• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu har jag blivit med GMT sen ca tvÄ mÄnader tillbaks och mÄste sÀga att den Àr kÀrlek vid första ögonkastet. Stackars 5513 har knappt fÄtt nÄgon handledstid sen dess - gillar den lagom blekta pepsi-bezeln och GMT-visaren eftersom jag jobbar mot olika tidszoner och reser mycket. I jÀmförelse med en Submariner sÄ Àr det markant smalare profil och Àven datumet Àr uppskattat. HÀr - min 1675:a frÄn födelseÄret 1979, för dagen buren pÄ ett ljusbrunt NATO frÄn en bergshajk i helgen:

Xjw9Pkr.jpg


o6sEDxU.jpg
Bjussa pÄ lite mer bilder. Ser fin ut. Grattis
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad snÀllt sagt! :)
Tycker personligen att det Àr lite för rosa/lite för mörkblÄtt. Skulle vilja ha lite jÀmnare blekning.

ApropÄ den vita tavlan, skulle en explorer2 tavla passa? Det borde den ju göra. Om man vill leka Frankenstein.
Rött bleks ju snabbare Ă€n blĂ„tt. Är nĂ„got i fĂ€rgen, det finns nĂ„gon som förklarat det vĂ€ldigt ingĂ„ende i nĂ„gon trĂ„d. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan man ofta urskilja fakeblekt mot riktigt Ă„ldrat.

Du kanske har rĂ€tt i att det blĂ„ skulle vara nĂ„got mer blekt men tycker Ă€ndĂ„ det Ă€r fantastiskt. Har ett som Ă€r lite mindre blekt. Skall se om jag hittar en bild. Hade ett för nĂ„gra Ă„r sedan som jag sĂ„lde. Ångrar mig Ă€n idag.
 

Magistern

Cartier
Upplever ett stort sug efter en gmt, helst pepsi men gillar 16760 ocksÄ. Kommer dock behöva sÀlja av nuvarande bestÄnd för att finansiera ett ev köp. Har i dagslÀget en speedy PRO, -15 och en Tudor Pelagos, -17. Ganska nya klockor alltsÄ. Oroar mig för att en Àldre gmt kommer kÀnnas lite rasslig i jÀmförelse. Gillar utseendet pÄ gmt men frÄgan Àr om det kan vÀga upp kÀnslan hos nyare klocka. Hur upplevs en Àldre modell, sÀg frÄn 80-talet? Har bara erfarenhet frÄn nyare ur. Riskerar jag bli besviken med vintage/semi-vintage eller oroar jag mig i onödan? KÀnns som att mitt tak prismÀssigt Àr 60k. Vad kan jag förvÀnta mig i den prisklassen?
 

Zalath

Panerai
Upplever ett stort sug efter en gmt, helst pepsi men gillar 16760 ocksÄ. Kommer dock behöva sÀlja av nuvarande bestÄnd för att finansiera ett ev köp. Har i dagslÀget en speedy PRO, -15 och en Tudor Pelagos, -17. Ganska nya klockor alltsÄ. Oroar mig för att en Àldre gmt kommer kÀnnas lite rasslig i jÀmförelse. Gillar utseendet pÄ gmt men frÄgan Àr om det kan vÀga upp kÀnslan hos nyare klocka. Hur upplevs en Àldre modell, sÀg frÄn 80-talet? Har bara erfarenhet frÄn nyare ur. Riskerar jag bli besviken med vintage/semi-vintage eller oroar jag mig i onödan? KÀnns som att mitt tak prismÀssigt Àr 60k. Vad kan jag förvÀnta mig i den prisklassen?
För 60' bör du fÄ en bra! Du fÄr vÀl ta och leta pÄ nÄgon du kan klÀmma pÄ. De Àr ju vanliga. :)
 

Magistern

Cartier
För 60' bör du fÄ en bra! Du fÄr vÀl ta och leta pÄ nÄgon du kan klÀmma pÄ. De Àr ju vanliga. :)

Är 16710 mitt sĂ€kraste kort? TĂ€nker kĂ€nsla pga möjlighet till nyare och Ă€ven mĂ„ngsidighet dĂ„ den ref verkar mer mĂ„ngsidig iom fler bezelringar.
 

galĂĄcticon

Patek
2-Faktor
Är 16710 mitt sĂ€kraste kort? TĂ€nker kĂ€nsla pga möjlighet till nyare och Ă€ven mĂ„ngsidighet dĂ„ den ref verkar mer mĂ„ngsidig iom fler bezelringar.
Jag sitter pÄ en 16710 (2002) i bra skick och en liknande fÄr du absolut för 60k. Rasslig? Absolut inte. Den Àr riktigt fin. Nu Àr inte min till salu sÄ jag önskar dig lycka till med jakten. NÀr du vÀl hittat en kommer du att vara nöjd :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Lite bilder frÄn en trÄd tidigare idag! Skulle sÀga att GMTn Àr den ultimata första Rollen dÄ den har allt man kan önska sig av en klocka! Den bÀr sig bra bÄde pÄ oyster och jubilee, den Àr helt OK pÄ lÀder, den gör vÀl sig bra pÄ NATO för dom som gillar det, och sÄ fÄr vi inte glömma bort att den Àr snygg pÄ Perlon ocksÄ!

LÀtt att byta insert sjÀl Àr ocksÄ en fördel med GMT, dÄ det finns tre fÀrger att vÀlja mellan!

