• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska tidsmaskiner

Lucidor

Breitling
Historien om ryska K-43

Rysslands inhemska produktion av klockor började så sent som 1930. Innan dess hade man visserligen producerat klockor i över hundra år, men det byggde på inhemsk kapsling av ebauché från utländska tillverkare. Före revolutionen var klockor företrädesvis statussymboler förbehållet tsarfamiljen, adelsmän och höga tjänstemän, ofta i form av påkostande fickur i guld och ädla stenar. Så småningom kom de även att användas praktiskt inom armén och marinen, men var då förbehållet de högsta officerarna. Dessa klockor hade typiskt boetter i silver men ibland också förnicklad mässing. Under 1910-talet gjorde armbandsuret entré, där de små s.k. skyttegravsklockorna snabbt blev populära. Många fickur konverterades i efterhand till armbandsur för att hänga med modet, men blev på grund av verkens storlek ganska klumpiga.

Efter revolutionen 1917 förstatligades all klocktillverkning under namnet "Institutet för finmekanik". Man kan lätt känna igen dem genom att tillverkarens logotyp byttes ut mot institutets. Fortfarande var det dock hopsättning av halvfabrikat med urverk från bl.a. P. Buhre, Hy. Moser och George Favre Jacot. Den nya kommunistregimen betraktades dock med misstro av omvärlden och handelshinder gjorde att det blev allt svårare att få tag i delar. Detta var ett allvarligt problem eftersom klockor nu inte bara var lyxartiklar utan hade viktiga funktioner att fylla inom armén, marinen och även järnvägen. Således bestämde Stalin år 1927 att man skulle starta upp en inhemsk tillverkning av klockor. För att komma igång snabbt köpte man ett amerikanskt konkursbo: klocktillverkaren Dueber Hempton. Hela fabriken monterades ner och fraktades 1930 med ångbåt till Moskva där en ny fabriksbyggnad väntade på att ta emot utrustningen. Redan i september samma år började produktionen i vad som då kallades "Statens första urfabrik". Man tillverkade ett fickursverk från Deuber Hempton i två utföranden, som kom att kallas Typ-1; ett med 7 rubiner för den civila marknaden, och ett med 15 rubiner för militären. De kapslades dels som fickur, dels som armbandsur. Armbandsuren, med beteckningen K-43 blev med dåtidens mått ganska stora (43mm), men storleken är ju desto trendigare idag.

sam_2029_crop.jpg


K-43 från Moskvas första urfabrik - Kirov. Bandet är tidstypiskt och skört av ålder

Statens första urfabrik bytte namn några gånger under årens lopp. Första bytet skedde 1943 till "Moskvas första urfabrik", senare med tillägget "Kirov" efter revolutionshjälten Sergei Mironovich Kirov som Stalin förmodligen lät lönnmörda. Sedan 1964 är fabriken kanske mest känd under namnet "Poljot". De var verksamma till runt 2005 då de tyvärr gick omkull i konkurrensen. Fabriken ynglade dock av sig under åren. Först skedde en kapacitetsökning genom en grannfabrik, som fantasifullt nog hette "Moskvas andra urfabrik", sedermera mer känt som märket "Slava".

Det startades ytterligare fabriker men nu med ett annat syfte; när tyskarna närmade sig Moskva så evakuerades delar av tillverkningen till andra orter. Delar av Moskvas första urfabrik evakuerades till Tschistopolsky 1941, som vi sedan 1960-talet känner under märket "Vostok". Den fjärde fabriken att startas på detta sätt heter Zlatoust och är förlagd i orten med samma namn. Moskvas andra urfabrik flyttades mellan 1942 och 1946 till Tschistopol vid floden Kama i Tatarstan och kom att kallas "Femte urfabriken".

sam_3350_crop.jpg


K-43 från Tschistopolsky (Vostok). De är speciella så tillvida att bandhornen är pressade

Alla dessa fem fabriker tillverkade under någon period klockan K-43 och jag har samlat på mig minst ett exemplar av varje. Utseendet kan variera lite grann. De var mest påkostade i början med luminiscerande visare och tavla (radium), logotyper, stämplade serienummer och fint frästa bryggor med Genève-mönster. Senare verkar det som om den höga produktionstakten under kriget gjorde att man sparade där man kunde och de klockorna saknar ofta ett eller flera av dessa attribut. Klockorna med signerade urtavlor är svårast att hitta och därmed också eftertraktade bland samlare. Produktionen fortsatte på vissa ställen ända in på mitten av 50-talet, vilket är fascinerande för en konstruktion som har sina rötter från 1800-talet.

sam_3357_crop.jpg


Urverket "typ-1" från Tschistopolsky-klockan ovan, tillverkat 1949

Är det en bra klocka? Ja, men för att inse det så måste man förstå rysk designfilosofi. Det är en mycket enkel konstruktion, och därmed robust och lättmekad. Den är inte det minsta vattenskyddad, men boetten kan ofta öppnas med fingrarna, varefter hela mekanismen kan lyftas ut för underhåll. Urverket var i stort sett identisk under hela tillverkningsperioden från alla fem fabrikerna, så det var lätt att få tag i reservdelar. Det senare är lite av ett problem för oss samlare eftersom det är svårt att hitta klockor som inte är ett brokigt hopplock av delar.

