• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja klocka i Tokyo?

Riffraff

Cartier
Är det någon som har erfarenhet av att sälja klocka i Japan?

Ska till Tokyo på en längre semester, i.o.m. kronkollapsen har jag haft lite lösa funderingar på att delvis finansiera reskassan med en klockförsäljning om man får iaf hyggligt betalt räknat i kronor.
 

Rulle

Audemars
Är det någon som har erfarenhet av att sälja klocka i Japan?

Ska till Tokyo på en längre semester, i.o.m. kronkollapsen har jag haft lite lösa funderingar på att delvis finansiera reskassan med en klockförsäljning om man får iaf hyggligt betalt räknat i kronor.
tokyo och vintage/begagnat går väldogt bra ihop!

allt beror på vad du tänkt sälja och i vilket skick...
så vad har du tänkt dig sälja?
 

Riffraff

Cartier
Nu har jag endast 4 klockor varav 2 Seiko

Inte Seikon men de andra två är kandidaterna. Hmmm fast egentligen skiljs jag inte gärna från Bratten så.... En Tag Heuer i toppskick :p, fullset.

Har du sålt nåt själv i Japan? :)

DSC_2237.JPG
 

Rymdhamstern

Panerai
Inser att jag inte kollade alls på vilka klockor det kunde röra sig om. Så nytt svar givet det och inte utifrån mitt första antagande att du satt på en nyare Rolex eller dylikt.
Både Breitling och Tag Heuer är billigare nya i Japan än Sverige. Även givet kronans svaga kurs. Begagnade är de ännu billigare. Min erfarenhet är dessutom att japaner föredrar nytt och det är främst om de vill ha vintage som de köper begagnat. Det är mest oss utlänningar som köper begagnat.

Sedan vet jag inte om du tänkt sälja till en privatperson eller en butik. Personligen tror jag inte det blir speciellt lätt att sälja privat vilket är anledningen till att jag rekommenderade att kontakta butiker. Egentligen kunde jag nog enklast summerat med att jag inte riktigt tror på idén. Men jag har haft fel förr...
 

Rulle

Audemars
första problemet är ju om man ens får föra in så pass dyra klockor i japan med tanken på att sälja dom där...

problem nr två är ju att kolla upp butiker som vill köpa dom

dom gillar tex datejusts och seamaster stilwn i japan när det kommer till vintage och gärna tool klockor!

har man sådana i bra skick så kan man nog tjäna bra på att sälja dom i japan

breitlingen kan bli svår att få bättre pris än hemma på
den hade jag nog prövat att sälja utomlands tex europa eller usa

tagen är svår!
det kan bli en hit men samtidigt känns det som en modell som nog inte är så svår att hitta i ett lands som japan med dessa sjuka gråhandlare..

går ju att hitta allt där till oftast rätt bra priser
 

Riffraff

Cartier
Tack för svar! . Det var en rejäl chansning baserat på kronkurs. Instinktivt trodde jag allt att man skulle få bättre pris på annat håll än hos en japansk klockhandlare. Hade det dock varit i närheten så tänkte jag att det kunde vara smidigt att lämna av en klocka och få massa yen i handen.

Jag får hårdspara tills jag åker istället :)
 

Rulle

Audemars
Tack för svar! . Det var en rejäl chansning baserat på kronkurs. Instinktivt trodde jag allt att man skulle få bättre pris på annat håll än hos en japansk klockhandlare. Hade det dock varit i närheten så tänkte jag att det kunde vara smidigt att lämna av en klocka och få massa yen i handen.

Jag får hårdspara tills jag åker istället :)
allt beror på vad köparna på den marknaden gillar!
japaner gillar saker som flyger under radarn

men ett stoooort tips du ej får missa om man gillar klockor är quarks vibtage rolex museum!
helt sjukt ställe för nördar som oss

är egentligen bara ett stort rum med massor utav rollar på ena väggen och på andra sidan har man en ator utställning med lådor,tavlor och länkar...

http://www.quarkmuseum.com/sp/
kan bara svårt att få tid hos dom men maila och boka tid!

sen har också seiko sitt museum i tokyo som jag tyckte var helt ok och dessutom gratis!
det ligger lite i utkanten men går fort att ta sig dit och du får se mer utav det riktiga tokyo där ute!
 

