• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Herrn

Omega
Faktumet er at ingen vet hva Rolex tenker eller hvorfor de gjör som de gjör, så uansett hvem eller hvor du frågar så du kommer du ikke få til å få noe annet en spekulasjoner.
ikke engang ADs som selger Rolex vet hvorfor Rolex gjör som de gjör eller vet hva de kommer gjöre i framtiden.
Dock argumenterer du i mot en hel del fakta som legges fram og marknaden ser ut som den gjör i dag av en anledning.
Ja, dock tror jag inte det är Rolex som skapar andrahandsmarknadspriserna då det inte är dem själva som sätter andrahandsmarknadspriserna. Jag tror istället att andrahandsmarknadspriserna drivs upp om spekulativa intressen. Och att en beggad rolle skulle vara mer än det dubbla värd än en ny Rolex är bara nonsens. Om Rolex slutade producera sina klockor, så kan det finnas anledning till att priserna ökar. Men så är inte fallet idag. Om du bara väntar så kan du få köpa en Rolex till halva priset än vad som erbjuds på andrahandsmarknaden. Vilket har tre fördelar, om du köper en ny Rolex, så köper du billigare, om du köper en ny Rolex så köper du till full WW-garanti, om du köper en ny Rolex så ges du möjligheten att tjäna pengar när du säljer den på andrahandsmarknaden. Det är helt ologiskt att någon då köper en beggad Rolex. Ändå sker det, och vad beror det på? Tid? Menar du att du inte skulle vänta 2 år på en ny Rolex för att få köpa en sådan för halva priset?

Varför ökade Bitcoin i värde?
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Men andrahandsmarkanden säljer samma Mahognypaneler (begagnat) med samma Rolex-stämpel som Rolex säljer nytt, faktum är, det är samma produkt. Varför skulle Rolex låta andrahandsmarknaden tjäna "deras" pengar?

Stålrolex är spånskivan. Svaret på din fråga är att Rolex är bättre än dig på att ta hand om ett varumärke. Folk som betalar marknadspris för Rolex är folk som har råd att köpa klockor ädelmetall, och företag som höjer priser för att matcha efterfrågan kan inte göra det lika länge som Rolex kunnat kvarstå som det mest värdefulla varumärket i branschen.

F.ö är Rolex knappast de enda tillverkarna i lyxbranschen du tror är dumma nog att inte ha övervägt fördelar och nackdelar med att höja priset på instegsmodeller. Patek hade kunnat tredubbla listpriset på Nautilus i stål och ändå ligga under marknadspris. Hermes stryper tillgången till Birkins trots massiv andrahandsmarknad. LVMH köper Rimowa och börjar omedelbart strama upp leveranskedjan genom att säga upp avtal med försäljare. Förnäma vinhus i Bourgogne säljer till insiders för löjligt låga priser trots att samma viner dyker upp på auktion för x4 omedelbart därefter. Osv. Bara för att det inte passar in i din logik och snickar/aktiemäklaranalogi betyder inte att alla dessa framgångsrika företag gör fel eller begår affärsmässiga misstag.

Om du är nyfiken på hur resonemanget kan gå så har Hodinkee en in-depth-artikel från ganska nyligen där Thierry Stern på Patek intervjuas ang varför de envisas med att inte öka produktionen alt höja priset på stålmodeller. Bäst är att läsa artikeln men summa summarum så används Audemars Piguet som ett avskräckande exempel där fokus på sportmodeller i stål leder till en devaluering av varumärket. Vad tror du bidrar till mera mytbildning? Att eftertraktade modeller med uppnåeliga listpriser är ”ömöjliga” att hitta eller att överprissatta stålklockor ligger och dräller i diskarna till den grad att Richemont måste köpa tillbaka klockor från ADs och förstöra dem för att förhindra devaluering av varumärken pga gråhandel med rabatter?
 
Senast ändrad:

Herrn

Omega
Stålrolex är spånskivan. Svaret på din fråga är att Rolex är bättre än dig på att ta hand om ett varumärke. Folk som betalar marknadspris för Rolex är folk som har råd att köpa klockor ädelmetall, och företag som höjer priser för att matcha efterfrågan kan inte göra det lika länge som Rolex kunnat kvarstå som det mest värdefulla varumärket i branschen.

