• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Rymdur

Omega
Paneristi
2-Faktor
Jag blev lite trött på en AD för ett tag sedan, frågade efter en Rolex, men "listan" var absolut stängd, det fanns inte en chans, etc och då har jag köphistorik sen tidigare. Gick in till samma AD ett par veckor senare och ville köpa två Omega-klockor och frågade då om jag kunde beställa Rolex-klockan, då kunde jag få köpa den direkt. Först blev jag så klart glad, men sen växte irritation och det hela slutade med att köpte klockorna på annat sätt. Jag fattar grejen med allt och kan förstå uppläget som AD;s kör med, men det finns också bra uraffärer och privatperson som har begagnat, inte minst här på KS som man kan handla med.
 

FlipSwede

Rolex
Den dagen jag kan gå in i en butik, få ett trevligt bemötande som kund och faktiskt få klämma, känna, ställa mig i kö för en klocka och inte bli betraktad som en idiot, då...
Det jag har svårt för är den omvända kund/försäljarrelationen.
Oavsett om det gäller Ferrari, Lamborghini, PP, Rolex eller andra svårtillgängliga lyxkonsumtionsvaror.
Att man kan få stå i kö är självklart, att det kan vara lång leveranstid likaså, men att jag som kund ska skapa en relation med någon snorvalp bakom en disk känns bara sjukt.
Bjudmiddagar, luncher, presenter, köp fem Longines osv, inte min kopp av té.

Det hade räckt med ett "Välkommen, allt bra? Du vill köpa en Rolex Sub? Vi har lite olika modeller, är det någon speciell du tänker på? Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på den just nu och vi har femtioelva före i kön. Men om du vill så skriver jag gärna upp dig? Det kan ta flera år att få en men hör av dig regelbundet, säg en gång i halvåret, så uppdaterar vi dig angående leveranstiden. Ha en trevlig eftermiddag."
Det sista stycket av ditt inlägg borde vara en självklarhet för alla som jobbar med helt onödiga VillHa prylar.
Man kan säga Nej på ett trevligt sätt också.

Och för de som inte fattat detta så borde det repeteras på varje morgonmöte.
 
Den dagen jag kan gå in i en butik, få ett trevligt bemötande som kund och faktiskt få klämma, känna, ställa mig i kö för en klocka och inte bli betraktad som en idiot, då...
Det jag har svårt för är den omvända kund/försäljarrelationen.
Oavsett om det gäller Ferrari, Lamborghini, PP, Rolex eller andra svårtillgängliga lyxkonsumtionsvaror.
Att man kan få stå i kö är självklart, att det kan vara lång leveranstid likaså, men att jag som kund ska skapa en relation med någon snorvalp bakom en disk känns bara sjukt.
Bjudmiddagar, luncher, presenter, köp fem Longines osv, inte min kopp av té.

Det hade räckt med ett "Välkommen, allt bra? Du vill köpa en Rolex Sub? Vi har lite olika modeller, är det någon speciell du tänker på? Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på den just nu och vi har femtioelva före i kön. Men om du vill så skriver jag gärna upp dig? Det kan ta flera år att få en men hör av dig regelbundet, säg en gång i halvåret, så uppdaterar vi dig angående leveranstiden. Ha en trevlig eftermiddag."

Det hade varit skönt om det vore så enkelt.
 

HebbeM3

Omega
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
 

BankAnden

Panerai
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
Hört väldigt blandat, så lite svårt att få grepp om. Men tror absolut att många DJ, allmänt TT och helguld har lättat markant.

Vart hämtade du ut och vad är ganska kort?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?

Även jag undrar vilken AD du plockat en sub från.
 

FlipSwede

Rolex
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
Det är garanterat bara du som upplever att SS Daytonas plockas ut av folk som inte har någon större köphistorik om ens någon.
Däremot lär de kallare modellerna bli trögare att prångla ut om nu inte "Rolex SA" hastigt och lustigt ändrar på sina orubbningsbara regler att
Turister göre sig icke besvär......
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det är garanterat bara du som upplever att SS Daytonas plockas ut av folk som inte har någon större köphistorik om ens någon.
Däremot lär de kallare modellerna bli trögare att prångla ut om nu inte "Rolex SA" hastigt och lustigt ändrar på sina orubbningsbara regler att
Turister göre sig icke besvär......
Eller så är det garanterat bara du som fortfarande är bitter för du blir nekad, som "turist". Sicket gnäll om att JUST DU inte får köpa.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Eller så är det garanterat bara du som fortfarande är bitter för du blir nekad, som "turist". Sicket gnäll om att JUST DU inte får köpa.
Fast det är ju en märklig policy. Om man bor i Årjäng blir det ju jäkligt svårt att vara lokal kund till en Rolex AD. Och om jag när jag är i Spanien plötsligt inte skulle få handla en parfym eller en brödrost för att jag inte är skriven där skulle jag bli rätt grinig.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Det är garanterat bara du som upplever att SS Daytonas plockas ut av folk som inte har någon större köphistorik om ens någon.
Däremot lär de kallare modellerna bli trögare att prångla ut om nu inte "Rolex SA" hastigt och lustigt ändrar på sina orubbningsbara regler att
Turister göre sig icke besvär......

