Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Relationen handledsomkrets och klockdiameter

Diskussion i 'Diskussion' startad av Archie, 15 juni 2013.

1. Archie
    Trådstartare

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Finns det något gyllene ratio? När är en klockas diameter för stor/liten för ens omkrets?
    Min handled är ca 175mm och jag har en 42mm klocka som jag tycker är bra. Dock när vi börjar närma oss 45 och över blir det för stort. Nedåt 36 och mindre för litet.
    Med andra ord så anser jag att ratio handledsomkrets/diameter bör ungefär ligga mellan 4 och 5. Om ratiot blir under 4 är klockan för stor, om ratiot blir över 5 är den för liten...

2. sjobbe

sjobbe Borgare

Från:
    Malmö
    Tror det är väldigt olika från klocka till klocka givetvis, sen får man även se till hur resterande kropp ser ut - har man större armar, händer och kropp i övrigt så bärs en större klocka upp lättare.

En sak är däremot säkert: Luggarna skall inte sticka utanför handleden imo :D

3. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

40mm är det perfekta!! :)

Scaramanga, Kson och mrMyagi gillar detta.
  4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Tycker överlag att det inte går att mäta diametern på klockan och jämföra med omkretsen på handleden.

Kolla på Royal Oak. Mäter mindre än en Sub, men bärs betydligt större.

max gillar detta.
  5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Beror helt på utformningen av klockan, går inte säga generellt.

Dock kan vi ju ganska snart avfärda klockor som både 60mm Pam och 65mm Diesel :)

6. morrism

morrism Friends of KS

Enda regel jag har är att luggarna inte ska sticka ut utanför handlederna, det är sjukt fult

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det fanns en tråd där någon hade en formel, men jag minns den inte och kontentan var att den inte fungerade. :)

Har själv 18,5cm handleder och tycker 37-44mm funkar, men som sagt, det beror på stilen och utformningen på klockan. Sen finns det ju olika handledsformer också, så den går inte att jämföra rätt av.

8. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Beror ju som sagt även på hur bäraren ser ut, den här tycker jag är ok.[​IMG]

theargonaut och Målarn gillar detta.
  9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Beror ju på storlek på handen, vilka kläder man har och klockans utformning. Gyllene regeln är väl att ju mer extrema mått klockan har, desto dyrare måste den vara för att vara ok?! :)

10. JS

JS Friends of KS

Tror NiklasArvid hade räknat på det där, har inte tråden framför mig dock

11. JS

JS Friends of KS

12. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Ehhh... det finns absolut inte någonting i den bilden som skulle bli sämre utan klockan IMO!!! :D

13. Archie
    Trådstartare

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

Intressant. Hittade denna i tråden :
    http://www.network54.com/Forum/5946...Breguets+Konstant++%2B++%D6verskattat+skr%E4p

Enligt grafen att döma verkar min åsikt på ett ratio på mellan 4 och 5 stämma med nästan alla. De har även utvecklat resonemanget gällande att dressare ska ha neråt 4,2 och dykarur (sportklockor i allmänhet skulle jag säga) större tal, vilket såklarkt är rimligt

Mårtenssons ur Brookfield