• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Och da kommer ju foljdfragan.

Kommer ovriga modeller vara tillgangliga for "Vemsomhelst" som ramlar in i butiken.
Eller bundlas med de fortfarande heta modellerna till storre uppkopare da det ar overlag en enklare affar for AF an att halla pa med styckesforsaljning till kunder som nu givetvis vill ha rabatter eller sjalva bundla for att komma ut som vinnare.

Ligger det 30st dammiga DJ i montern hos varenda AF sa har jag svart att tro de blir salda till listpris till slutkund,medan ovanstaende scenario de kanske kan bli det da uppsidan pa godbitarna med rage uppvager forlusten pa krafset?
Övriga klockor kommer isf vara tillgängliga för vemsomhelst med och utan rabatt.
 

FlipSwede

Rolex
Vilka AD har Vi i Sverige?
  • Nymans Sthlm
  • Krons Sthlm
  • Rob. Engström Sthlm
  • Engströms Jkpg
  • Bergströms Gbg
  • Bergströms Malmö
  • Bergströms Uppsala

Glömde jag nån?

1 miljon klockor fördelat på ca 1700 återförsäljare ger ca 588 klockor per butik och år.
588 det x 7 svenska AD = ca 4100 klockor.
Rimlig summa?
Ser @SWC svarat,men jo den matten ar val iallfall sa bra som det blir for en glad amator som inte har nagon insyn i hur parametrarna som avgor hur det fordelas pa butiksniva ar.

Sa 4000klockor till Sverige borde motsvara ungefar 130' klockor till USA (33Xbefolkningsmangd.Men osaker pa hur manga AFs som finns har. Kan vara fler an 225st)
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ser @SWC svarat,men jo den matten ar val iallfall sa bra som det blir for en glad amator som inte har nagon insyn i hur parametrarna som avgor hur det fordelas pa butiksniva ar.

Sa 4000klockor till Sverige borde motsvara ungefar 130' klockor till USA (33Xbefolkningsmangd.Men osaker pa hur manga AFs som finns har. Kan vara fler an 225st)

Finns flertalet AD som får färre än 100 klockor per år. Varför dom ens fortfarande existerar är för mig obegripligt.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Vem vet hur / om Rolex kommer att ta höjd för den just nu höga inflationen. Jag läste att tex Ferrari redan har höjt sina priser just pga inflationen.
Nedan är den senaste höjningen för ett antal av modellerna. Tror denna höjning gjordes vid årsskiftet:
6FC14F56-123B-4A4D-8A60-078268B993C6.jpeg

6ADE4C95-DC6E-49CB-8C00-3FB95C65979A.jpeg

111EB390-C3E9-4B76-80D4-FD1C86AF42F7.jpeg


Generellt verkat det som om det är sportstålen som höjs mest medan klockorna som innehåller ädelmetaller inte höjs lika mycket.
Funderade lite på Rolex nästa prishöjning av listpriserna och hur det kommer att påverka suget efter nya klockor.
CHF har stärkts med drygt 10% sedan årsskiftet och utöver det så har Vi inflationen att tänka på.
Om man tar hänsyn till de båda aspekterna så är det nog en höjning med ca 20% som gäller. RImligt?
Är det en tillräckligt stor höjning för att bromsa förfrågningarna?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Funderade lite på Rolex nästa prishöjning av listpriserna och hur det kommer att påverka suget efter nya klockor.
CHF har stärkts med drygt 10% sedan årsskiftet och utöver det så har Vi inflationen att tänka på.
Om man tar hänsyn till de båda aspekterna så är det nog en höjning med ca 20% som gäller. RImligt?
Är det en tillräckligt stor höjning för att bromsa förfrågningarna?
Nja, begagnatpriserna lär väl följa med och folk ser det som att de har investerat rätt. Hypen fortsätter nog ett tag till.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Givet att du måste göra det! Nog min absoluta favorit. Vart itan npgot år nu. Men den jäveln skall tibax ti höstmörkrets intåg 😎

Jodå! Finns ju en anledning till att det är en ikon :)
Ja, vi får väl se om jag har råd med en när Rolex höjt priserna med 1000%
Men.. jag har ju märkt att min tolerans ökat över tid. Vad jag tyckte jag hade råd med i början är långt bakom mig i backspegeln nu ;)
 

FlipSwede

Rolex
Funderade lite på Rolex nästa prishöjning av listpriserna och hur det kommer att påverka suget efter nya klockor.
CHF har stärkts med drygt 10% sedan årsskiftet och utöver det så har Vi inflationen att tänka på.
Om man tar hänsyn till de båda aspekterna så är det nog en höjning med ca 20% som gäller. RImligt?
Är det en tillräckligt stor höjning för att bromsa förfrågningarna?
Knappast.
Rolexkopare som behover Vanda pa slantarna behovs inte idag.
Finns gott om folk som garna tar deras plats

Det enda som stoppar eftetfragan ar om mervardet dvs gratispengarna forsvinner.
Att Rolex helt enkelt inte ar kul langre.

