• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renoveringsförslag Zenith

figaro

Cartier
2-Faktor
Brukar inte hänga så mycket i Vintage delen men nu har jag samlat på mig några så jag tyckte det var värt att höra sig för här!

Kort sagt förvärvade jag riktigt sliten Zenith för ett par år sedan via TimeToTalk.

Har tänkt sälja den flera gånger och senast låg den uppe på blocket i tre månader under 2014.

Men så kom Warchout och bland Zeniths museummodeller fanns en riktigt charmig klassiker.
Hittar tyvärr ingen bild men någon får gärna lägga till en om ni har en!

Så här är en gammal sökning. Och frågan är, vad gör jag med den? Den har potential men vad kan man ge den för skönhetsbehandling och vad kommer kalaset kosta?

:)

20151110_193235.jpg
20151110_193405.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Brukar inte hänga så mycket i Vintage delen men nu har jag samlat på mig några så jag tyckte det var värt att höra sig för här!

Kort sagt förvärvade jag riktigt sliten Zenith för ett par år sedan via TimeToTalk.

Har tänkt sälja den flera gånger och senast låg den uppe på blocket i tre månader under 2014.

Men så kom Warchout och bland Zeniths museummodeller fanns en riktigt charmig klassiker.
Hittar tyvärr ingen bild men någon får gärna lägga till en om ni har en!

Så här är en gammal sökning. Och frågan är, vad gör jag med den? Den har potential men vad kan man ge den för skönhetsbehandling och vad kommer kalaset kosta?

:)

20151110_193235.jpg
20151110_193405.jpg
Har själv funderat på att skicka en tavla till ommålning, men inte orkat sätta mig in i de olika aktörens. Har för mig att jag läst 800kr någonstans men det är uppenbart att vissa fixar den mycket billigare. I vilket fall är en ommålning enda alternativet för ditt ur, den ser tvättad och skadad ut.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Har själv funderat på att skicka en tavla till ommålning, men inte orkat sätta mig in i de olika aktörens. Har för mig att jag läst 800kr någonstans men det är uppenbart att vissa fixar den mycket billigare. I vilket fall är en ommålning enda alternativet för ditt ur, den ser tvättad och skadad ut.


Coolt, tack för svar!
Hur blir det med ommålning, en ny yta läggs och vad händer med logon isf? Blir den kvar?

Polering, har noll erfarenhet. Har någon koll?:):bag:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Coolt, tack för svar!
Hur blir det med ommålning, en ny yta läggs och vad händer med logon isf? Blir den kvar?

Polering, har noll erfarenhet. Har någon koll?:):bag:
Beror väl lite på vem som gör det. Görs det ordentligt avlägsnar man index och stjärnan. Sedan beror det lite på vad det finns för finish och vad man vill ha för färg. Snyggast och mest äkta är väl att borsta eller blästra ytan så man har en metallyta. Sedan kan man ju lägga ett heltäckande lager färg också. Avslutningsvis lägger man på trycket och kanske ett skyddande lacklager innan indexen sätts tillbaka. Exakt vad som olika aktörer gör är däremot helt upp till dem. Finns alla varianter.

Polering av boett är både enkel och svår. Är du inte nörd så kommer resultatet vara fullgott. Nördar man till det lite brukar man tycka att ytorna blir lite för tillrundade om man polerar på vanligt vis.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Brukar inte hänga så mycket i Vintage delen men nu har jag samlat på mig några så jag tyckte det var värt att höra sig för här!

Kort sagt förvärvade jag riktigt sliten Zenith för ett par år sedan via TimeToTalk.

Har tänkt sälja den flera gånger och senast låg den uppe på blocket i tre månader under 2014.

Men så kom Warchout och bland Zeniths museummodeller fanns en riktigt charmig klassiker.
Hittar tyvärr ingen bild men någon får gärna lägga till en om ni har en!

Så här är en gammal sökning. Och frågan är, vad gör jag med den? Den har potential men vad kan man ge den för skönhetsbehandling och vad kommer kalaset kosta?

:)

20151110_193235.jpg
20151110_193405.jpg

elegant verk med stötsäkring på gånghjulet!
Zenith var HÖG kvalitet!
som på detta IWC:

myachtm01.jpg
 

Vinteras

Omega
Jag har aldrig skickat urtavla på renovering. Omegatavlor tex är ofta förstörda, har någon tips på seriösa renoverare?
 
Topp