• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljer ni en klocka för att köpa en dyrare eller ska man köpa en klocka till? Inspiration & tips...

coal

Omega
2-Faktor
Hej,

Postar inte saker särskilt frenetiskt här men läser en hel del.

Behöver lite input och idéer... Hur skulle ni gjort?

Krängt en 116610 och köpt en dyrare klocka? Inte värsta att cashen att lägga till men typ plus 20-25.

Behålla 116610 och komplettera med klocka nr 2, vad för modell? När fan hinner man använda två? Eller kör ni Maradona med en på varje arm?!

Inspirationsbilder och tips mottages gärna. :pirate:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var nära på att sälja min SubC, för att finansiera till en annan klocka. Ångrade mig så fort jag tog på mig den. Får spara istället :)

Hur menar du? Om man har flera klockor, så alternerar man? Roligare så?
Du kanske är mer av en OWG?
 

coal

Omega
2-Faktor
Hmm, tycker ju SubC är riktigt behändig.. Passar bra till det mesta och är en riktigt schyst! Du har kvar din fortf?

Haha menar väl så att om man kör två klockor, är osäker på om jag skulle gilla den ena lika mycket som den andra.

Vad vill du komplettera med? Vad var det för pjäs som fick dig att näääästan sälja Sub?
 

Carlton

Cartier
Tycker du ska behålla din 116610. Detta är din början till en liten samling istället för att vara OWG. Är såklart högst personligt men jag tycker det är kul att kunna variera lite. Det är en speciell känsla varje gång en klocka åker på om den legat i lådan en tid.

Tips i 20-25kkr klassen är gamla Heuer och IWC Mark serien. Finns mycket kul att hitta för den pengen och skulle komplettera din sub bra :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Enkelt svar; är du en OWG säljer du och köper dyrare. Vill du kunna alternera köper du en till klocka.
För egen del hade det aldrig funkat att vara owg; hade fått svåra spasmer, väggklättringstendenser och allmänt rubbat psyke.

Om en till klocka ska in finns det hur mycket som helst att välja bland. Du måste nog tratta ner en aning innan tipsen ska in. Vad vill du har för typ av klocka som komplettering till din klassiska dykare? Dress? Kronograf? GMT? Vilken storlek föredrar du? Något på länk? Något på läder? Osv. osv..
 

Jonaz

Rolex
Jag skulle behållt rollen och lagt mig vid en pool en vecka.
Alt. Krängt den, lagt till en slant och köpt en luminor i keramik...
 
Jag brukar köpa en klocka till, och sedan en klocka till, sedan sälja dom två, köpa en dyrare, sedan köpa en till och en till och sedan sälja dom och köpa en dyrare, då sitter du på tre klockor, då säljer du två och köper en ännu dyrare, sedan börjar du från steg ett igen...

Jag har numera endast två klockor, och det är en för lite, behöver tre bra klockor att rotera med för att vara nöjd...

Och ja, en SubC är den bästa klockan du kan ha så sitt kvar med den och köp en till...
 

coal

Omega
2-Faktor
Haha tack för alla sköna svar.

Det jag har haft i åtanke är en Datejust eller Explorer 2. Vet inte varför men jag har bara kollat rolex..

Läderband känns inte som mig. Gummi och sånt är ballt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hmm, tycker ju SubC är riktigt behändig.. Passar bra till det mesta och är en riktigt schyst! Du har kvar din fortf?

Haha menar väl så att om man kör två klockor, är osäker på om jag skulle gilla den ena lika mycket som den andra.

Vad vill du komplettera med? Vad var det för pjäs som fick dig att näääästan sälja Sub?


Om du inte vet vad du vill byta till, så ska du såklart inte stressa fram ett nytt köp. När det väl känns rätt, så känns det rätt, och då har du två klockor som du älskar lika mycket. Eller så gillar du den nya mer, och säljer den gamla ;)

Den som fick mig att nästan sälja min SubC? En 116710 BLNR ;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sålt för att köpa dyrare, och nu sitter man här med SubC. Vet inte vad jag skulle köpa om man sålde den. Komplettare klocka får man leta efter. Så därför blir det nog en till vid sidan av.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstig tråd. Beror väl på tycke och budget. Säljer bara när jag hittar något jag hellre vill ha och inte vill utöka klockbudgeten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår absolut vad du menar, men är väl mer ute efter för/nackdelar med en klocka kontra fler.
En klocka är ju astråkiga eftersom det är kul att byta ibland, men man har ju ett optimalt antal. För mig är det max 3 automatiska, men kanske 5 totalt. Beror ju på om man vill använda alla eller inte men endast en klocka är på tok för lite för mig i alla fall.
 
