• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ronnies parfymäventyr

Ronnie

Rolex
Det är hög tid att testa lite parfymer!

Jag har ägnat väldigt lite tid åt parfymer i mitt liv. Planen är nu att hitta ett par parfymer att köpa och jag börjar resan med lite parfymprover.
Försöker hålla mig till att bara spreja en gång under hakan och en gång på handen. Det kanske är alltför snålt?
Efter 3:e parfymen övergick jag till att spreja 1 gång under tröjan, 1 gång mellan tröjan och halsen och 1 gång på armen.
Efter 4:e parfymen lärde jag mig att de här parfymerna kräver fler sprejningar än så.

Fr o m 5:e parfymen kör jag 3 sprejningar på varje sida om halsen (vid nyckelbenen).
Fr o m 9:e parfymen kör jag 2 sprejningar på varje sida om halsen (vid nyckelbenen) och 1 på handleden.

Det här är mest för att arkivera mina intryck och kanske ragga tips på ytterligare parfymer så småningom, men kommentera gärna!

1) Kajal - Dahab (Fruktig/orientalisk)
Det luktar såna där mjuka godissockerbitar och lite blommigt eller fruktigt. Väldigt gott, men första intrycket var att det är en lite tjejig parfym. 🍏
Tyckte också att den var väldigt diskret. Efter en knapp timme kände jag sällan av den annat än om jag satte näsan mot huden eller lät doften byggas upp under täcket.
Har burit parfymen i större doser senare och gillar den skarpt. Väldigt fruktig och härligt godissockerbitig utan att bli för mycket.

2) Givenchy - Gentleman Réserve Privée (Bärnsten/trä?)
Det luktar som Old Spice fast kanske mildare på nåt sätt. Oj! Efter några sekunder märker jag inte av den alls om jag inte luktar direkt på huden.
Nä, det här går inte. Jag testar att spreja en gång till. Är jag lite täppt i näsan?
Det blir nog svårt att leva med den här ett par dagar, men jag ska försöka.
Aha. När den fått torka lite luktar det även lite barrigt och friskt. Senare luktade den mer träigt eller kryddigt eller nåt.
Sprayade på lite mer efter 4 timmar när jag inte kände ett spår av den längre.
Okej. Jag tror jag får byta till nästa parfym redan idag. Den luktar riktigt gott när den har torkat in lite, men är så svag att jag måste trycka näsan mot huden eller lukta innanför tröjan för att känna någonting alls.
Ett av mina första intryck av doften är att man nog blir en ansvarsfull vuxen som kör Jaguar om man använder Givenchy Gentleman Réserve Privée ett tag. 💰
Testade den igen och den är inte jättestark, men det luktar absolut gott.

3) Initio - Side Effect (Orientalisk/kryddig)
Aaron Terence Hughes: "Ooh goodness! So I've gone really tingly to my head, quite... eh... all over my face."
Jag: "Det luktar lite sött." 🍬
Behöver kanske inte trycka näsan riktigt lika nära huden för att känna nåt som med Givenchyn (efter några timmar).
Försöker att inte skriva att det luktar lite tvåligt, eftersom jag inte riktigt vet vad jag menar med det. Förknippar ändå lukten med nån hotelltvål på nåt vis.
Ganska god, men jag tror inte att sött är grejen för mig om det inte är åt citrus- eller vaniljhållet möjligtvis.
Uppdatering: efter 7 timmar efter att ha sprejat 6 ggr istället gillar jag den skarpt. Den var lite störande starkt söt tills efter många timmar -sen bara jättegod, men tyvärr hade den tappat i projektion också såklart. Doften satt i länge dock -särskilt i tröjan. Hm. Kanske får experimentera med appliceringen eller nåt.

