• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Date, ref 1501. En vacker klocka

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vill bara visa upp denna Rolex Date som jag har. Klockan är från 1973 och jag hittade den i förvånansvärt bra skick. Modellen är tämligen ovanlig. Diametern är 35mm (jag trodde de var 34mm) och bärs väldigt väl (min handled 18 cm). Verket är den pålitliga cal 1570, samma som Datejust med fler. Den något speciella glasringen kallas "Engine turned bezel". Länken är en vikt ref 7835, samma som gamla Paul Newman Daytonor (dock olika ändlänkar).
Jag är som många vet ingen Rolex fanboy men blev sugen på att testa när denna skönhet dök upp. Jag finner den verkligen vacker i tavla och detaljer. Kul att man fortfarande kan hitta en fantastisk vintagerolex till hyggliga pengar! En stilstudie, håll till godo (Samtliga bilder helt obehandlade)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


//Rozzy

Bonusbild, en storleksjämförelse med @leben häftiga platina DD
image.jpg
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Utmärkt. "Engine turned bezel" sitter ju bra i kombination med din ingenjörsring.

Jämför gärna glasringen med den som sitter på 1603. Trots samma benämning är de väldigt olika. På din är den väldigt påtaglig. Det ger klockan ett större intryck, vilket jag antar att du uppskattar.

Enjoy, @Rozzy

Mvh A
 

Warwian

Cartier
Grattis! Roligt med Sigma-tavla också! Notera Sigma-bokstäverna runt "T Swiss T", vilket indikerar att indexar är av guld.
Min 15010 från 1989 (efterträdaren) hälsar:
i0wZJQI.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Utmärkt. "Engine turned bezel" sitter ju bra i kombination med din ingenjörsring.

Jämför gärna glasringen med den som sitter på 1603. Trots samma benämning är de väldigt olika. På din är den väldigt påtaglig. Det ger klockan ett större intryck, vilket jag antar att du uppskattar.

Enjoy, @Rozzy

Mvh A
1603 krans känns mer som en något enklare stål "fluted" än engine turned.
image.jpg

Finns det olika varianter av ringarna? Denna tycks vara bredare mellan "fluterna"
image.jpeg


Det finns ju andra modeller där du hittar denna speciella typ av glasring. Air-King 5700
image.jpg


Oyster Perpetual ref 6565, 6805
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


DJ Turn-o-graf Thunderbird (nåja, ganska lik och bezeln är i guld) ref 6609 & 1625 tex. (bra artikel TOG Thunderbird här! http://blog.dreamchrono.com/2013/10/rolex-turn-o-graph-thunderbird/ )
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
1603 krans känns mer som en något enklare stål "fluted" än engine turned.
image.jpg

Finns det olika varianter av ringarna? Denna tycks vara bredare mellan "fluterna"
image.jpeg


Det finns ju andra modeller där du hittar denna speciella typ av glasring. Air-King 5700
image.jpg


Oyster Perpetual ref 6565, 6805
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


DJ Turn-o-graf Thunderbird (nåja, ganska lik och bezeln är i guld) ref 6609 & 1625 tex. (bra artikel TOG Thunderbird här! http://blog.dreamchrono.com/2013/10/rolex-turn-o-graph-thunderbird/ )
image.jpeg
image.jpeg
Läckert! På engine turned bezels vet jag att @CarlTorkel sitter på en härlig 6565a - släng upp en bild!
 

Calle med C

Panerai
Det ser ut att vara en riktigt trevlig klocka! Och det måste kännas bra att det inte är speciellt stor risk att springa på någon med en likadan. Grattis!
 
Topp