• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sub nyservad hos Nymans drar sig 3 min/dygn

Dafi

Cartier
2-Faktor
Att det är ett vanligt förekommande med brister i en service som i samtliga fall åtgärdas när problemet påtalas.

Det där med garantin är en annan sak. Det är vanligt att inte lämna garanti om lysmassan är kass, inga konstigheter med det. De kommer knappast använda sig av det för att friskriva sig från att åtgärda tidshållningen.

Nymans generellt är schyssta, bra att ha att göra med och har en kompetent verkstad.
Av vilken anledning är det "vanligt"?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Att det är ett vanligt förekommande med brister i en service som i samtliga fall åtgärdas när problemet påtalas.

Det där med garantin är en annan sak. Det är vanligt att inte lämna garanti om lysmassan är kass, inga konstigheter med det. De kommer knappast använda sig av det för att friskriva sig från att åtgärda tidshållningen.

Nymans generellt är schyssta, bra att ha att göra med och har en kompetent verkstad.
De har enligt egen utsago Europas bästa verkstad , då ska man väl ändå kunna begära att klockan är kollad så den går inom spec

Man betalar inte 14000 för att man ska behöva gå tillbaka och påtala att dom inte gjort det som ska
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De har enligt egen utsago Europas bästa verkstad , då ska man väl ändå kunna begära att klockan är kollad så den går inom spec

Man betalar inte 14000 för att man ska behöva gå tillbaka och påtala att dom inte gjort det som ska
Ellerhur!
Hur mäter man egentligen bästa verkstad? Menar de bäst utrustning eller bäst utbildad personal? Tror inte de är bäst i hela Europa på någon av de två punkterna.

Att denna klocka gick igenom servicen som dessutom var så dyr är väldigt konstigt. Eller så har något skett efter service:en, alternativt att ex. Någon dammpartikel/annat smuts efter att TS burit klockan har flyttas till ett ställe där det ställer till med problem.
 

DrKlocka

Audemars
De har enligt egen utsago Europas bästa verkstad , då ska man väl ändå kunna begära att klockan är kollad så den går inom spec

Man betalar inte 14000 för att man ska behöva gå tillbaka och påtala att dom inte gjort det som ska
Vad som hänt är svårt att säga. Kan vara en sån "enkel" sak som att minutröret behöver justeras ytterligare. Har hänt mig flera gånger att den gått perfekt under gångtest under längre men när klockan börjar användas och användaren ställer tid/datum kan friktionen i minutröret ändras.

Självklart lämnade den inte verkstaden med en så pass dålig gång. Klockor kan vara märkliga, det förstår man när man börjar skruva i dem.
 

Roserud

Breitling
För att ytterligare öka dramatiken har Nymans valt att lämna ut klockan utan garanti. Detta pga att jag inte ville ha visarna bytta. De hävdade att lysmassan på visarna är spräckt (kan jag naturligtvis inte se) och att de därför vill friskriva sig. Undrar om de tänker hävda att detta även gäller självklarheter som att den ska hålla tiden?
Förmodligen vill de inte lämna garanti pga. lysmassan kan lossna och hamna i verket, men låter långsökt. Självklart ska du gå tillbaka så får de åtgärda det.
 

noeLLY

Cartier
Lite ställd över hur folk reagerar, klart fel kan uppstå. Tror man på allvar att den lämnas ut trots att den saktar 3min per dygn? Något har hänt efter slutkontroll och det finns inte någon verkstad/fabrik som inte får reklamationer. Gällande garanti så är det knappast så att det meddelats att garanti inte finns vid betalningstillfället. Han har fått ett kostnadsförslag innan på summan han slutligen betalat och godkänt det. Där i står vad som gäller. Om en verkstad sagt att det finns risk att lysmassa släpper så får man välja själv vad man vill riskera!
 
Senast ändrad:

CaptPete

Breitling
Uppdate.
Har just lämnat in klockan hos Nymans i Västerås (yes, winter is coming) och fått besked om att detta ska åtgärdas utanför garantin, dvs trots att garanti inte lämnats på servicen kommer denna åtgärd att utföras utan kostnad. Dock vill man ha två veckor på sig, vilket jag tyckte var magstarkt efter denna fadäs. På mitt förvånade utrop ”två veckor” blev svaret ”ja, en eller två veckor”.

Slutrapport kommer
 
Senast ändrad:
Uppdate.
Har just lämnat in klockan hos Nymans i Västerås (yes, winter is coming) och fått besked om att detta ska åtgärdas utanför garantin, dvs trots att garanti inte lämnats på servicen kommer denna åtgärd att utföras utan kostnad. Dock vill man ha två veckor på sig, vilket jag tyckte var magstarkt efter denna fadäs. På mitt förvånade utrop ”två veckor” blev svaret ”ja, en eller två veckor”.

Slutrapport kommer[/QU

De vill nog provköra lite extra efter åtgärd tänker jag!
 