F.ö är Rolex knappast de enda tillverkarna i lyxbranschen du tror är dumma nog att inte ha övervägt fördelar och nackdelar med att höja priset på instegsmodeller. Patek hade kunnat tredubbla listpriset på Nautilus i stål och ändå ligga under marknadspris. Hermes stryper tillgången till Birkins trots massiv andrahandsmarknad. LVMH köper Rimowa och börjar omedelbart strama upp leveranskedjan genom att säga upp avtal med försäljare. Förnäma vinhus i Bourgogne säljer till insiders för löjligt låga priser trots att samma viner dyker upp på auktion för x4 omedelbart därefter. Osv. Bara för att det inte passar in i din logik och snickar/aktiemäklaranalogi betyder inte att alla dessa framgångsrika företag gör fel eller begår affärsmässiga misstag.
Det du säger kanske stämmer. Det är svårverifierat. Kan ens du verifiera det du säger? Sedan människor är rationella individer, i det längsta, så bör dessa vinstmaximera, annars gör någon annan det på deras bekostnad. Rolex förlorar alltså, enligt dig, medvetet miljarder kronor, ibland mer än 200% av sina marginaler, för att vadå? För att de ska tjäna pengar imorgon? Finns det ens en kontradiktion här undrar du? Enligt efterfrågan så skulle Rolex ju kunna sälja till mycket högre priser än vad de säljer för, eller försöker du säga någonting annat? Sedan Lyxartiklar är en veblen-vara så borde ju efterfrågan öka i och med att priset ökar, ellerhur? Eller blev det överkurs för dig nu?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det du säger kanske stämmer. Det är svårverifierat. Kan ens du verifiera det du säger? Sedan människor är rationella individer, i det längsta, så bör dessa vinstmaximera, annars gör någon annan det på deras bekostnad. Rolex förlorar alltså, enligt dig, medvetet miljarder kronor, ibland mer än 200% av sina marginaler, för att vadå? För att de ska tjäna pengar imorgon? Finns det ens en kontradiktion här undrar du? Enligt efterfrågan så skulle Rolex ju kunna sälja till mycket högre priser än vad de säljer för. Sedan Lyxartiklar är en veblen-vara så borde ju efterfrågan öka i och med att priset ökar, ellerhur? Eller blev det överkurs för dig nu?
Ok. Markanden är het just nu. Rolex skulle kunna höja priserna.
Vad händer sedan då, när marknaden svalnar? Ska Rolex sänka priserna igen? Eller ska ADs rea ut klockorna?

Det om något kommer att förstöra varumärket i långa loppet.
 

Herrn

Omega
Ok. Markanden är het just nu. Rolex skulle kunna höja priserna.
Vad händer sedan då, när marknaden svalnar? Ska Rolex sänka priserna igen? Eller ska ADs rea ut klockorna?

Det om något kommer att förstöra varumärket i långa loppet.
Så till frågan, är en stålrolle med 91 000 SEK i listpris värd 180 000 SEK? Om marknaden som du säger är het, innebär det då som du också säger att när den svalnar, så kommer priserna att sjunka? Om alla vet att marknaden är het, och att den någon gång framöver kommer svalna, varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset när man kan köpa en ny till halva priset? (se ursprunglig fråga nedan)

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så till frågan, är en stålrolle med 91 000 SEK i listpris värd 180 000 SEK? Om marknaden som du säger är het, innebär det då som du också säger att när den svalnar, så kommer priserna att sjunka? Om alla vet att marknaden är het, och att den någon gång framöver kommer svalna, varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset när man kan köpa en ny till halva priset? (se ursprunglig fråga nedan)
Du kan inte köpa en ny, har inte det tydligjorts nu?
 

