• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Per

Björklövens finest
2-Faktor
de är nog väl medvetna om att risken sjunker rejält att bli av med sin AD om klockorna går utomlands

går de dessutom utanför EU som taxfree klockor finns det väl momsfördelar för både köpare och säljare (dvs de som ska dela på vinsten)
Att det händer är ett faktum. Jag tror i ärlighetens namn inte att varumärkena bryr sig. Gråhandeln är ju i grunden skapad för att ADs har för höga kvoter att nå. De måste köpa klockor för ett visst belopp varje månad/kvartal/år. Tillverkarna får sina pengar oavsett hur och var klockorna i slutändan säljs.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Så skulle det kunna vara. Hade det varit jag och syftet varit att maxa avansen hade jag dock lagt ut den på Blocket pronto som BNIB hellre än att sälja en med deskdives. Men vem vet, surret kring denna klocka kan ju öka ännu mer och 2:a handspriserna förtsätta uppåt.

Surret är öronbedövade och priset ska upp upp upp :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
Tycker det är dax att vi summerar denna tråd nu, det är på tok för mycket spekulationer om hur saker funkar.

Varje AD får x-antal klockor av varje modell enligt en forecast från Rolex.
Antalet kan ändras under året men, man får en fingervisning om vad man kommer få.
Till den forecasten kan man lägga till ytterligare beställningar om behov finns.
Att lägga till beställningar på sportmodeller i stål kommer troligen inte generera i mer av den varan, men att beställa en 31mm DJ i G/S kommer så klart att generera en leverans och i förlängningen en försäljning.
Faktumet är varje AD nu måste prioritera sina kunder, man måste dels bibehålla bra relationer med kunder som handlar annat än Rolex.

Men behovet av att bygga nya relationer finns så klart med, men en kund som handlat mycket och inte bara Rolex och företrädesvis sportstål kommer med all trolighet bli prioriterade före en kund som inte handlat tidigare eller handlat mindre.

Summeringen blir att för att få köpa de mest eftertraktade modellerna är att handlat annat eller ha tur.
Enligt mig är detta en av de stora anledningarna till att efterfrågan ökat och rabatterna har försvunnit i stort sett helt från sportstål.
Tendenserna att butiker slutar med listor till större utsträckning är förståelig, all tid de måste lägga på att svara på mail och telefonsamtal från alla kunder som sitter hemma och hoppas lär vara massiv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker det är dax att vi summerar denna tråd nu, det är på tok för mycket spekulationer om hur saker funkar.

Varje AD får x-antal klockor av varje modell enligt en forecast från Rolex.
Antalet kan ändras under året men, man får en fingervisning om vad man kommer få.
Till den forecasten kan man lägga till ytterligare beställningar om behov finns.
Att lägga till beställningar på sportmodeller i stål kommer troligen inte generera i mer av den varan, men att beställa en 31mm DJ i G/S kommer så klart att generera en leverans och i förlängningen en försäljning.
Faktumet är varje AD nu måste prioritera sina kunder, man måste dels bibehålla bra relationer med kunder som handlar annat än Rolex.

Men behovet av att bygga nya relationer finns så klart med, men en kund som handlat mycket och inte bara Rolex och företrädesvis sportstål kommer med all trolighet bli prioriterade före en kund som inte handlat tidigare eller handlat mindre.

Summeringen blir att för att få köpa de mest eftertraktade modellerna är att handlat annat eller ha tur.
Enligt mig är detta en av de stora anledningarna till att efterfrågan ökat och rabatterna har försvunnit i stort sett helt från sportstål.
Tendenserna att butiker slutar med listor till större utsträckning är förståelig, all tid de måste lägga på att svara på mail och telefonsamtal från alla kunder som sitter hemma och hoppas lär vara massiv.
Det är väl i princip så saker alltid fungerat? Idag så lovar jag dig att det finns ADs som säljer också Rolex (precis som andra varumärken) direkt till gråhandlare. Antingen till ett premium eller bundlat med andra klockor de vill bli av med.

Jag säger inte att alla gör det men det är naivt att inte tro att det sker.

På samma sätt så känner jag folk som helt utan relation fått köpa stålsport när de köpt annat samtidigt. Det går dock absolut in under begreppet prioritet som du nämner.

