• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - hur uttala modellnummer?

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag är livrädd för språkpolisen så tänkte jag fråga Sveriges klockelit här på KS hur man egentligen uttalar Rolex modellnummer?

Exempel: Rolex Sub 14060
Hur uttalar man det egentligen?
Fjorton noll sex noll?
Etthundrafyrtiotusen sextio?
Ett fyra noll sex noll?

Jag vet att det här är en riktig kvasidiskussion men jag tänkte att det borde finnas nån där ute som sitter på det rätta svaret. :) ;) :D
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Säger Elva-Fyrtio-Sextio resp Hundrafyrtio-Sextio, men samtidigt säger jag Tvåhundrafjorton-Tvåhundrasjuttio och inte Tjugoett-Fyrtiotvå-Sjuttio. Finns väl inget rätt eller fel här? Man skriver siffrorna och då slipper man ju språkpoliserna. Kanske gå in hos en AD och intervjua personen bakom disken vad som gäller? Det här är ju som folk som inte känner igen sitt telefonnummer om man säger det på "fel" sätt.
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag säger hundrasextiosju tio till min GMT men har upptäckt på olika GTG att det finns 200 (nåja) sätt att säga det på.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fjorton noll sextio, hundrafjorton noll sextio, sexton sexhundratio, hundrasexton sexhundratio, hundrasexton sjuhundratio osv. Så har jag fått för mig att det ska vara men jag tar inte gift påt...
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
07x xxx xx xx annars blir man så förvirrad när man ska försöka komma ihåg det. För att hålla mig till tråden så säger jag 11-40-60 samt 16-710 men jag har aldrig ägt någon Rolex så kanske skulle det bli annorlunda om den man köper av säger helt annars?!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Finns det rätt eller fel svar på denna fråga?
90% av alla amerikaner jag hört uttala serienummer säger en bokstav i taget.
Exempelvis 114270 = one-one-four-two-seven-zero
 
Topp