ETMC

Omega
Så till frågan, är en stålrolle med 91 000 SEK i listpris värd 180 000 SEK? Om marknaden som du säger är het, innebär det då som du också säger att när den svalnar, så kommer priserna att sjunka? Om alla vet att marknaden är het, och att den någon gång framöver kommer svalna, varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset när man kan köpa en ny till halva priset? (se ursprunglig fråga nedan)
Kan du? ;)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ja, dock tror jag inte det är Rolex som skapar andrahandsmarknadspriserna då det inte är dem själva som sätter andrahandsmarknadspriserna. Jag tror istället att andrahandsmarknadspriserna drivs upp om spekulativa intressen. Och att en beggad rolle skulle vara mer än det dubbla värd än en ny Rolex är bara nonsens. Om Rolex slutade producera sina klockor, så kan det finnas anledning till att priserna ökar. Men så är inte fallet idag. Om du bara väntar så kan du få köpa en Rolex till halva priset än vad som erbjuds på andrahandsmarknaden. Vilket har tre fördelar, om du köper en ny Rolex, så köper du billigare, om du köper en ny Rolex så köper du till full WW-garanti, om du köper en ny Rolex så ges du möjligheten att tjäna pengar när du säljer den på andrahandsmarknaden. Det är helt ologiskt att någon då köper en beggad Rolex. Ändå sker det, och vad beror det på? Tid? Menar du att du inte skulle vänta 2 år på en ny Rolex för att få köpa en sådan för halva priset?

Varför ökade Bitcoin i värde?

Jo, Rolex styrer prisene på andrehandsmarknaden ved å strype tilgangen på nye klokker og dermed skaper et mye sterkere varemerke og et ha-begär som på sikt gjör at de kommer selge en hel del klokker for et mye höyere pris en de gjör i dag.
Du får gjerne tycke det er ologisk at folk kjöper beggade klokker for doble priset, men det er sånn virkeligheten ser ut uansett om du velger å tro det eller ikke.
Selvfølgelig er det mange som står på venteliste også, men som det ser ut i dag som kommer du med største sannsynlighet få som svar at ventelistene er stengt uansett hvem du kontakter.
Du kan kanskje få tak på en sub eller gmt om du samtidig kjøper noen andre modeller i guld, men det kommer troligen koste deg en hel del mer en å kjøpe en på gråmarknaden.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Så till frågan, är en stålrolle med 91 000 SEK i listpris värd 180 000 SEK? Om marknaden som du säger är het, innebär det då som du också säger att när den svalnar, så kommer priserna att sjunka? Om alla vet att marknaden är het, och att den någon gång framöver kommer svalna, varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset när man kan köpa en ny till halva priset? (se ursprunglig fråga nedan)
Just nu är marknadspriset det dubbla. Kommer det alltid att vara så, förmodligen inte.

Även om priserna går ned så är det ingen garanti att du får tag på en.
Du betalar marknadspris för att slippa köa och vänta på något som kanske aldrig kommer...
 

ChumpTime

Panerai
Det du säger kanske stämmer. Det är svårverifierat. Kan ens du verifiera det du säger? Sedan människor är rationella individer, i det längsta, så bör dessa vinstmaximera, annars gör någon annan det på deras bekostnad. Rolex förlorar alltså, enligt dig, medvetet miljarder kronor, ibland mer än 200% av sina marginaler, för att vadå? För att de ska tjäna pengar imorgon? Finns det ens en kontradiktion här undrar du? Enligt efterfrågan så skulle Rolex ju kunna sälja till mycket högre priser än vad de säljer för, eller försöker du säga någonting annat? Sedan Lyxartiklar är en veblen-vara så borde ju efterfrågan öka i och med att priset ökar, ellerhur? Eller blev det överkurs för dig nu?

Fantastiskt, en slyngel som försöker namedroppa ett begrepp från översiktkurs 0p i ekonomi och tror att det ska mästra någon. Nej, det är ingen absolut sanning att ”lyxartiklar är en Veblen-vara”. Vad fan det nu ska ha för relevans utan sammanhang. En stålrolex kan lika gärna bete sig som en Giffen good såtillvida att de är de enda Rolex en ”fattig” svennebanan har råd med.

Vad du tycker företagen bör eller inte bör göra för att vinstmaximera är fullständigt irrelevant. Ingen i hela vida världen utom du själv litar på att du skulle vara bättre på att driva lyxkonglomerat än vad de som styr ovan nämnda aktörer gör.

