• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laplander

Rolex
IMG_20220403_163330247-01.jpeg

Jag gillar den nya Air-Kingen. Men 116900 är fortfarande charmigare IMHO.
Airking 99.JPG


Hade gärna haft den nya Air-Kingen, men jag och min 116900 har varit med om så mycket att det vore tråkigt att skiljas... 🙄
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Stort tack! Jag har suttit ett par dagar och kikat runt och måste tyvärr för din skull säga att jag fastnat för OP främst, därefter datejusten och sist av dom Explorer..

Hur står sig de äldre OP som ligger runt 60-80k på exempelvis Chrono24? Blir man utskrattad av riktiga rolexfans? 😅
Förstår!
Äldre OP är absolut fina dem också! Köp det du gillar :)
 
Hej, ni alla som kan någonting. Jag är i färd med att köpa min första Rolex, som en belöning till mig själv för två tuffa men jäkligt roliga år som egenföretagare under en global pandemi och ett halvt världskrig.

Den första kommer inte att bli någon svindyr historia även om Hulk eller Kermit är mina två favoriter….

Jag har kikat på begagnade Air kings, Datejust och Millgauss och är väl för tillfället mest inne på Air King.
Milgaussen tilltalar mig med den vackra blixtvis

Rolex är väl alltid mycket klockan för pengarna men vad ska man gå på? Vilken är bäst? Vilken storlek ska man välja?
Har 16cm handleder så vill inte ha varken för stor eller för liten. Är 36 som Air kingen är en rimlig storlek?

Budget är från 50-90 000 inledningsvis. För helt rätt klocka kanske den kan öka en bit.

Krav:
Urtavla: Blå, svart, grön, grå eller annan trevlig färg. Inte sugen på vit eller champagne.
Armlänk: Oyster, stål.

Vill gärna ha med box och papper, vilket 80% av klockorna på Chrono24 inte verkar ha…
Helt rätt! Men tips: Datejust. Perfekt första.Mer classy, mer sofistikerad och både sport och snygg.
 

FlipSwede

Rolex
Har har du exempel pa en OP som saldes igar @Norrlandshuvudstad .
Privatkop bor ju vara billigare.


(Kan ju tillaggas att samma klocka ropades ut for 42' for knappt en manad sedan och blev da inte sald. Sa det gar fort uppat.)


Har en 31mm som kommer pa Tisdag

 
Har har du exempel pa en OP som saldes igar @Norrlandshuvudstad .
Privatkop bor ju vara billigare.


(Kan ju tillaggas att samma klocka ropades ut for 42' for knappt en manad sedan och blev da inte sald. Sa det gar fort uppat.)


Har en 31mm som kommer pa Tisdag

Tack!
 

Kibo

Cartier
Stort tack! Jag har suttit ett par dagar och kikat runt och måste tyvärr för din skull säga att jag fastnat för OP främst, därefter datejusten och sist av dom Explorer..

Hur står sig de äldre OP som ligger runt 60-80k på exempelvis Chrono24? Blir man utskrattad av riktiga rolexfans? 😅
Självklart blir du inte utskrattad. Förstår inte alls varför du funderar på det.
 

Gustav92

Omega
Tänkte försöka använda denna tråd för att få svar på en fråga. Jag har ställt mig i kö hos en AD vad gäller en Rolex klocka. Hur fungerar det att pruta hos Rolex AD nuförtiden? Eller ska man bara vara tacksam att man får köpa en klocka till listpris?
 

FlipSwede

Rolex
Tänkte försöka använda denna tråd för att få svar på en fråga. Jag har ställt mig i kö hos en AD vad gäller en Rolex klocka. Hur fungerar det att pruta hos Rolex AD nuförtiden? Eller ska man bara vara tacksam att man får köpa en klocka till listpris?
Du svarar pa din egen fraga.
Naturligtvis ska du fraga om det gar att gora nagot pa priset,det gor jag alltid oavsett vad,men svaret hos Rolex ar NEJ.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tänkte försöka använda denna tråd för att få svar på en fråga. Jag har ställt mig i kö hos en AD vad gäller en Rolex klocka. Hur fungerar det att pruta hos Rolex AD nuförtiden? Eller ska man bara vara tacksam att man får köpa en klocka till listpris?
Tror att du besvarar din egen fråga. Om du lyckats ställa dig i kö för en Rolex som kan ta 6-18månader är chansen att pruta inte kommer gå så bra. Möjligtvis att du kan få en annan klocka eller tillbehör till ett lägre pris.
 

Gustav92

Omega
Tror att du besvarar din egen fråga. Om du lyckats ställa dig i kö för en Rolex som kan ta 6-18månader är chansen att pruta inte kommer gå så bra. Möjligtvis att du kan få en annan klocka eller tillbehör till ett lägre pris.
Misstänkte det. Kan det kanske bli omvänd effekt att jag inte får köpa något klocka alls? Vill inte "göra bort mig", när jag väl väntat länge på en klocka jag vill ha.
 

