• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer för fjällen

Suktinis

KS Explorers Club
Jag är dålig på Suuntos modeller, men dom kör väl inte safirglas? Jag har svårt att se att Exporerns safirglas skulle smälta. Att boetten i övrigt riskerar att ta onödigt stryk är vi däremot rörande överens om!
Du har helt rätt; någon slags mineralglas lär det vara. Men jag menade inte riktigt att glaset smälter i ordets rätta bemärkelse (såvida man nu inte beter sig målmedvetet dumt åt...)

Det blir istället det här osnygga fenomenet

IMG_Suunto.jpg
 

schweingaard

Breitling
Jag har varit i radioskugga sedan jag skrev frågan. Måste säga supertack för alla svar, väldigt inspirerande! Vedhuggning och svetsning låter som aktiviteter är aktiviteter jag ska undvika, och det kan vara idé att köpa en begagnad om jag ändå ska slita på den.
Många bra insikter!
 

Mextreme

Omega
Vedhuggning och andra ”high impact” aktiviteter skall undvikas med i princip alla mekaniska klockor. Jag begriper inte hur man kan använda en klocka till ”allt” och den fortfarande ser ut som att den kom direkt ur lådan. Jag har alltid en Quartz beater till vedhuggning, tyngdlyftning, byggprojekt, vinterbad etc och de brukar hålla något åt eller två och då ser de ut som skit med målarfärg, repor etc.
 

Puryeah

Panerai
Vedhuggning och andra ”high impact” aktiviteter skall undvikas med i princip alla mekaniska klockor. Jag begriper inte hur man kan använda en klocka till ”allt” och den fortfarande ser ut som att den kom direkt ur lådan. Jag har alltid en Quartz beater till vedhuggning, tyngdlyftning, byggprojekt, vinterbad etc och de brukar hålla något åt eller två och då ser de ut som skit med målarfärg, repor etc.


Är nog benägen att hålla med, nu generaliserar jag lite här men känns som de flesta klockor skulle klara en fjällvandring aka kuperad långpromenad :D

Skulle jag köpa en finare GADA klocka skulle det nog bli någon GMT-variant från GS med kvartsverk.

upload_2019-2-9_11-2-12.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
214270 med 3132-verket har Paraflex shock absorbers, klockan är faktiskt byggd för att klara aktiviteter. Gissar att nämnda DJ var något äldre verk utan det. Repor och dings är en annan sak, är ju upp till var och en hur rädd man vill vara om den så sett. Mekaniska klockor är kul och man måste ju våga leva med dom, det här är ju ändå en klocka gjord för ändåmålet. Jag kör inga quartzklockor alls men visst finns det tillfällen när jag tar av den, är ju enkelt gjort vid ex vedhuggning.
 
Senast ändrad:

ThePOL

Omega
Hej,
Det är klart du ska använda klockan!

Mina Rollar har alltid vart med mig vad jag än har gjort, tränat, sovit, jobbat, badat, sprungit, golfat, bastat, fiskat etc.
Urverken har jämt hängt med, även vid påfrestningar av golfsvingar etc.

Det finns också en charm med "normalt" slitage på en klocka.

Ha det gott!
 

Suktinis

KS Explorers Club
Glömde fråga rakt ut i mitt tidigare inlägg, men hur ställer du dig till repor/slitage/patina på klockan?

Personligen tycker jag allt som inte försämrar läsbarhet på urtavlan bara är charmigt, men vad är du själv ute efter?
Något som glänser som nytt, eller en som ser ut att ha varit med ett tag?
 

schweingaard

Breitling
Glömde fråga rakt ut i mitt tidigare inlägg, men hur ställer du dig till repor/slitage/patina på klockan?

Personligen tycker jag allt som inte försämrar läsbarhet på urtavlan bara är charmigt, men vad är du själv ute efter?
Något som glänser som nytt, eller en som ser ut att ha varit med ett tag?
Jag tycker att det ska synas att den är använd. Men jag skulle inte lägga mer pengar på något bara för den ser sliten ut, funktion är alltid viktigare
 

Norrman

Cartier
En tumregel när det gäller tålighet på mekaniska klockor, Kommer de utsättas för mycket hårda stötar under en längre tid?
Vad jag har hört är det just stötar tex vedhuggning, golf, tennis, osv som gör att mekaniken påverkas. (Kanske inte alla håller med om, men det är vad jag har fått förklarat för mig av urmakare)
Mekaniska urvärk tål mycket och för de absolut flesta aktiviteter kommer de inte påverkas.
Men om man vill vara på den säkra sidan får man välja quartz.
 

schweingaard

Breitling
Jag har funderat på det här med vedhuggning. Jag har klockan på vänster handled och yxan i höger hand. Så om klockan ska gå sönder vid vedhuggning så ryker nog handen också.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker att det ska synas att den är använd. Men jag skulle inte lägga mer pengar på något bara för den ser sliten ut, funktion är alltid viktigare
Hairlines och små märken kommer uppstå iaf, även om man som jag mest har sin Explorer på kontoret, i bilen och med grabben i lekparken. Då kan det vara roligt att någon gång få ett litet märke som kommer från något lite mer speciellt, om det är så att man bestämt sig för att behålla klockan.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Jag tycker att det ska synas att den är använd. Men jag skulle inte lägga mer pengar på något bara för den ser sliten ut, funktion är alltid viktigare
Då är nog det bästa lämpligt nog att skaffa en Explorer och helt enkelt börja leva tillsammans med den!

Jag vet inte hur de är med Explorer, men är den sån att den kan vara dyrare om den är 'vackert' sliten?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Då är nog det bästa lämpligt nog att skaffa en Explorer och helt enkelt börja leva tillsammans med den!

Jag vet inte hur de är med Explorer, men är den sån att den kan vara dyrare om den är 'vackert' sliten?
Allt blir oftast dyrare ju mer "vackert" slitet det är.... Men enligt mig har Explorer (femsiffrig) åtminstone inte haft samma priskanon som övriga Rolex segmentet på andrahandsmarknaden, dvs en mkt prisvärd klocka att köpa.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Jag har funderat på det här med vedhuggning. Jag har klockan på vänster handled och yxan i höger hand. Så om klockan ska gå sönder vid vedhuggning så ryker nog handen också.
Med lite tur så kanske klockan kan ta smällen från yxan en smula så handen får vara kvar...
Fast det är klart, på detta forumet kanske det inte helt självklart vilken av de två man vill offra först.;)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har funderat på det här med vedhuggning. Jag har klockan på vänster handled och yxan i höger hand. Så om klockan ska gå sönder vid vedhuggning så ryker nog handen också.

Med lite tur så kanske klockan kan ta smällen från yxan en smula så handen får vara kvar...
Fast det är klart, på detta forumet kanske det inte helt självklart vilken av de två man vill offra först.;)

Det kan hända... Och gör ondare än man tror.

EED61079-BAA9-4DCC-936B-48984CF2F282.jpeg
1753594D-8626-4B85-829E-5591DAF98682.jpeg
 
Topp