Vad är det du vill att jag ska verifiera? Huruvida företagens drag är smarta eller ej? Jag tänker inte slösa tid på att försöka gräva upp uppgifter från privatägda bolag. Men se iaf LVMHs aktiekurs nedan.
FC9236CB-1DE2-46DA-91F8-A10AD3E9F33A.jpeg
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
*host* Hela det här forumets existens motbevisar väl detta. :)

Verklighetsobservationer är maktlösa inför den högborne herre som bemästrat grundläggande mikroekonomi, tror att världen kan förklaras med två korsande kurvor och tycker att en wedge = OMG DE HADE KUNNAT TJÄNA SÅ MKT MER PENGAR !!$!

But I demur. Vi har alla varit 19-årig handelsetta som märkt att de coola grabbarna alla har Rolex, börjat titta på en fet rolle, blivit bitter över prisläget men sen kommit fram till att det är verkligheten som har fel och kursboken som har rätt.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Så till frågan, är en stålrolle med 91 000 SEK i listpris värd 180 000 SEK? Om marknaden som du säger är het, innebär det då som du också säger att när den svalnar, så kommer priserna att sjunka? Om alla vet att marknaden är het, och att den någon gång framöver kommer svalna, varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset när man kan köpa en ny till halva priset? (se ursprunglig fråga nedan)

Ingen vet om marknaden kommer fortsette å gå upp eller om den kommer gå ned.

- Det finns en hel del som venter på bedre tider og en svalere marknad, men det har ikke vært noen bra strategi enda ihvertfall.

- Det finns en hel del personer som er villige til å betale premium selv om det betyr at de kommer tape en hel del penger på sikt.

- Det finns en hel del personer som tror at Rolex alltid kommer gå opp i pris og derfor kjöper uansett hva de koster. Tills nu har det funkat. Om det fortsetter er det bare tiden som kan vise.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Klart vi befinner oss i en bubbla och den kommer som alla andra bubblor att spricka en vacker dag.
Men som vanligt är det ingen som vet när. Kan bli i höst, kan bli om 5 år eller 10 år...
 

Rivalen

Rolex
Av alla nya AD-sålda stål-Rolex, hur många hamnar på den hysteriska andrahandsmarkneden direkt efter köp och hur många säljs verkligen för de spektakulära priser vi ser säljare erbjuder?

Är AD mer benägen att sälja till köpare som de känner inte omgående kommer att flippa för pengen. Flyttar de fram seriösare kunder i kölistan och försöker hålla tänkbara flippare längst bak i kön?

Vad tror ni, vilka erfarenheter har ni?

Gissar att bubblan spricker när börsen rasar och folk tappar modet och tron. Inom 2 år gissar jag att börsen gått ner ca 30-50%.
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Vi vet att det kommer upphöra, frågan är när.

Klart vi befinner oss i en bubbla och den kommer som alla andra bubblor att spricka en vacker dag.
Men som vanligt är det ingen som vet när. Kan bli i höst, kan bli om 5 år eller 10 år...
At det ikke kommer til å fortsette upp i all evighet er sikkert, og troligen kommer ikke en stål Daytona selges til 300k i all evighet (er vel ikke helt der enda heller), men at prisene kommer droppe er det ingen som kan si med sikkerhet.
 

alexda

Omega
Bara det att det är en bubbla bevisar på att människor inte är rationella (när det handlar om lyxartiklar) utan styrs av känslor. Har du pengarna att lägga så tänker inte människan rationellt (punkt!).

Sedan vad gäller vad ett objekt är värd så är det enbart människan (marknaden/kunden) som styr detta. Det är väl inga konstigheter? Det har ett pris baserat på vad majoriteten av marknaden är villiga att betala.

Mer orimligt är att någon betalat en halv miljard för den här tavlan....
 

Bilagor

  • 1400x-1.jpg
    1400x-1.jpg
    69.2 KB · Visningar: 3

Herrn

Omega
Av alla nya AD-sålda stål-Rolex, hur många hamnar på den hysteriska andrahandsmarkneden direkt efter köp och hur många säljs verkligen för de spektakulära priser vi ser säljare erbjuder?

Gissar att bubblan spricker när börsen rasar och folk tappar modet och tron. Inom 2 år gissar jag att börsen gått ner ca 30-50%.
Det är precis den här frågan jag ställer mig, och till forumet. Det vi ser idag är troligtvis ett sätt för ett fåtal individer att tjäna pengar genom alternativa investeringar. Liksom Bitcoin och andra spekulativa derivat.

