• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Vardek

Cartier
2-Faktor
Mig bekommer det inte ett dugg att vissa har förtur,behandlas olika,får köpa 13 Daytonas som de säljer med vinst eller förlust.

Hade jag ett vinstdrivande företag där jag tvingas ge bort vinst pga vansinniga leverantörsavtal ser jag till att maximera den på annat sätt.

Tycker det är fint att ADn ifråga gör detta med att utesluta flippare personligen. Ger mig bättre möjlighet att utöka min samling till exakt det jag vill ha och vara förstahandsägare på allt vilket jag gillar. 😎
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mig spelar det noll roll vad DU är.
Den ende vars åsikt som spelar roll är väl den som du vill ska leverera något du vill ha?
Ja, det spelar ju i allra högsta grad roll eftersom du precis lade en väldigt tydlig åsikt i en fråga jag just diskuterade och som påverkar mig om jag inte är det du nämnde.
 

FlipSwede

Rolex
Ja, det spelar ju i allra högsta grad roll eftersom du precis lade en väldigt tydlig åsikt i en fråga jag just diskuterade och som påverkar mig om jag inte är det du nämnde.
Jag ska inte sälja dig någonting så för mig får du gärna vara vad du nu vill vara.

Däremot kan jag se viss logik I att om det nu är fint och bra sälja klockor till samlare och entusiaster så skall man för att kvala in I klubben behålla dessa.
Och får man då köpa "Instegsmodeller" först så skall dessa behållas,eller erbjudas ÅF först vid ev avyttring innan man erbjuds mer "attraktiva" modeller.
Vilket sker hos tex Porsche&Ferrari.

Sedan kan man tycka vad man vill om detta system.

Frågar du mig så gör jag vad jag vill med det jag köpt för egna pengar.
Passar det inte någon så var det tråkigt för denne.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag ska inte sälja dig någonting så för mig får du gärna vara vad du nu vill vara.

Däremot kan jag se viss logik I att om det nu är fint och bra sälja klockor till samlare och entusiaster så skall man för att kvala in I klubben behålla dessa.
Och får man då köpa "Instegsmodeller" först så skall dessa behållas,eller erbjudas ÅF först vid ev avyttring innan man erbjuds mer "attraktiva" modeller.
Vilket sker hos tex Porsche&Ferrari.

Sedan kan man tycka vad man vill om detta system.

Frågar du mig så gör jag vad jag vill med det jag köpt för egna pengar.
Passar det inte någon så var det tråkigt för denne.
Vad bra, då hoppas jag att du aldrig får köpa en klocka av AD någonsin eftersom du åtminstone sålt iaf en klocka på KS. Tycker att det vore fint om du inte fick det.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja det får du gärna tycka.
Och din åsikt spelar lika liten roll som min gällande varför hur och vem Rolexs ÅFs säljer klockor till.
Jag applicerar bara det du skriver på dig själv, jag tycker uppenbarligen inte så själv. Jag har själv jättesvårt för när människor sitter och kategoriskt uttrycker sig saker hursomhelst om saker de besitter obefintlig eller väldigt liten information om (särskilt när man efter att man uttryckt åsikten direkt låtsas som att det regnar och att man inte alls uttryckt en åsikt). Min personliga åsikt är att det är ett rätt dåligt system när det, med ganska enkel logisk slutledning baserat på hur intresset ser ut för väldigt många här på forumet, träffar minst lika många människor som är genuint intresserade av klockor som det träffar människor som köper för profit. Ett system med så dålig träffsäkerhet kan knappast anses som lyckat, trots god avsikt.
 

FlipSwede

Rolex
Jag applicerar bara det du skriver på dig själv, jag tycker uppenbarligen inte så själv. Jag har själv jättesvårt för när människor sitter och kategoriskt uttrycker sig saker hursomhelst om saker de besitter obefintlig eller väldigt liten information om (särskilt när man efter att man uttryckt åsikten direkt låtsas som att det regnar och att man inte alls uttryckt en åsikt). Min personliga åsikt är att det är ett rätt dåligt system när det, med ganska enkel logisk slutledning baserat på hur intresset ser ut för väldigt många här på forumet, träffar minst lika många människor som är genuint intresserade av klockor som det träffar människor som köper för profit. Ett system med så dålig träffsäkerhet kan knappast anses som lyckat, trots god avsikt.
Jag köper vad jag vill ha där service och ofta pris överenstämmer med vad jag tycker är rimligt.

