• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seagull M182sk första intrycket

Mitt klockintresse har växt på senare år. Jag äger just nu olika typer av klockor i min lilla blygsamma samling men hade ännu ingen en så kallad "skeleton"-klocka. Sådana finns i mängder från Kina med väldigt varierande kvalitet. Det finns dock ett märke, bland de största kinesiska, som enligt utsago tillverkar klockor av lite högre kvalitet till ett något högre pris. Det märket är Seagull, ett märke med en lång historia. Faktum är att det är den största tillverkaren av mekaniska urverk i världen och producerar ungefär en fjärdedel av den globala produktionen. Företaget grundades 1955 och har bland annat tillverkat klockor åt den kinesiska armén.

Det tyckte jag lät som en tillverkare som med största sannolikhet kunde leverera en något högre klass. Dock till ett blygsamt pris, så jag beställde en från aliexpress.com och fick hem den idag. Här följer lite data om modellen (kopierat från nätet):

Brand: Sea-Gull
Model: M182SK
Gender: Men's
Movement: Sea-Gull Automatic ST1601K
Case: Premium 316L Stainless Steel
Dimension: 38 x 9 mm
Crystal: Super Hardened Mineral
Water Resistence: 3ATM(30M)
Band: Genuine Leather Strap
Feature: Skeleton
Warranty: 1 Year

Eftersom jag är såpass ny inom klockvärden kommer jag inte kunna bidra med en mycket djupgående recension utan jag fokuserar på det allmänna intrycket jag får av klockan.

Till att börja med blev jag positivt överraskad över boxen, som överlag har en ganska hög kvalitet på kartongen.

DSC_0031 3.JPG
DSC_0011 3.JPG

Blev direkt glad att känslan av kvalitet även fortsatte till sjävla klockan.
Armbandet i läder kändes också genuint och bra:
DSC_0016 3.JPG

Den genomgående känslan på saker som krona, bandhorn och boett är förbluffande bra.
DSC_0028 3.JPG


DSC_0012 3.JPG

Klockan är vacker, känns genuin, detaljarbete känns riktigt bra och det är stimulerande för ögat att titta på när urverket gör sitt jobb.
Jag kan inte riktigt förstå hur klockan kan kosta som den gör (betalde cirka 900 kr) när den verkligen känns högkvalitativ.
Det enda negativa är att jag trodde att den skulle bäras lite större, den känns något för liten för min handled. Men jag tycker att kronan uppväger det hela lite eftersom den är stor och känslan i den känns mycket bra.

På det stora hela är jag nöjd än så länge, för priset är det riktigt mycket klocka!
 
Topp