*host* Hela det här forumets existens motbevisar väl detta. :)
haha var snäll nu. :arghh::D

Fantastiskt, en slyngel som försöker namedroppa ett begrepp från översiktkurs 0p i ekonomi och tror att det ska mästra någon. Nej, det är ingen absolut sanning att ”lyxartiklar är en Veblen-vara”. Vad fan det nu ska ha för relevans utan sammanhang. En stålrolex kan lika gärna bete sig som en Giffen good såtillvida att de är de enda Rolex en ”fattig” svennebanan har råd med.
FC9236CB-1DE2-46DA-91F8-A10AD3E9F33A.jpeg

Det säger du? Jag kan berätta för dig att så är inte fallet med mina "0p" (hp) ekonomi. Men du kan väl förklara, för mig, och oss andra, vilken vara det är som gör att just Rolex höjts i pris? Eller låt mig omformulera mig, menar du att då Rolex höjs i pris, så leder det till att den typiska Rolexköparen köper fler Rolex och väljer då istället bort att köpa t.ex. en Breguet/Lange Söhne när de når liknande prisnivåer? Makes a lot of sense. Handelsettan. :facepalm::pompus:

Btw, att tro att LVMH har en stegrande aktiekurs pga. att de håller tillbaka på försäljning är inte ens ett påstående som går att bemöta. Du kan väl komma över och ta över min avdelnings trading så får vi se hur långvarig du blir.
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
D
haha var snäll nu. :arghh::D

Jag menar allvar. Ingen behöver lägga mer än två hundra spänn för att få något på armen som håller tiden, eller om man ska vara i skitiga miljöer så säg tusen spänn för en G-shock. Och vem behöver nåt på armen när de flesta arbetsplatser och mobiltelefoner ändå redan har klockor synliga på alla skärmar? "Smartklockor" ger förvisso ny funktionalitet där hälsoaspekten kan tillföra värde som motiverar att lägga fler tusenlappar ...

Allt annat vi diskuterar här är irrationellt, subjektivt, glädje och tyckanden. Det är inte dåligt, det är bra. Människan är till stora delar irrationell, och det är en del av vad som gör oss mänskliga. Om man nödvändigtvis ska klä det i vetenskapliga termer så är väl "Behavioral economics" mer relevant än "micro". :)
 

Rivalen

Rolex
Om det är få, riktigt få, som flippar direkt efter köp till dessa hysteriska priser, så är det väl rimligt att Rolex höjer priserna lite trevande och inte rusar på. För höjer priserna gör de ju. Det är väl också rimligt att de inte tokinvesterar i höjd produktionskapacitet innan de vet vad för slags bubbla detta är?

Batman, är den höjd 1 eller 2 ggr hittills i år? , Senaste - var det mitten juli (?) höjdes den ca 5k från 86 till 91.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det säger du? Jag kan berätta för dig att så är inte fallet med mina "0p" (hp) ekonomi. Men du kan väl förklara, för mig, och oss andra, vilken vara det är som gör att just Rolex höjts i pris? Eller låt mig omformulera mig, menar du att då Rolex höjs i pris, så leder det till att den typiska Rolexköparen köper fler Rolex och väljer då istället bort att köpa t.ex. en Breguet/Lange Söhne när de når liknande prisnivåer? Makes a lot of sense. Handelsettan. :facepalm::pompus:

Lol. Googla ”veblen good”
 

ChumpTime

Panerai
Det säger du? Jag kan berätta för dig att så är inte fallet med mina "0p" (hp) ekonomi. Men du kan väl förklara, för mig, och oss andra, vilken vara det är som gör att just Rolex höjts i pris? Eller låt mig omformulera mig, menar du att då Rolex höjs i pris, så leder det till att den typiska Rolexköparen köper fler Rolex och väljer då istället bort att köpa t.ex. en Breguet/Lange Söhne när de når liknande prisnivåer? Makes a lot of sense. Handelsettan. :facepalm::pompus:

Btw, att tro att LVMH har en stegrande aktiekurs pga. att de håller tillbaka på försäljning är inte ens ett påstående som går att bemöta. Du kan väl komma över och ta över min avdelnings trading så får vi se hur långvarig du blir.