CaptPete

Breitling
CBD96860-729A-4F7C-86F9-2E649A25288C.jpeg
Spänningen är olidlig. Har nu fått besked att min 16610 är klar vad gäller ruckningen. Men att urmakaren anser att ännu mer lysmassa lossnat från visarna och att jag borde byta visare. Då får jag dessa monterade i stället för original mercedesvisare. Hur skulle ni kunniga gjort?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
CBD96860-729A-4F7C-86F9-2E649A25288C.jpeg
Spänningen är olidlig. Har nu fått besked att min 16610 är klar vad gäller ruckningen. Men att urmakaren anser att ännu mer lysmassa lossnat från visarna och att jag borde byta visare. Då får jag dessa monterade i stället för original mercedesvisare. Hur skulle ni kunniga gjort?
Vad menar du istället för original? Du får väl originaldelar? Och visst är det inte de ursprungliga visarna om de byter ut dem?
EDIT: Förstår nu, dessa är nog med Chromalightlume istället för Tritium då ja så det kanske blir en liten skillnad på nyansen av visarna gentemot markeringarna.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
CBD96860-729A-4F7C-86F9-2E649A25288C.jpeg
Spänningen är olidlig. Har nu fått besked att min 16610 är klar vad gäller ruckningen. Men att urmakaren anser att ännu mer lysmassa lossnat från visarna och att jag borde byta visare. Då får jag dessa monterade i stället för original mercedesvisare. Hur skulle ni kunniga gjort?
Behåll originalvisarna (som jag förutsätter är tritium).
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
CBD96860-729A-4F7C-86F9-2E649A25288C.jpeg
Spänningen är olidlig. Har nu fått besked att min 16610 är klar vad gäller ruckningen. Men att urmakaren anser att ännu mer lysmassa lossnat från visarna och att jag borde byta visare. Då får jag dessa monterade i stället för original mercedesvisare. Hur skulle ni kunniga gjort?
Jag skulle behållit de gamla om du inte absolut vill ha nya
 

CaptPete

Breitling
Vill absolut behålla de gamla mercedes originalvisarna, men hur gör jag med lysmassan? Nymans visar att massan är sprucken och riskerar att skada tavla och verk. Får ingen garanti utan visarbyte.
Kan man lämna visarna någonstans och få ny/fixad lysmassa? Vore det värt det?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vill absolut behålla de gamla mercedes originalvisarna, men hur gör jag med lysmassan? Nymans visar att massan är sprucken och riskerar att skada tavla och verk. Får ingen garanti utan visarbyte.
Kan man lämna visarna någonstans och få ny/fixad lysmassa? Vore det värt det?
Lämna originalvisarna orörda hur du än väljer att göra. "reluma" inte lysmassan då det är det sämsta alternativet av alla.

Antingen byt till nya för att få garanti och behåll de gamla i säkert förvar.

Eller låt de gamla sitta och skippa garanti. Jag hade inte varit så orolig och kört på detta alternativ. Speciellt då man vill ha matchande nyans på lysmassa i sin klocka :)
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vill absolut behålla de gamla mercedes originalvisarna, men hur gör jag med lysmassan? Nymans visar att massan är sprucken och riskerar att skada tavla och verk. Får ingen garanti utan visarbyte.
Kan man lämna visarna någonstans och få ny/fixad lysmassa? Vore det värt det?
Du kan limma lysmassan från baksidan. Det är ett vanligt knep. Vem som gör det har jag däremot inte koll på.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Limma lysmassan har verkat för mig som ett bra alternativ men de två jag frågat som sysslar med relume, den ene känd internationellt som en av de bättre kanske den bästa, har båda dementerat att det går att göra riktigt. Eller att det inte funkar eller blir bra om man försöker göra det. Så den möjligheten har visat sig för mig åtminstone varit svår att få gjord.
Har inte hört med exempelvis Nymans eller någon AD dock.
 

CaptPete

Breitling
Angående kostnaden. Ja det var ett stort arbete med service och reparationer på den här. Har inte kvittot tillgängligt men mycket delar behövde bytas pga eftersatt underhåll. Klockan hade dessutom legat ett par år innan den lämnades in. Tror nog priset är rimligt.

Men visarna. Låter som att ena tipset från er är att montera de nya jag visat på bild och behålla de gamla. Eller strunta i bytet helt och hållet och chansa. Får nog bli bytet. Tack alla för god hjälp.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Angående kostnaden. Ja det var ett stort arbete med service och reparationer på den här. Har inte kvittot tillgängligt men mycket delar behövde bytas pga eftersatt underhåll. Klockan hade dessutom legat ett par år innan den lämnades in. Tror nog priset är rimligt.

Men visarna. Låter som att ena tipset från er är att montera de nya jag visat på bild och behålla de gamla. Eller strunta i bytet helt och hållet och chansa. Får nog bli bytet. Tack alla för god hjälp.

Låter klokt! Byt visarna så slipper du oroa dig för mer lumesläpp.
 

Rivalen

Rolex
För mig som inte visste att det är vanligt förekommande med brister i service har denna tråden givit mig ny erfarenhet. Tack för det @CaptPete och @JohanSA Man undrar vad mer än tidshållning är det som brukar bli fel? Bagatellartat - skulle jag inte tycka om jag drabbades av något liknande.
 

DrKlocka

Audemars
För mig som inte visste att det är vanligt förekommande med brister i service har denna tråden givit mig ny erfarenhet. Tack för det @CaptPete och @JohanSA Man undrar vad mer än tidshållning är det som brukar bli fel? Bagatellartat - skulle jag inte tycka om jag drabbades av något liknande.
Självklart jättetråkigt att det händer. Man får såklart komma ihåg att det är människor som gör jobbet. Ingen är ofelbar även om klockan kvalitetsgranskas i olika steg innan den lämnas ut.
 
Topp