$_12.jpg


Min mest exklusiva och ovanliga K-43 i massivt silver. Möjligen är visarna inte original eftersom de till skillnad mot tavlan inte är luminiscenta.

K-43 är de mest högljudda av alla mina klockor; man kan höra dem gå på flera meters håll!

imgp9698_crop.jpg
 

Bilagor

  • caseback.jpg
    caseback.jpg
    15.1 KB · Visningar: 151

babanker

Panerai
Tack för läsningen och välkommen! Blev riktigt inspirerad, gillar stilen, har aldrig reflekterat över denna typen av klockor!

Ska hem och med stor sannolikhet E-baya till mig en stor blåsning. :)
 

meo_swe

Audemars
Vilka otroligt balla saker!
Alla borde ha minst en Ryss i sin samling:)

Vad går en sådan skönhet på ungefär? Blev lite småsugen faktiskt..
 

Lucidor

Breitling
Vad går en sådan skönhet på ungefär? Blev lite småsugen faktiskt..


Allt mellan 1000 och 5000 SEK, beroende på skick och utförande. Det finns en prisvärd i tyska bukten nu från fabriken Zlatoust, vilket är lite ovanligt. De gjorde mest fickur, stoppur, och dykarur. Eller gör, fabriken är aktiv än idag!
 

Pope

Cartier
Tack för detta riktigt bra inlägg och välkommen!
Frågan jag ställer mig efter ditt....typ inlägg nummer 4....är självklart: Var fan har du varit de sista 2 åren? :D
 

Lucidor

Breitling
Tack för detta riktigt bra inlägg och välkommen!
Frågan jag ställer mig efter ditt....typ inlägg nummer 4....är självklart: Var fan har du varit de sista 2 åren? :D


På WUS där jag är moderator. Ryska ur är ett ganska smalt område, så man behöver ett internationellt forum för att nå andra entusiaster. Men jag är öppen för andra influenser också, och uppskattar den personliga kontakten på klocksnack.
 

meo_swe

Audemars
Allt mellan 1000 och 5000 SEK, beroende på skick och utförande. Det finns en prisvärd i tyska bukten nu från fabriken Zlatoust, vilket är lite ovanligt. De gjorde mest fickur, stoppur, och dykarur. Eller gör, fabriken är aktiv än idag!

Men herregud! Så lite pengar för en bit historia?!??!?!?! Detta måste ju skaffas snarast!
 

KMS

Rolex
Tidhållningen är väl sådär. Man måste inse att klockorna är runt 80 år gamla, och att konstruktionen härrör från 1800-talet. Prestanda hänger mest på underhållet.

Tjenare välkommen till forumet!

Bränn gärna av ett gäng bilder på din mytomspunna "King with two crowns"!:)
Iofs värd en egen tråd... Men du gör som du vill!:)

Coola K -43or! Såg en live idag, stabila klossar!
 

Lucidor

Breitling
Det var en sak jag inte skrev i det första inlägget, och det är att en del av min fascination för dessa klockor kommer från deras historia. Det finns ett utbrett intresse för militärhistoria och det syns tydligt bland oss klockfantaster. Jag är inget undantag, men jag lärde mig snart att många försöker slå mynt av detta genom att försöka koppla klockor till historien på ett sätt som understundom är långsökt. Detta gäller i hög grad ryska klockor, men tvärtemot vad man kan förledas att tro så är de flesta tillverkade för den civila marknaden. En sökning på e-bay efter t.ex. klockor med nyckeln "KGB" ger massor med träffar, varav de är flesta rent bondfångeri. Jag kan dock visa er en dinka som har en riktig koppling till nämnda organisation.

sany0014_crop.jpg


Den här framsidan visar inget avvikande från en vanlig K-43. Den har dock ett serienummer på urtavlan vilket är gott.

sany0020_crop.jpg


Urverket avslöjar att tillverkaren är den "Femte urfabriken", som skapades av strategiska skäl under kriget.

sany0018_crop.jpg


Baksidan av boetten har en inskription som lyder: "Till G.S. Pivtoradniy av "Ministeriet för Statens Säkerhet i den Ukrainska sovietrepubliken, 1946"

