• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Repa på safirglas

Mille79

Trollungen
Hej

Har på kort tid fått repor på safirglaset. Vad är det ni experter rekommenderar för att få bort det?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som tidigare sagts: byt glas.

Jag är också nyfiken på hur du lyckas repa safirglaset. Har man ett löst safirglaset i en ficka med mynt och nycklar repar det ju mynten och nycklarna till förbannelse utan att få en enda repa själv.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är nog troligast antireflektionsbeläggningen som repats (om klockan nu har ett sådant på glaset). Polera bort beläggningen eller byt glas.
 

Mille79

Trollungen
Det kan ju vara antireflektionsbehandlingen. Ja ni, ingen aning hur jag lyckats. Är minst sagt j@@@gt försiktig men nu är det två repor, en mindre som knappt syns och en som dök upp imorse mitt på glaset som är synlig i alla vinklar.

Så om det är antiref hur gör man då?
 

Mille79

Trollungen
Vet inte om det syns men den är strax under ordet "seamaster"

image.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Det kan ju vara antireflektionsbehandlingen. Ja ni, ingen aning hur jag lyckats. Är minst sagt j@@@gt försiktig men nu är det två repor, en mindre som knappt syns och en som dök upp imorse mitt på glaset som är synlig i alla vinklar.

Så om det är antiref hur gör man då?


Är förvisso på ett par glasögon, men principen är nog densamma :)
 

Knight

Cartier
Jag skulle också säga att det är ARC:en. Såvida inte du eller din partner springer runt med safirer, rubiner eller diamanter på fingrarna :)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tror inte du får bort en repa du kan känna med autosol. Du ska slipa bort mycket material för att komma ner till repans botten.
 

john b

Rolex
Om du vill lägga fett med tid går det att ta bort med diamantpasta.
Köp olika storlekar på kornen och jobba dig nedåt. Glaset kan bli lite mjölkigt i början på du har för stora korn, det försvinner när du går ned i storlek.

Det tar så mycket tid att det för min del känns bättre att bara lämna in och få nytt glas.
 

Mille79

Trollungen
Har den ALLTID på armen eller vid nattduksbordet. Min sambo har en diamantring men känns väldigt osannolikt att hon kommit åt klockan.

Vad kostar inbyte av glas ca?
 

Mille79

Trollungen
Finns det någon som har skarpa ögon och kan se om det är repa i glaset eller bara ARCn som skadats? Repan är precis till vänster om sekundvisarens korta ände

image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Njaa? Det krävs ett föremål med en hårdhet av åtminstonde 9 på mohs skala för att repa safir. Safir/rubin eller diamant med andra ord.


I teorin i alla fall. Sen har det med tryck att göra också. Drar du en klocka med safirglas mot en sten i skogen eller mot asfalt så är nog risken stor att den blir repig.
 
Topp