska franska berättelsen ”Le Petit Prince”. Etsningen håller hög kvalitet men känns aningen fjuttigt för prisklassen.

Något som fångade min uppmärksamhet första gången jag vände på klockan var den något ovanliga vattenresistensen på 6 bar, det vill säga cirka 60 meter. Klockan klarar därmed en hel del vattenstänk men bör inte badas med och kronografreglagen ska absolut inte användas under vatten.

iwc-lpp-dial.jpg


En närmare titt på urtavlan avslöjar ett svagt sunburst-mönster som ger urtavlan textur och leker med ljuset. De tre mindre tavlorna har ett cirkulärt mönster som matchar boettens borstning och ger tavlan ett livfullt utryck utan att bli plottrig.

Någor som jag uppskattar med layouten på urtavlan är att de mindre tavlorna inte klipper några siffror. IWC har helt enkelt valt att plocka bort de siffror som annars hade skurits av. Vid 12 hittar vi istället en klassisk pilottriangel fylld med lysmassa som tydligt visar klockans rotation under sämre ljusförhållanden. Vid 3, 6 och 9 återfinns stavindex som är rikligt fyllda med lysmassa.

iwc-lpp-lumw.jpg


Visarnas finish håller jämna steg med resten av klockan, det vill säga utmärkt, och även de har behandlats med en ordentlig dos av lysmassa.

iwc-lpp-angle.jpg


Urtavlan skyddas av ett antireflexbehandlat safirglas som gör ett utmärkt jobb att förhindra reflexer. I många ljusförhållanden kan man knappt se glaset vilket skapar en läcker effekt och ett härligt djup.

Runt safirglaset sitter en blankpolerad krans som ger en vacker kontrast till den annars borstade boetten. Längs boettens ovansida löper en polerad avfasning som tilltar i bredd vid bandhornen, ett effektivt sätt att krympa boetten visuellt.

iwc-lpp-crown.jpg


Vände vi upp klockan på sidan kan man se den ordentligt tjocka boetten, något som till stor del beror på urverket; ett Valjoux 7750 som är tillverkat till IWCs specifikation och sedan dekorerat och ”trimmat” av IWC själva. Här kan vi också se kronografreglagen och den väl tilltagna skruvkronan.

Kronan är självklart signerad och den är superlätt att greppa och manöverera. Trådningen är perfekt och det är en fröjd att skruva i och ur den.

Kronografreglagen känns igen från andra klockor som bygger på samma basurverk och de är lite tröga och har en väldigt taktil respons. De kan inte mäta sig med dyrare kronografer i känsla men gör sitt jobb och mjukas upp lite över tid.

iwc-lpp-strap.jpg


Läderarmbandet av kalvskinn håller mycket god kvalitet. Det knarrar och känns lite stelt först men efter bara några timmar har det format sig skönt efter handleden. I övrigt är designen väldigt typiskt för pilotklockor. Det enda jag kan anmärka på är den något udda bandbredden om 21 mm och att det är lite tajt mellan boett och bandstift vilket gör att boetten kan skrapa i undersidan av läderambandet om de viks ihopp fullt med lite kraft.

P1040022.jpg


Spännet är snyggt och självklart signerat med IWCs logga. Jag tycker dock de kunde filat lite mer på de vassa kanterna som ligger mot huden. Det var inget problem när jag spännde åt armbandet ordentligt men när jag bar klockan lite lösare kunde jag känna spännet riva lite mot handleden då och då.

Under huven
IWC uppger själva att klockan drivs av ett dekorerat Calibre 79320 vilket i praktiken innebär ett modifierat Valjoux 7750 tillverkat av ETA. Åsikterna kring detta urverk går isär, det är onekligen stabilt och välbeprövat, men det går också att hitta i betydligt billigare klockor med liknande prestanda. Under min tid med klockan kunde jag dock konstatera att klockan presterar alldeles utmärkt och vid normal användning har klockan snabbat sig knappt 3 sekunder per dag. IWC har även dekorerat och justerat urverket i flera positioner och det enda jag saknar från lite mer påkostade urverk är en längre gångreserv. Dock kommer man ganska långt på de 44 h urverket erbjuder.
  • Gångreserv: 44 h
  • Dekoration: Côtes de Genève, perlage
  • 25 juveler
  • Dag & datum
  • Kronograf med visare för sekund, minut och timme
  • Subsekund
Boettens insida innehåller också mjukmetall vilket skyddar urverket från magnetisk påverkan vilket är bra, speciellt om du faktiskt tänkt använda klockan tillsammans med utrustning på ett flygplan.

På handleden
Oavsett vad modellen kallas så är detta en gedigen dinka som vågar ta ordentligt med plats på handleden. Hade det inte varit för att det är just en pilotklocka hade jag ansett den för stor för mig. En diameter på 43 mm är hanterbart för de flesta men med en höjd (lug to lug) på 54 mm kommer mindre handleder få det kämpigt att bära upp den utan överhäng.

iwc-lpp-wrist1.jpg


Tack och lov har IWC valt bandhorn som är vinklade nedåt vilket gör att klockan faktiskt känns aningen mindre på armen än specifikationerna ger sken av. Det gör också att klockan sitter stabilt på handleden. I alla fall så länge du spänt armbandet ordentligt.

iwc-lpp-sidewrist.jpg


Närbilder gör som vanligt att klockan ser lite större ut än ”i verkligheten” och om man tar ett kliv tillbaka känns storleken inte alls som ett problem.

iwc-lpp-wrist2.jpg


Summering
Jag får erkänna att första intrycker av klockan var blandat. Innan jag provat den på handleden slogs jag av hur klart glaset var och hur läckert boetten och urtavlan lekte med ljuset. Första gången jag satte på mig den blev jag dock mer skeptiskt. Den kändes helt enkelt för stor och klumpig och läderarmbandet satt inte lika skönt som jag hade hoppats.

