• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timmen

Omega
Hej. Förstår att ingen vet ännu men vad tror ni? Rolex borde väl byta ifrån 3135 till 3235 någon gång?

Nästa spekulation:), när tror ni hypen kring just sport Rolex i stål börjar lägga sig?
 
Senast ändrad:

HebbeM3

Omega
Krons ur verkar ha en schysstare attityd och service än många andra.

Var inne där och frågade på på en Rolex. De sa att de kunde ha den för lev om en vecka.
På Nymans fick jag svaret att de hade kunder som köat på den sen förra hösten och fortfarande väntade så minst ett år.

Märkligt tycker jag då de tillhör samma bolag i grunden väl?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Krons ur verkar ha en schysstare attityd och service än många andra.

Var inne där och frågade på på en Rolex. De sa att de kunde ha den för lev om en vecka.
På Nymans fick jag svaret att de hade kunder som köat på den sen förra hösten och fortfarande väntade så minst ett år.

Märkligt tycker jag då de tillhör samma bolag i grunden väl?
Modell?
 
Krons ur verkar ha en schysstare attityd och service än många andra.

Var inne där och frågade på på en Rolex. De sa att de kunde ha den för lev om en vecka.
På Nymans fick jag svaret att de hade kunder som köat på den sen förra hösten och fortfarande väntade så minst ett år.

Märkligt tycker jag då de tillhör samma bolag i grunden väl?
Det har olika "kölistor" och lite så, men naturligtvis kan de se på den ena butiken om du varit bra kund hos den andra. Så har du handlat för en mille på Nymans så kan du juh nämna det om du för första gången går in på krons.

Mvh
 

Bonumm

Panerai
Var på Nymans, Krons och Rob E idag för att kolla kö på 116610LV. Kölistan var stängd på samtliga ställen. På Nymans så blev jag erbjuden att köa på 116710LN, den var det tydligen inte så lång kö på. Men har ju en 116710BLNR redan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var på Nymans, Krons och Rob E idag för att kolla kö på 116610LV. Kölistan var stängd på samtliga ställen. På Nymans så blev jag erbjuden att köa på 116710LN, den var det tydligen inte så lång kö på. Men har ju en 116710BLNR redan.
Baserat på vad ett par stycken har sagt i denna tråd så verkar det faktiskt inte vara så mycket spring på 116710. Bra för dem som vill ha den.
 

Barricello

Audemars
Baserat på vad ett par stycken har sagt i denna tråd så verkar det faktiskt inte vara så mycket spring på 116710. Bra för dem som vill ha den.
Ja 116710 bör väl i värsta fall bara va att gå in och beställa, så är "kötiden" endast leveranstiden för AD att få den till butik från Rolex. Fin klocka för övrigt, men inte lika populär. :)
 

Barricello

Audemars
En annan modell som har växt när den väl sitter på, är denna.. och ingen kö :)

DDB202A5-1374-4A93-8023-070CDA54C6B5.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Krons ur verkar ha en schysstare attityd och service än många andra.

Var inne där och frågade på på en Rolex. De sa att de kunde ha den för lev om en vecka.
På Nymans fick jag svaret att de hade kunder som köat på den sen förra hösten och fortfarande väntade så minst ett år.

Märkligt tycker jag då de tillhör samma bolag i grunden väl?
Vilken ref? Du tror inte att du hade en ödmjukare och skönare inställning när du gick in på Krons efter Nymans?
 

niclashill

Cartier
Poängen är att jag inte tror att de vill sälja klockor i den omfattning de gör idag. Anledningen till bristen på stålsport är enligt många att Rolex upplevt det som att varumärket tappat status när vem som helst kunnat köpa produkterna över disk eller hos en gråhandlare till ännu lägre pris och de skulle så småningom hamna i samma fack som t.ex. Tag Heuer där man nästan anses vara dum om man köper till list.

Stryper de tillgången samtidigt som de höjer listpriset behöver de inte sälja i den omfattning de gör idag och är inte heller lika beroende av Svensson som kund (vilket i alla fall enligt min uppfattning inte är samma sak som medelklass).

En väldigt stor del av deras image utgörs av hype och status och jag är inte lika övertygad som dig om att de ser en minskad försäljning, volymmässigt, som något negativt.