4) Diptyque - Eau Duelle (Edp) (Vanilj)
Luktar lite som myggmedel om myggmedel luktade ganska gott. 🍦🦟
Från Pojkfrökens blogg: "Ställer vanilj och peppar mot varandra på ett sätt som gör att doften uppfattas som sval[...]" & "[...]omöjlig att överdosera"
Under tröjan försvann den helt efter en halvtimme och på armen måste jag komma extremt nära med näsan. Testar att spreja på en omgång till...
Ja- vanilj och peppar luktar det efter ett tag. Fast svalt alltså. Synd att den är så vek. Oanvändbar som parfym skulle jag säga -om man inte applicerar 10-100 ggr om dagen.
Senare test: Hm! Kanske var jag lite hård mot Eau Duelle ändå. Känner sällan av den om jag sitter still, men ibland stiger det upp en vaniljdoft om jag rör mig lite.
Tyvärr är det inte vaniljen jag vill åt, utan vanilj/peppar-kombon som bara verkar vilja dyka upp när jag sprejat på handleden. Vaniljdoften blir jag rätt snabbt trött på.

5) Frederic Malle - Iris Poudre (Iris)
Ah! Iris måste vara det tantiga i tantparfym. Min omedelbara reaktion var "Nämen vad fan!". 🌷
Sprejade på den 11:20. Får se om doften eller jag ändrar sig med tiden -annars tvättar jag bort den så jag kan avverka nästa; Heeley - Iris de Nuit också.
Gav den 40 minuter. Det luktar kanske mer typiskt den typen av tvål som en gammalt tant har valt. Man kanske gillar doften, men hoppas att den inte stannar på huden.
Det luktar Tant Iris eller Tant Siri kanske. Inez?

6) Heeley - Iris de Nuit (Iris)
Sprejade på och utstötte genast ett äcklat "Ooouuugh!".
Det luktar viol. Får mig att tänka på Violtabletter, som tilhör mina absoluta minst omtyckta godisar. 🌺
Intressant att Iris kan lukta så olika dock. Kanske är det olika delar av blomman i 5) och 6) eller så är det andra ingredienser som skiljer dem åt.
Det luktar Tant Viola.
Hm. Doften ändrade sig eller blev bara jättesvag efter ett par minuter. Nä, det luktar nog bara viol fast svagt nu. Inte intresserad -lika bra att köra nästa parfym direkt.

7) Frederic Malle - Musk Ravageur (Mysk)
Vet inte om jag förstått alls hur mysk luktar, men vill minnas att folk har beskrivit det som vaxigt -d v s som vaxljus.
Innan jag kom ihåg den beskrivningen kunde jag inte sätta fingret på hur det här luktar. Vaxigt är nog bra. Luktar det här inte lite som svalnande grillkol också? Hm.
Innanför tröjan, efter 10 minuter, tycker jag att det luktar som kläder som har legat ett dygn efter att ha blivit inrökta vid en brasa. Rynkar lite på näsan.
Kanske att en touch av detta i en parfym ger en intressant krydda, men den här parfymen i sig vet jag inte om jag tycker är väl- eller illadoftande.
Känns värt det att låta den sitta i nån timme iallafall.
Efter 20 minuter: Hm! Det här är ju en bekant doft trots allt. Förknippar den med min pappas generation (40-talister) eller äldre folk.
På nåt vis associerar jag det vaxiga med lite billig parfym -kanske p g a att den känns retro (för en ung och pigg 70-talist). Trodde jag förresten kanske att gubbar luktar såhär helt naturligt när jag var liten? :pompus:
Jag får lite grand lust att tvätta bort den innan jag åker till jobbet. Även om den är rätt diskret vill jag inte lukta farbror ute bland folk.
Efter en timme: -Vänta lite nu! Var det inte såhär Fahrenheit luktade också -fast den var uppskruvad på nåt vis? Hm.
Jag är inte så intresserad av att lukta såhär, även om det var en kul erfarenhet. Tillåter mig själv att tvätta bort den för idag och går vidare till nästa parfym istället.
Nån vecka senare har jag Musk Ravageur på mig och med nedsatt luktsinne p g a Covid tycker jag att det har luktat ganska trevligt.
Lite lätt Old-Spicigt.