Som tur är hade jag en recension att skriva och efter att ha burit klockan några timmar var den överväldigande känslan bortblåst och lädret hade formats perfekt runt min handled.

Klockan tar plats, men den gör det med bravur. Den är stor men inte FÖR stor, den är tjock, men inte FÖR tjock. Den syns utan att skrika ”SE PÅ MIG”.

Jag har inte övervägt en pilotkronograf tidigare men efter att spenderat tid med denna klocka kan jag se mig själv äga en i framtiden. Klockan håller genomgående hög kvalitet och passar både till jeans och kostym. Dock gör storleken att i alla fall jag helst inte bär den som finklocka.

Jag kan varmt rekommendera klockan till den som gillar stilen och det rekommenderade priset på 55 000 riksdaler känns inte alls orimligt med tanke på den genomgående höga kvalitén.

Positivt
  • Genomtänkt design
  • Grym antireflexbehandling
  • God prestanda
  • Genuin pilotklocka från ett företag med anrik historia
  • Dugligt andrahandsvärde
  • Många positiva kommentarer från kollegor och bekanta
  • Välbeprövat urverk
Negativt
  • Något tjock
  • 21 mm bandbredd ger sämre utbud på tredjepartstillbehör
  • Lite fegt val av urverk, speciellt med tanke på priset
Specifikationer
  • Referensnummer: IW377714
  • Boett i rosttfritt stål med polerade och borstade detaljer
  • Antireflexbehandlat safirglas
  • 43 mm i diameter
  • 15,2 mm tjock
  • 54 mm hög (lug to lug)
  • 21 mm bandbredd
  • Armband i kalvläder
  • Dekorerat urverk Calibre 79320 (basverk: ETA 7750)
  • Dag- & datum-funktion
  • 25 juveler
  • 28 800 VPH
  • Blå urtavla med lysmassa vid 3,6,9 och 12
  • Skruvad krona
  • Cirkapris: 55 000 kr
 
Senast ändrad:

skurtbert

Omega
653FD339-CA78-460D-B7BC-4C43915C0E69.jpeg
EB8E71DC-86AE-4733-A985-1299D96BAD1F.jpeg
Inköptes under föregående sommar, jag älskar den.

Tack för en bra presentation!
Tack och trevlig klocka! Det tog några timmar innan jag riktigt fattade grejen men den, kändes bara stor och otymplig först men den har liksom växt i mina ögon (bildligt talat) och gav mig betydligt mer nöje än jag trott!
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Tack för trevlig recension och jäklarns vad jag gillade den blåa tavlan och som du nämner att siffrorna ej klipps av kronograftavlorna. Den där skulle lätt kunna stå på min lista! Tidigare var Top Gun ett förstaval där, men denna tilltalar nog mer...
 

skurtbert

Omega
Tack för trevlig recension och jäklarns vad jag gillade den blåa tavlan och som du nämner att siffrorna ej klipps av kronograftavlorna. Den där skulle lätt kunna stå på min lista! Tidigare var Top Gun ett förstaval där, men denna tilltalar nog mer...
Förvåndandsvärt nog verkar folk blivit positivt överaskade av priset, det är ju inte billig klocka direkt men folk verkar ändå förväntat sig att den skulle kosta nån tusing mer, vilket är positivt :D
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Förvåndandsvärt nog verkar folk blivit positivt överaskade av priset, det är ju inte billig klocka direkt men folk verkar ändå förväntat sig att den skulle kosta nån tusing mer, vilket är positivt :D
Tja... Är ju ingen gratisdinka direkt, men vilken är det? Billig jmf med Top Gun :)
 

skurtbert

Omega
Tja... Är ju ingen gratisdinka direkt, men vilken är det? Billig jmf med Top Gun :)
Jo, precis som när man letar boende blir man snabbt blind för de faktiska priserna. För bara nån tusenlapp extra får man lite mer. När man väl hade accepterat att det är okej att lägga 50 papp på en klocka öppnades en värd upp med nya spännande varumärken och ganska snabbt kunde man hitta klockor för 80-90 som kändes prisvärda, och på den vägen är det... :) Men så länge man kan hitta bra billiga klockor och föra ett resonemang kring huruvida en klocka för 100k är prisvärd eller inte så är det nog ingen fara. Kanske :)
 

Magnussonthn

Breitling
Har den samma vrid funktion som en big pilot ? Räcker ju att man vrider 1 varv på kronan så har det gått 1 timme.

jätte fin klocka :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tackar och bockar för en bra recension.
Är det någon som vet ref med siffror som inte är målade/tryckta?
 
Topp