Om vi bortser från stålsport så påverkas naturligtvis även försäljningen av övriga modeller i ädelmetaller och andra exklusiva materialval av den generella uppfattningen av märket och blir Rolex som märke för lättillgängligt kommer vi definitivt att se en minskning i försäljningen av dessa high end modeller. Jag tror dessutom, baserat på många kommentarer jag läst, att bristen snarare leder till att folk avfärdar Rolex som märke istället för att plötsligt intressera sig för en alternativ modell.
Håller helt med. Marginaler viktigare än kvantitet. Tror de vill betydligt hellre sälja hälften så många klockor till dubbla priset, än att vara på dagens nivå. Deras prisökningar och strypning av tillgång och järnhårda regler till AD:s styrker det.
Hittills verkar det vara en bra strategi. Tror de säljer färre klockor idag jft med fem år sedan, men varumärkesvärdet (pga hajp) gör att de kan prishöja. Och ev ge AD mindre marginal då dessa slipper prut...
 

Pillertrillaren

Breitling
Hatar den nya väntetiden helt sinnessjukt att typ 80 av alla rolexköp hamnar på sälj för 50% mer än va de kostar.

Nu fick ja köpa en plats för 10k på en Rolex klocka som ja velat ha. Den här trenden har dödat lite av mitt klockintresse tyvärr.

Ja va påväg att köpa en för dubbla priset men snubblade över en plats, men usssh va tråkigt det har blivit.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hatar den nya väntetiden helt sinnessjukt att typ 80 av alla rolexköp hamnar på sälj för 50% mer än va de kostar.

Nu fick ja köpa en plats för 10k på en Rolex klocka som ja velat ha. Den här trenden har dödat lite av mitt klockintresse tyvärr.

Ja va påväg att köpa en för dubbla priset men snubblade över en plats, men usssh va tråkigt det har blivit.
Köpte du en köplats på en Rolex?
Eller du har lagt handpenning hos en AD?
Eller hur menar du?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hatar den nya väntetiden helt sinnessjukt att typ 80 av alla rolexköp hamnar på sälj för 50% mer än va de kostar.

Nu fick ja köpa en plats för 10k på en Rolex klocka som ja velat ha. Den här trenden har dödat lite av mitt klockintresse tyvärr.

Ja va påväg att köpa en för dubbla priset men snubblade över en plats, men usssh va tråkigt det har blivit.
Alltid lika stor humor med de som gnäller på kötiderna samtidigt som de köar.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Kölistorna borde börja bli kortare snart. Har börjat märka att priserna kryper ner på rolex den senaste tiden

Jag har inget konkret exempel att gå på, men jag delar din känsla!

Ett annat mått är gråhandlarnas lager...I somras hade exempelvis Davidsw bara nåt enstaka exemplar sportrolex..nu har han betydligt fler:)

Har også samma känsla. Flere som ligger ute lenge uten å bli solgt til relativt låge priser jämfört med tidligere i höstas/sommaren.

LW hadde heller ingen på lager i sommras. Nu ser det ut som dom har rett många.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kölistorna borde börja bli kortare snart. Har börjat märka att priserna kryper ner på rolex den senaste tiden
Jag har inget konkret exempel att gå på, men jag delar din känsla!
Ett annat mått är gråhandlarnas lager...I somras hade exempelvis Davidsw bara nåt enstaka exemplar sportrolex..nu har han betydligt fler:)
Har også samma känsla. Flere som ligger ute lenge uten å bli solgt til relativt låge priser jämfört med tidligere i höstas/sommaren.

LW hadde heller ingen på lager i sommras. Nu ser det ut som dom har rett många.

Japp har också den magkänslan.
Lyxkonsumtion brukar avta i "sämre tider" så det är inte förvånansvärt om nu priserna på Rolex sjunker i takt med att vi går in i lågkonjuntur. :)

Va inne på min lokala Rolex AD i jkpg, de hade betydligt fler rolexmodeller än vad jag brukar se vilket är ett ytterligare tecken på att rolex-bubblan kan va påväg att spricka
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Japp har också den magkänslan.
Lyxkonsumtion brukar avta i "sämre tider" så det är inte förvånansvärt om nu priserna på Rolex sjunker i takt med att vi går in i lågkonjuntur. :)

Va inne på min lokala Rolex AD i jkpg, de hade betydligt fler rolexmodeller än vad jag brukar se vilket är ett ytterligare tecken på att rolex-bubblan kan va påväg att spricka

Så Engströms hade 116500, 116610Lv, 116710BLNR i montern. Trevligt.
 
Senast ändrad:

EWEA

Cartier
Japp har också den magkänslan.
Lyxkonsumtion brukar avta i "sämre tider" så det är inte förvånansvärt om nu priserna på Rolex sjunker i takt med att vi går in i lågkonjuntur. :)

Va inne på min lokala Rolex AD i jkpg, de hade betylidgt fler rolexmodeller än vad jag brukar se vilket är ett ytterligare tecken på att rolex-bubblan kan va påväg att spricka

Både krons
Så Enströms hade 116500, 116610Lv, 116710BLNR i montern. Trevligt.
Du vill inte att Rolexbubblan ska spricka? :)
 
Topp