• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Royal Oak 14790: någon som äger/ägt en?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag undrar lite om Royal Oak 14790.
Vad har ni för uppfattning av klockan?
Har läst att den känns större än 36mm, sant?
Någon som äger en i närheten av Göteborg?
 

Oddset

Cartier
Återupplivar denna tråden! Inspirerad av @Whedda så är nästa klocka på inköpslistan en AP 14790 ST. Vilken tavla ska man satsa på? Enligt uppgift finns inte svart (förutom military) , utan det är mörkblå eller grå. Någon som kan dementera eller bekräfta?
/En bombförkyld Oddset
 

Whedda

Rolex
Återupplivar denna tråden! Inspirerad av @Whedda så är nästa klocka på inköpslistan en AP 14790 ST. Vilken tavla ska man satsa på? Enligt uppgift finns inte svart (förutom military) , utan det är mörkblå eller grå. Någon som kan dementera eller bekräfta?
/En bombförkyld Oddset

Jag gillar mörk tavla bäst på Royal Oak (har ägt både vit och grå/blå).

Det är såklart helt individuellt men tycker den senare ligger närmare originalet från 1972.

Köpte en ny relativt nyligen efter att jag insåg att jag saknade modellen och har inte ångrat mig. Fullset med Box/cert och hangtags från 1993 i riktigt bra skick såväl invändigt som utvändigt.
Lite bilder på min 14790 från Hodinkees bevakning av Pitti Uomo.
image.jpg

image.jpg


Några egna bilder (urtavlan skiftar i nyans beroende på ljus)
image.jpg

image.jpg
 

TB12

Cartier
Återupplivar denna tråden! Inspirerad av @Whedda så är nästa klocka på inköpslistan en AP 14790 ST. Vilken tavla ska man satsa på? Enligt uppgift finns inte svart (förutom military) , utan det är mörkblå eller grå. Någon som kan dementera eller bekräfta?
/En bombförkyld Oddset

Jag har en blå nu, och har precis som @Whedda haft en med vit tavla innan och jag gillar min blåa bättre än den vita, har kanske delvis att göra med att min blåa nu har mindre rutor på tavlan samt längre index vilket jag personligen gillar bättre.

Angående storleken så tycker jag den bärs riktigt bra, jag har provat 15400, 15300 men gillar denna storlek bäst tror jag. Vet inte om den bärs sådär jättemycket större än 36; provade min 36mm Rolex day-date nu precis och tycker möjligtvis att AP:n bärs något större men mest gillar jag storleken på båda så säger nog mest om mina preferenser, tycker 36 är en bra storlek helt enkelt! Har 17,5 handleder.

Några bilder på min något repiga 14790ST :)

1.jpg
2.JPG
3.JPG


Här kommer en bild på en vit men med läderband (Såld till forummedlem)
ap2.jpg
 

Oddset

Cartier
Tack @Whedda och @Patrik L. för svar

Än mer övertygad om mörk tavla (och de längre indexen)! Finns det något i den långa referensen efter 14790st som avslöjar vilka tavla klockan sålts med?
 

TB12

Cartier
Tack @Whedda och @Patrik L. för svar

Än mer övertygad om mörk tavla (och de längre indexen)! Finns det något i den långa referensen efter 14790st som avslöjar vilka tavla klockan sålts med?

Om vi exempelvis tar referensnummer 14790ST.OO.0789ST.09, så tror jag(någon mer kunnig får gärna rätta mig) första delen 14790 står för modelgruppen, ST stål, minns inte vad 00 står för, 0789 är länken, ST att länken är i stål och slutligen att 09 står för vilken tavla.. Som sagt inte helt hundra på ovan men har för mig att det är så. Så svaret på din fråga är att jag tror sista delen av de långa referensnummret står för vilken tavla, vet dock inte vilken tavla som har vilket nummer.
 

Oddset

Cartier
Om vi exempelvis tar referensnummer 14790ST.OO.0789ST.09, så tror jag(någon mer kunnig får gärna rätta mig) första delen 14790 står för modelgruppen, ST stål, minns inte vad 00 står för, 0789 är länken, ST att länken är i stål och slutligen att 09 står för vilken tavla.. Som sagt inte helt hundra på ovan men har för mig att det är så. Så svaret på din fråga är att jag tror sista delen av de långa referensnummret står för vilken tavla, vet dock inte vilken tavla som har vilket nummer.

Du har förmodligen helt rätt. Min snabba chrono 24 undersökning ger att mörka tavlor slutar på 01 eller 09. Dock fortfarande lite förvirrat vad som skiljer dem... @Whedda får man fråga vad din referens slutar på?
 

Whedda

Rolex
Du har förmodligen helt rätt. Min snabba chrono 24 undersökning ger att mörka tavlor slutar på 01 eller 09. Dock fortfarande lite förvirrat vad som skiljer dem... @Whedda får man fråga vad din referens slutar på?

Har cert i källaren så får kolla upp exakt vad mitt refnr säger. Min tillhör den äldre generationen med liten Tapesserie, gamla loggan och långa index. Tror skiftet till den nya tavlan skedde i början av 2000-talet
 

Lage

Omega
Har någon jämfört 14790 med 15450, som enligt uppgift ska vara 37 mm? Den måste väl kunna vara ett alternativ om man vill köpa nytt och tycker att det är i sin ordning att stålmodellen bara finns med vit tavla.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har någon jämfört 14790 med 15450, som enligt uppgift ska vara 37 mm? Den måste väl kunna vara ett alternativ om man vill köpa nytt och tycker att det är i sin ordning att stålmodellen bara finns med vit tavla.
15450 känns rent spontant bäst. Inte prövat med tycker 14790 bärs lite för litet mig men det är ju från person till person. 14790 är väl förmodligen tunnare än 15450 också . Aldrig tagit mig tid att gå förbi nymans för att pröva ännu. Gillar dock inte den tavlan. Samma vitsilver tavla som sitter i 15400, gamla är bättre.. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
De bärs större än 36mm men för mig så måste nästan en Royal Oak vara de klassiska 39mm. Sen ska sägas att 15300 och den riktiga jumbon bärs väldigt olika även om bägge modellerna är 39mm så mitt tips är att man testar en klassisk jumbo innan man gör ett köp.
 

TB12

Cartier
Har någon jämfört 14790 med 15450, som enligt uppgift ska vara 37 mm? Den måste väl kunna vara ett alternativ om man vill köpa nytt och tycker att det är i sin ordning att stålmodellen bara finns med vit tavla.

15450 bärs något större men rätt marginell skillnad tycker jag. Det fanns en inne hos Nymans ur för några veckor sen, vet ej om den är såld, så gå dit och kolla om du vill prova en. Om man gillar 15450 bäst men kanske vill komma undan lite billigare så är 14790 ett utmärkt val, för så stor skillnad är det inte.
 

TB12

Cartier
15450 känns rent spontant bäst. Inte prövat med tycker 14790 bärs lite för litet mig men det är ju från person till person. 14790 är väl förmodligen tunnare än 15450 också . Aldrig tagit mig tid att gå förbi nymans för att pröva ännu. Gillar dock inte den tavlan. Samma vitsilver tavla som sitter i 15400, gamla är bättre.. :)

Tycker den vita/silvriga tavlan på 15450 är sådär, såklart en smaksak men det fick fafktiskt mig att välja bort 15450 (som i övrigt är jättebra) och spara en slant vid köp av den billigare 14790 istället.
 

Falken

Panerai
@Whedda hur kom det sig att du flippade din 36mm för jumbon? Tycker 14790 satt väldigt bra på dig och den senare bärs ju verkligen stort.
 
Topp