FlipSwede

Rolex
Misstänkte det. Kan det kanske bli omvänd effekt att jag inte får köpa något klocka alls? Vill inte "göra bort mig", när jag väl väntat länge på en klocka jag vill ha.
Sjalvklart ska du fraga om de kan gora nagot pa priset eller skicka med nagon tramsig reklampryl (keps/skjorta/golfbollar/penna/reseetui/etc)
Men utga fran att det ar Nej och sa ar det bra med det.
Och givetvis som @Deskdiversthlm skriver sa gor du det vid koptillfallet nar klockan ligger framfor dig.

Far man lov att fraga vad det ar du vantar pa?
 

Gustav92

Omega
Sjalvklart ska du fraga om de kan gora nagot pa priset eller skicka med nagon tramsig reklampryl (keps/skjorta/golfbollar/penna/reseetui/etc)
Men utga fran att det ar Nej och sa ar det bra med det.
Och givetvis som @Deskdiversthlm skriver sa gor du det vid koptillfallet nar klockan ligger framfor dig.

Far man lov att fraga vad det ar du vantar pa?
Tack för bra och utförliga svar från erfarna herrar. Går i väntans tider på en Explorer I. Tiden (ironiskt nog) går väldigt långsamt när man väntar på sin första Rolex :D
 

FlipSwede

Rolex
Tack för bra och utförliga svar från erfarna herrar. Går i väntans tider på en Explorer I. Tiden (ironiskt nog) går väldigt långsamt när man väntar på sin första Rolex :D
Den som vantar pa nagot gott vantar alltid forlange...eller hur det nu var ;)
Grattis till en fin klocka och hoppas du hinner fa den innan nasta prishojning sker.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Fick precis hem min därifrån med plats för 4. Jäkligt bra kvalitet 👍 Kan verkligen rekommenderas.
20220325_130204.jpg
Hur är storleken på kuddarna? Fungerar de med länkar justerad för mindre handleder? Tar vi min watchwinder från Wolf som exempel så var kudden (som jag beställde i en mindre storlek) för stor. Kunde inte stänga låset utan "lite" våld.
 

FlipSwede

Rolex
Intressant att du nämnde prishöjning. Vad jag förstår så blev det en prishöjning i år. När "förväntas" nästa bli isåfall? Hur ser historiken ut?
Ingen som vet nar om eller hur mycket mer an Rolex sjalva.
Men med tanke pa hur inflationen ser ut,ravarupriser som gar spikrakt uppat och hur liten prishojningen var 1/1/2022 sa blir jag mycket forvanad om inte en rejal justering kommer senast 1/1/2023.

Men som sagt det ar bara mina spekulationer och jag har inga bevis at varesig ena eller andra hallet.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Hur är storleken på kuddarna? Fungerar de med länkar justerad för mindre handleder? Tar vi min watchwinder från Wolf som exempel så var kudden (som jag beställde i en mindre storlek) för stor. Kunde inte stänga låset utan "lite" våld.
Du kan skriva att du vill ha mindre kuddar i informationen när du beställer om jag kommer ihåg rätt. Jag tror iaf det var så jag gjorde när jag beställde en åt min brorsa förra året.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för bra och utförliga svar från erfarna herrar. Går i väntans tider på en Explorer I. Tiden (ironiskt nog) går väldigt långsamt när man väntar på sin första Rolex :D
Den modellen ska du vara glad att stå på listan för. Den steg mycket i pris i år. Rolex brukar höja med ungefär 5-7 % årligen har jag för mig.
 

Bonumm

Panerai
Hur är storleken på kuddarna? Fungerar de med länkar justerad för mindre handleder? Tar vi min watchwinder från Wolf som exempel så var kudden (som jag beställde i en mindre storlek) för stor. Kunde inte stänga låset utan "lite" våld.
De är lite tajta för mina klockor, men det går att stänga med lagom våld. Jag har små handleder ca 16,5 cm. Min AP är bara stängd med halva låset, den får jag inte ihop på kudden.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Du kan skriva att du vill ha mindre kuddar i informationen när du beställer om jag kommer ihåg rätt. Jag tror iaf det var så jag gjorde när jag beställde en åt min brorsa förra året.
De är lite tajta för mina klockor, men det går att stänga med lagom våld. Jag har små handleder ca 16,5 cm. Min AP är bara stängd med halva låset, den får jag inte ihop på kudden.
Har bebishandleder på 15,5cm. Slänger iväg ett mejl och kollar hur det ser ut med mindre kuddar. Tack!
 

Gustav92

Omega
Ingen som vet nar om eller hur mycket mer an Rolex sjalva.
Men med tanke pa hur inflationen ser ut,ravarupriser som gar spikrakt uppat och hur liten prishojningen var 1/1/2022 sa blir jag mycket forvanad om inte en rejal justering kommer senast 1/1/2023.

Men som sagt det ar bara mina spekulationer och jag har inga bevis at varesig ena eller andra hallet.
Den modellen ska du vara glad att stå på listan för. Den steg mycket i pris i år. Rolex brukar höja med ungefär 5-7 % årligen har jag för mig.
Kanon svar. Tack för input gällande dessa frågor. Mao gäller det spänna fast sig och åka med 😃
 
Topp