Du har uppenbarligen ingen koll på begreppen du själv slänger omkring dig. Du menar alltså att Rolex i sportstål är en Veblenvara medan andra lyxklockor inkl alla andra Rolexklockor INTE är det? Det är uppåt väggarna fel. Att några av de billigaste klockorna Rolex erbjuder skulle ha ett inverterat pris/efterfrågan-förhållande pga Vebleneffekt men att riktiga statusvaror från samma tillverkare inte lyder under samma lag?

Veblens ursprungliga tes säger också att efterfrågan på en Veblenvara ska minska om priset sänks. Tror du att det gäller för din GMT-II som du tjatat om i så många trådar redan?

Med tanke på vad du presterat i tråden skulle jag inte byta hela din tradingavdelning mot en folköl. Ditt tjat om att X är dumma för att de inte följer dina simplistiska råd och antaganden, grundat i att du inte tycks kunna rationalisera varför du inte vill betala vad det kostar för att få tag på en Batman, är inget annat än ren Dunning-Kruger. Jag utger mig inte för att VETA varför Rolex, LVMH eller någon annan väljer att göra som de gör. Jag har bara påpekat att det 1. Går bra för dem och att 2. Du inte har gjort något som helst intryck som föranleder tilltro till din teori om vad Rolex borde eller inte borde göra.
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Om det är få, riktigt få, som flippar direkt efter köp till dessa hysteriska priser, så är det väl rimligt att Rolex höjer priserna lite trevande och inte rusar på. För höjer priserna gör de ju. Det är väl också rimligt att de inte tokinvesterar i höjd produktionskapacitet innan de vet vad för slags bubbla detta är?

Batman, är den höjd 1 eller 2 ggr hittills i år? , Senaste - var det mitten juli (?) höjdes den ca 5k från 86 till 91.

Rolex har i själva verket höjt sina priser bra mycket snabbare än inflationen. Bilden tagen från ablogtowatch.
FC941862-2187-42F4-AA64-DE92042982BD.jpeg


Man ska inte glömma att en del av prisinflationen på marknaden också beror på billiga pengar, dålig avkastningspotential på många investeringsslag, växande global medelklass, stark CHF, och hemma härvid en SEK som spolats ner i toaletten.

Jag får veckovis ett mejlutskick av en gubbe i Zürich som fungerar som någon slags likvidator för Klockgrossister och troligen AD. Priserna han postar är inte uppåt väggarna galna i CHF mätt men med rådande växelkurs blir det ju som sagt 180k för en pepsi/batman. I världens mest självgoda land är det lätt att glömma att Sverige i själva verket har stagnerat ordentligt de senaste åren med rentav sjunkande BNP per capita mätt i PPP och särskilt vid köp av importvaror.
 

Rivalen

Rolex
Övre kurvan är reella priser? Undre kurvan är samma pengar fast med inflationen borträknad? Om en Daytona kostade USD 450-500 ( https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.php ) 1964 så har priserna gått upp ca 4-5 ggr inflationen borträknad? Låter inte så farligt, eller är det mycket på 55 år? Synd att de inte började på ett korrekt pris 64 isf 0. Undrar om det är branschspecifik inflation som räknats bort eller om det är någon mer övergripande inflationberäkning/index som ligger till grund. Jag medger gärna att jag inte förmår att dra så mycket slutsatser av den grafen. Hade gärna sett utveckling av ett välkänt konsumentprisindex som komplement.

Edit; SCBs KPI har gått 10 ggr mellan jan 64 och jan 12. Om Daytonan kostade USD 500 64 och 13000 2012 så har den stuckit 26 ggr. Då har vi inte de sista 7 åren. Ok släpper detta nu, men lite kul är det.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ram/konsumentprisindex-kpi/kpi-index-1949100/

Edit 2: Om jag tolkar rätt så har börsen AFVGX gått typ 88 ggr under samma tid. Kan vara Ok att ta med det när klockspekulation och börsspekulation börjar närma sig varandra. https://rikatillsammans.se/affarsvarldens-generalindex-afgx-historiska-avkastning-1901-2014/
 
Senast ändrad:
Topp