Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Oysterdate Precision

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sartorialist, 18 oktober 2015.

1. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Tjenare!
    Letar efter min första Rolex-klocka och fastnat för en Oysterdate Precision ref 6695. Vad har ni för tankar kring detta urverk? Är det en bra instegsmodell? Jag gillar enkelheten i klockans utförande och ser den som en mångsidig klocka. Eller ska man satsa på en datejust 1601, Explorer 14270?

steffe gillar detta.
  2. steffe

steffe Friends of KS

3. Rivalen

Rivalen Friends of KS

4. JS

JS Friends of KS

En sån här kanske? 6694:a

image.jpeg

Fixoflex och HateWinter gillar detta.
  5. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

6. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Fantastiskt fin i sin enkelhet! Den svarta tavlan är exakt vad jag letar efter.

7. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Intressant och läsvärd URL, hade vart roligt ifall någon som ägt/äger denna modell gav en kort recension med för och nackdelar för en Oysterdate precision. Hur som, tack för initiativet!

8. TiE

TiE Friends of KS

9. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Vad är din uppfattning kring klockan? Kan man använda den som en vardagsklocka trots att den är manuell? Har en skx007 från Seiko som eventuell beater men vill ändå kunna använda Oysterdaten hyfsat ofta.

10. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Kan tyvärr inte tillräckligt för att ta svara på den frågan. Men påståenden om gjord service skall tas med en nypa salt, beroende på vem säljaren är och om kvitton finns. service gjord av säljarens "egen" urmakare kan visa sig vara lite eller inget värt då vi har olika bild av vad en service egentligen är.

11. TiE

TiE Friends of KS

Som flera redan konstaterat måste klockan dras upp åtminstone var annan dag för att inte stanna, villet i så fall kräver omställning av datumet. Eftersom klockan saknar snabbomställning av datumet, kan detta annars bli jobbigt. Klockan har skruvad krona, vilket också är lite besvärligare, varje gång den skall dras upp.

12. TiE

TiE Friends of KS

Beträffande priset: så mycket billigare än de 11k jag tog, går det nog inte att hitta.

13. TiE

TiE Friends of KS

En service kostar 5500kr +reservdelar, vilket man nog får räkna med ganska omgående på en så gammal klocka, om den inte är nyservad.

14. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Tack för den informationen. Hittade en Oysterdate Precision på blocket, http://m.blocket.se/alvsborg/Rolex_Oysterdate_Precision_Vintage_34mm_63314631.htm?ca=11&w=3. Vad har du för kommentar till den? Såg även att gripenbro sålde en för ett tag sedan för cirka 12k.

15. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Jag gillar min väldigt mycket! :)

image.jpg

16. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Bra information från någon som ägt en manuell klocka. Beträffande priset så jag inte ute efter "billigast möjliga", vill mer få en uppfattning vad marknadsvärdet är på en såpass gammal klocka och hur andrahandsvärdet står sig.

17. TiE

TiE Friends of KS

Sedan går det fortfarande att byta tavla+visare till 6694'an till silver-blå-mörkgrå-svart.
    Kostar 4000-4500 kr
    Såg att du skrev 6695 i trådstarten. Hittar ingen info om den reffen..... felskrivning eller?

18. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Har inte kompetens nog att bedöma enskilda klockor. Generellt handlar jag hellre av Gripenbro än på Blocket.

Att dra upp den varje morgon är bara trevligt. Jag brukar hålla min manuella mot örat för att starta dagen med mer klockkänsla. Manuell funkar extra bra för den som har för vana att ta av /ta på klockan under dagen - inga "tjyvstopp".

19. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Riktigt snygg! Är det verkligen 34mm?:)

Calfen gillar detta.
  20. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Insåg detta nu med. Menar givetvis 6694!

21. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Haha visst är den 34 mm men den ser större ut på mina små tandpetarhandleder :)

Sartorialist gillar detta.
  22. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har en, fast bara oyster precision alltså utan datum. Om du planerar att köpa flera klockor i framtiden för att byta emellan så tror jag att i alla fall jag skulle bli lite galen av att ställa om datumet hela tiden, speciellt då quickset saknas dvs du måste veva runt klockan tills datumet byts. Sedan är det storleken 34 eller Datejustens 36mm. En annan sak som jag tycker är viktig är att du letar efter ett exemplar med tidsenlig länk och spänne, visst du får betala lite mer men jag tror det ökar värdet på klockan på sikt, lycka till

23. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Den som ligger uppe på blocket är från en urhandlare! Kul att folk vill dela sina åsikter. Manuell eller inte ska övervägas.

24. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    image.jpg

25. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Vilken urhandlare?

26. TiE

TiE Friends of KS

Din gamla granne

Rivalen gillar detta.
  27. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Tackar! Måste studera en oyster precision på närmare håll. Kanske att det lutar åt en datejust/Explorer 14270 pga storlek och det automatiska urverket. Tack för väl valda ord och fin Rolle!

Matts gillar detta.
  28. Sartorialist
    Trådstartare

Sartorialist Bonde

Jälmers ur i Borås!

Rivalen gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield