• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så var Oris på det igen, denna gång med en Divers sixty-five i brons.

Sink or svim


  • Totala väljare
    141

nöt

Vacheron
2-Faktor
Den tavlan i den vanliga 40mm svarta skulle inte jag säga nej till. Fast skulle nog inte vilja ha dom "gula" indexen då.
 

marer

Cartier
Vadå, nu blir jag förvirrad. Finns det olika 100m klassningar? Antingen klarar väl klockan ett trycktest på 10bar eller så klarar den det inte.
Det finns WR och Diver. En WR 100 klarar 10 atm i labbförhållanden men fixar absolut inte detta tryck när den sitter på armen av en dykare. Det har med det dynamiska trycket att göra. Står det Divers före är det djupet klockan klarar under verkliga förhållanden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns WR och Diver. En WR 100 klarar 10 atm i labbförhållanden men fixar absolut inte detta tryck när den sitter på armen av en dykare. Det har med det dynamiska trycket att göra. Står det Divers före är det djupet klockan klarar under verkliga förhållanden.
...vilket inte heller är hela sanningen. Seriösa tillverkare har stora marginaler, så 50 m tåler 100 m. Sedan är det väl ingen större skillnad på statiskt och dynamisk när vi är uppe i 10 atm. Men du har rätt i att de finns olika standarder som sätter olika krav.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp en då, finns gott om blanka sminkade tjockisar idag.
Skulle väl inte kännas helt malplacerat med en något tjockare klocka till mannen på bilden...
0a27402342d84f6c60958d09db6cbdfb.jpg
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Det finns WR och Diver. En WR 100 klarar 10 atm i labbförhållanden men fixar absolut inte detta tryck när den sitter på armen av en dykare. Det har med det dynamiska trycket att göra. Står det Divers före är det djupet klockan klarar under verkliga förhållanden.
Aha, du menar så. Tolkade mest inlägget som om att det finns olika 100m klassningar. Jag tror aldrig jag sett en riktig 100m divers klocka, alltså en som är lämplig för dykning.
 

marer

Cartier
...vilket inte heller är hela sanningen. Seriösa tillverkare har stora marginaler, så 50 m tåler 100 m. Sedan är det väl ingen större skillnad på statiskt och dynamisk när vi är uppe i 10 atm. Men du har rätt i att de finns olika standarder som sätter olika krav.
Det dynamiska trycket beror ju på klockan eller vattnets rörelser. Bör det inte därför vara lika stor skillnad på dynamiskt och statiskt tryck, oavsett vilked djup man är på (förutsatt att det är rimliga djup dvs)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det dynamiska trycket beror ju på klockan eller vattnets rörelser. Bör det inte därför vara lika stor skillnad på dynamiskt och statiskt tryck, oavsett vilked djup man är på (förutsatt att det är rimliga djup dvs)?
Uttryckte mig kanske fel, men det extra tryck du kan utsätta ett ur för på 100m djup bör vara försvinnande liten?
 

Smulan

Rolex
Uttryckte mig kanske fel, men det extra tryck du kan utsätta ett ur för på 100m djup bör vara försvinnande liten?

Helt riktigt men av någon anledning är det en näst intill en allmän missuppfattning om dynamiskt tryckets inverkan. Man kan simma på friskt på 99 meters djup utan större risk att totaltrycket överstiger 100 mvp. Om frontarean på en simmande dykare är säg 1000 cm2 så inser man att det vattenmotstånd som är möjligt att övervinna är mycket litet. Översatt till trycket på klockan så talar vi om någon enstaka meter vattenpelare.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Börjar bli imponerad av Oris, dom lyckades bra även med denna :)

För er som vill ha något liknande så ta en titt på Armida A8, underbar bronsdykare som listar ~350 dollar.

Jag har Armidan men byter hellre till denna då den ser lite smäckrare ut och så är det det där med brons vs. mässing.
Båda ger snygg patina men bronsklocka låter sexigare är mässingsklocka :)
 
Topp