Man bör inte vara naiv och tror att alla ADs blint agerar vinstambassadör och ger bort klockor till vem som helst under marknadspris. Det är nog sällsynt med tanke på den hajp som råder.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
Det är väl i princip så saker alltid fungerat? Idag så lovar jag dig att det finns ADs som säljer också Rolex (precis som andra varumärken) direkt till gråhandlare. Antingen till ett premium eller bundlat med andra klockor de vill bli av med.

Jag säger inte att alla gör det men det är naivt att inte tro att det sker.

På samma sätt så känner jag folk som helt utan relation fått köpa stålsport när de köpt annat samtidigt. Det går dock absolut in under begreppet prioritet som du nämner.

Man bör inte vara naiv och tror att alla ADs blint agerar vinstambassadör och ger bort klockor till vem som helst under marknadspris. Det är nog sällsynt med tanke på den hajp som råder.

Att sportstål fungerar som "deal sweetener" är ingen nyhet att få sälja 3st bitar av ett varumärke man inte säljer sånna mängder av är förståeligt. Då även den försäljningen krävs för att överleva.
Butikerna måste därför precis som du skriver prioritera hur de nyttjar det antalet de får.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag fick mail i igår eftermiddag, svaret till mig var att det inte hade kommit in några alls till ADn ifråga. De kunde heller inte säga exakt när de kunde tänkas få just GMT levererade heller.

Varför skulle det vara någon allmän vetskap om när just JAG skulle få en klocka? Det beror väl helt på om jag vill dela med mig av det, och ingenting du kan veta?
Och Ang bilderna så säger jag som jag sagt förut. Att lägga ut bilder på dussinklockor som tex Speedy PRO och Datejust känns rätt onödigt och tillför inte någon tråd något. Däremot så skulle bilder på exempelvis en 126710blro vara intressanta, då forumet inte är översvämmat av dem direkt. Så, om jag får hämta en sådan relativt tidigt, så kommer jag såklart att lägga upp bilder i både denna tråden, då det har med väntetider att göra, och i GMT tråden av naturliga skäl.

Mvh
Skjut inte budbäraren. Jag har bara sammanställt info som du har delat med dig. Med tanke på alla dina oändliga inlägg om hur förväntansfull du är så blir det såklart tråkigt att du inte delar med dig av den infon när du får den, om du får den...

89C6531A-26F0-4067-BC62-6C74804DBED0.png
 
Skjut inte budbäraren. Jag har bara sammanställt info som du har delat med dig. Med tanke på alla dina oändliga inlägg om hur förväntansfull du är så blir det såklart tråkigt att du inte delar med dig av den infon när du får den, om du får den...

89C6531A-26F0-4067-BC62-6C74804DBED0.png
Om du läser kommentarerna innan detta så ser du att det har trollas rätt friskt om och med mig.
Det var mest ett statement att jag köper klockan för att jag vill ha den. Inte för att skryta om vilken superkontakt och hur bundis jag är med alla ADs. :)
Men naturligtvis så lägger jag upp bilder på klockan efter upphämtning, förutsatt att det känns som att det då tillför trådarna någonting.
Vi får se, det beror juh lite på hur länge jag får vänta också, har juh som sagt inte hört nåt än..:(

Mvh
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om du läser kommentarerna innan detta så ser du att det har trollas rätt friskt om och med mig.
Det var mest ett statement att jag köper klockan för att jag vill ha den. Inte för att skryta om vilken superkontakt och hur bundis jag är med alla ADs. :)
Men naturligtvis så lägger jag upp bilder på klockan efter upphämtning, förutsatt att det känns som att det då tillför trådarna någonting.
Vi får se, det beror juh lite på hur länge jag får vänta också, har juh som sagt inte hört nåt än..:(

Mvh
Jag såg även att om du får ett tillräckligt bra erbjudande, så kommer du att sälja den... synd! Behåll och rocka! :)
 
Jo, jag kommer behålla, om det inte visar sig att klockan av någon anledning är helfel för just mig. Men det har jag svårt att tro att den skulle kunna vara. :)
Jag väntar med spänning på samtal eller mail!

Mvh Roffe P
 
Topp