• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimlig servicetid för Tissotklocka, 8 månader?

Arson

Breitling
Hejsan alla!

Köpte en Tissot T Lady klocka till sambon i julklapp förra året från den tyska sidan "Premiumwatches", ingen värsting alls men kostade än 800 EUR (lite dyrare i Sverige).
Klockan är av en självuppdragande modell som efter c:a 5 månader började tappa tiden rejält, närmare bestämt runt 20 minuter per dag.
Gick därför med klockan till närmaste Tissot ÅF vilket var Stjärnurmakarna i Täby.

Fick beskedet att det skulle ta 2 månader att få den åtgärdad. Nåväl, det fick väl vara så då.

Men idag, 10 veckor senare, när sambon själv skulle hämta ut klockan så får hon beskedet att det saknas en reservdel och det tar minst 6 månader till att få fram denna del och de kunde inte göra någonting från Stjärnurmakarna alls.

Premiumwatches säger heller inte att de kan göra någonting.

Är det bara vänta 6 månader till, eller vad ska man göra?

Tack på förhand.
// Mattias
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kan spontant tycka att 8 månader är helt orimligt när det gäller ett garantirep. Du borde få en ny klocka.

Sen vad EU´s konsumentköplagar säger har jag inte en susning om....
 

Limpas

Cartier
Tycker helt klart att du ska kräva en ny klocka eller pengarna tillbaka. 8 månader kan omöjligt vara en rimlig reparationstid. Om inte annat så borde det väl finnas någon good-will kan man tycka, även om det kanske blir lite svårare när den inte är inlämnad hos återförsäljaren.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vänta ett halvår på en reservdel?? Helt orimligt, speciellt när det kommer till ett ETA verk som sitter i Tissot. Hör med andra butiker som säljer Tissot. Ring Svenska Swatchgroup där om ingår.
 

Arson

Breitling
Situationen blir ju lite prekär i och med att klockan är importerad (men med alla papper i ordning, givetvis) och de som lämnat iväg klockan har egentligen inget intresse av varken mig som kund eller ärendet i sig.

Kan man prata med Tissot i Sverige? Verkar vara lite otydligt på deras hemsida.

Tack igen!
 

Hugii

Audemars
6 månader för en del? Man undra om de tillverkar reservdelar på "beställning" (en gubbe sitter på en CNC i en garage och betar av beställning efter beställning). Nåt är ju konstigt.

Som ovanstående talare har sagt, kolla med annan återförsäljare eller swatch group nordic.

http://www.swatchgroup.se/

Lycka till!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
8 månader för ett garantiärende är bajskorvigt långt och helt orimligt IMO. Har du frågat dem vad de har för alternativa lösningar?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Hej

lånar tråde lite,
Köpte en tissot seastar powermatic 80 från uret. Det visar sig att vridringen är lite sned. Skickade in den till de och de sa att tavlan är sned,en ny tavla behövs. De sa det tar 3-7 veckor. Har gått över 8 veckor nu.
De säger att de fortfarande väntar på tavla. Kan det verkligen ta så lång tid att få en ny tavla?
A661F472-B348-49BC-A8F5-3AAB8760884C.jpeg
 
Topp