8) Comme de Garcons x Monocle - Scent One Hinoki (Trä)
Första intrycken direkt efter spray: Kul! Skarpt! Lite myggmedel fast blommigare. Samtidigt lite elektrisk bilbana.
Intressant att det gjorde ont i huden när jag sprejade på den. Kanske hade jag bara gnuggat för intensivt med handduk för att få bort förra parfymen? Hm!
Jag luktar herbarium... grönt... giftigt?
Vill jag lukta såhär? Kanske. Mildare innanför tröjan än på handlederna. Kanske har jag kontaminerat tröjan med för många parfymer ändå. Hm.
Äh! Efter 5 minuter doftar det bara lite svagt växtligt. Grönt. Lätt blommigt. Jag testar att spreja lite på t-shirten för att se om jag kan känna av doften något under dagen, men jag är rädd att den försvinner lika lätt som de flesta parfymer jag nu har testat.
Dag 2 av testande: Även idag kändes det lite i huden just när jag sprejade på den. Tycker fortfarande att det luktar gott och samtidigt lite fånigt enkelt.
Tänker också att det är tveksamt om andra skulle tycka att det här doftar gott. Doften är så bekant också! Jag borde kunna peka ut nån viss grön växt som luktar såhär...
Så läser jag facit och förstår genast.
"Topp: Kamfer, trä, cypress, terpentinträd
Hjärta: Cederträ, georgyträ, tall, timjan
Bas: Vetiver, trädmossa, rökelse"
Den där bekanta doften var terpentin! Kanske gillar jag den helt enkelt för att den påminner mig om att måla med oljefärg (och att tvätta penslarna med terpentin). 🎨

9) PRO FVMVM ROMA - Acqua di Sale (Akvatisk)
Första intryck (13:30).
Fräscht och somrigt. Kanske sportigt. Finns väl tusentals parfymer som luktar såhär?
Hm. En lite ovanlig ton. Gurkskal och lite kryddigt? Ja, inte är det Dubbeldusch inte.
Väldigt behagligt, men den här doften kommer nog att försvinna rätt snabbt gissar jag.
13:50: Ja, det här luktar väldigt gott. Är det en massa aldehyd som ger parfymen den här friska, gröna karaktären?
För definitivt tankarna till sommaren och strandsemestrar.
Den håller i sig rätt bra ändå, men jag tycker nog såna här akvatiska dofter är lite jobbiga i längden tyvärr. 🚤
Har ett par andra; C.H. 212 Cool Ice och nån Lexington. Nån av dem håller lääänge men är plågsam i längden.

10) Heeley - Oranges and lemons say the bells of St. Clement’s (Citrus)
Älskar doften av ren apelsin, så jag ser fram emot den här.
Första intrycket: Det här luktar också lite tantigt. Inte lika fasansfullt som Iris, men ändå.
Svagt.
Luktar det inte lite mer nejlika än apelsin och citron?
En doft för julaftonsmorgonen kanske. 🎅

11) Frederic Malle - Vetiver extraordinaire (Vetiver)
(10:15) Fräscht men inte irriterande. Gröna växter, men inte åt det giftiga hållet som Scent One Hinoki. Ganska svagt tyvärr. ☘️
Jag hade en deodorant som luktade såhär när jag var tonåring. Nån Hugo Boss skulle jag tippa på.
Det här kanske är mer min smak än de blå dofterna, om det ska vara somrigt och fräscht. Synd att den verkar synnerligen vek.
(11:00) Okej. Doften sitter i fortfarande och är ändå hyggligt stark när jag rör på mig lite.
Senare: tycker nog att den är rätt svag och håller ganska kort tid ändå. Luktar gott gör den!

