• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rost på länk

Ung&Dum

Breitling
Tjena KS!
Har varit medlem ett tag men endast varit en aktiv läsare, tills nu. När jag var på semester för ett par veckor sedan hände det som inte får hända, nämligen att länken började rosta efter redan en dag. Jag vet att saltvatten ej är optimalt men då det är en dykarklocka tycker jag att klockan bör klara en dag vid stranden. Givetvis spolade jag av och gjorde rent klockan noggrant när jag kom tillbaka från stranden.

Klockan i fråga är en Omega Seamaster 212.30.41.20.01.003.
Hur tycker ni jag ska göra? Är det bara att kontakta Omega och förklara situationen eller ska jag gå via en AD? Klockan köptes ny från en italiensk AD för ca ett år sedan så garanti bör väl finnas (?). Ska tilläggas är att detta är första gången klockan rörde saltvatten.
Image-1.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Betvivlar att det är det rostfria stålet som rostat, även om rostfritt stål iofs kan rosta. Mer sannolikt att du har fått någon förorening på låset alternativt metallpartiklar från andra källor som rostat på det rostfria stålet. Provat tandborste och tvål?
 

Ung&Dum

Breitling
Betvivlar att det är det rostfria stålet som rostat, även om rostfritt stål iofs kan rosta. Mer sannolikt att du har fått någon förorening på låset alternativt metallpartiklar från andra källor som rostat på det rostfria stålet. Provat tandborste och tvål?
Okej, ska genast testas! Återkommer med resultat!
EDIT: Testade att göra rent klockan (varför jag inte gjort detta innan var för att jag var helt hundra på att det var rost) och visst fan funkade det. Allt försvann iof inte men jag antar att jag får göra det noggrannare någon annan gång. Dock googlade jag lite snabbt på tandkräm och klockor och läste om många som var emot detta så gjorde en lite mer safe lösning med tvål och vatten.

Är verkligen tacksam för ditt snabba svar, var endast några timmar från att lämna in den hos min lokala AD.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Okej, ska genast testas! Återkommer med resultat!
EDIT: Testade att göra rent klockan (varför jag inte gjort detta innan var för att jag var helt hundra på att det var rost) och visst fan funkade det. Allt försvann iof inte men jag antar att jag får göra det noggrannare någon annan gång. Dock googlade jag lite snabbt på tandkräm och klockor och läste om många som var emot detta så gjorde en lite mer safe lösning med tvål och vatten.

Är verkligen tacksam för ditt snabba svar, var endast några timmar från att lämna in den hos min lokala AD.
Glad att det fungerade :) vill bara flika in att jag skrev tandborste (mjuk sådan) och tvål, inte tandborste och tandkräm :p
 

Rey

Rolex
Skönt att det verkade lösa sig! Givetvis ska du kunna bada med din SEAmaster i havet ;)
 
Din klocka är tillverkat i solitt 316L rostfritt stål och det är ingenting som börjar rosta efter en dag i havet. Det viktiga är att vara noga med att skölja av klockan ordentligt i kranvatten efteråt då saltet och andra föroreningar annars kan gå hårt åt gummipackningarna i boettlock och krona.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Makkanxd

Rolex
Hade lika på min Seawolf efter lite bad i Medelhavet. Tänkte också att det skulle vara rost men franks ur sa att de bara var något skit som dom tog bort åt mig på plats :)
IMG_0182.PNG
 
Topp