• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovering av Rolex Jubileelänk?

Zn00kie

Breitling
2-Faktor
Hej, vart kan man få hjälp att renovera en gammal (1970) Jubileelänk? Har för mig jag läst något om en kines i Hong Kong men hittar inget nu när jag söker i forumet.
 

DrKlocka

Audemars
Hade det varit min länk hade jag skickat in till Hong Kong https://www.classicwatchrepair.com/

Men numer kan man köpa verktygen som behövs på Ali express, så det är många som kan utföra samma reparation.
Det är ingen raketforskning - länken tas isär och slitna stift byts ut. Sen får länken sig en polering, det är framförallt där den stora skillnaden ligger.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Är själv intresserad av att skaffa verktygen och prova att byta stift. Men kollar jag på cousins kostar verktygen för jubileelänkar över 5000kr. Har du nån aning om ali express är tillräckligt bra kvalitet på @DrKlocka ?

 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Michael Young i Hongkong är väldigt skicklig. Jag har skickat Rolexlänk till honom och resultatet blev mycket bra.
 

DrKlocka

Audemars
Är själv intresserad av att skaffa verktygen och prova att byta stift. Men kollar jag på cousins kostar verktygen för jubileelänkar över 5000kr. Har du nån aning om ali express är tillräckligt bra kvalitet på @DrKlocka ?

Det funkar nog för att göra jobbet. Skulle tro de flesta använder samma uppsättning. Alternativet skulle väl vara att tillverka själv, går säkert smidigt för den som har en rejäl verkstad.
Toleranser är oftast riktigt kassa på kinesiska verktyg och skiljer sig ofta mycket mellan 2 "likadana" verktyg. Skulle själv inte betala 5 tusen+ för ett kinesiskt verktyg, men om man vill göra länkrenoveringar på Rolex är det nog ändå det billigaste alternativet.
 
Jeg har brukt Classic Watch i Hong Kong og var veldig fornøyd med resultat
og pris, men klokkeland får også god omtale her i Norge. Har dog ingen personlig
erfaring med de.

 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det funkar nog för att göra jobbet. Skulle tro de flesta använder samma uppsättning. Alternativet skulle väl vara att tillverka själv, går säkert smidigt för den som har en rejäl verkstad.
Toleranser är oftast riktigt kassa på kinesiska verktyg och skiljer sig ofta mycket mellan 2 "likadana" verktyg. Skulle själv inte betala 5 tusen+ för ett kinesiskt verktyg, men om man vill göra länkrenoveringar på Rolex är det nog ändå det billigaste alternativet.
Beställde faktiskt nu. Får återkomma när jag tagit emot det om det håller kvalitet eller ej. 😊
IMG_9880.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Idag hann jag börja jobba lite med länkarna jag införskaffat. Började montera isär en dam jubileelänk och en oyster herrlänk. Här kan ni se hur verktygen fungerar. Jubilee var mycket enklare och säkrare att använda då den får bra grepp om länkbiten. Oyster kräver att man klämmer fast länkbitarna ordentligt, finns ingen ”hulling” på dom att nyttja.
Ni kan tydligt se hur slitna stiften är på jubileelänken vilken skapar stretch.

72632275634__2E804673-2D20-4FCB-8AF8-559C32F930D3.jpeg

IMG_9999.jpeg
IMG_0001.jpeg
IMG_0002.jpeg
IMG_0003.jpeg
IMG_0004.jpeg
IMG_0007.jpeg

IMG_0005.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0009.jpeg


Har mätt stiften och ska försöka hitta rätt dimensioner på nya att trycka dit. Någon som har erfarenhet av stift för oysterlänk (93150)?
Sen ska länkarna få en lätt polering också, då dessa är ganska repiga.
 
Senast ändrad:

kubiken

Omega
2-Faktor
Idag hann jag börja jobba lite med länkarna jag införskaffat. Började montera isär en dam jubileelänk och en oyster herrlänk. Här kan ni se hur verktygen fungerar. Jubilee var mycket enklare och säkrare att använda då den får bra grepp om länkbiten. Oyster kräver att man klämmer fast länkbitarna ordentligt, finns ingen ”hulling” på dom att nyttja.
Ni kan tydligt se hur slitna stiften är på jubileelänken vilken skapar stretch.