Riffraff

Cartier
allt beror på vad köparna på den marknaden gillar!
japaner gillar saker som flyger under radarn

men ett stoooort tips du ej får missa om man gillar klockor är quarks vibtage rolex museum!
helt sjukt ställe för nördar som oss

är egentligen bara ett stort rum med massor utav rollar på ena väggen och på andra sidan har man en ator utställning med lådor,tavlor och länkar...

http://www.quarkmuseum.com/sp/
kan bara svårt att få tid hos dom men maila och boka tid!

sen har också seiko sitt museum i tokyo som jag tyckte var helt ok och dessutom gratis!
det ligger lite i utkanten men går fort att ta sig dit och du får se mer utav det riktiga tokyo där ute!

Jo jag vet att de generellt inte gillar bling à la Breitling. Satte hoppet till Monzan men den får stanna hemma.

Tack för tipsen! :), har rätt dålig koll på "klock Tokyo". Detta blir 10:e trippen dit, mitt andra hem i världen typ men endast andra resan sedan man blev klockintresserad.
 

Rulle

Audemars
Jo jag vet att de generellt inte gillar bling à la Breitling. Satte hoppet till Monzan men den får stanna hemma.

Tack för tipsen! :), har rätt dålig koll på "klock Tokyo". Detta blir 10:e trippen dit, mitt andra hem i världen typ men endast andra resan sedan man blev klockintresserad.
nakano broadway är iallafall ett måste för dig!
 

Rymdhamstern

Panerai
Håller med om Nakano Broadway. Både Jack Road och Kame Kichi ligger där. Plus ett stort gäng ställen till. Men de båda är mina favoriter. Thé Watch Company har en massa kul att dräggla över också, men sämre priser tycker jag.

Seiko i Ginza är väl rätt given också. Sedan tycker jag vissa BicCamera är klart värda ett besök, tex Main store i Ikebukuro och den i Yurakucho, väldigt bra priser på vissa klockor. Men då tyvärr utan internationell garanti.

Tokyo är nice annars, varit där +1000 dagar... Men jaga klockor kanske inte är det roligaste egentligen. Finns ju så mycket annat.
 

Rulle

Audemars
Håller med om Nakano Broadway. Både Jack Road och Kame Kichi ligger där. Plus ett stort gäng ställen till. Men de båda är mina favoriter. Thé Watch Company har en massa kul att dräggla över också, men sämre priser tycker jag.

Seiko i Ginza är väl rätt given också. Sedan tycker jag vissa BicCamera är klart värda ett besök, tex Main store i Ikebukuro och den i Yurakucho, väldigt bra priser på vissa klockor. Men då tyvärr utan internationell garanti.

Tokyo är nice annars, varit där +1000 dagar... Men jaga klockor kanske inte är det roligaste egentligen. Finns ju så mycket annat.
bic har fan bra utbud men oftast rätt dyra!

sett att super donki rätt ofta hsr sjuka priser på en del modeller och samma där med garantin men vafan man måste leva farligt ibland!
 

Rymdhamstern

Panerai
bic har fan bra utbud men oftast rätt dyra!

sett att super donki rätt ofta hsr sjuka priser på en del modeller och samma där med garantin men vafan man måste leva farligt ibland!
Sant, Donki har en del kul ibland. Och billigt. Angående BicCamera kan man ju tex hitta Omega Seamster Planet ocean Gmt för under 35 kkr. Man får 5% rabatt om man betalar med visa eller MasterCard. Här finns Omegan: https://www.biccamera.com/bc/item/4290842/
 

Riffraff

Cartier
Enda erfarenheten man själv har var senaste resan när jag köpte min sbdc055 hos en av Bic cameras butiker i Shinjuku. Tax free + ytterligare 8% rabatt med en kupong. Hade ingen större koll mer än att man bad en japansk kompis kolla deras "pricerunner" efter lägsta pris på nätet och priset man betalade var lägre än det iaf.

