• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säsongsavslutning - lyssnarfrågor!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vad tycker ni är...
Årets roligaste släpp? Levde förväntningarna upp?
Ärets tråkigaste?
Årets måste-ha och sedan flippa en vecka senare? Och årets mest obegripliga klocktrend?
 

Yonsson

@yonsson, älskar att du länkade till en tråd, vilken länkar till en annan tråd om exakt samma ämne.
Finns uppenbarligen ett stort diskussionsunderlag i frågan!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hur kommer Rolex fram till sina namn?

tex: Gmt Master I och II är ju ändå ganska lika klockor.
Men vad delar Explorer I och II gemensamt?
osv...

Förväntar mig iofs inte att frågan kommer besvaras i podden men jag har funderat över det där ett tag.
:D
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bäst & sämst för i år inom klockvärlden, top 1-10?

Bortklippta delar (med gummo o svordomarna)

Väldigt professionella podar hittills men saknar bloopers...
När de sket sig fullständigt eller någon som inte kunde hålla sig.
ex denkes utbrott över månfas eller glycine raljerande ;)
Skrattat många gånger under året när man lyssnat på er men tror de bästa bitarna är utklippta & censurerade
Hit med de snuskiga barnförbjudna åsikterna och håll inte igen, röd 18års åldersgräns på podden om det behövs ;)

Ps: tack
 
Senast ändrad:
Förlåt för OT:
Ett herrur är designat för män, med ett formspråk som ska gå väl i hop med traditionellt manlig klädsel och aktivitet. Nu för tiden känns det som om klockmärken riktar sig mot både manliga och kvinnliga bärare (vilket jag inte ser några problem med).
Här är ett typiskt herrur, tydligt, vattenskyddat och med kantig, kraftfull boett:
image.jpeg


Jag ville inte kladda på tråden. Men ni kanske kan hjälpa mig att förtydliga min fråga till poddradio.

Jag måste börja med att förklara, att jag inte tror på uttrycket dam/herr klocka. Jag tror på att, vill du bära klockan, så bär du den. Jag pratar om den sociala klassificeringen och normaliseringen.

Jag syftar till att synsättet på ett ur som är 36mm kontra 34mm skiljer sig enormt på marknaden.
Absolut förstår jag att det är hen som bär klockan gör klockan. Jag har en tissot dressare som är mindre än 30mm, närmare 28mm tror jag. Den är nästan lika liten som date just 26 mm, som är socialt accepterat som ett damur.
Mina slutgiltiga tankar var, om det är klockan som fokuserar på en viss marknad eller om användarn gör marknaden. Hade vi män börjat använda rolex dj 26mm, hade det i sin tur medfört att nya mindre modeller skapats för att mätta konsumenterna istället för större eller hade det blivit mer accepterat för män med att bära "damklockor".

Om jag förklarar mitt påstående med Rolex date just kanske det blir tydligare. Dj har flera storlekar, 26, 31, 34, 36 och 41 mm. Dom klassas på hemsidan som dam, herr och unisex. Varför och vem bestämmer gränsen? Vart går gränsen? Är det rolex som satt den eller är det konsumenterna som satt den?

Hoppas det vart tydligare från min tidigare inlägg och att du kan ge mig en input för att driva min fråga framåt.
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Vad har ni för förväntningar på 2017? Var tror ni kommer slå och inte slå? Klockor ni ser fram emot? Nyheter och annat ni hört om 2017?
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag skulle gärna höra ert resonemang kring Rolex prisutveckling, och som ett exempel, vad det är som gör att en ny Seadweller börjar närma sig 100.000:- i listpris. Vad kostade en SD för 20 år, 10 år och 5 år sedan?
Jag lägger ingen värdering i prissättningen utan är bara uppriktigt nyfiken.
Tack för en grym pod :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp