• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex garanti

JohnFors

Omega
Hej!
Jag är i färd med att köpa en 114060 och hade först tänkt köpa från gråhandlare tex Plus Watch men efter lite efterforskningar verkar det som att garantier inte gäller på samma sätt när man köper från gråhandlare. Jag hade tänkt köpa en från 2015 oanvänd eller nyskick vilket jag trodde garanterade att det är 5 års garanti men tydligen är det folk som fått garantibevis som inte är korrekt ifyllda osv. Så jag antar att jag vid ett köp först får be dom visa att garantibevis är korrekt ifyllt eller är det oväsentligt när det är från gråhandlare? Klockan måste väl ändå kommit ut via AD någon gång?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Klockan kommer från AD, och när handlaren köper ut klockan aktiveras garantikortet. Således blir din garanti inte fulla 5 år om handlaren har klockan någon vecka eller två innan den åker vidare, men whatever. Garantin gäller!
 
Nej men hej.
Då den köps från gråhandlare så kan du få stå fö eventuell frakt med försäkring vid ett garantiärende men som en del skrivit så är det en ny klocka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Datumet som kan vara skrivet på kortet behöver inte alltid stämma med riktiga aktiveringsdatumet. När man köper en Rolex i butik hos AD så drar de kortet i en magnetläsare och så registeras det hos Rolex. Nu är väl det inte så sannolikt att en 114060 skulle legat på lager nånstans en längre tid så aktiveringsdatumet borde vara nära leveransdatumet. Finns för övrigt alltid risk att det inte aktiverats alls.... Så för att vara säker kan det vara lämpligt att besöka AD och dra kortet i deras läsare för att se om allt är ok.
 

JohnFors

Omega
Datumet som kan vara skrivet på kortet behöver inte alltid stämma med riktiga aktiveringsdatumet. När man köper en Rolex i butik hos AD så drar de kortet i en magnetläsare och så registeras det hos Rolex. Nu är väl det inte så sannolikt att en 114060 skulle legat på lager nånstans en längre tid så aktiveringsdatumet borde vara nära leveransdatumet. Finns för övrigt alltid risk att det inte aktiverats alls.... Så för att vara säker kan det vara lämpligt att besöka AD och dra kortet i deras läsare för att se om allt är ok.
Tack det ska jag tänka på
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Datumet som kan vara skrivet på kortet behöver inte alltid stämma med riktiga aktiveringsdatumet. När man köper en Rolex i butik hos AD så drar de kortet i en magnetläsare och så registeras det hos Rolex. Nu är väl det inte så sannolikt att en 114060 skulle legat på lager nånstans en längre tid så aktiveringsdatumet borde vara nära leveransdatumet. Finns för övrigt alltid risk att det inte aktiverats alls.... Så för att vara säker kan det vara lämpligt att besöka AD och dra kortet i deras läsare för att se om allt är ok.
AD drar bara korten i sin vanliga betalterminal och det är enbart Rolex som har tillgång till den informationen i dagsläget. Varför skulle förresten en annan AD än den som står på certet vilja dra det kortet i sin läsare? Blir ju lite galet då den då förmodligen registreras i deras namn...
 

N.Bathes

Cartier
Så här skriver Mårtenssons Ur om garantin ang gråhandlare...

Vad är viktigt att tänka på när man vill köpa en klocka via nätet?

Det allra viktigaste att kontrollera som konsument är att webbutiken är auktoriserad återförsäljare av det varumräke som man söker. Mårtenssons Ur & Guld är auktoriserade återförsäljare för samtliga varumärken som säljs i butiken i Halmstad och genom vår webbshop. Eftersom garantier inte gäller för klockor som inte är köpta av auktoriserade återförsäljare så uppstår problem om klockan skulle behöva repareras. Varken auktoriserade återförsäljare eller generalagenter får reparera klockor som är sålda av icke-auktoriserade återförsäljare.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Så här skriver Mårtenssons Ur om garantin ang gråhandlare...

Vad är viktigt att tänka på när man vill köpa en klocka via nätet?

Det allra viktigaste att kontrollera som konsument är att webbutiken är auktoriserad återförsäljare av det varumräke som man söker. Mårtenssons Ur & Guld är auktoriserade återförsäljare för samtliga varumärken som säljs i butiken i Halmstad och genom vår webbshop. Eftersom garantier inte gäller för klockor som inte är köpta av auktoriserade återförsäljare så uppstår problem om klockan skulle behöva repareras. Varken auktoriserade återförsäljare eller generalagenter får reparera klockor som är sålda av icke-auktoriserade återförsäljare.

För att vara 100% skulle ju jag ta reda på fakta från Rolex. Det är dom som bestämmer.
Självklart vill en svensk AD att klockan köps där.
 

N.Bathes

Cartier
För att vara 100% skulle ju jag ta reda på fakta från Rolex. Det är dom som bestämmer.
Självklart vill en svensk AD att klockan köps där.
Jo
Annars betyder det ju att en ad tex säljer via gråhandlare och sen gäller ej garantin längre
Verkar konstigt
Är klockan äkta och man har kvitton och garantibevis korrekt ifyllda så måste ju världsharantin gälla
Ad som tar emot klockor och reparerar på garanti får ju ersättning från generalagent/tillverkaren
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jo
Annars betyder det ju att en ad tex säljer via gråhandlare och sen gäller ej garantin längre
Verkar konstigt
Är klockan äkta och man har kvitton och garantibevis korrekt ifyllda så måste ju världsharantin gälla
Ad som tar emot klockor och reparerar på garanti får ju ersättning från generalagent/tillverkaren

Det beror nog på vilken relation man har till sin AD. Visst kan de absolut ta garantiärende på klockor som är köpt av gråhandlare.
Eller så väljer AD att skicka klockan till Rolex trots man har ett eget urmakeri, och kunden får ev. betala fraktkostnaden själv.
Vissa har tagit kontakt med tillverkaren direkt, och fått klockan skickad.
Vad jag har förstått är det upp till varje AD, vad de vill göra...
 

N.Bathes

Cartier
Det beror nog på vilken relation man har till sin AD. Visst kan de absolut ta garantiärende på klockor som är köpt av gråhandlare.
Eller så väljer AD att skicka klockan till Rolex trots man har ett eget urmakeri, och kunden får ev. betala fraktkostnaden själv.
Vissa har tagit kontakt med tillverkaren direkt, och fått klockan skickad.
Vad jag har förstått är det upp till varje AD, vad de vill göra...
Jag köper hellre hos AD, inte så stor skillnad med lite rabatt:)
 

ottwon

Omega
Alla klockor är väl frn början sålda av en auktoriserad återförsäljare. vore konstigt annars. Det viktiga i garantifrågan torde ju vara om giltigt och korrekt ifyllt/registrerat garantibevis finns med klockan. Huruvida någon annan ägt klockan mellan att den togs ut från AD och jag köper den i ett senare led borde väl inte spela någon roll om garantibevisen är i sin ordning... Och dessutom, vadå att AD inte "får" reparera klockor som inte är sålda av AD? Så alla klockor som är sålda på KS t ex får inte AD reparera? För alla klockor är ju från början från AD... helsnurrigt. Konstigt skrivet av Magnussons tycker jag.


Så här skriver Mårtenssons Ur om garantin ang gråhandlare...

Vad är viktigt att tänka på när man vill köpa en klocka via nätet?

Det allra viktigaste att kontrollera som konsument är att webbutiken är auktoriserad återförsäljare av det varumräke som man söker. Mårtenssons Ur & Guld är auktoriserade återförsäljare för samtliga varumärken som säljs i butiken i Halmstad och genom vår webbshop. Eftersom garantier inte gäller för klockor som inte är köpta av auktoriserade återförsäljare så uppstår problem om klockan skulle behöva repareras. Varken auktoriserade återförsäljare eller generalagenter får reparera klockor som är sålda av icke-auktoriserade återförsäljare.
 
Senast ändrad:

N.Bathes

Cartier
Alla klockor är väl frn början sålda av en auktoriserad återförsäljare. vore konstigt annars. Det viktiga i garantifrågan torde ju vara om giltigt och korrekt ifyllt/registrerat garantibevis finns med klockan. Huruvida någon annan ägt klockan mellan att den togs ut från AD och jag köper den i ett senare led borde väl inte spela någon roll om garantibevisen är i sin ordning... Konstigt skrivet av Magnussons tycker jag.
Alla klockor är väl frn början sålda av en auktoriserad återförsäljare. vore konstigt annars. Det viktiga i garantifrågan torde ju vara om giltigt och korrekt ifyllt/registrerat garantibevis finns med klockan. Huruvida någon annan ägt klockan mellan att den togs ut från AD och jag köper den i ett senare led borde väl inte spela någon roll om garantibevisen är i sin ordning... Och dessutom, vadå att AD inte "får" reparera klockor som inte är sålda av AD? Så alla klockor som är sålda på KS t ex får inte AD reparera? För alla klockor är ju från början från AD... helsnurrigt. Konstigt skrivet av Magnussons tycker jag.
ja dom är luriga när det kommer till gråzonerna....
Men onödigt
Dom tjänar ju ändå pengar på garantiärrendet i flesta fall och så har dom chansen att bygga upp ett förtroende för kunden så han/hon köper nästa klocka där samt lämnar in för dyrservice som kommer senare ju!!!
 

D.S

Omega
Skulle klockan behöva repareras nämner du inte att du köpt den hos gråhandlare utan hos AD som står på certet, troligtvis från Italien, Grekland eller Portugal.
Se till så du får den gröna tagen o 5 års garanti istället för 3 års som ingår med röd tag.
 

N.Bathes

Cartier
Skulle klockan behöva repareras nämner du inte att du köpt den hos gråhandlare utan hos AD som står på certet, troligtvis från Italien, Grekland eller Portugal.
Se till så du får den gröna tagen o 5 års garanti istället för 3 års som ingår med röd tag.
Sant!!!
En polare köpte en från Mywatch
När han såg att den var stämplad i kazakstan
Blev han Tosig..... Grrr
Men men
Klocka som klocka
Däremot känslan kan ju vara nog så viktig...
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: D.S

Svanen

Omega
Hej!
Jag är i färd med att köpa en 114060 och hade först tänkt köpa från gråhandlare tex Plus Watch men efter lite efterforskningar verkar det som att garantier inte gäller på samma sätt när man köper från gråhandlare. Jag hade tänkt köpa en från 2015 oanvänd eller nyskick vilket jag trodde garanterade att det är 5 års garanti men tydligen är det folk som fått garantibevis som inte är korrekt ifyllda osv. Så jag antar att jag vid ett köp först får be dom visa att garantibevis är korrekt ifyllt eller är det oväsentligt när det är från gråhandlare? Klockan måste väl ändå kommit ut via AD någon gång?

Hej,
Vill bara säga att enligt konsumentköplagen (http://www.konsumentverket.se/Globa...kument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf) så kan man inte överlåta en garanti från en privatperson till en annan. Detta betyder att om en person köper tex en Rolex från en icke auktoriserad nätbutik eller annan privatperson så kommer en garanti inte gälla, om man skahård dra det. Nu vet jag inte hur hårda en AD är om en person som köpt en klocka i andrahand som vill lämna in den på garanti kommer neka kunden eller ej. Jag vill bara upplysa om konsumentköplagen i Sverige.

Om någon av er har en annan källa eller åsikt får ni gärna dela med er. Jag skulle gärna vilja veta om det inte är på detta sätt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Vill bara säga att enligt konsumentköplagen (http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf) så kan man inte överlåta en garanti från en privatperson till en annan. Detta betyder att om en person köper tex en Rolex från en icke auktoriserad nätbutik eller annan privatperson så kommer en garanti inte gälla, om man skahård dra det. Nu vet jag inte hur hårda en AD är om en person som köpt en klocka i andrahand som vill lämna in den på garanti kommer neka kunden eller ej. Jag vill bara upplysa om konsumentköplagen i Sverige.

Om någon av er har en annan källa eller åsikt får ni gärna dela med er. Jag skulle gärna vilja veta om det inte är på detta sätt.
Lagmässigt så har du helt rätt att svensk garanti gäller bara mellan säljaren och konsumenten. Gällande Rolex har jag inte hört dem neka service på en svensksåld klocka som bytt ägare, men möjligt att de kollar detta striktare nu sedan de gick över till magnetremsa?
Oavsett så gäller inte svenska konsumentlagarna på en klocka köpt från en italiensk gråhandlare.... Här är vad jag läst i trådar på rolexforum lite intressant, det finns flera rapporter på där Rolex nekat att serva klockor som bytt ägare/kommt genom kända gråhandlare. Undantaget är om den är köpt i USA och den lämnas in i USA tack vare "The Magnuson-Moss Warranty Act of 1975 (15 U.S.C. §2301) governs US warranty law. The warranty is not revocable upon transfer of ownership.".
 

N.Bathes

Cartier
Som sagt
Bäst att passa sig en aning
Speciellt jag som är en orolig typ.....
Sen även om du "skulle" ha rätten på din sida så kan man stå där med en Dyr klocka och vänta 1-3 år innan Konsumentverkets jurister fattat beslut!!
Under tiden har man en klocka som det är fel på.
 

N.Bathes

Cartier
Hej,
Vill bara säga att enligt konsumentköplagen (http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf) så kan man inte överlåta en garanti från en privatperson till en annan. Detta betyder att om en person köper tex en Rolex från en icke auktoriserad nätbutik eller annan privatperson så kommer en garanti inte gälla, om man skahård dra det. Nu vet jag inte hur hårda en AD är om en person som köpt en klocka i andrahand som vill lämna in den på garanti kommer neka kunden eller ej. Jag vill bara upplysa om konsumentköplagen i Sverige.