Eller så är det garanterat bara du som fortfarande är bitter för du blir nekad, som "turist". Sicket gnäll om att JUST DU inte får köpa.

Klart att man blir bitter om man inte får köpa på taxfree :)


Hade jag kunnat köpa Rolex på taxfree och inte fått det hade även jag varit bitter…
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Klart att man blir bitter om man inte får köpa på taxfree :)
Acceptera läget, köp någon annanstans och var inte missunnsam mot att andra får plocka ut glödheta modeller.
Fast det är ju en märklig policy. Om man bor i Årjäng blir det ju jäkligt svårt att vara lokal kund till en Rolex AD. Och om jag när jag är i Spanien plötsligt inte skulle få handla en parfym eller en brödrost för att jag inte är skriven där skulle jag bli rätt grinig.
Viss skillnad på varorna. Men låt oss - har du åkt runt till samtliga elektronikaffärer och blivit nekad köp av Brödrost 2000™ som betingar dubbla värdet på andrahandsmarknaden för att sedan klaga på ett forum? Rolex & AD säljer till vem dem vill, hur svårt är det att acceptera? Annars gör man som en viss karaktär här på KS och hotar med att lägga ut telefonsamtal med löften om köp. Sicken hysteri.
Hade jag kunnat köpa Rolex på taxfree och inte fått det hade även jag varit bitter…
Läs tråden.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Acceptera läget, köp någon annanstans och var inte missunnsam mot att andra får plocka ut glödheta modeller.

Viss skillnad på varorna. Men låt oss - har du åkt runt till samtliga elektronikaffärer och blivit nekad köp av Brödrost 2000™ som betingar dubbla värdet på andrahandsmarknaden för att sedan klaga på ett forum? Rolex & AD säljer till vem dem vill, hur svårt är det att acceptera? Annars gör man som en viss karaktär här på KS och hotar med att lägga ut telefonsamtal med löften om köp. Sicken hysteri.

Läs tråden.
Fast det gäller väl att komma igång att det vi pratar om är en massproducerad stålklocka. Inte en målning av Da Vinci.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fast det gäller väl att komma igång att det vi pratar om är en massproducerad stålklocka. Inte en målning av Da Vinci.
Vad gör det för skillnad egentligen?

Det finns en massa unik konst som få, eller knappt någon, vill spendera pengar på.. samtidigt finns det en massa massproducerat som folk vill ha.
Bara för att något är unikt innebär det inte att det har något värde.
 
Senast ändrad:

HebbeM3

Omega
Det är garanterat bara du som upplever att SS Daytonas plockas ut av folk som inte har någon större köphistorik om ens någon.
Däremot lär de kallare modellerna bli trögare att prångla ut om nu inte "Rolex SA" hastigt och lustigt ändrar på sina orubbningsbara regler att
Turister göre sig icke besvär......
Denna bekant blev först erbjuden en Daytona i ädelmetall på OF från en AD (ingen tidigare köphistorik) tackade nej till den, två veckor senare blir han erbjuden en SS Daytona av en annan AD där han tidigare har köpt en Rolex.

Och det du nämner kring turister verkar inte heller gälla alla, sist jag var inne hos en AD i Sverige så var där en kvinna från Singapore inne (överhörde samtalet medans jag väntade) hon ville köpa en Sub till sin son, expediten förklarade att det inte fanns någon i butik men att hon kunde köpa pre-owned eller få ställa sig i kö med ett till två års väntetid.
 

HebbeM3

Omega
Hört väldigt blandat, så lite svårt att få grepp om. Men tror absolut att många DJ, allmänt TT och helguld har lättat markant.

Vart hämtade du ut och vad är ganska kort?
Dessa DJ var stål på Jubilee och Fluted. Så absolut bland de mest gångbara.

Allt som allt skulle jag uppskatta det till att flera bekanta senaste kvartalet får hämta ut eller fått erbjudande om ca ett 10-tal ”heta” modeller. Verkar lustigt att dessa erbjudanden kommer så tätt trots väldigt olika köphistorik och olika AD.

Därav min tanke om att Sverige kanske har fått större tilldelning på klockor.

Väntade ca 1år på min.
 

FlipSwede

Rolex
Eller så är det garanterat bara du som fortfarande är bitter för du blir nekad, som "turist". Sicket gnäll om att JUST DU inte får köpa.
Du igen?
Lika munter som alltid ser jag

Jag är lika glad oavsett om jag får köpa eller inte.
Får jag inte köpa där så handlar jag här.
Och blir jag utan så överlever jag det också
 

FlipSwede

Rolex
Denna bekant blev först erbjuden en Daytona i ädelmetall på OF från en AD (ingen tidigare köphistorik) tackade nej till den, två veckor senare blir han erbjuden en SS Daytona av en annan AD där han tidigare har köpt en Rolex.