  • Like
Reactions: TiE

Frosse

Cartier
Aha, en datejust från typ 70-talet eller. Jag kan ta din 116610 för 5k så har du lite att jobba med upp till 15-20 för en DJ ;)
 
Haha fan.. Alla förslag.. Förstår att man kan spåra ur..
Fast vill ju helst ha en AP...

Bra val, var mitt mål oxå:

Hade först denna duo...
22B2F8BD-43B8-4C2C-A459-17384A17C816_zpsmblbu51p.jpg



och nu ser duon ut så här....
A9E60DA7-CC04-4BEB-B6F8-8EDF320CB5CC_zpsrxxflgxd.jpg
 

F-L-P

Panerai
Hej,

Postar inte saker särskilt frenetiskt här men läser en hel del.

Behöver lite input och idéer... Hur skulle ni gjort?

Krängt en 116610 och köpt en dyrare klocka? Inte värsta att cashen att lägga till men typ plus 20-25.

Behålla 116610 och komplettera med klocka nr 2, vad för modell? När fan hinner man använda två? Eller kör ni Maradona med en på varje arm?!

Inspirationsbilder och tips mottages gärna. :pirate:


Jag rullar på tre. alla får ganska jämt med tid över året skulle jag gissa.

Enligt mig behövs (tas med en gigantisk nypa salt, ingen klocka "behövs" väl egentligen)

- Vattentät klocka
- kronograf
- kostymklocka

En klocka skall ha länk, en skall kunna varieras med med gummiband, en skall se bra ut på nato. En klocka skall vara vintage, och en skall vara manuell. Gillar man guld så kan en vara i det.

har man det så klarar man de flesta situationer. Suben är väl ganska nära en komplett men är ibland för grov till kostym.

En perfekt uppsättning är enligt mig: Sub, vintage Speedmaster, JLC reverso (jag gillar inte guld).

Känner att jag tappar tråden... men köp en Speedmaster, gärna trasig så att du måste lägga orimligt mycket tid och pengar på att laga den. En riktig klockidiot måste ha en sån klocka. min är min frus 25mm seamaster som jag jobbade i två år på att hitta reservdelar till. slutade med att jag hittade en klocka med donator verk som kostade dubbelt så mycket som jag hade köpt den andra för. lätt värt det.

Är man inte klockidiot så behöver man bara en klocka om ens det.
 

coal

Omega
2-Faktor
Jag rullar på tre. alla får ganska jämt med tid över året skulle jag gissa.

Enligt mig behövs (tas med en gigantisk nypa salt, ingen klocka "behövs" väl egentligen)

- Vattentät klocka
- kronograf
- kostymklocka

En klocka skall ha länk, en skall kunna varieras med med gummiband, en skall se bra ut på nato. En klocka skall vara vintage, och en skall vara manuell. Gillar man guld så kan en vara i det.

har man det så klarar man de flesta situationer. Suben är väl ganska nära en komplett men är ibland för grov till kostym.

En perfekt uppsättning är enligt mig: Sub, vintage Speedmaster, JLC reverso (jag gillar inte guld).

Känner att jag tappar tråden... men köp en Speedmaster, gärna trasig så att du måste lägga orimligt mycket tid och pengar på att laga den. En riktig klockidiot måste ha en sån klocka. min är min frus 25mm seamaster som jag jobbade i två år på att hitta reservdelar till. slutade med att jag hittade en klocka med donator verk som kostade dubbelt så mycket som jag hade köpt den andra för. lätt värt det.

Är man inte klockidiot så behöver man bara en klocka om ens det.
Haha din kärlek till klocklivet är för fin.. Saken är dock att jag är inte där än, leta delar och sånt är inte aktuellt än. Letar mer möbler och inredningsprylar - får räcka där än så länge.

Någon gång lär väl det sluta med att jag sitter som dig.
 
Topp