Ibland tycker jag servicen är dålig. Då lämnar jag butiken.
Ibland är priset för högt. Då avstår jag köp.

Men jag bryr mig väldigt lite om att fundera på varför vissa näringsidkare gör si eller så,utan konstaterar att de har all rätt att sätta vilka regler de vill och jag får vackert acceptera detta,eller handla annorstädes.

Det är kul med klockor bilar båtar konstverk och en hel massa andra prylar jag kan leva utan om själva köpet kommer med regler och förbehåll som inte passar mig.
Då avstår jag köp än krumbuktar mig för att vara någon annan tillags.

Men nog om detta.
Jag hoppas alla fick en God Jul med nära&kära och att tomten kom med iallafall en julpilsner
20231216_222208.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har tidigare undrat över varför så många här på forumet säljer sin Rolex 6-12 månader efter att de köpt den, varfför säljjer de inte den direkt när de hade fått ett högre pris?

För att många här jobbar igenom ett stort antal klockor varje år pga/tack vare sitt intresse. Man testar helt enkelt. Merparten hade nog gärna behållit sina köp men givet prisnivåerna är det inte alltid görbart.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ingen verkar svara på frågan varför ni inte kan köpa på gråmarknaden om ni vill jobba er igenom massa klockor varje år? Känner ni att det är en rättighet att kunna tjäna pengar på varje köp också eller vad är det frågan om? Alla klockor ni vill ha finns ju tillgängliga grått och ni kommer gå plus minus noll ungefär om ni vill byta ofta. Detta är väl ett jättebra alternativ? Men jag tror som sagt det handlar om att ni är sura att inte kunna få gratis pengar längre.

Jag förstår att det känns kul att kunna ha sprillans klockor hela tiden och samtidigt tjäna pengar på det och kunna ha de tuffaste mest eftertraktade modellerna men ni måste väl någonstans förstå varför AD tycker detta är ett problem? Och att de hellre säljer direkt till den riktiga slutkunden vilket är personen som behåller klockan. Sluta försök måla upp AD som skurkar när de egentligen gör en bra sak.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ingen verkar svara på frågan varför ni inte kan köpa på gråmarknaden om ni vill jobba er igenom massa klockor varje år?
Vem har sagt att gråhandlare inte är ett alternativ?
De blir snarare den enda vägen framåt eftersom det är svårt att gå loss både antal önskad konfiguration från återförsäljaren om man inte har ro att vänta.

Känner ni att det är en rättighet att kunna tjäna pengar på varje köp också eller vad är det frågan om?

Nej. Men man behöver kunna göra skillnad på att tjäna pengar och göra en dålig affär.


Men jag tror som sagt det handlar om att ni är sura att inte kunna få gratis pengar längre.

Icke. Krälar inte för någon bara. Spelar ingen roll om det är en AD eller gråhandlare.

Jag förstår att det känns kul att kunna ha sprillans klockor hela tiden och samtidigt tjäna pengar på det och kunna ha de tuffaste mest eftertraktade modellerna men ni måste väl någonstans förstå varför AD tycker detta är ett problem? Och att de hellre säljer direkt till den riktiga slutkunden vilket är personen som behåller klockan.
Absolut.

Sluta försök måla upp AD som skurkar när de egentligen gör en bra sak.
Att tro att AD’s inte utnyttjar situationen till absurdum är att vara tämligen naiv.
Gråhandlare, flera av oss konsumenter och AD’s är precis lika goda kålsupare. Ingen av oss vill dra det kortaste strået bara.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Förstår dina poänger och håller med om att alla vill utnyttja situationen. Blir absolut en värdeförskjutning från konsumenter som köper och använder kortare perioder till ADn.