Ska absolut kolla upp denna tråd när man är där :). En liten högst användbar guide. Det slutar väl förmodligen med att man köper när jag egentligen hade tänkt sälja :p. Vi får se om det blir något över efter skamlöst frosseri av det japanska köket :heart:
Det är som vanligt en matresa före en klockresa.

Men att Schweiziska ur skulle ligga fint i pris även med den rekordlåga kronan kommer som en glad överraskning! . Fasen, då kanske man skulle kunna lägga vantarna på en av mina drömklockor, en blå Omega ck2998. Om inte annat så blir det en kul jakt #resanärmålet
 

Rulle

Audemars
Enda erfarenheten man själv har var senaste resan när jag köpte min sbdc055 hos en av Bic cameras butiker i Shinjuku. Tax free + ytterligare 8% rabatt med en kupong. Hade ingen större koll mer än att man bad en japansk kompis kolla deras "pricerunner" efter lägsta pris på nätet och priset man betalade var lägre än det iaf.

Ska absolut kolla upp denna tråd när man är där :). En liten högst användbar guide. Det slutar väl förmodligen med att man köper när jag egentligen hade tänkt sälja :p. Vi får se om det blir något över efter skamlöst frosseri av det japanska köket :heart:
Det är som vanligt en matresa före en klockresa.

Men att Schweiziska ur skulle ligga fint i pris även med den rekordlåga kronan kommer som en glad överraskning! . Fasen, då kanske man skulle kunna lägga vantarna på en av mina drömklockor, en blå Omega ck2998. Om inte annat så blir det en kul jakt #resanärmålet
har du sug efter billiga seiko och skulle vara i yukohama så har seiko en butik på en outletmall där och när jag vsr där för 2 år sedan så var priserna löjligt låga!!
 

Rulle

Audemars
Ok, will do Rymdhamstern

Nja, yokohama ligger lite väl långt bort och jag kommer nog ha fullt upp med de ställena ni redan tipsat om :)
det tar ju typ 50 min med tunnelbanan från ginza trakten till yokohama!
jävligt stor stad där man väldigt fort märkte att man lämnat turistjapan för det blev mindre och mindre engelska:(
 

Riffraff

Cartier
det tar ju typ 50 min med tunnelbanan från ginza trakten till yokohama!
jävligt stor stad där man väldigt fort märkte att man lämnat turistjapan för det blev mindre och mindre engelska:(

Jaha ok, trodde det tog längre tid. Under alla resor har jag inte kommit längre bort från innerstan än Saitama.


Ok det får bli ett besök :)
 

kuma-kun

Audemars
nakano broadway är iallafall ett måste för dig!

Då kan du köpa gammalt mög som jag kränger där ;-)

Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte heller det är värt att släpa över klockor att sälja.
Handlarna som köper behöver ju minst 30% marginal och göra service.
Ska man sälja till handlare i Tokyo är min erfarenhet att Mizutani och CTI är hederliga och bra att ha att göra med.
 
Senast ändrad:

Malcolm Y

Omega
allt beror på vad köparna på den marknaden gillar!
japaner gillar saker som flyger under radarn

men ett stoooort tips du ej får missa om man gillar klockor är quarks vibtage rolex museum!
helt sjukt ställe för nördar som oss

är egentligen bara ett stort rum med massor utav rollar på ena väggen och på andra sidan har man en ator utställning med lådor,tavlor och länkar...

http://www.quarkmuseum.com/sp/
kan bara svårt att få tid hos dom men maila och boka tid!

sen har också seiko sitt museum i tokyo som jag tyckte var helt ok och dessutom gratis!
det ligger lite i utkanten men går fort att ta sig dit och du får se mer utav det riktiga tokyo där ute!

Köpte en GMT Master 16700 på Quark Yokohama Station 2006 för motsvarande ca 20000, sålde den nåt år senare för knappt det dubbla. Tyckte det var en bra affär då, lol...
 
Topp