Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sälja gammalt fickur....vilken auktion?

Diskussion i 'Vintage' startad av Roda, 17 februari 2015.

1. Roda
    Trådstartare

Roda Torpare

Hej experter!

Jag har ärvt ett Fickur som min mor gjorde ett försök att sälja på Beijers auktioner 1991
    Min undran är var jag lämpligast vänder mig idag för att sälja den.
    Tack på förhand!

20150217354.jpg
    20150217355.jpg 20150217356.jpg

Bifogade filer:

nifag, eriksson850, Strindberg och 2 andra gillar detta.
  2. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Skulle spara den istället! Dels som minne, men också att marknaden är ganska mättad just nu, bättre och hålla i klockan istället :)

3. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Oj. Den var riktigt bra
    1700 tals spindel ur i guld och med emalj baksida av den kvaliteten ser man inte varje år
    finns bild på verket också ? ( öppna dock inte om du är osäker på hur...)
    Har inte koll på den urmakarn men i Frankrike gjorde man oftast bra klockor på den tiden

sammantaget
    Borde klockan komma upp rätt bra i pris. ( visst marknaden har generellt gått ner på fickur men nu pratar vi inte dussin klockor i slitet skick utan en klocka som är intressant för alla som fortfarande samlar fickur )
    Håller med om aTt du borde spara den men annars borde väl kaplans ( eller Bukowskis om de har en specialauktion för klockor ) kunna funka Utomlands finns tex antiquarium
    Kolla upp auktions avgifterna som kan skilja

Icaras, nifag, NiklasArvid och 3 andra gillar detta.
  4. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Av ren nyfikenhet, i vilket prisspann ligger fickur av denna typ? Har noll koll på fickur men det vore kul att få en bild av hur fickur ligger prismässigt jämfört med armbandsur, lite sådär allmänt, generellt. :)

Tycker fö att det är för lite fickur på forumet, många är ju faktiskt vansinnigt vackra.

NiklasArvid gillar detta.
  5. _jonte

_jonte Friends of KS

Håller med, och grymt fickur detta! Liten prisindikation i denna bild.. :)

NiklasArvid och Denke gillar detta.
  6. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    1780.... wow!
    och baksidan, WOW!

Riktigt coolt fickur! Vill inte ens tänka mig vad priset på den var när den var ny :O

7. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Denke: här uppe i Norr ser man nästan aldrig klockor av den kvalitén och om det skulle dyka upp något liknande är nog överenskommet pris en ren chansning då jämförelseobjekt saknas
    Dessutom har vi ju inte sett verket och vet inte hur den
    Fungerar. I texten står något om etui också. Är det original och finns kvar så blir det ju ännu mycket bättre.
    Bertil S (beso i Göteborg) kan säkert ge ett utlåtande på hur liknande ur ligger idag jämfört med tiden för värderingen -91

Denke gillar detta.
  8. Roda
    Trådstartare

Roda Torpare

Tack för era svar!
    Den ska säljas då jag och min bror ärvt den och ingen av oss är tillräckligt intresserade för att behålla den.

Den var inne på värdering på Stockholms auktionsverk för ett par år sedan (hos deras klockexpert, Jan Wendin) och lämpligt utrop sattes till 8-10000:-. Så marknaden har nog svalnat sen -91....
    Jag fick däremot inte veta vad han kom fram till och om den fungerar.

Anledningen till min ursprungliga fråga var att få tips om lämpligaste auktion för denna typen av klockor för att nå rätt spekulanter.