Och det du nämner kring turister verkar inte heller gälla alla, sist jag var inne hos en AD i Sverige så var där en kvinna från Singapore inne (överhörde samtalet medans jag väntade) hon ville köpa en Sub till sin son, expediten förklarade att det inte fanns någon i butik men att hon kunde köpa pre-owned eller få ställa sig i kö med ett till två års väntetid.
Det är bara att gratulera din bekant.
Kan jag få låna honom/henne någon eftermiddag...😊

Nej självklart går alla tramsiga internregler att töja på om man bara vill.
Det upplevde jag ju själv.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad gör det för skillnad egentligen?

Det finns en massa unik konst som få, eller knappt någon, vill spendera pengar på.. samtidigt finns det en massa massproducerat som folk vill ha.
Bara för att något är unikt innebär det inte att det har något värde.
Nja jag menar mer att jag inte kan förvänta mig att åka till Spanien och få köpa något av historisk betydelse hursomhelst. Men en brödrost eller klocka borde inte vara något problem. Det är ju inget konstigt ifall klockan är slutsåld och inte går att få tag på men att det skall vara så in i hvetet mycket ståhej kring hela grejen. Är klockorna slut så är dom. Finns det klockor får man köpa dom. Enkelt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nja jag menar mer att jag inte kan förvänta mig att åka till Spanien och få köpa något av historisk betydelse hursomhelst. Men en brödrost eller klocka borde inte vara något problem. Det är ju inget konstigt ifall klockan är slutsåld och inte går att få tag på men att det skall vara så in i hvetet mycket ståhej kring hela grejen. Är klockorna slut så är dom. Finns det klockor får man köpa dom. Enkelt.
Ah, du menar så.
Jag håller med om detta.
Själv har jag aldrig riktigt varit spekulant på de heta modellerna så jag kan inte riktigt sätta mig in känslan att blir / inte bli förlänad en SS sportstål.

Med det sagt börjar jag undra om det inte är dags att försöka köa på något glödhett, folk hoppar ju av listorna till höger och vänster enligt vissa källor.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ah, du menar så.
Jag håller med om detta.
Själv har jag aldrig riktigt varit spekulant på de heta modellerna så jag kan inte riktigt sätta mig in känslan att blir / inte bli förlänad en SS sportstål.

Med det sagt börjar jag undra om det inte är dags att försöka köa på något glödhett, folk hoppar ju av listorna till höger och vänster enligt vissa källor.
DET tror jag du har alldeles rätt i. Det är nog inte alls osannolikt att man kan få tilldelning hyggligt fort även av lite hetare modeller om man nu är (som jag är säker på att du är) intresserad av att behålla klockan. I investeringsperspektiv tror jag det är rätt meningslöst. Min tro är att marknaden kommer mättas snabbt även av eftertraktade modeller eftersom dessa inte egentligen är sällsynta. "substansvärdet" är snart tillbaka där det på lång sikt bör ligga.
 

EWEA

Cartier
Är det bara jag som fått känslan av att tillgången på Rolex i Sverige har ökat markant senaste månaderna? Har flera vänner som på senaste tiden fått hämta ut eller blivit erbjudna klockor. För att nämna några, bl.a. Wimbledon datejust x 2 , SS Daytona, roséguld Daytona, Daydates, datejust 41, Sub m,m. Och utan större köphistorik, ibland ingen historik.

Fick själv nyligen hämta ut en stålsub date efter ganska kort ”väntetid”.

Gissar att det beror på fler faktorer, lågkonjunktur, vi kanske får ta del av tilldelning som skulle gått till Ryssland, lockdown i Kina m,m.

Någon mer som gjort samma iakttagelse?
Absolut upplevt samma som du. Men tror aldrig tilldelningen varit speciellt dålig, har nog mer att göra med att klockorna inte visades för vem som helst…..
 
  • Like
Reactions: SWC

Pete11

Vacheron
2-Faktor
DET tror jag du har alldeles rätt i. Det är nog inte alls osannolikt att man kan få tilldelning hyggligt fort även av lite hetare modeller om man nu är (som jag är säker på att du är) intresserad av att behålla klockan. I investeringsperspektiv tror jag det är rätt meningslöst. Min tro är att marknaden kommer mättas snabbt även av eftertraktade modeller eftersom dessa inte egentligen är sällsynta. "substansvärdet" är snart tillbaka där det på lång sikt bör ligga.
Hm.. Kanske en sub isf.. annars har jag börjat få mer feel för vintage Rolex. Moderna Rolex är så pråliga.
 

skalman65

Breitling
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra villkoren.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Fast det är ju en märklig policy. Om man bor i Årjäng blir det ju jäkligt svårt att vara lokal kund till en Rolex AD. Och om jag när jag är i Spanien plötsligt inte skulle få handla en parfym eller en brödrost för att jag inte är skriven där skulle jag bli rätt grinig.
Egentligen inte, om man blir tilldelad x antal och vet att efterfrågan är hög. Speciellt när kunder som köper sub antingen köper mer för att vara lojala och återkommande kunder. Alternativt sälja till en glad turist som aldrig kommer tillbaks?
Rätt enkelt val vem man skulle sälja till. 🤷🏻‍♂️
 
Topp