72632275634__2E804673-2D20-4FCB-8AF8-559C32F930D3.jpeg

IMG_9999.jpeg
IMG_0001.jpeg
IMG_0002.jpeg
IMG_0003.jpeg
IMG_0004.jpeg
IMG_0007.jpeg

IMG_0005.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0009.jpeg


Har mätt stiften och ska försöka hitta rätt dimensioner på nya att trycka dit. Någon som har erfarenhet av stift för oysterlänk (93150)?
Sen ska länkarna få en lätt polering också, då dessa är ganska repiga.
Har alltid funderat lite på hur länkar är uppbyggda/ihopsatta, väldigt kul att se 😊. Slits de inte i länkbitarna också? Eller är det bara stiften som går ner sig?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Idag hann jag börja jobba lite med länkarna jag införskaffat. Började montera isär en dam jubileelänk och en oyster herrlänk. Här kan ni se hur verktygen fungerar. Jubilee var mycket enklare och säkrare att använda då den får bra grepp om länkbiten. Oyster kräver att man klämmer fast länkbitarna ordentligt, finns ingen ”hulling” på dom att nyttja.
Ni kan tydligt se hur slitna stiften är på jubileelänken vilken skapar stretch.

72632275634__2E804673-2D20-4FCB-8AF8-559C32F930D3.jpeg

IMG_9999.jpeg
IMG_0001.jpeg
IMG_0002.jpeg
IMG_0003.jpeg
IMG_0004.jpeg
IMG_0007.jpeg

IMG_0005.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0009.jpeg


Har mätt stiften och ska försöka hitta rätt dimensioner på nya att trycka dit. Någon som har erfarenhet av stift för oysterlänk (93150)?
Sen ska länkarna få en lätt polering också, då dessa är ganska repiga.
Kommit vidare i jakten på stift? Är själv sugen på att försöka mig på att renovera en jubilee. PMa gärna vart du hittat verktygen? :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kommit vidare i jakten på stift? Är själv sugen på att försöka mig på att renovera en jubilee. PMa gärna vart du hittat verktygen? :)
Har inväntat att beställa då jag hade två klockor att serva på ingång så ville få beställt delar i samma order. Men kommer beställa hem och prova sortimentet som finns här:

Återkommer när det är hemma. Gissar att det funkar för jubilee men tveksam till oyster. Så har bara monterat ner en av länkarna ännu.
Frågade även urservice, dom tillverkar egna för oyster verkar det som.

Verkmästarna har likvärdig produkt också fick jag veta.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Har inväntat att beställa då jag hade två klockor att serva på ingång så ville få beställt delar i samma order. Men kommer beställa hem och prova sortimentet som finns här:

Återkommer när det är hemma. Gissar att det funkar för jubilee men tveksam till oyster. Så har bara monterat ner en av länkarna ännu.
Frågade även urservice, dom tillverkar egna för oyster verkar det som.

Verkmästarna har likvärdig produkt också fick jag veta.
Blir spännande att följa :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har fått hem stift nu och börjat testa dom lite. Inte så imponerad av kvalitén. Byter jag ut alla stift blir länken för tajt. Dessutom var inte passformen ultimat i sidobitarna, dom kunde varit tjockare. Men om jag byter ut varannat stift blev det ganska ultimat faktiskt. Se nedan på skillnaden. Dessutom fäster dom gamla stiften svintajt så ingen risk att länken ska öppna sig. Sista två bilderna ser ni skillnaden mellan den vänstra delen där jag inte bytt stiften ännu och den högra där dom är bytta. Rätt stor skillnad på stretch. Ni ser också bilder på gamla stift och nya för både herr och dam jubilee. Jag har bara provat montera herr jubilee än så länge.

IMG_0189.jpeg
IMG_0186.jpeg
IMG_0187.jpeg
8BBA7DB6-7233-4AC1-932C-C9695CA1C666.jpeg
IMG_0352.jpeg
IMG_0353.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kom lite vidare ikväll. Fick borstat och polerat länken. Börjar med att tejpa mittbitarna och borsta länken mot en superfine 3M matta. Är inte ute efter en länk i nyskick, det är ju en vintage länk så polerar den varsamt.
IMG_0468.jpeg

IMG_0470.jpeg

Ovan ser ni skillnaden mellan vänster borstad och höger obehandlad.

Sen tejpar jag dom borstade bitarna.
IMG_0471.jpeg

Går ner i källaren och polerar med tre olika polermedel, mittbitarna och sidorna på länken. Det orangea polermedlet är för ädelmetall så använde ej den.
IMG_0404.jpeg


Rengöring i varmvatten o diskmedel och tandborste. Har sedan innan kört den i ULT.

Ni minns hur den såg ut innan?
IMG_0353.jpeg


Resultatet:
IMG_0472.jpeg
IMG_0473.jpeg
 
Topp