• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT tråden 👊🏼…

fdaun

Omega
2-Faktor
Mycket fin klocka!😊 Jag tycker verkligen att 16710 är bästa klockan som finns. Så galet mångsidig och precis som du skrev med olika kombinationer av insert/länkar/band så kan man variera den väldigt mycket. Jag är dessutom förälskad i den 5-siffriga boetten då de är nättare än 6-siffriga. De 6-siffriga passar inte alls lika bra på annat än länk IMO. Den gör sig riktigt riktigt bra på det strutsbandet!😍
Tack! Håller helt med, dimensionerna av boetten för 5-siffriga GMTs är svårslagna samtidigt som det blir en härlig kombination av vintage och modernt från Rolex. 6-siffriga referensen tycker jag har något också, men givet den bredare boetten ser jag den snarare som ett komplement än ett substitut för den 5-siffriga 😉
Kul att du gillade strutsbandet! Tog ett tag att sourca exakt det jag ville ha + ett original-spänne från Rolex, men gillar det skarpt. Får en grym patina efter ett tag också 😎😍
 

chtfse

Cartier
78D5A41D-5A64-49BF-BEBA-726C2C09510F.jpeg

Fredags-G&T och mandlar sitter inte helt fel. Helgklockan på. Skål på er!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmärker sig ändå 16710. Ren design till att börja med, men variationen av både insert och länk / band gör att man kan få galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer här med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
Riktigt fint!

Jag är lite sugen på att prova ett läderband på min 16710. Hur gör ni för att få bort bandstiften om man inte har borrade luggar? Det är ju inte så enkelt att knöla bort armbandet för att komma åt att peta bort bandstiften när bandet väl sitter på plats?

Tips mottages också gärna på passande brunt läder förresten!
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt fint!

Jag är lite sugen på att prova ett läderband på min 16710. Hur gör ni för att få bort bandstiften om man inte har borrade luggar? Det är ju inte så enkelt att knöla bort armbandet för att komma åt att peta bort bandstiften när bandet väl sitter på plats?

Tips mottages också gärna på passande brunt läder förresten!

Med en boettkniv
IMG_3699.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
OK!
Men lite av frågan kvarstår i huvudet... Det är rätt mycket man måste trycka ihop bandstiftet för att det ska hoppa ur hålet i insida lugg. Motsvarande antar jag att man måste trycka ihop bandet, oavsett vilken typ av kniv man använder eller?
Eller finns det någon anledning varför man inte skulle köra band med snabbfäste på baksidan? Jag förstår att de är mindre säkra iofs, och det kanske är anledning nog...

Jag får nog attackera Youtube känner jag...
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
OK!
Men lite av frågan kvarstår i huvudet... Det är rätt mycket man måste trycka ihop bandstiftet för att det ska hoppa ur hålet i insida lugg. Motsvarande antar jag att man måste trycka ihop bandet, oavsett vilken typ av kniv man använder eller?
Eller finns det någon anledning varför man inte skulle köra band med snabbfäste på baksidan? Jag förstår att de är mindre säkra iofs, och det kanske är anledning nog...

Jag får nog attackera Youtube känner jag...

Du pressar bladet mot bandet och stiftat lossar. Vilken kniv som helst fungerar.
 

fdaun

Omega
2-Faktor
OK!
Men lite av frågan kvarstår i huvudet... Det är rätt mycket man måste trycka ihop bandstiftet för att det ska hoppa ur hålet i insida lugg. Motsvarande antar jag att man måste trycka ihop bandet, oavsett vilken typ av kniv man använder eller?
Eller finns det någon anledning varför man inte skulle köra band med snabbfäste på baksidan? Jag förstår att de är mindre säkra iofs, och det kanske är anledning nog...

Jag får nog attackera Youtube känner jag...
Personligen brukar jag alltid tejpa bandhornen för att minska risken för repor. Jag kör på ett bandstiftverktyg från Bergeon (länkar nedan) för att nypa tag direkt i bandstiften och undvika kontakt med både länk och bandhornen. Finns även en tweezer från Bergeon (7825 tror jag det är) som nyper tag i båda ändarna, men den är lite mer pricy.

 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Personligen brukar jag alltid tejpa bandhornen för att minska risken för repor. Jag kör på ett bandstiftverktyg från Bergeon (länkar nedan) för att nypa tag direkt i bandstiften och undvika kontakt med både länk och bandhornen. Finns även en tweezer från Bergeon (7825 tror jag det är) som nyper tag i båda ändarna, men den är lite mer pricy.

Jag har både en 7825 och en 6767 som du länkar till, men frågan kvarstår… Man måste ju isf ta sig in mellan insida bandhorn och band och använder man tex en 7825 så måste man ju trycka ihop armbandet för att få ut bandstiften ur bandhornen. Eller är det bara att trycka och knöla ihop bandet helt enkelt?
Eller är det jag som är trög på nåt vis? Det vore inte osannolikt…
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har både en 7825 och en 6767 som du länkar till, men frågan kvarstår… Man måste ju isf ta sig in mellan insida bandhorn och band och använder man tex en 7825 så måste man ju trycka ihop armbandet för att få ut bandstiften ur bandhornen. Eller är det bara att trycka och knöla ihop bandet helt enkelt?
Eller är det jag som är trög på nåt vis? Det vore inte osannolikt…

7825 kan fungera men du kommer inte ha samma stöd och kontroll som en knivs blad.
Och som jag skrev tidigare så pressar du mot bandet för att få loss stiftet.
 

Joakim D

Omega
Paneristi
2-Faktor
Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmärker sig ändå 16710. Ren design till att börja med, men variationen av både insert och länk / band gör att man kan få galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer här med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
Ja det är helt sant, snygg kombo verkligen. Det är det fina med de 5-siffriga serien att man kan skifta även inserten som armbanden. Men samtidigt är jag helt såld på de skiftande nyanserna som de 6-siffriga modellerna erbjuder.
 
Topp