• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Dafi

Cartier
2-Faktor
En större (Nymans) AD får inte in enbart 600 klockor/år.

Har för mig siffran 6000 nämndes för Stockholms tre tillsammans.
Men vi pingar den som sitter med mycket kunskap @SWC

Men ok.
Du har en poäng. 200 var nog att ta i.
Jag kapar med 75% och säger 50 istället
Här är inlägget du refererar till:

https://klocksnack.se/threads/rolex-tråden-där-ni-diskuterar-”värdeökning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/page-239#post-4721231
 

Daniel_st

Cartier
Nån som fått samtalet de senaste då? Har en jobbkompis som fick beställa en dj41 med räfflad ring och oysterlänk nyss men jubelee var ”listan” stängd för.
 
Om man beställer en klocka hos AD kommer jag då få den eller finns det en risk att dom släpper den till en ”bättre” kund när den väl kommer in?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Som jag misstänkte.
Men ett inbyte av en sub borde väl få mig att plocka placeringar i rangordningen.
Beror nog på, jag har pratat med en AD om inbyte som sa att dem inte såg det som en prioriterad affär. Men kanske om du ger dem ett väldigt bra pris(lågt pris) för sub så kanske du kan plocka nån placering

Dock ingen erfarenhet av exempelvis nymans och deras Rolex CPO.

Och svaret på den andra frågan har du redan fått men har själv ganska nyligen sett det i min bekantskapskrets där en daytona i stål och en pepsi stål landade efter ca 9 månader(beställdes samtidigt) där jag vet andra som stått i ”kö” 3-4 år på daytona utan leverans hos samma AD men det är ju ingen hemlighet att det är så det går till
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om man beställer en klocka hos AD kommer jag då få den eller finns det en risk att dom släpper den till en ”bättre” kund när den väl kommer in?
Till skillnad från andra märken så "beställer" man inte en Rolex. Man kan väl säga att man gör en "intresseanmälan". Dom får in klockor regelbundet typ en gång i veckan. Sen så kollar dom igenom vilka kunder som har önskat den konfiguration dom har fått in, sätter sig och ringer runt. Typ så... Vissa eftertraktade modeller kan nog åka in i valvet i väntan på någon som köper hyllvärmare av andra fabrikat till list eller liknande. Hursomhelst, det finns ingen klocka som är "din" när den först anländer.
 
Till skillnad från andra märken så "beställer" man inte en Rolex. Dom får in klockor regelbundet typ en gång i veckan. Sen så kollar dom igenom vilka kunder som har önskat den konfiguration dom har fått in, sätter sig och ringer runt. Typ så... Vissa eftertraktade modeller kan nog åka in i valvet i väntan på någon som köper hyllvärmare av andra fabrikat till list eller liknande. Hursomhelst, det finns ingen klocka som är "din" när den först anländer.
Ok, den uppfattningen fick inte jag när dom sa att dom skulle beställa hem en åt mig.
Då är det bara att vänta och hoppas då.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ok, den uppfattningen fick inte jag när dom sa att dom skulle beställa hem en åt mig.
Då är det bara att vänta och hoppas då.
Inte jag heller när vi stegade in och "beställde" för drygt tre år sedan. Sedan började jag förstå... Men ok, känns som det har blivit bättre (för oss) nu. Plocka ut ny Rolex är inte längre gratispengar om vi tar det du vill ha så många kunder faller liksom bort när dom kontaktar dom. Dom tackar nej alltså.
 
Inte jag heller när vi stegade in och "beställde" för drygt tre år sedan. Sedan började jag förstå... Men ok, känns som det har blivit bättre (för oss) nu. Plocka ut ny Rolex är inte längre gratispengar om vi tar det du vill ha så många kunder faller liksom bort när dom kontaktar dom. Dom tackar nej alltså.
Får hoppas på att den konfiguration jag valt inte är en som andra är ute efter.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Det vågar jag ju inte säga nu.
DJ 41 svart tavla, slät bezel, oyster.

Jodå, det vågar du definitivt säga för det är ingen klocka du tjänar pengar på i dagsläget då det kommer inte vara massa flippare du konkurrerar med. Jag blev erbjuden att köpa exakt din config samt lite annat med slät ring direkt över disk på Rob Engström för några månader sen så hade rekommenderat en titt in och kolla läget då och då. Just på datejusts som inte har räfflad ring säljer de vad de får in på en först till kvarn basis har jag förstått.
 