12) Maison Francis Kurkdjian Paris - Masculine Pluriel (Fougère)
(15:20) Jaha. Det här luktar gott och fräscht utan att jag alls kan beskriva parfymen mer än så.
Jag gillar't helt okej.
(15:50) Påminner om min hudkräm. Diskret.
(21:00) Lite äcklad och lite uttråkad av fräschheten. Kanske får plocka fram den här till sommaren igen.
Testar igen och tänker att det lika gärna kunde vara doften av (och kraften i) en helt okej handtvål. Det luktar rent och hygieniskt. 🧑‍⚕️

13) Penhaligon - Terrible Teddy (Läder?)
(21:00) Det här påminner om terpentinparfymen (8) fast lite mildare.
(21:10) På vad för sätt luktar det här läder? Tycker det luktar eukalyptus. Nån typ av skokräm möjligtvis... 👞
(21:20) Lite samma effekt som Vicks Vaporub -fast mycket svagare naturligtvis. Piffigt!
(21:30) Vicks Vaporub ultra-light med grön doft. Uppiggande. Inte tvålig.
Testar igen och tycker att jag nu luktar exklusivt snickeri. Får medge att jag verkar ha svårt att skilja på gröna växter och trä.

14) Kilian - Back to Black, Aphrodisiac (Gourmand)
Tjosan! Glömde spara texten.
Jaja. Uppfattar den här parfymen som rökig, söt och myskig. Behaglig. Lite farbroderlig. Inte min grej just nu. 👴🚬

--

Fick med mig 5 provremsor från Kicks ikväll:
15) Armani Stronger With You (Edt) - Lite söt på ett damigt/tvåligt sätt på nåt vis. Nja! 🧼
16) Paco Rabanne One Million Elixir - Påminner extremt mycket om Initio - Side Effect. Sött. 🍒
17) Dior Sauvage (Edp) - Frisk och fräsch men betydligt mer fruktigt sköljmedelsaktig (negativt) än Homme Intense (nedan). 🧴
18) Dolce y Gabbana - Light Blue (Edt): Frågade efter den renaste citrusdoften och det blev den här damparfymen. Mandarin? Mums! Luktar väldigt fräscht och lätt. Finns tydligen en Light Blue Pour Homme också. Kanske lite för mycket blommor (flickigt) i den här. 🍊🌺
Kan inte låta bli att lukta på provremsan flera gånger om dagen iaf.
19) Dior - Homme Intense (Edp): Storfavorit! Vad sjutton luktar det här? Pepparfriskt på något vis. Hm. Inte beroendeframkallande som D&G och inte smaskig som Kajal Dahab. Är den rent av liiite tråkig? Jag ska definitivt beställa en provflaska av den här så småningom iallafall. 👾

--

20) Diptyque - Olène (Edt)
Hade visst glömt bort den här ifrån första beställningen. Blommig säger de. Jag är rädd. 🌸
Host! Host! Host!
Herregu.
Blommigt!
Jag är inte bra på blommor, men jag är ganska säker på att jag luktar som en vandrande syrénbuske nu.

Beställde några prover till:
21) Initio - Oud for Greatness
Först luktade det väldigt starkt och friskt av nåt grönt. Vetiver och halstablett tänkte jag. 🌿
Senare luktade det mer fruktigt sött och fortfarande lite grönt. Behagligt, men kanske inte min grej alldeles.
Det kanske var muskot jag kände i början. Det luktar väl rätt starkt och friskt?
Pallar nog inte att lukta såhär exotiskt i längden. Är det patchouli framförallt som är det lite tungt söta? Har inte koll på patchouli.
7/12 (14:50): Testar igen, med bara tre sprejningar vid halsen den här gången. Nyfiken på om den här parfymen också slutade med samma doft som Oud for Happiness -en söt lite tung doft som jag inte är så förtjust i.
Otroligt frisk är den här i början. Det t o m sticker i näsan om man andas in hårt. Väldigt muskotnötigt tror jag att det är.
Efter 2 1/2 timme börjar den där söta doften dominera. 🍬
Nä men den här är ganska mysig ändå. Jag får vara försiktig med doseringen bara. Tror nog samma sak gäller Oud for Happiness.