"Ministeriet för statens säkerhet" kom senare att kallas KGB. Jag inser att KGB var en fasansfull organisation, men det är historiska kopplingar som denna som fascinerat mig och gett bränsle till mitt samlande av ryska klockor.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken intressant läsning, tack för att du delar med dig av din ryska skatt - välkommen!
 

watchowner

Cartier
Fantastiskt bra och informativt skrivet.
Jag har en nytillverkad (tror jag) Kirowa plus några Poljot.
Gillar framförallt manuella klockor och då är Ryska klockor ett bra alternativ.

yXQcOwI.jpg
 

sveol

Cartier
Bra info, det tackar jag för. Alltid en bra dag då man lär sig något nytt ☺

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Lucidor

Breitling
Zlatoust dykarur

Zlatoust var som jag skrev tidigare en av fabrikerna som startades för att sprida klocktillverkningen från Moskva och därmed minska sårbarheten under kriget. Evakueringen skedde 1941 och man tillverkade i första hand klockor för inbyggnad i stridsvagnar och flygplan, men senare också stoppur, fickur och armbandsur av typen K-43. Någon gång under 50-talet fick man order om att också börja producera dykarur. Problemet var bara att det enda urverk man hade att tillgå var det gamla Typ-1 verket som egentligen var ett stort fickursverk. Så hur skulle man kunna göra ett dykarur med dessa förutsättningar? Lösningen var lika enkel som genialisk och typisk för rysk problemlösning: genom brute force såklart!

Boetten är fräst ur ett stycke massivt rostfritt stål och saknar delbart bakstycke. Man lyfter alltså ut verket genom framsidan. Vridringen är gängad och håller fast ett tjockt och plant (!) glas med packningar. Kronan är tätad genom ett gängat lock med gummipackning och hålls fast av en liten kedja. Klockan mäter 60mm utan krona och är tung som tusan, men det kanske bara är en fördel vid dykning. Bandet är tillverkat i någon slags syntematerial som påminner om lastbilspresenning, och mycket långt eftersom klockan är tänkt att bäras utanpå en dykardräkt.

Det finns en massa efterapningar och kopior på dessa klockor eftersom de blivit lite av kultförklarade. Den värsta är nog Invicta som oblygt påstår sig vara klockans uppfinnare, vilket är osant. Man kan hitta en del bilder på nätet där Arnold Swarzenegger bär en Invicta, vilket såklart tillverkaren (tyvärr) gör ett stort nummer av.

DSCF0651.JPG


En äkta dykare från Zlatoust, tillverkad mellan mitten av 1950-talet och 1960-talet.

DSCF0652.JPG


Sedd från sidan ser man det skruvade locket som döljer kronan - en liten kedja ser till att man inte tappar det

DSCF0649.JPG


Baksidan av boetten går inte att öppna, allt är i ett stycke stål

DSCF0654.JPG


Här är en jämförelse med en enkrona - myntet når knappt över kanten!

Zlatoust_diver9.jpg


Så här kunde det se ut på den tiden det begav sig
 

Lucidor

Breitling
Fantastiskt bra och informativt skrivet.
Jag har en nytillverkad (tror jag) Kirowa plus några Poljot.
Gillar framförallt manuella klockor och då är Ryska klockor ett bra alternativ.

yXQcOwI.jpg

Det stämmer watchowner, din klocka är "nytillverkad", och innehåller förmodligen ett 3133, ett i sig utmärkt ryskt urverk med en lång historia inom marinen och flygvapnet. Förlagan till klockan är den tysk-ryska Tutima kronografen som du kan se i min avartar. Jag ska skriva en artikel om den så småningom.
 

Lucidor

Breitling
Tjenare välkommen till forumet!

Bränn gärna av ett gäng bilder på din mytomspunna "King with two crowns"!:)
Iofs värd en egen tråd... Men du gör som du vill!:)

Coola K -43or! Såg en live idag, stabila klossar!


Mm, kan skiva en inlaga om "kungen" om intresse finns. Låter som du hänger på WUS eftersom du kan namnet på min tråd om den? Har en ny kamera som jag håller på att lära mig, ska se om jag kan få till lite bättre bilder på den.
 

KMS

Rolex
Mm, kan skiva en inlaga om "kungen" om intresse finns. Låter som du hänger på WUS eftersom du kan namnet på min tråd om den? Har en ny kamera som jag håller på att lära mig, ska se om jag kan få till lite bättre bilder på den.

Intresse finns! Har fastnat lite för compressor liknande dinkor och din är ju stencool, så hade vart kul med lite info å bilder. Har hängt på WUS i ett par år, mestadels på affordables o divers men en del på ryska delen också. Tycker det är lite skönare på KS dock (smidigare/enklare att skriva på svenska).
 
Topp