Om någon av er har en annan källa eller åsikt får ni gärna dela med er. Jag skulle gärna vilja veta om det inte är på detta sätt.
Vill dom tjafsa bara för att du inte köpt av ad så säger dom
Vi följer konsument verkets riktlinjer
Skicka in frågan/klagomålet till dom. Vi följer det...
Sen får du vänta 1-3 år på svar.
Sen så visst följer dom det kanske men du har fått vänta i onödan....
Alla gör inte så men risken finns
Sen är det fraktkostnade som är dyra
Köpt av ad så betalar dom i många fall
Ej köpt av ad så betalar du ca 2000-2500:-
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Eller så kan det bli som för min OP 116000. Köpte den på tradera, det stod uttagen i 2014 i annonsen. Jag får hem den. Allt helt okej i bra skick och nästan komplett i box, förutom att certet var mixtrat med. Någon puckad och oärlig tidigare ägare hade skrapat bort datumet och skrivit dit ett eget. Klockan är en V-serie och bandet är tillverkat december 2008. Knappast såld våren 2014. Idiotiskt, dessutom har Rolex skyddat sig från sånt här genom att det står "invalid" om man skrapar bort lagret från området där man kan skriva (se bild). Hur dum får man bli?

Jag köpte en vad jag trodde var en dryga halvåret gammal klocka med garanti, men som med all sannolikhet är uttagen 2009. Lurad. Men det löste sig bra, tjejen som sålde den var nog inte boven, hon var förskräckt och lät mig returnera den om jag ville. Jag ville dock behålla den då skicket var bra och klockan ganska ovanlig om man inte köper över disk. Så jag fick tillbaka pengar av henne till till en AD-fullservice istället. Lämnade in den på Rob och nu är den som ny igen, med garanti. Slutet gott allting gott. :)

Inget att försöka sig på:
IMG_1737.JPG
 
  • Like
Reactions: D.S

D.S

Omega
Eller så kan det bli som för min OP 116000. Köpte den på tradera, det stod uttagen i 2014 i annonsen. Jag får hem den. Allt helt okej i bra skick och nästan komplett i box, förutom att certet var mixtrat med. Någon puckad och oärlig tidigare ägare hade skrapat bort datumet och skrivit dit ett eget. Klockan är en V-serie och bandet är tillverkat december 2008. Knappast såld våren 2014. Idiotiskt, dessutom har Rolex skyddat sig från sånt här genom att det står "invalid" om man skrapar bort lagret från området där man kan skriva (se bild). Hur dum får man bli?

Jag köpte en vad jag trodde var en dryga halvåret gammal klocka med garanti, men som med all sannolikhet är uttagen 2009. Lurad. Men det löste sig bra, tjejen som sålde den var nog inte boven, hon var förskräckt och lät mig returnera den om jag ville. Jag ville dock behålla den då skicket var bra och klockan ganska ovanlig om man inte köper över disk. Så jag fick tillbaka pengar av henne till till en AD-fullservice istället. Lämnade in den på Rob och nu är den som ny igen, med garanti. Slutet gott allting gott. :)

Inget att försöka sig på:
IMG_1737.JPG
Detta kan vara en nackdel o handla av gråhandlare. Dom flesta får certen blanka o skriver datum när dom säljer klockan, inte när AD säljer dom. Sedan kan ju AD haft klockan i några månader på lager......
 

JohnFors

Omega
Men om klockans garantibevis är stämplat hos AD och jag sen rent tekniskt blir andra ägaren om jag köper av gråhandlare och problem skulle uppstå kan man ju alltid skicka tillbaka klockan till gråhandlaren och låta dom sköta den biten (förutsatt att man köper av en seriösare handlare) kanske låter krångligt men risken att man skulle behöva göra det känns ganska liten. Hade gärna handlat från Svensk AD men det skiljer nästan 10 000 i pris och jag kan ha roligare för dom än ett trevligt bemötande på Nymans
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Detta kan vara en nackdel o handla av gråhandlare. Dom flesta får certen blanka o skriver datum när dom säljer klockan, inte när AD säljer dom. Sedan kan ju AD haft klockan i några månader på lager......
Absolut, fast i mitt fall var det inte frågan om att skriva i något blankt cert. Det var någon oärlig tidigare ägare som helt enkelt skrapat bort datumet och skrivit ditt ett nytt för att luras. Inte så lätt att lura någon när det står invalid under hela ytskicktet, han/hon kanske inte kunde engelska och lyckades lura sig själv iallafall. :D
 

D.S

Omega
Absolut, fast i mitt fall var det inte frågan om att skriva i något blankt cert. Det var någon oärlig tidigare ägare som helt enkelt skrapat bort datumet och skrivit ditt ett nytt för att luras. Inte så lätt att lura någon när det står invalid under hela ytskicktet, han/hon kanske inte kunde engelska och lyckades lura sig själv iallafall. :D
Absolut! Oavsett i båda fallen så blir det fel datum på cert.
 
Topp