22) Amouage - Reflection 45
Först luktade det precis som en brasa. Inte bara rök alltså, utan som att sitta vid en brasa. 🔥
Nu vet jag inte vad det luktar. Det måste vara massor av grejer i den här parfymen.
Mysk, rök och blommor? Jag vet inte. För komplext för mig att beskriva. Det luktar gott -okej?
Efter en dags användande: Det luktar alltså gott. En av de trevligaste jag testat hittills. Upplever den som diskret efter en halvtimme eller så. Personligen vill jag nog ha mer WOW för 5000:-/100 ml. Kanske lite fylligare och roligare än Dior Homme Intense, men lika (för mig) svårdefinierad. Nu ska jag kolla om ATH kallar den här "matematisk" eller hur han nu uttryckte det när han testade Dior-parfymen. Nja. "matematiskt" syftar på på hur (nästan irriterande för mig) välbalanserade alla ingredienser är, men så beskrev han inte den här.
Jag letade ärligt talat lite efter någon ton att störa mig på för att kunna avfärda den här parfymen eftersom den kostar så pass mycket och har så pass lite WOW-faktor för mig, men ingenting sticker ut. Det finns inget så framträdande i doften att jag kan älska eller avsky någonting i den.
Mhm. Homme Intense kallade han "undoubtedly french" och Reflection 45 "the opposite of french perfumery". Jag förstår inte så mycket, men jag kan tänka mig att Reflection 45 är deras mest västerniserade doft, som han säger. När den väl lagt sig är det inget som sticker ut, till skillnad från exempelvis det tunga i Oud for Greatness.
Testade den igen och det är helt klart en trevlig och unik doft. Den är frisk och luktar som en brasa på samma gång. Inte bereondeframkallande för mig dock, som de fruktiga dofterna (Dahab och Light Blue).

23) Xerjoff - Alexandria II
Initialt tänker jag på Vicks Blå, linement, rök och vattenmelon. :rolleyes:
Alldeles för rökigt på handleden, men innanför tröjan luktar den fräscht och lite intressant. Lite för linementigt då och då och ibland behagligt friskt.
Det gubbiga i Musk Ravageur har vi här också tyvärr. Blir nog intressant att bära runt på doften idag ändå. Känner inte av den mycket utan att stoppa in näsan innanför tröjan. Detsamma kunde nog sägas om Reflection 45.
Nä usch! Det friska försvinner mer och mer och det blir nog bara gubb kvar.
Haha.. om man tycker det luktar gubbigt eller inte är väl en smaksak, men för mig är det här en vaxljusig doft i stil med Musk Ravageur med kanske lite mer friskhet. Inte min kopp te riktigt. Tvättar bort den och testar Aventus istället.

24) Creed - Aventus
Det sägs att människor gillar den här men att den var bättre förr. Nu ska vi se! 🍊🍃
Ja det här var väl trevligt? Citrusigt och fräscht i början. Apelsin eller mandarin?
Jag luktar lite som mandarinskal och lite ormbunke eller nåt annat grönt. Gott! Tror inte det är riktigt min doft, men jag förstår varför den är poppis.
Den försvann nog rätt snabbt, den här doften. Den byggdes inte ens upp under täcket när jag tog en tupplur. Jag tror det är en sak jag hört folk anklaga den moderna Aventus för -att den inte sitter i så länge.

25) Initio - Oud for Happiness
Ja, den här blir jag gladare av än Oud for Greatness. Liksom söt på ett lättare sätt. Luktar lite som sötlakrits tycker jag. 🍬
Lite rädd att det lätta och lite friska ska försvinna och att det blir någon ...kvalmig, tung doft kvar.
Den avslutar med en lite tung och sötaktig doft som jag känner igen sen tidigare prover. Var det Oud for Greatness som avslutade på samma sätt? Det ska provas.

