Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Renovera eller ej...?

Diskussion i 'Vintage' startad av XMJan, 3 juli 2015.

1. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

Har en Seamaster 30 som jag inte kan bestämma mig för om jag skall eller inte skall renovera urtavlan på. Klockan går perfekt men ibland (som nu) vill jag få den rengjord för att kockan skall återfå sin ursprungliga glans.

Finns det någon man vänder sig till för att få detta gjort? Bor i Skåne...
    SM30JW.jpg
    Tacksam för svar!
    /J
    PS Det står inte "Onega" på urtavlan - det är bara en repa på glaset som döljer M:et i just denna vinkel...

Camo00 gillar detta.
  2. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Jag hade behållit tavlan som den är, med sin fina patina men du måste bestämma själv vad du uppskattar.

3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag hade behållt den som den är , putsa glaset bara !

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag tillhör dem som tycker det är fult när dressare har "patina". Däremot är det trist med för fixad tavla också. Jag skulle leta efter tavlan i finare skick.

Tripeiro. och Fixoflex gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kommer inte gå att renovera, du för köpa ny eller måla om.

6. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

Då var det inte mkt att diskutera...bara att stå ut alt hitta ny tavla. Skall se om jag kan få glaset putsat. Någon som vet någon i Skåne son utför detta?
    /J

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är det inte sprucket kan du göra det själv. Våtslippapper och autosol är två utmärkta hjälpmedel. Även tandkräm fungerar men det är ett mycket fint polermedel så det kommer ta ett tag...

8. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Patinan såg rätt jobbig ut så lite yes och vatten löser nog inte uppgiften. En bättre originaltavla skulle vara att föredra, att måla om den ger aldrig samma känsla som en original. Werner på ABC lär ha en hel del grejer till den, värt att slå en signal dit.

Lycka till

Fixoflex gillar detta.
  9. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jo, håller nog med panelen om att den blir svår att fixa till i ok skick! Försök att jaga en bättre tavla!

10. China

China Guest

Bra tips till en glad amatör som frågar vart man kan vända sig....

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker jag verkligen, annars hade jag inte sagt det. Vetskapen om att man lätt kunde polera upp sitt glas hemma var ett av de avgörande faktorerna till att jag snöade in på just vintageur. Tyckte det var fantastiskt, vilket jag iofs även tycker idag. Att själv klara av det ger en skön tillfredställelse.

Vad bidrog du med genom ditt gubbgnäll?

Mattan, frere, NiklasArvid och 3 andra gillar detta.
  12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Låt den vara som den är.

13. China

China Guest

Förmodligen ingenting, men jag noterar att du är lika trevlig som vanligt.:)

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Som man bäddar får man ligga. Förr var det alltid trevliga inslag, och det saknar vi.

15. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

Tack skall prova det samt kontakta ABC för att höra om de ev har en "ny" urtavla.
    /J

Aurum gillar detta.
  16. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Putsa glas, varesig glas eller plast är så givande. Vem som helst kan göra det och för en väldigt billig peng.

Börja putsa sedan se hur det blir, tavlan var lite tråkig och på dressare är det lite tråkigare än om det vore en dykare.

NiklasArvid gillar detta.
  17. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Att putsa glas är lite som att meditera. 99% av befolkningen klarar det ganska bra första gången till och med. Sen blir man bara bättre och bättre på det. Om det är väldigt repigt så kör jag alltid med ett väldigt fint sandpapper först och sen Autosol el PolyWatch. Allt finns på Clas Olsson och kostar inte särskilt mycket.

J

NiklasArvid, Grafton, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  18. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  19. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

20. Landshark

Landshark Borgare

Lagom kul att ha en "Onega"... :confused:
    Har du kollat med trollkarlen @McGyver...
    :)

21. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

Bara en repa i glaset - ingen "Onega" från annan vinkel. :) Skall försöka få tag på @McGyver...
    /J

22. Strindberg

Strindberg Biskop

Om du ändå överväger tavelbyte, pröva att ta bort lacken med en mjuk pensel och rent vatten?

23. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Törs man göra sånt?

24. Strindberg

Strindberg Biskop

"Törs"?
    Bara att prova! Enligt mig så ser skadorna ut att vara sådana som mest sitter i lacken, och om man ändå är inne på att renovera eller byta ut så kan man ju testa.

OBS: Till ej genomtänkta individer: Detta görs självklart med demonterad tavla!

Minuteman och Denke gillar detta.
  25. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag gjorde en annan bedömning, tror inte skadan sitter i lacken.

26. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Eftersom du skriver att du bor i Skåne så kan du ju kolla med antikurmakaren på Davidshallstorg i Malmö. Om han har tavla eller om han kan hjälpa på annat sätt.

Warwian gillar detta.
  27. XMJan
    Trådstartare

XMJan Stadsbo

Tack! :)
    /J

28. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag är inte tvärsäker heller. Men, som sagt, om alternativet är byte så kan man ju alltid testa!

29. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tycker skadan ser ut att vara värre på sidan med kronan, något som tyder på att fukt troligtvis läckt in vid kronan.
    Vet inte hur det är med lacken på fuktskadade tavlor, men känns troligt som @Aurum säger att skadan sitter djupare.
    Dock är det väl inte jättemycket värde i tavlan som den ser ut idag, så det kanske är värt att försöka.
    Har för mig att @Minuteman har skrivit en bra guide i hemslöjdsdelen hur han gick tillväga...
    Edit:
    http://klocksnack.se/threads/taveltvätt-långkok.30592/#post-665797

Minuteman och LongCon gillar detta.
  30. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Tror tyvärr att skadan sitter djupare som @Aurum säger, alternativt att trycket sitter ovanpå lacken, med tanke på att minutmakeringarna nära kronan är borta.
    I båda dessa fall kommer en taveltvätt inte göra någon nytta, antagligen bara mer skada. Men om det enda andra alternativet är att byta tavla - ge det ett försök.

eriksson850 gillar detta.