Samtidigt gynnas den långsiktiga ägaren av klockan som får bättre möjlighet att köpa den till nyskick och till schysstare pris så det är primärt därför jag tycker det är bra. Jag köper hellre mina objekt oanvända direkt från AD än att bli tvungen att köpa dom från någon som använt 6-12 månader till 30% över listpris. Samtidigt sparar det massa huvudverk att gå igenom långa procedurer att fastställa klockans autencitet så jag sparar både oerhört mycket tid och pengar på att de kör på detta upplägg.
 

LeSturque

Omega
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Varför måste du visa upp din gamla klocka mm när du köper en ny?🤔
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Samtidigt gynnas den långsiktiga ägaren av klockan som får bättre möjlighet att köpa den till nyskick och till schysstare pris så det är primärt därför jag tycker det är bra. Jag köper hellre mina objekt oanvända direkt från AD än att bli tvungen att köpa dom från någon som använt 6-12 månader till 30% över listpris. Samtidigt sparar det massa huvudverk att gå igenom långa procedurer att fastställa klockans autencitet så jag sparar både oerhört mycket tid och pengar på att de kör på detta upplägg.

Ditt resonemang är möjligen applicerbart på pöbelmodeller från Rolex där du kan få tilldelning någon gång om året.
Hur resonerar du när det handlar om en Aquanaut, en 16202 eller kanske en 1921?
Att behöva måla upp släktträd, dela tillgång till sociala medier eller eller köpa smycken eller mindre attraktiva modeller för hundratusentals kronor för att ens vara föremål för att ställa upp sig på en lista med hopp om att få köpa någon inom 10 år är grisigt.

Så att du sparar pengar genom AD eller att de inte ska anses vara skurkar i vissa sammanhang är också att försköna.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ditt resonemang är möjligen applicerbart på pöbelmodeller från Rolex där du kan få tilldelning någon gång om året.
Hur resonerar du när det handlar om en Aquanaut, en 16202 eller kanske en 1921?
Att behöva måla upp släktträd, dela tillgång till sociala medier eller eller köpa smycken eller mindre attraktiva modeller för hundratusentals kronor för att ens vara föremål för att ställa upp sig på en lista med hopp om att få köpa någon inom 10 år är grisigt.

Så att du sparar pengar genom AD eller att de inte ska anses vara skurkar i vissa sammanhang är också att försköna.

Inte intresserad av varken Patek Philippe eller AP så har inte resonerat alls där. Men jag köper din poäng helt klart. I den bästa av världar hade du kunnat knalla in och gå ut med klockan på armen samma dag även för dessa. Jag hade personligen varit rätt nöjd med att äga ett gäng ”pöbelmodeller” och en gulddaytona(pöbelmodell också jämfört med de du nämner). Samtliga går att få tag på utan helt galen väntetid. Jag håller med dig i grund och botten, tycker bara det är fel att någon som inte får möjlighet att handla direkt från AD ska köpa dyrare för att någon annan ska klättra på ADns interna lista för att kanske få möjlighet att köpa en Patek Philippe inom 10 års tid. Vilket du kanske någonstans kan hålla med mig om också?

Vet inte exakt vad ADn ger om man säljer tillbaka till dom men om någon testat får ni gärna uppdatera. Är det en attraktiv modell de säljer på CPO 60% över list lär ni i vart fall få tillbaka list eller?
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Har fått en klocka tilldelad från svensk AD som måste hämtas i mellandagarna.
Dock kräver de att jag ska skicka bild på min tidigare klocka, cert och dagstidning för att hämta ut nya klockan.
Problemet är att jag har certet i bankfack och kommer ej åt det.

Något som varit med om liknande och har en lösning?
Hade uppskattas 😃
Samma här - behövde visa klockan med cert. Tyckte det var ett märkligt krav att införa i efterhand. Inte ett ljud sades om detta när jag köpte senaste klockan hos dom för 2,5 år sedan. Har egentligen inga problem med att man ställer kravet som sådant men att man inför nya krav i efterhand har jag lite svårt med. Sen är jag personligen skeptisk om denna åtgärd kommer åt så kallade flippare i stor skala men det är en annan diskussion.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Lite nyfiken bara - hur länge sen var det du köpte den förra klockan? Och är det en s.k. "het" modell (typ Sub, GMT, etc)?

Anledningen till att jag frågar är att jag hört att AD:s endast besvärar sig med detta om man plockat ut en het modell under de senaste tre åren. Vore intressant att veta om så är fallet även här.
För min del så ställde man kravet att visa upp den gamla klockan trots att det var en klocka jag köpte utan att ha stått i kö (inte stått på någon lista) som dom hade i skylten till salu för den som var beredd att slanta upp pengarna. En GMT men på den tiden inte någon kö på just den modellen uppenbarligen.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Jag är i en pickle med samma problem. Jag köpte en DJ från handlare som jag behöll rätt länge men sen fick jag (tyvärr, i retrospektiv) för mig att Submariner är roligare så sålde DJ för att finansiera köpet av Sub. Det är för mig mer ett problem med intresset i sig och inte i syfte att tjäna pengar. Nu står jag i kö för en annan klocka och det har redan hintats avseende kön gällande min tidigare (nu sålda) klocka. Det känns lite lätt absurt när man har klockor som intresse men tyvärr en cap på klockplånboken att man ska bränna ut sig för framtida köp om man någonsin justerar klocklådan. Man kan väl hugga asen som bara köper för att omedelbart sälja istället för att bestraffa genuina klockköpare, men tyvärr finns det väl en risk att vi alla går under samma bila i klockhandlarens ögon.

I grunden är tanken god men det måste finnas en rimlighet.
Framförde precis samma till Nymans Ur men det sket dom högaktningsfullt i. Jag förstår deras ambition men inte sättet. Dom skriver att dom vill åt andrahandsmarknaden, men tvingar mig handla där för att komma åt det jag vill ha, eller lämna Nymans bakom mig. Har snart 30 år med diverse Rolex bakom mig och precis som du säger, har man en begränsad budget så måste man ju sälja för att köpa nytt.
 
Senast ändrad:

Vardek

Cartier
2-Faktor
Framförde precis samma till Nymans Ur men det sket dom högaktningsfullt i. Jag förstår deras ambition men inte sättert. Dom skriver att dom vill åt andrahandsmarknaden, men tvingar mig handla där för att komma åt det jag vill ha, eller lämna Nymans bakom mig. Har snart 30 år med diverse Rolex bakom mig och precis som du säger, har man en begränsad budget så måste man ju sälja för att köpa nytt.

Varför är du tvingad att handla på Nymans för att komma åt det du vill ha? Finns väl gott om andra aktörer du kan köpa ifrån istället?
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Varför är du tvingad att handla på Nymans för att komma åt det du vill ha? Finns väl gott om andra aktörer du kan köpa ifrån istället?
...märklig fråga. Har inte sagt att jag är "tvungen" att handla på Nymans, men har jag tidigare köpt hos någon och haft en bra upplevelse så tenderar jag försöka handla där igen. Antar du tänker likadant.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
...märklig fråga. Har inte sagt att jag är "tvungen" att handla på Nymans, men har jag tidigare köpt hos någon och haft en bra upplevelse så tenderar jag försöka handla där igen. Antar du tänker likadant.

Du skrev ju att de ”tvingar” dig att handla där själv. Absolut, jag återkommer där jag tycker det varit bra innan. Tycker jag det slutar vara bra går jag någon annanstans.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Du skrev ju att de ”tvingar” dig att handla där själv. Absolut, jag återkommer där jag tycker det varit bra innan. Tycker jag det slutar vara bra går jag någon annanstans.
ok - du missförstår. Jag menar att dom "tvingar" ut mig på andrahandsmarknaden (när jag inte får handla hos AD utan att visa upp ett köp gjort för 2,5. år sedan). Förstår att där inte finns någon bokstavligt tvång inblandat :)
 
Topp