--

26) Laura Biagiotti - Venezia Uomo
Hittade en liten provflaska av den här när jag städade ur barndomshemmet. Den kom tydligen ut -95 och oj vad den påminner mig om 90-talet! 👨‍🎓
Frisk och fräsch men med blommor och trä i. Precis vad som behövdes för en ung vuxen då. Nu är jag förstås jättevuxen, så den kanske inte lockar så mycket.
"Venezia Uomo is about as ambery as a fougere can get without crossing directly into oriental territory" skrev någon på Fragrantica.

--

Beställde några fler. Den här gången från coolpriser.se. Hoppas de kommer fram!
  • De 3 första hittade jag när jag sökte efter parfymer som folk har jämfört med Kajal Dahab på ett eller annat sätt på YouTube.
  • Dior Homme Intense för att jag gillade den, men bara har haft den på en provsticka.
  • D&G-parfymerna för att jag gillade originalet (också bara på provsticka).
  • Ombré Leather för att jag inte testat någon läder-ig. Penhaligonparfymen jag har provflaska av skulle vara åt det hållet, men jag kände ingen läderdoft i den.
  • Nishane Hacivat för att jag sökte efter Chyprè -en doftfamilj jag inte har skaffat prov av specifikt för att lära känna typen. Ska Creed Aventus vara chyprèig? Den här ska tydligen påminna om Aventus och då luktar det ju gott iallafall.

1CD0E85E-8BBE-4D64-8363-5E1D4BF4E8C1_1_201_a.jpeg


27) Dolce & Gabbana - Light Blue Pour Homme (Edt)
Första intrycket: Mycket mild, blå doft. Långt ifrån spännande, men förmodligen inte irriterande i längden som jag ofta tycker att blå dofter är.

28) Xerjoff - Erba Pura (Edp)
Påminner om Kajal Dahab men utan att lukta gott.

29) Dolce & Gabbana - Light Blue (Edt)
En delikat, svag, sval doft av blommor och kanske nån vattnig frukt?

30) Dior - Homme Intense (Edp)
Luktade lite mer blommigt (irisigt?) och mindre mystiskt än när jag bara hade den på testremsa. Inte säker på att jag gillar det så mycket trots allt.
Senare: Jodå. Mycket god. Dock inte "kul" nog för ett inköp nu. Vill ha nåt mer udda.

31) Nishane - Hacivat (Edp)
Aventusig. Starkare? Kanske. Luktar citrusigt och rätt gott.

32) Dolce & Gabbana - Light Blue Eau Intense Pour Homme (Edp)
Den här var intressant! Mer tryck än i de andra Light Bluearna. Är det den här folk tycker luktar kräks? Jag kan ana vad de menar i såna fall, men tycker att det mer luktar som citronzest ungefär.

Passade på att sniffa lite mer inne på Kicks:
33) Dolce & Gabbana - Light Blue Summer Vibes (Edt)
Lik vanliga Light Blue. Kanske blommigare och tjejigare.
34) Dolce & Gabbana - Light Blue Summer Vibes Pour Homme (Edt)
Påminner nog mycket om Light Blue Eau Intense Pour Homme, men lite svårt att avgöra eftersom jag inte sprejade på mig så mycket. Fin flaska, men lite väl svag doft jämfört med Intense tror jag.

35) Tom Ford - Ombré Leather (Edp)
Jamen det här var ju lite förtjusande!
Det doftar läder på ett friskt sätt, åtminstone de första timmarna. Efter det blev det kanske doften av mer välanvänt läder, men fortfarande mycket behagligt.

36) Tiziana Terenzi - Kirke (Edp)
Väldigt svag och luktar särdeles ointressant tjejparfym.
Så svag är den att den inte stör mig trots att jag inte gillar den och trots att jag sprejade 5-6 ggr innanför tröjan och 3-4 gånger på armarna för att kunna uttala mig om den.