Och hur troligt ar det under overskadlig framtid?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Rolexkopare som behover Vanda pa slantarna behovs inte idag.
Finns gott om folk som garna tar deras plats
Instämmer, lär ju endast vara kundbasen som skiftas.
Det enda som stoppar eftetfragan ar om mervardet dvs gratispengarna forsvinner.
Att Rolex helt enkelt inte ar kul langre.
Samtidigt så kör ju Rolex the long game. Så det kommer nog ett gäng produkt och produktionsjusteringar längs med vägen 🙂
 

FlipSwede

Rolex
Funderade lite på Rolex nästa prishöjning av listpriserna och hur det kommer att påverka suget efter nya klockor.
CHF har stärkts med drygt 10% sedan årsskiftet och utöver det så har Vi inflationen att tänka på.
Om man tar hänsyn till de båda aspekterna så är det nog en höjning med ca 20% som gäller. RImligt?
Är det en tillräckligt stor höjning för att bromsa förfrågningarna?
Sedan 20% pa en stalklocka ar vad?
25-40K SEK nanting beroende pa modell.

Har man 120-200 att lagga pa en totally onodig lyxpryl ingen behover 【men garna vill ha] sa kan knappast den extrakostnaden ha betydelse.

Annu mindre om vi pratar om PM klockor
 

Minuten

Cartier
Sedan 20% pa en stalklocka ar vad?
25-40K SEK nanting beroende pa modell.

Har man 120-200 att lagga pa en totally onodig lyxpryl ingen behover 【men garna vill ha] sa kan knappast den extrakostnaden ha betydelse.

Annu mindre om vi pratar om PM klockor
Det blir ungefär som att reducera en sås, den blir allt mer koncentrerad.
I fallet med onödiga lyxprylar så koncentrerar du inköpsgruppen till den typ av konsumenter som är helt okänsliga för priser, hur många dessa är på marknaden lär ju visa sig.
 

Henrik B

Breitling
Jag har en stark känsla att ett prisras på begagnat är på ingång med tanke på det ekonomiska läget för folk med ränteuppgångar och inflationen. När jag kollar begagnat priserna så skakar jag på huvudet. Är det något som säljs på dessa höga nivåer? Vad tror ni?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har en stark känsla att ett prisras på begagnat är på ingång med tanke på det ekonomiska läget för folk med ränteuppgångar och inflationen. När jag kollar begagnat priserna så skakar jag på huvudet. Är det något som säljs på dessa höga nivåer? Vad tror ni?
Du har ju typ 60 sidor av folks åsikter kring just den där frågan.
Uppblåsa priser - absolut.
Prisras - tveksamt.
En sund justering har vi ju sett under ett par månader och den lär fortsätta på de modeller som varit föremål för hype under ett par år men något ras lär det knappast bli.
 

ChumpTime

Panerai
Jag har en stark känsla att ett prisras på begagnat är på ingång med tanke på det ekonomiska läget för folk med ränteuppgångar och inflationen. När jag kollar begagnat priserna så skakar jag på huvudet. Är det något som säljs på dessa höga nivåer? Vad tror ni?

Priserna har fallit sedan i januari. På de ”hetaste” Rolexmodellerna är det väl nere på typ vad saker kostade för ett år sen.

CHF står i 10,8. SEK är en av få valutor som lyckats med konststycket att vara mer skräp än EUR. Mycket möjligt att gråpriserna börjar konvergera med listpriser om lågkonjukturen blir lång, men det kommer s.a.s att ske från bägge hållen.
 

Henrik B

Breitling
Priserna har fallit sedan i januari. På de ”hetaste” Rolexmodellerna är det väl nere på typ vad saker kostade för ett år sen.

CHF står i 10,8. SEK är en av få valutor som lyckats med konststycket att vara mer skräp än EUR. Mycket möjligt att gråpriserna börjar konvergera med listpriser om lågkonjukturen blir lång, men det kommer s.a.s att ske från bägge hållen.
Mm vi får se hur det slutar. Jag har avtryckaren på köpknappen när priserna rasat 😀
 
Topp