Daniel_st

Cartier
Jodå, det vågar du definitivt säga för det är ingen klocka du tjänar pengar på i dagsläget då det kommer inte vara massa flippare du konkurrerar med. Jag blev erbjuden att köpa exakt din config samt lite annat med slät ring direkt över disk på Rob Engström för några månader sen så hade rekommenderat en titt in och kolla läget då och då. Just på datejusts som inte har räfflad ring säljer de vad de får in på en först till kvarn basis har jag förstått.
den varianten men med annan tavla fanns över disk i Gbg också för någon månad sedan. Hörde att de just nu inte går att beställa med räfflad ring och jubilee dock.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tycker också att det är lite för mycket.
Sen gillar jag att dom som inte vet tror inte att det är en dyr klocka. Räfflad bezel signalerar ju Rolex på ett helt annat sätt.
Ja, exakt. Kört Explorer1 i en massa år och det där är rätt skönt faktiskt. När jag provade en TT blå Sub (Bluesy) liksom skrek den "råna mig".
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Lär dröja. Känns som att k&s har nått paritet med andra återförsäljare samt chrono24. Därav det eviga bumpandet 😂

Ja har köpt lite annat begagnat senaste tiden medan jag väntar på nästa nya Rolex men har valt att köra återförsäljare istället för KS för det kanske diffar ett par tusenlappar på sin höjd och då får jag garanti och nyservad klocka jämfört med KS där jag får noll garanti och en klocka som "går bra så inget servicebehov förekommer". 😂

Finns tyvärr ingen poäng att köpa här om differensen är så lite, har dock sett ett par Datejusts med blå tavlor som sålts runt listpris här och gått snabbt senaste tiden. Men tror man att en blå/grön datejust 36 ska innebära en vinst på 30k genom att sälja här är man ute och cyklar i dagsläget.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ja har köpt lite annat begagnat senaste tiden medan jag väntar på nästa nya Rolex men har valt att köra återförsäljare istället för KS för det kanske diffar ett par tusenlappar på sin höjd och då får jag garanti och nyservad klocka jämfört med KS där jag får noll garanti och en klocka som "går bra så inget servicebehov förekommer". 😂

Finns tyvärr ingen poäng att köpa här om differensen är så lite, har dock sett ett par Datejusts med blå tavlor som sålts runt listpris här och gått snabbt senaste tiden. Men tror man att en blå/grön datejust 36 ska innebära en vinst på 30k genom att sälja här är man ute och cyklar i dagsläget.

Min tanke exakt. För något år sedan behövde man knappt jämföra med c24 eller dylikt. Som du skriver så märks det snabbt om ett objekt är bra prissatt då det ryker fort som tusan, så efterfrågan finns fortfarande.
 

Bingoberg

Breitling
2-Faktor
Har en Air King 5500 från 1970 där ena indexvisaren ramlar av efter åkt i backen. Lämnade in på Rob Engström för koll och dem föreslår att byta urtavlan då det inte går att limma på indexvisaren enligt dem. Urtavlan jag har nu ska vara original enligt säljaren på C24.

Om jag byter urtavlan, tror ni det påverkar värdet av den kännbart eftersom det sitter en ny (om än Rolex original) urtavla på den?

IMG_3162.jpeg


Ny urtavla:
image001.png

(Tänkte att det skulle passa i denna tråd, säg till om det finns bättre lämpad tråd).
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Air King 5500 från 1970 där ena indexvisaren ramlar av efter åkt i backen. Lämnade in på Rob Engström för koll och dem föreslår att byta urtavlan då det inte går att limma på indexvisaren enligt dem. Urtavlan jag har nu ska vara original enligt säljaren på C24.

Om jag byter urtavlan, tror ni det påverkar värdet av den kännbart eftersom det sitter en ny (om än Rolex original) urtavla på den?

IMG_3162.jpeg


Ny urtavla:
image001.png

(Tänkte att det skulle passa i denna tråd, säg till om det finns bättre lämpad tråd).
Tror inte det är en referens där sånt spelar någon större roll..
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har en Air King 5500 från 1970 där ena indexvisaren ramlar av efter åkt i backen. Lämnade in på Rob Engström för koll och dem föreslår att byta urtavlan då det inte går att limma på indexvisaren enligt dem. Urtavlan jag har nu ska vara original enligt säljaren på C24.

Om jag byter urtavlan, tror ni det påverkar värdet av den kännbart eftersom det sitter en ny (om än Rolex original) urtavla på den?

IMG_3162.jpeg


Ny urtavla:
image001.png

(Tänkte att det skulle passa i denna tråd, säg till om det finns bättre lämpad tråd).

Borde la gå att limma dit indexen igen killgissar jag på. Prova att gå till en fristående urmakare (ex farfars klockor) och se vad han säger.
 
Topp