• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Risk för plagiat på Breitling Superocean?

fredtiger

Cartier
Då var det dags. Efter evigheter av funderande föll poletten ned; en Breitling Superocean (a17360) är den perfekta beatern/bruksklockan enligt mina krav (ordentligt vattentät, max 42mm, tålig, sportig mm). Har nu spanat in ett ex. som verkar bra och säljs med box, papper mm. Eftersom jag inte är särskilt hemma på begagnade klockor undrar jag nu stillsamt om risken för att åka på en fejk med box och papper? Borde väl vara minimal eller? Kan tillägga att säljaren har gett ett gott intryck så här långt! Kommer att åka och kolla på klockan f2f på tisdag.

Några andra fällor att tänka på?
 

Josef B

Bestraffaren
Ja du verkar ha köpt säljaren, men om du fortfarande lite orolig så kan du gå till en AD och få klockan bekräftad.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Är alla boxar och papper med och ifyllda med rätt nummer och dessutom med stämpel från AD så skall det hyfsat mycket till för att det skall vara fejk. Är du osäker kan du precis som Josef skriver låta AD kolla upp den.

Lycka till!
 

DrDre

Patek
Det finns väldigt välgjorda kopior på i stort sett alla klockor vi har här på forumet. Jag var själv tex väldigt nära att köpa en IWC Portuguese Chrono för några år sedan och det vara bara några väldigt små detaljer som gjorde att det gick att se och det var ngt jag upptäckte i allra sista sekunden. Så mitt råd är att vara väldigt försiktig. Att säljaren verkar pålitlig är ju en bra början och om han dessutom har papper som är stämplade i ngn butik som verkar trovärdig så är det ju en bra början. Du bör ju också kolla upp hur han i sin tur har fått tag i klockan.
 

carlanton

Audemars
Har en 17340, så jag vet inte om det är samma på "storebror", men kolla efter ett ingraverat "B" på vridringen. Breitlingloggan på tavlan ska vara upphöjd, texten på baksidan ska vara djupt graverad, visarna ska vara tvådelade (alltså ha en liten bit metall i mitten). Glaset ska vara lätt välvt och coatat på båda sidorna. Loggan på baksidan ska vara ganska ordentligt upphöjd

Tänk på att klockan ska vara så tung att man blir förvånad när man får den i handen. En riktigt liten grisjävel! Serienumret på min sitter graverat under modellnumret på baksidan. Som jag förstår det använder många kvalitetsfake samma serienummer, så det kan vara en idé att googla efter sådana serienummer.

Om du inte har möjlighet att kolla upp den, se till att skriva ett ordentligt köpkontrakt. Be honom visa leg och skriv av hans namn, adress och personnummer. Blocket har ett färdigt kontrakt som du kan skriva ut. Lycka till!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns väldigt välgjorda kopior på i stort sett alla klockor vi har här på forumet. Jag var själv tex väldigt nära att köpa en IWC Portuguese Chrono för några år sedan och det vara bara några väldigt små detaljer som gjorde att det gick att se och det var ngt jag upptäckte i allra sista sekunden. Så mitt råd är att vara väldigt försiktig. Att säljaren verkar pålitlig är ju en bra början och om han dessutom har papper som är stämplade i ngn butik som verkar trovärdig så är det ju en bra början. Du bör ju också kolla upp hur han i sin tur har fått tag i klockan.

+1 är du det minsta osäker är det smart att få den verifierad hos AD. Breitling är ju dessutom ett av de mer kopierade märkena om jag förstått rätt.

En annan aspekt är ju att det faktiskt händer att säljaren själv inte vet att klockan är fejk...

Bättre att vara extra försiktig om man är osäker.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sedan är det sjukt svårt att köpa säljaren. En bra scammer uppfattas ofta just som seriös och pålitlig.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Då var det dags. Efter evigheter av funderande föll poletten ned; en Breitling Superocean (a17360) är den perfekta beatern/bruksklockan enligt mina krav (ordentligt vattentät, max 42mm, tålig, sportig mm). Har nu spanat in ett ex. som verkar bra och säljs med box, papper mm. Eftersom jag inte är särskilt hemma på begagnade klockor undrar jag nu stillsamt om risken för att åka på en fejk med box och papper? Borde väl vara minimal eller? Kan tillägga att säljaren har gett ett gott intryck så här långt! Kommer att åka och kolla på klockan f2f på tisdag.

Några andra fällor att tänka på?

Vart bor du? Annars kan du få klämma och känna på min a17360 så du vet hur en äkta ska vara. Innan du åker och inspekterar ditt eventuella köp.

Med vänlig hälsning /


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 
  • Like
Reactions: max

fredtiger

Cartier
Tack för goda råd. Dessvärre verkar det inte finnas någon AD på Breitling i Norrköping. Pratade med Becks men de var inte längre AD på Breitling och ville/kan inte öppna klockan.
 
Topp