Tjockleken mellan en 16760 & 16710 Àr 1mm.
dsc_3774-jpg.575755
dsc_3775-jpg.575756


dsc_3810-jpg.575765
dsc_3832-jpg.575766


dsc_3837-jpg.575815
dsc_3836-jpg.575811





dsc_3776-jpg.575757
dsc_3777-jpg.575758


dsc_3782-jpg.575759
dsc_3783-jpg.575760

dsc_3788-jpg.575761


dsc_3791-jpg.575763
dsc_3793-jpg.575764
 
Senast Àndrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är 16710 mitt sĂ€kraste kort? TĂ€nker kĂ€nsla pga möjlighet till nyare och Ă€ven mĂ„ngsidighet dĂ„ den ref verkar mer mĂ„ngsidig iom fler bezelringar.

Skulle sÀga att alla GMT referenser Àr sÀkra kort, men det Àr nog bara och skynda sig att köpa, ser ut som att alla gÄr upp i pris fortfarande! Idag ligger nog 16710 stadigt pÄ 50k+ för endast klocka, kan finnas nÄgon för strax under. Skall du ha en i fint skick och med tillbehör dÄ börjar vi nog snacka nÀrmare 60k.
 
Senast Àndrad:

Magistern

Cartier
Lite orolig för en fulpolerad ocksÄ förstÄs (tycker det Àr sÄ svÄrt att veta vad man ska titta efter - ok posta prospects hÀr sen kanske?) liksom aningen nojig över en icke fullset. Vad kan jag förvÀnta mig fÄ för 60k om jag siktar pÄ en 16710?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Lite orolig för en fulpolerad ocksÄ förstÄs (tycker det Àr sÄ svÄrt att veta vad man ska titta efter - ok posta prospects hÀr sen kanske?) liksom aningen nojig över en icke fullset. Vad kan jag förvÀnta mig fÄ för 60k om jag siktar pÄ en 16710?

För 60k borde du kunna finna en i ett mycket bra skick, snudd pÄ mint kan jag tycka! Att en klocka har blivit polerad Àr inga konstigheter om den har sina 20 kanske 30 Är pÄ nacken! SÄ lÀnge det Àr bra gjort sÄ Àr det OK, vi skulle kunna diskutera detta med fullset i dagar utan att det leder nÄgon stans, mÄnga skiter i det fullstÀndigt! Jag som Àr en sann entusiast gillar naturligtvis detta, jag betalar ocksÄ nÄgon krona till om det behövs dÄ jag tycker det Àr kul, sen behövs vÀl inte det nÄgot cert, iaf inte pÄ dom Àldre klockorna för att en AD skall ta mot den vid service! Sen lÄter jag det vara osagt om det Àr lÀttare att sÀlja en klocka som Àr fullset mot en utan, tror nog mer att det Àr priset som avgör.

Du kan prova att lÀgga ut bilder pÄ klockorna du Àr intresserad av hÀr, finns sÀkert folk som kan hjÀlpa dig, finns sÀkert fler som du kan skicka PM till om du behöver hjÀlp! Om du hittar nÄgon klocka du Àr intresserad av sÄ fÄr du gÀrna PM mig om du vill sÄ skall vi se vad vi kommer fram till.

Tycker absolut du skall satsa pÄ en GMT av nÄgot slag, Àr nog den Rolex som Àr roligast att Àga, mest för pengarna just nu Àr en 16570, dom kan du hitta för under 40k, men utan tillbehör skall vÀl tillÀggas, kan det vara ett alternativ tror du?!
 

Magistern

Cartier
För 60k borde du kunna finna en i ett mycket bra skick, snudd pÄ mint kan jag tycka! Att en klocka har blivit polerad Àr inga konstigheter om den har sina 20 kanske 30 Är pÄ nacken! SÄ lÀnge det Àr bra gjort sÄ Àr det OK, vi skulle kunna diskutera detta med fullset i dagar utan att det leder nÄgon stans, mÄnga skiter i det fullstÀndigt! Jag som Àr en sann entusiast gillar naturligtvis detta, jag betalar ocksÄ nÄgon krona till om det behövs dÄ jag tycker det Àr kul, sen behövs vÀl inte det nÄgot cert, iaf inte pÄ dom Àldre klockorna för att en AD skall ta mot den vid service! Sen lÄter jag det vara osagt om det Àr lÀttare att sÀlja en klocka som Àr fullset mot en utan, tror nog mer att det Àr priset som avgör.

Du kan prova att lÀgga ut bilder pÄ klockorna du Àr intresserad av hÀr, finns sÀkert folk som kan hjÀlpa dig, finns sÀkert fler som du kan skicka PM till om du behöver hjÀlp! Om du hittar nÄgon klocka du Àr intresserad av sÄ fÄr du gÀrna PM mig om du vill sÄ skall vi se vad vi kommer fram till.

Tycker absolut du skall satsa pÄ en GMT av nÄgot slag, Àr nog den Rolex som Àr roligast att Àga, mest för pengarna just nu Àr en 16570, dom kan du hitta för under 40k, men utan tillbehör skall vÀl tillÀggas, kan det vara ett alternativ tror du?!

Tack för fantastiskt svar! Tar tacksamt emot erbjudande att PM:a vad jag hittar pÄ jakten. Sanningen att sÀga Àr jag mer sÄld pÄ just Pepsi/Coke Àn sjÀlva komplikationen sÄ 16570 gÄr bort dÀrför. Fin klocka annars.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
SÀkerligen nÀmnt redan, men kom 16700 nÄgonsin med SEL i originalutförandet?
 
Topp