• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Tudor Black Bay Metas Monochrome

Vilken version av Black Bay 41 föredrar KS?

  • MK1 (ETA)

    Röster: 0 0.0%
  • MK2 (COSC Kenissi)

    Röster: 1 11.1%
  • MK3 (Metas)

    Röster: 8 88.9%

  • Totala väljare
    9

pnt

Rolex
2-Faktor
Det har gått 12 år sedan Black Bay lanserades för första gången. Klockan som tog Tudor tillbaka till rampljuset. Har Tudor äntligen kommit med den varianten alla har väntat på? Här är Black Bay 41 Metas ”Monochrome”!

IMG_3354.jpeg


Nu är ju MK3 av Black Bay förvisso inte helt ny - förra året släppte man Burgundy och det har ju varit givet att fler varianter kommer att se dagens ljus. Tunnare case och bättre proportioner. Allt har uppdaterats till det bättre.

Förra årets Burgundy.
IMG_3022.jpeg


Caset mäter 13,6mm på höjden och Tudor har gjort några smarta förändringar sedan MK2 för att få det tunnare. Tavlan har flyttats närmare glaset och istället för platt baksida har caset tunnats ut på sidorna. All in all gör dessa förändringar stor skillnad för hur klockan känns på armen.

IMG_3347.jpeg


Tavlan på Black Bay Monochrome har en subtil sunburst som i stort sett bara syns i direkt ljus.
IMG_3185.jpeg


På insidan tickar Tudor/Kenissis verk MT5602-U. 70h gångreserv och metas-certifierat. Det är alltså samma verk som lanserades i Black Bay Ceramic för något år sedan. Som jag förstår det kommer samtliga Tudor-linjer att uppdateras med metas-verk med tiden. Utseendemässigt är verket inget att skriva hem om och jag är glad att denna har closed case back.

Med andra ord är det exakt samma klocka som förra året men med den stora skillnaden att den här helt avsaknar vintagereferenser. Svart och vitt. Klassiskt. Så nära Tudor Submariner vi kommer i modern tid. Visst - oysterlänken har fortfarande fakenitar men med ett cleant jubilee och gummi som alternativ som känns helrätt. Personligen har jag mycket svårt för fakenitarna och att Black Bay äntligen går att få utan dem på länk har varit efterlängtat.

IMG_3352.jpeg
IMG_3261.jpeg


Jag får gada-vibbar av nya Black Bay. En klocka som folk köper för att bara ha en bra klocka att bära. Designen går ju inte att ifrågasätta och det är helt enkelt en mycket välbyggd klocka för pengarna. Omega har höjt sin prisnivå ett gäng snäpp och Rolex går ju som bekant knappt att få tag i. Jag ser ärligt talat inte att Tudor idag har någon som helst konkurrens sett till byggkvalitet i sin prisklass. Missar jag något uppenbart märke som är i närheten?

IMG_3449.jpeg


Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd. Klockan sitter toppen och t-fit-systemet är en fröjd att använda. Noterade också att Tudor har bytt tillbaka till de mer robusta boxarna igen vilket är välkommet. Jag köpte denna i München och de verkade relativt lätta att få tag i. Tror och hoppas att Tudor har jobbat upp en bra produktionstakt - jag antar att dessa kommer sälja extremt bra. I min värld har Black Bay äntligen blivit det Black Bay alltid borde varit.

Jämförelse med Rolex jubileelänk.
IMG_3359.jpeg


Nygamla boxen.
IMG_3356.jpeg


Och slutligen en jämförelsebild med syskonet Pelagos FXD.
IMG_3338.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen! Har inte hittat någon monochrome att klämma på men kan inte hjälpa att jag tycker burgundy ser roligare ut när jag kollar på bilderna här. Men i verkligheten hade jag helst sett burgundy utan gilt. Sen är det kanske verkligen bara jag som tycker att dom här nog ser bättre ut på oyster? ( ja, fejknitarna till trots men jag har verkligen noll problem med dom).
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Tack för recensionen! Har inte hittat någon monochrome att klämma på men kan inte hjälpa att jag tycker burgundy ser roligare ut när jag kollar på bilderna här. Men i verkligheten hade jag helst sett burgundy utan gilt. Sen är det kanske verkligen bara jag som tycker att dom här nog ser bättre ut på oyster? ( ja, fejknitarna till trots men jag har verkligen noll problem med dom).

För min del hade oyster utan nitar varit optimalt men om valet är oyster med nitar eller jubilee utan blir det jubilee. För mig ser det bara helt fel ut. Både burgundy och monochrome är verkligen fina klockor så oavsett vad man väljer kan man inte gå fel :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul att få lite hands-on intryck! Du skriver att de tunnat ut caset på sidorna, kan du bjuda på en bild på baksidan?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Kul att få lite hands-on intryck! Du skriver att de tunnat ut caset på sidorna, kan du bjuda på en bild på baksidan?

Nu har jag ingen äldre Black Bay att jämföra med live men casback på tidigare versioner var mer platt och sidocaset följde med hela vägen. Enligt mig gör uppdateringen att caset känns mycket mer slim. Se nedan bild i profil på MK3:

IMG_3623.jpeg


Mk1
IMG_3624.jpeg
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Tack för recensionen, det gjorde det inte lättare att vänta dock. Men mer övertygad om den!
 
  • Like
Reactions: pnt
Topp