37) Mancera - Jardin Exclusif (EdP)
Tycker det doftar syrénbuske (svagt) och citrusfrukt typ apelsin. Efter några timmar inte så mycket citrus längre. Ganska mild. Ganska damig.

tempImagegIKm35.png
 
Senast ändrad:

Ronnie

Rolex
Doseringsäventyr

Efter 5 parfymer testade kan jag konstatera att de alla luktar för svagt med 1-3 sprejningar utspridda över hals, bröst och handleder.
Dags att vetenskapa lite.

Hur maximerar man styrka och/eller långvarighet för en doft?
Hittade några tips:
  • Använd hudkräm innan parfym
  • Använd hudkräm efter parfym
  • Spreja flera gånger på samma ställe
  • Spreja på kläderna
  • Spreja där huden är som varmast för att öka styrkan

Har ett par hypoteser också:
  • Misstänker att parfym på kläderna inte utvecklar doften på samma sätt som när den får torka på huden.
  • Misstänker att parfym på kläderna räcker längre än på huden (duschningar icke inräknade). Detta verkar vara allmänt känt.

Bestämmer mig för att testa lite med en intressant men svag parfym; Diptyque - Eau Duelle.
Den här parfymen upplevde jag som att den satt kvar på huden rätt länge men att den projicerade extremt svagt.
Den verkade dessutom genomgå en väldigt drastisk transformation under dagen -från myggmedel till ...delikat icke-söt vanilj med lite peppar.

Doseringstest - Eau Duelle

6:55 - Handleder, shorts och Hudkräm


1) en sprejning: Vänster handled: parfym (som fick torka in) + Nivea 72h Skin Repair efteråt
2) en sprejning: Höger handled: Nivea 72h Skin Repair och sen parfym
3) en sprejning på vänster byxben (bomullsshorts) följt av en sprejning till 5-10 min senare

Efter 30 minuter hade parfymdoften försvunnit nästan helt på alla 3 ställen. Möjligtvis kändes 1) lite mer.

07:40 - Mer -på handleder och tröja

Jag tvättar bort tidigare sprejningar och provar istället mer parfym -utan hudkräm:
4) två sprejningar på samma ställe på vänster handled
5) tre sprejningar på samma ställe på höger handled
6) två sprejningar på en ren t-shirt

Tre sprejningar hade lite projektion under de första 30 minuterna men veknade snabbt efter det.
Parfymen hann inte heller lämna myggmedel-stadiet innan den veknade.
Två sprejningar på t-shirten var väldigt vekt. Kanske provar fler sprejningar på en annan t-shirt senare.
Jag bestämmer mig för att undersöka hur lång tid det tar för den att börja lukta riktigt gott och därefter utföra nästa test.
- Efter 45 minuter luktar den mer peppar och vanilj än myggmedel. Irriterande svagt dock.
Osäker på om jag kommer kunna uppleva några fler förändringar i doften när den är såhär svag, så jag bestämmer mig för att utföra nästa test istället.

08:35 - Massor av parfym vid nyckelbenen
Vill inte spraya på halsen eftersom min hud är känslig där, särskilt ett bra tag efter att jag rakat mig.
Tvättar därför bort parfymen från handlederna och:
7) Sprejar 3 gånger vid varje nyckelben

Låter parfymen torka in under några minuter och sätter därefter på mig en ren t-shirt.
Känner ingenting. Snyter mig ordentligt. Känner fortfarande ingenting. Nån gång ibland känner jag lite myggmedeldoft i någon sekund.
När jag stoppar näsan innanför t-shirten känner jag doften, men den tävlar med min extremt milda deodorant.
Jag tror jag ger upp om den här parfymen. Tydligen behöver jag ha näsan max 10 cm ifrån sprejstället.

08:47 - Massor av parfym på t-shirt
Sprejar 6 gånger på samma yta, från några decimeters avstånd och bestämmer mig för att gå en kort promenad för att undersöka om hela lägenheten trots allt stinker parfym när jag kommer tillbaka.
20 minuter senare: Näe. Känner ingenting i lägenheten trots 16 sprejningar under 2 timmar -förutom under några sekunder när jag tar av mig jackan och släpper ut molnet som byggts upp innanför den. I hissen däremot luktade det starkt av någon annans damparfym. Måste trycka näsan mot min t-shirt för att känna doften av min parfym.


Doseringstest: Initio - Side Effect

9:20 - Massor av Side Effect vid nyckelbenen
Tvättar bort de små resterna av Eau Duelle och tar på mig den t-shirt som nästan inte har några spår alls.
8) Sprejar 3 gånger vid varje nyckelben. Duttar lite med handlederna på.
Under de första 10 minuterna går jag omkring och njuter av doften som sprider sig lite i lägenheten också. Inte jättestarkt, men klart märkbart.
Efter 20 minuter; fortfarande spår av doften i lägenheten -åtminstone i närheten av där jag satt och sprejade. Rejäla doftmoln stiger upp när jag lättar lite på tröjan.
Det här kändes som en rimlig dos. Ska testa att leva med den fram till kvällen åtminstone.
1h 20 minuter efter applicering: Känner av doften ordentligt. Lite mer lagom mycket nu jämfört med den första timmen kan jag nog tycka. Doftar STARKT när jag luftar tröjan lite.
2h 45 minuter efter applicering: Lämnar nog inte lika mycket av doftmoln längre, men det luktar fortfarande starkt innanför tröjan.
5h 20 minuter efter applicering: Känner inte så mycket av den förutom när jag rör på överkroppen lite. Skapligt stark doft innanför tröjan fortfarande.

Efter 7 timmar gillade jag doften extra bra. Det är lite obehagligt att vara så sötstinkig innan man når dit, så får prova annan appliceringsteknik eller kanske nån liknande parfym senare.

tempImageP6qYKk.png

Tillverkade ett ställ som håller 23 parfymprover och passar 4 olika flasktyper
 
Senast ändrad:

Ronnie

Rolex
Såhär blev det då till slut:

tempImageNS2wEw.png


Tom Ford - Ombré Leather
Dolce & Gabbana - Light Blue Eau Intense pour homme


När jag fick hem Ombré Leather så började jag undra om jag inte hade gjort ett misstag.
Den är så stark och frän att jag inte orkade ha den på mig varje dag. Det verkar nu som om jag gillar den lika skarpt fortfarande så länge jag doserar extremt sparsamt. Senast sprejade jag bara 1 gång i nacken och det verkade räcka långt.
 

Ronnie

Rolex
kajal-almaz.jpeg


Kunde inte riktigt låta bli att beställa hem ett prov på en parfym som jag blivit nyfiken på redan innan jag köpte flaskorna ovan.
Måste medge att Ombré Leather är lite utmanande och frän för att jag ska vilja använda den dagligen.
D&Gn luktar alltid gott, men är relativt svag och typiskt somrig.

Jag väljer fortfarande mina prover av Kajal Dahab och Diptyque Eau Duelle om jag vill lukta på någonting extra gott, även om jag oftast inte vill bära dem på mig hela dan.
Så hur är då 38) Kajal - Almaz? Ja, med min grova näsa tänkte jag mest persika och citrus när jag sprejade på den. Mumsigt! Kanske inte fullt så godisgod som Dahab, och lite svagare verkar den vara -men inte illa! Känns inte lika feminin.

Listat på etiketten: Bergamott, svarta vinbär, mandarin, citrus, hallon, ros, orris, heliotrop, sandelträ, vanilj, farinsocker, tonka och mysk
Ingen persika tydligen.
Blir intressant att utvärdera denna några dar.

Njä. Almaz var inte så spännande i längden för mig. Ganska svag. Svarta vinbär.
Dahab är fortfarande favoriten, tillsammans med Reflection 45 Man och Ombré Leather.
 
Senast ändrad:
Topp